Elbil eller inte?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
På min F-150 finns nått som kallas trailer backup assist. Sitter en ratt man vrider åt det hållet man vill att släpan ska. Funkar så där, alldeles för liten vinkling på kärran vid max utslag. Det behövs en yta stor som en tom IKEA parkering för att ha nytta av det.
På premiummodellerna finns autoparkering med men så stora parkeringar som krävs för att få det att fungera finns inte i Sweden…only in America.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning :).

Mesta delen av mjukvaran till Polestar utvecklas av Volvo. Köper Du en Gent-producerad Volvo (XC40 alt C40) med Android lär Du ha samma funktionalitet och lejonparten av köpeskillingen (i vart fall vad gäller löner och skatter) blir kvar i Europa och Sverige.

Men sanningen att säga har jag dålig koll på vilka fler europeiska biltillverkare som använder Android, vill minnas att någon av de större börjat ”samarbeta” i alla fall. Det har tagit tid och ibland verkligen varit ett steg fram och två tillbaka men det gäller user interface har jag inte provat något bättre, inte än i alla fall.

Detta är naturligtvis en väldigt personlig värdering men tre saker jag kommer att ha svårt att avstå från framöver är:
1 - Pixel Led
2 - Bra röststyrning och smart navi.
3 - Riktigt bra fyrhjulskrafs (om än det kostar lite räckvidd)
Tack för feedback!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så mår Teslas batterier efter 32 000 mil
En rapport från Tesla visar hur mycket kapacitet deras batterier tappar under sin livstid.
AV: MAGNUS FRÖDERBERG
Publicerad: 2023-04-27 Uppdaterad: 2023-04-27
ANNONS
ANNONS
Nyligen publicerade Tesla sin påverkansrapport för 2022. Den innehåller bland annat uppgifter om hur batterierna i Model S och X förlorar kapacitet över tid. Tesla räknar med att deras bilar körs i genomsnitt 32 000 mil i USA och 24 000 mil i Europa.

I genomsnitt har Model S och X 88 procents batterikapacitet efter 32 000 mil. Att Tesla bara redovisar dessa två modeller beror på att det är för då exemplar av Model 3 och Y som gått så långt, och därför blir inte statistiken tillräckligt tillförlitlig.

Tesla skriver att nyare batterier med annorlunda batterikemi kan ge annat resultat, så de lovar att återkomma när de har tillräckligt med data från dessa bilar.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Det hade jag på min Golf GTI från 2014, man styrde med backspegel 'knappen' och en gradskiva mitt i instrumentklustret. Var praktiskt när man skulle backa rakt en längre sträcka men tar bort lite av tjusningen att backa med släp.

Finns fortfarande på ID.4 men har inte provat.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Ingen normal människa orkar vänta på på vare sig Volvos eller VWs automatiska parkering, släphanteringen är ännu långsammare, du hinner utföra all hantering minst 10 gånger manuellt innan de är klara.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Är det inte den som man styr med reglaget som normalt ställer in backspeglarna? Dvs du svänger med det reglaget hur du vill att släpet ska styra så fixar automatiken hur bilen ska styra för att ge släpet rätt vinkling, inkl att först styra åt "fel" håll.

Har i sådana fall funnits ganska länge som tillval, fem år minst, men de kanske har förbättrat så man inte ens behöver styra utan att den förstår själv hur man vill att släpet ska komma in och få bilen rätt rakt framför?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En hand nere på ratten och alla kan backa med släp. Styr du nere på ratten så åker släpet åt samma håll som handen, och även den riktigt mentalt svaga klarar av det.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att något gick att göra halvbra innan gör inte en förbättrad funktion ointressant. Det är ju den räta vinkeln som är grejen.

Det är sant att 90° är grejen, men jag har aldrig påstått något annat än att tekniken är gammal, att nav motorer gör extrema hjul vinklar möjliga är ju en förbättring av en gammal teknik.

