TomK
hela världen är min rejsingbana
VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
På min F-150 finns nått som kallas trailer backup assist. Sitter en ratt man vrider åt det hållet man vill att släpan ska. Funkar så där, alldeles för liten vinkling på kärran vid max utslag. Det behövs en yta stor som en tom IKEA parkering för att ha nytta av det.VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Tack för feedback!Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning .
Mesta delen av mjukvaran till Polestar utvecklas av Volvo. Köper Du en Gent-producerad Volvo (XC40 alt C40) med Android lär Du ha samma funktionalitet och lejonparten av köpeskillingen (i vart fall vad gäller löner och skatter) blir kvar i Europa och Sverige.
Men sanningen att säga har jag dålig koll på vilka fler europeiska biltillverkare som använder Android, vill minnas att någon av de större börjat ”samarbeta” i alla fall. Det har tagit tid och ibland verkligen varit ett steg fram och två tillbaka men det gäller user interface har jag inte provat något bättre, inte än i alla fall.
Detta är naturligtvis en väldigt personlig värdering men tre saker jag kommer att ha svårt att avstå från framöver är:
1 - Pixel Led
2 - Bra röststyrning och smart navi.
3 - Riktigt bra fyrhjulskrafs (om än det kostar lite räckvidd)
Inget nytt det har varit standard i många entreprenad fordon sedan 80 talet, dock med drivaxlar o inte 90° utslagJag har undrat varför man ska ha navmotor i elbilar, men det är tydligen för att folk inte kan fickparkera.
När jag jobbade med entreprenadfordon var det galet dåligt utslag vid krabbkörning.Inget nytt det har varit standard i många entreprenad fordon sedan 80 talet, dock med drivaxlar o inte 90° utslag
Det hade jag på min Golf GTI från 2014, man styrde med backspegel 'knappen' och en gradskiva mitt i instrumentklustret. Var praktiskt när man skulle backa rakt en längre sträcka men tar bort lite av tjusningen att backa med släp.VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Sa inte att det var galet bra men krabbstyrning är inget nytt, jag krabbade med maniton senast idag när det var trångtNär jag jobbade med entreprenadfordon var det galet dåligt utslag vid krabbkörning.
Att något gick att göra halvbra innan gör inte en förbättrad funktion ointressant. Det är ju den räta vinkeln som är grejen.Inget nytt det har varit standard i många entreprenad fordon sedan 80 talet, dock med drivaxlar o inte 90° utslag
Ingen normal människa orkar vänta på på vare sig Volvos eller VWs automatiska parkering, släphanteringen är ännu långsammare, du hinner utföra all hantering minst 10 gånger manuellt innan de är klara.VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Är det inte den som man styr med reglaget som normalt ställer in backspeglarna? Dvs du svänger med det reglaget hur du vill att släpet ska styra så fixar automatiken hur bilen ska styra för att ge släpet rätt vinkling, inkl att först styra åt "fel" håll.VW har någon teknik nu för att inte bara fickparkera, utan också göra det med släp. Tex backa in ett släp på en uppfart. Bilen fixar det själv. Sopiga förare kommer att kunna fortsätta vara sopor...
Att något gick att göra halvbra innan gör inte en förbättrad funktion ointressant. Det är ju den räta vinkeln som är grejen.
Nä det är fel. Senast i mondag eftermiddag stog jag framför en bil som skall 10 meter rakt bak o efter 51 försök körde jag runt halvvägs ned i diket då bilen varit i alla riktningar utom rakt bakåt. En ca 25-28 årig kvinna bakom ratten. ?En hand nere på ratten och alla kan backa med släp. Styr du nere på ratten så åker släpet åt samma håll som handen, och även den riktigt mentalt svaga klarar av det.
Det har kommit någon förbättrad variant som kör själv. Man ställer bara in några parametrar innan. För oss som kan köra och inte är mentalt handikappade i det avseendet, så tar det ca 100 gånger längre tid att trixa med istället för att bara lägga i backen och köra.Är det inte den som man styr med reglaget som normalt ställer in backspeglarna? Dvs du svänger med det reglaget hur du vill att släpet ska styra så fixar automatiken hur bilen ska styra för att ge släpet rätt vinkling, inkl att först styra åt "fel" håll.
