Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Lite då räcker, endera har man panelen utanpå panelen eller så känner man igen sig :brynad .
Finns ju undantag; Volvos infotainment/UI kan göra vilken annan bil som helst både modern och snygg, även om det är en Suzuki Jimny. (Polestar med sitt Android-baserade är ju något helt annat. Varför är Volvos så fruktansvärt uselt fortfarande?!)

Men en E-klass är värd sin extra slant.
Har en w213 idag och testade det mesta innan köp. Ja E-klass är ett stort hopp upp från C-klass, men nya C-klass som kom 2022 är riktigt fin som hybrid. Inte i E-klassnivå (känsla, förfining och bullerdämpning) men bra nog.
MBUX gen 2 är verkligen i toppklass. Redan gen 1 var klart trevligast enl min smak. Lättskött och tydlig.
Åkt med ca 40 mil i en Polestar från dec 2022 och infotainment var allt annat är bra.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja en E-klass är alltid mycket trevlig. EQE, vad kostar den förresten? Ful men troligen väldigt bra.
Kört EQE några ggr och EQS en gång.
EQE/S är den enda elbilen som ger habegär = ett steg upp från min E-klass.
Allt annat skapar "skönt att sätta sig i min MB igen" efter en provkörning.
EQS är enbart marginellt trevligare.

Taycan är även den underbar men lite bullrig jämfört med min E-klass. Skulle nog tagit den före EQE om jag hade råd, pga körkänslan.
Men i en EQE/S glider du fram som kungen, helt olika känsla. Båda är fantastiska.
EQE/S är däremot inte lika gedigna som MB's fossila E-klass och S-klass, men Taycan är som huggen ur en sten. Fantastiskt tight och stabil i allt man tar på.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Minns ni att föräldrarna klagade på att skärmen lyste upp i bilen när dom körde på kvällarna och att dom såg vägen sämre då?
Nu har man en jävla platt-tv i instrumentbrädan på alla bilar....

Minns ni när SAAB 900 lanserade den böjda instrumentpanelen för att allt skulle vara inom ergonomiskt fingeravstånd och vinklat mot föraren?
Platt-tv'n sitter i mitten, utan att vara speciellt vinklad mot föraren.
Medhåll i allt. Knappar är bra grejer och jag hatar blafffiga skärmar som ser fult ut och stör synen.
Men man har löst det olika bra hos olika tillverkare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Taycan är mer leksak för de som vill visa att de har råd. Trång osv.

EQE verkar vara en riktigt bra bil, synd bara om de släppt ned nivån från vanliga E-klass.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har du kollat på EV6?


Hyfsad räckvidd och snabb laddning
Om det är Mackan du menar så var väl Kia under hans status/värdighet. Synd, för jag tror också att EV6 är bästa modellen av de märken han räknade upp, är nog den model som jag funderar på om jag borde ha beställt istället för den jag har. Ja och syskonmodellen Hyundai Ionic 5, är väl samma teknik under skalet, fast finns med mindre batteri som då blir billigare. Men jag tolkade det som att det är bara Polestar och Q4 som verkligen var alternativ för honom.

Men för andra borde EV6 och Ionic 5 definitivt vara på listan om man letar hyggligt rymlig elbil just nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja du kommer att upptäcka det där… efter 15.000 mil med elbil (och bensinbil som andrabil) har jag svårt att komma på särskilt många fördelar med den gamla tekniken. Jo, förresten: jag kan köra mycket längre utan att stanna om jag sitter med blöja på mig i bilen. Wow.

Man behöver aldrig åka och tanka, bilen alltid laddad (förutsatt laddmöjligheter hemma).

Aldrig kall eller nedisad bil.

Gasrespons som är något helt annat, sammanfattat ”kul att köra” på helt ny nivå (beroende på elbil)

Mycket fin dragbil - men kort räckvidd när man kör med släp.

Billig i drift, marginalmilen kostar inte många kronor.

Osv
Ok intressant.
Ja jag bor i lägenhet i Stockholm så att ladda är förenat med att tvingas, umgås och krångla. All laddning jag sett är dyrare än att tanka diesel också. På Valhallavägen är sladdarna för korta så de når inte en e klass.
Men visst, som du beskriver det är det ju nice. Det där med blöja är ju förvisso rätt skönt, tankar jag diesel i Stockholm kan jag åka till Åre och tillbaka till Sundsvall utan att tanka, rätt nice måste jag säga.
Men I hear you.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Meckigt utan laddmöjligheter hemma men resten är najs. Förutom räckvidden då, iaf med släp.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ok intressant.
Ja jag bor i lägenhet i Stockholm så att ladda är förenat med att tvingas, umgås och krångla. All laddning jag sett är dyrare än att tanka diesel också. På Valhallavägen är sladdarna för korta så de når inte en e klass.
Men visst, som du beskriver det är det ju nice. Det där med blöja är ju förvisso rätt skönt, tankar jag diesel i Stockholm kan jag åka till Åre och tillbaka till Sundsvall utan att tanka, rätt nice måste jag säga.
Men I hear you.
Drygt att inte ha möjlighet att ladda där msn normalt står för natten, då vetesjutton om jag hade hoppat på tivoli-tåget själv. För mig är det den faktorn som avgör, att det är mer praktiskt än tidigare…
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Drygt att inte ha möjlighet att ladda där msn normalt står för natten, då vetesjutton om jag hade hoppat på tivoli-tåget själv. För mig är det den faktorn som avgör, att det är mer praktiskt än tidigare…
Över tid kommer det inte vara valfritt tyvärr
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om det är Mackan du menar så var väl Kia under hans status/värdighet. Synd, för jag tror också att EV6 är bästa modellen av de märken han räknade upp, är nog den model som jag funderar på om jag borde ha beställt istället för den jag har. Ja och syskonmodellen Hyundai Ionic 5, är väl samma teknik under skalet, fast finns med mindre batteri som då blir billigare. Men jag tolkade det som att det är bara Polestar och Q4 som verkligen var alternativ för honom.