Den Gammla tekniken är mekaniskt idiotsäker, den nya tekniken serut att fungera med elektronik o kan då lättare kuka ur när man minst vill det
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En hand nere på ratten och alla kan backa med släp. Styr du nere på ratten så åker släpet åt samma håll som handen, och även den riktigt mentalt svaga klarar av det.
Nä det är fel. Senast i mondag eftermiddag stog jag framför en bil som skall 10 meter rakt bak o efter 51 försök körde jag runt halvvägs ned i diket då bilen varit i alla riktningar utom rakt bakåt. En ca 25-28 årig kvinna bakom ratten. ?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det inte den som man styr med reglaget som normalt ställer in backspeglarna? Dvs du svänger med det reglaget hur du vill att släpet ska styra så fixar automatiken hur bilen ska styra för att ge släpet rätt vinkling, inkl att först styra åt "fel" håll.

Har i sådana fall funnits ganska länge som tillval, fem år minst, men de kanske har förbättrat så man inte ens behöver styra utan att den förstår själv hur man vill att släpet ska komma in och få bilen rätt rakt framför?
Det har kommit någon förbättrad variant som kör själv. Man ställer bara in några parametrar innan. För oss som kan köra och inte är mentalt handikappade i det avseendet, så tar det ca 100 gånger längre tid att trixa med istället för att bara lägga i backen och köra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det som driver stora batterier är till viss del laddtiden!
Är det 5-10min så innebär det att man kan ta snabba stopp och ändå snabbt komma långa sträckor, VID BEHOV.
Jag tex körde med hustrun 30mil igår och 30mil i förrgår. Hälsa på släkting i stan = ingen laddning möjlig. Motorväg så 120+ mestadels. Med vår E-klass är det en halv tank. Med elbil tre laddningar tot ca 1tim (enl betterrouteplanner)
Med 50mil räckvidd i 120+ km/t och laddning på 10min skulle det räcka med en laddning.
Där har du mina krav.
Men jag åker ofta långt
För laddning hemma skulle jag påstå att 11kW laddare är fullt tillräckligt eftersom man generellt är hemma tillräckligt mycket för att hinna fylla på ett batteri.
Däremot har ju såklart laddhastigheten betydelse om man är ute på långresa och behöver toppa upp batteriet någon/några gånger under resan.
Men de snabbladdare som finns efter vägarna är ju ofta 150 kW och det är ju tillräckligt för att man ska kunna fylla ett 100 kWh batteri från 20% till 80% på under en halvtimme och med ett stort batteri skulle jag säga att det inte är ett problem eftersom man då kan passa på att få lite mat i sig och gå på Toa.
Men det är klart. Om man är ute på långresa och det inte finns snabbladdare utan det som finns tillgängligt är långsammare laddare så blir det ju relativt långa stopp. Och det blir ju bara värre ju mindre batteriet är.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Njae, nu tror jag säkert Du förstod att jag avsåg timpris, och just timpris är nog inte grejen för Vattenfall. De flesta med timpris har nog andra leverantörer. För riket brukar denna statistik funka bra, till och med uppdelad på elområden: https://www.scb.se/hitta-statistik/...den/fordelning-av-avtal-pa-olika-avtalstyper/

Definitionen av rörligt pris innefattar alla avtalstyper som utgår från snittpriset under månaden, om jag tolkar sidan rätt. De flesta jag känner som har elbil har valt timpris.

Dina beräkningar blir lite för teoretiska, det handlar inte riktigt om hur vi kör varje dag, mer hur vi använder bilen en eller ett par ggr/vecka. Vår bil kan t ex stå parkerade ett antal dagar i veckan för att sedan pendla 18-20 mil till grannstaden under arbetsdagen, sedan rulla ett antal mil samma kväll. Det vill vi klara utan mellanladdning, vid kundbesöken saknas vanligtvis laddmöjligheter. Det innebär också att vi praktiskt anser oss behöva ett större batteri, trots att körsträckan ändå inte överstiger 3 500 mil/år.

Sedan har FettSnok en bra kommentar - vill vi vara riktigt rädd om batteriet är det smart att inte ladda alltför högt om bilen inte ska gå alltför långt. Det innebär att en viss buffert kan vara befogad.

Vi är fortfarande eniga i det jag skrev först - det är sannolikt få av oss som behöver större batteri än 100-110 kWh :)
Absolut. Vill man vara snäll mot batteriet så skall man undvika både 0% laddstatus och 100%.

Ditt körmönster avviker ju lite från genomsnittsbilisten. Men som jag ser det så är det ju då den körsträcka som du vill klara att köra under en dag utan att behöva ladda som påverkar. Om laddaren är på 5 eller 11kW eller kanske 22 spelar mindre roll för du har inte tid att ladda ändå. Du skulle behöva en 150kW laddare eller något i den stilen för att laddningen skall vara så snabb att du hinner ladda upp bilen mellan resorna om du skall iväg senare samma dag.

så du har ju ett körmönster som gör att du faktiskt behöver ha ett relativt stort batteri. Ett på 40kWh skulle inte räcka för dig.

Vad gäller statistiken för timpriser så är nog vattenfalls kunder relativt representativa. Enligt det jag hittat så är det runt 95% av alla svenska elabbonemang som har bundet eller månadspris. Dvs ca 5% som har timdebitering.

Men det är klart. Har man elbil och kör en del så kan det vara lönsamt att ha timdebitering vilket nog gör att elbilsägare är överrepresenterade vad gäller att ha timdebitering på avtalet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Absolut. Vill man vara snäll mot batteriet så skall man undvika både 0% laddstatus och 100%.

Ditt körmönster avviker ju lite från genomsnittsbilisten...

så du har ju ett körmönster som gör att du faktiskt behöver ha ett relativt stort batteri. Ett på 40kWh skulle inte räcka för dig.

Vad gäller statistiken för timpriser så är nog vattenfalls kunder relativt representativa. Enligt det jag hittat så är det runt 95% av alla svenska elabbonemang som har bundet eller månadspris. Dvs ca 5% som har timdebitering.

Men det är klart. Har man elbil och kör en del så kan det vara lönsamt att ha timdebitering vilket nog gör att elbilsägare är överrepresenterade vad gäller att ha timdebitering på avtalet.
Javisst, vårt körmönster avviker helt rätt något från genomsnittsbilistens, vad jag tänker är att om ett 78kWh batteri i vår (inte alls optimalt effektiva) bil räcker tämligen bra för oss bör den storleken därmed täcka behovet för de flesta. Hade jag 100-110kWh tror jag inte att jag, eller de allra flesta, skulle behöva något större. Så batterier om 150-200kWh upplever jag inte som relevanta för de allra flesta potentiella kunderna utan snarare utgöra resursslöseri.

Sedan har vi en lite ovanlig situation - vi har ett hus där vi tillbringar de flesta helger och en lägenhet i grannkommunen där min bättre hälft jobbar under veckan. I kåken har vi laddmöjlighet, i vår BRF installeras laddare under nästa vecka. Det är klart att när vi får laddmöjlighet vid lägenheten reduceras vårt behov av batteristorlek rent praktiskt tämligen avsevärt.

Jag hittar själv inte hittat någon bra statistik över timpriser, men tänker att många av oss elbilister verkar ha en vurm för specialiserade aktörer, som Brael, Godel, Tibber eller vad de nu heter, alla med 100% timpris. Så är ju inte fallet hos andra aktörer (t ex Vattenfall) och det är därför jag tror att vi nationellt har en större andel timpriskunder än vad som framgår av Vattenfalls statistik. Själva har vi Tibber i kåken, och med tanke på att de garanterar 50% av dygnsmedelpriset om de får styra laddningen av elbilen (blir vanligtvis nattetid) blir det fördelaktigt att hålla sig till timpris.

Så min erfarenhet matchar nog vad många pratar om - med bra laddmöjligheter, på landsbygd likväl som i städer, reduceras behovet (och därmed klimatbelastning) av batteristorlek.