Men för andra borde EV6 och Ionic 5 definitivt vara på listan om man letar hyggligt rymlig elbil just nu.
Kört båda, ev6 är riktigt trevlig att ratta, Ionic 5 har inte samma sköna känsla. Tyckte 6'an även var tystare.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ok intressant.
Ja jag bor i lägenhet i Stockholm så att ladda är förenat med att tvingas, umgås och krångla. All laddning jag sett är dyrare än att tanka diesel också. På Valhallavägen är sladdarna för korta så de når inte en e klass.
Nä då suger det tyvärr getpung. Märkligt att ett företag kräver elbil utan att ha egna laddare, hade jag nog gnällt på rejält. Bor alla andra i hus? Själv har jag laddbox på eget hus och laddar billigt där, men hade jag inte haft det så har arbetsgivaren ganska många laddare kring huvudkontoret där jag jobbar till en rimlig taxa (2.75 kr/kWh)

Egen lösning (köpa eller privatleasa) och få ersättning per mil i tjänst är ingen möjlighet? Då kan du ju få precis vad du vill ha, och även om förmånsvärdet subventioneras kan man välja något billigare, bensin får man ju samma komfort för lägre peng. Men det beror såklart på hur du använder den i tjänsten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nä då suger det tyvärr getpung. Märkligt att ett företag kräver elbil utan att ha egna laddare, hade jag nog gnällt på rejält. Bor alla andra i hus? Själv har jag laddbox på eget hus och laddar billigt där, men hade jag inte haft det så har arbetsgivaren ganska många laddare kring huvudkontoret där jag jobbar till en rimlig taxa (2.75 kr/kWh)

Egen lösning (köpa eller privatleasa) och få ersättning per mil i tjänst är ingen möjlighet? Då kan du ju få precis vad du vill ha, och även om förmånsvärdet subventioneras kan man välja något billigare, bensin får man ju samma komfort för lägre peng. Men det beror såklart på hur du använder den i tjänsten.
Jo man får ladda på jobbet men man kanske vill göra något på helgen eller semestern också och då måste man Greta sig med hela woke innerstan ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kört båda, ev6 är riktigt trevlig att ratta, Ionic 5 har inte samma sköna känsla. Tyckte 6'an även var tystare.
Hur tyckte du styrkänslan och kontrollen på hjulen var då du körde?
Jag körde ned till Norrköping i min V60CC tillsammans med min kollega (V60T6).
Gjorde ett snabbt jobb och passade på att provköra EV6 samtidigt.

Vi upplevde bägge två att styrningen inte kändes sammankopplad med bilen/chassit - jäkligt vag och simulerad känsla.
Ljudnivån från väg och vind var betydligt högre än i våra bilar. Vägljudet kan säkert bero på däck och dimension. Tror det var 19 eller 20 på EV6, jag rullar på 18 och kollegan 19.
Kontroll på hjulen - vi tog ut EV6an på en sämre väg med blandat asfalt/grus och mycket ojämnheter. EV6 hade problem med just de "snabba" ojämnheterna, slog lite från hjulupphängning en m.m. kändes lite som att bilen dansade runt på den dåliga vägen, att den saknade kontroll på vad hjulen gjorde. Varken CC eller T6 tappade kontrollen över hjulen på samma väg, i samma hastighet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur tyckte du styrkänslan och kontrollen på hjulen var då du körde?
Jag körde ned till Norrköping i min V60CC tillsammans med min kollega (V60T6).
Gjorde ett snabbt jobb och passade på att provköra EV6 samtidigt.

Vi upplevde bägge två att styrningen inte kändes sammankopplad med bilen/chassit - jäkligt vag och simulerad känsla.

Det tycker jag i dom flesta bilarna med moderna servon, det blir ryckigr och inget tydligt centerläge vilket gör att man sitter och microparerar hela tiden.
Japaner är hittils värst.

Land rover 70 talare med glapp styrväxel och dåliga styrstag kommer som en flashback när man kör en sån bil...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
1 år och 2000 mil med min EV6 nu, fortfarande nöjd.
Har inte heller möjlighet att ladda hemma så räckvidden är ett stort plus, jobbpendla är typ 30 mil i veckan och det klarar man enkelt på en full laddning i veckan.
Riktig snabbladdning är fantastiskt också när man väl behöver det vilket i mitt fall är typ 2-3 gånger om året, så spelar väl mindre roll för mig.

Testade en Polestar innan jag valde Kia och tyckte det var en riktigt trevlig bil också, avsaknaden av riktig snabbladdning och deras upplägg för leasing gjorde dock att valet inte hamnade där.
Provkör en PS2 dual motor och jag skulle bli förvånad om man inte gillar den skarpt.
Single motor modellen tyckte jag kändes lite halvtråkig att köra men komforten och allmänna känslan i bilen var riktigt bra ändå.
Rejält med plats i bakluckan även om den inte kommer kunna matcha en kombi.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top