Ha en fin Valborgshelg :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
11kw räcker till 10 bilar om man lastbalanserar.
Om alla 10 bilar har ett genomsnittligt körmönster ja. Dvs alla kommer hem och har kört typiskt sett ca 3 mil under dagen och därmed har ca 6kWh att ladda under natten.
Men det blir problem om alla 10 jobbar som resande säljare och kör väldigt långt varje dag. Då har man potentiellt 10 bilar som behöver ladda 60-70 kWh vardera vilket blir svårt att hinna över natt med 11kW.
Så visst går det. Det är bara en fråga om vilka körmönster man behöver möjliggöra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Javisst, vårt körmönster avviker helt rätt något från genomsnittsbilistens, vad jag tänker är att om ett 78kWh batteri i vår (inte alls optimalt effektiva) bil räcker tämligen bra för oss bör den storleken därmed täcka behovet för de flesta. Hade jag 100-110kWh tror jag inte att jag, eller de allra flesta, skulle behöva något större. Så batterier om 150-200kWh upplever jag inte som relevanta för de allra flesta potentiella kunderna utan snarare utgöra resursslöseri.

Sedan har vi en lite ovanlig situation - vi har ett hus där vi tillbringar de flesta helger och en lägenhet i grannkommunen där min bättre hälft jobbar under veckan. I kåken har vi laddmöjlighet, i vår BRF installeras laddare under nästa vecka. Det är klart att när vi får laddmöjlighet vid lägenheten reduceras vårt behov av batteristorlek rent praktiskt tämligen avsevärt.

Jag hittar själv inte hittat någon bra statistik över timpriser, men tänker att många av oss elbilister verkar ha en vurm för specialiserade aktörer, som Brael, Godel, Tibber eller vad de nu heter, alla med 100% timpris. Så är ju inte fallet hos andra aktörer (t ex Vattenfall) och det är därför jag tror att vi nationellt har en större andel timpriskunder än vad som framgår av Vattenfalls statistik. Själva har vi Tibber i kåken, och med tanke på att de garanterar 50% av dygnsmedelpriset om de får styra laddningen av elbilen (blir vanligtvis nattetid) blir det fördelaktigt att hålla sig till timpris.

Så min erfarenhet matchar nog vad många pratar om - med bra laddmöjligheter, på landsbygd likväl som i städer, reduceras behovet (och därmed klimatbelastning) av batteristorlek.

Ha en fin Valborgshelg :)
Ja. Absolut.

du har ett körmönster som gör att du en eller flera gånger i veckan behöver ha ett hyfsat stort batteri men ser inga stora fördelar med ett större batteri än ca 100 kWh.
Genomsnittsbilisten skulle troligen klara sig med ett betydligt mindre batteri för den vardagliga körningen men det skulle göra semesterresor till ett större problem.

Tittar jag på mig själv så kör jag mestadels till och från jobbet (2 mil enkel väg) mataffär eller annan inhandling (5-10 km enkel väg) och emellanåt så gör jag någon längre resa.
Det innebär att för min dagliga körning så skulle jag utan vidare klara mig med ett batteri på 15 kWh och ändå har marginal (dock skulle jag mer eller mindre dagligen behöva ta batteriet från fullt till relativt tomt och tillbaka vilket sliter en del på batteriet i onödan.
Men ett sådant batteri skulle göra mina semesterresor till rentav plågsamma med stopp över en gång i timmen.
Så för att elbilen ska vara praktisk för mig så vill jag har ett lite större batteri så jag får en räckvidd på åtminstone 30-40 mil för att kunna åka på lite längre resor utan att behöva räkna med att tömma batteriet helt och utan att behöva stanna för laddning onödigt ofta.

Med två bilar så skulle jag lätt kunna ha en med ett litet batteri som är dimensionerat för jobbresot och inhandling och en bil med ett större batteri som funkar även till långresor. Det skulle ju vara onödigt att ha två bilar med stora batterier om man bara behöver det på den ena.

Men även med en bil så ser jag inga vettiga skäl till att ha större än 100kwh eftersom det batteriet kommer att räcka längre än jag har lust att köra innan jag tar en bensträckare och åtminstone stannar för en kaffe eller kisspaus.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top