Har i sådana fall funnits ganska länge som tillval, fem år minst, men de kanske har förbättrat så man inte ens behöver styra utan att den förstår själv hur man vill att släpet ska komma in och få bilen rätt rakt framför?
För laddning hemma skulle jag påstå att 11kW laddare är fullt tillräckligt eftersom man generellt är hemma tillräckligt mycket för att hinna fylla på ett batteri.Det som driver stora batterier är till viss del laddtiden!
Är det 5-10min så innebär det att man kan ta snabba stopp och ändå snabbt komma långa sträckor, VID BEHOV.
Jag tex körde med hustrun 30mil igår och 30mil i förrgår. Hälsa på släkting i stan = ingen laddning möjlig. Motorväg så 120+ mestadels. Med vår E-klass är det en halv tank. Med elbil tre laddningar tot ca 1tim (enl betterrouteplanner)
Med 50mil räckvidd i 120+ km/t och laddning på 10min skulle det räcka med en laddning.
Där har du mina krav.
Men jag åker ofta långt
Absolut. Vill man vara snäll mot batteriet så skall man undvika både 0% laddstatus och 100%.Njae, nu tror jag säkert Du förstod att jag avsåg timpris, och just timpris är nog inte grejen för Vattenfall. De flesta med timpris har nog andra leverantörer. För riket brukar denna statistik funka bra, till och med uppdelad på elområden: https://www.scb.se/hitta-statistik/...den/fordelning-av-avtal-pa-olika-avtalstyper/
Definitionen av rörligt pris innefattar alla avtalstyper som utgår från snittpriset under månaden, om jag tolkar sidan rätt. De flesta jag känner som har elbil har valt timpris.
Dina beräkningar blir lite för teoretiska, det handlar inte riktigt om hur vi kör varje dag, mer hur vi använder bilen en eller ett par ggr/vecka. Vår bil kan t ex stå parkerade ett antal dagar i veckan för att sedan pendla 18-20 mil till grannstaden under arbetsdagen, sedan rulla ett antal mil samma kväll. Det vill vi klara utan mellanladdning, vid kundbesöken saknas vanligtvis laddmöjligheter. Det innebär också att vi praktiskt anser oss behöva ett större batteri, trots att körsträckan ändå inte överstiger 3 500 mil/år.
Sedan har FettSnok en bra kommentar - vill vi vara riktigt rädd om batteriet är det smart att inte ladda alltför högt om bilen inte ska gå alltför långt. Det innebär att en viss buffert kan vara befogad.
Vi är fortfarande eniga i det jag skrev först - det är sannolikt få av oss som behöver större batteri än 100-110 kWh
Javisst, vårt körmönster avviker helt rätt något från genomsnittsbilistens, vad jag tänker är att om ett 78kWh batteri i vår (inte alls optimalt effektiva) bil räcker tämligen bra för oss bör den storleken därmed täcka behovet för de flesta. Hade jag 100-110kWh tror jag inte att jag, eller de allra flesta, skulle behöva något större. Så batterier om 150-200kWh upplever jag inte som relevanta för de allra flesta potentiella kunderna utan snarare utgöra resursslöseri.Absolut. Vill man vara snäll mot batteriet så skall man undvika både 0% laddstatus och 100%.
Ditt körmönster avviker ju lite från genomsnittsbilisten...
så du har ju ett körmönster som gör att du faktiskt behöver ha ett relativt stort batteri. Ett på 40kWh skulle inte räcka för dig.
Vad gäller statistiken för timpriser så är nog vattenfalls kunder relativt representativa. Enligt det jag hittat så är det runt 95% av alla svenska elabbonemang som har bundet eller månadspris. Dvs ca 5% som har timdebitering.
Men det är klart. Har man elbil och kör en del så kan det vara lönsamt att ha timdebitering vilket nog gör att elbilsägare är överrepresenterade vad gäller att ha timdebitering på avtalet.
Om alla 10 bilar har ett genomsnittligt körmönster ja. Dvs alla kommer hem och har kört typiskt sett ca 3 mil under dagen och därmed har ca 6kWh att ladda under natten.11kw räcker till 10 bilar om man lastbalanserar.
Ja. Absolut.Javisst, vårt körmönster avviker helt rätt något från genomsnittsbilistens, vad jag tänker är att om ett 78kWh batteri i vår (inte alls optimalt effektiva) bil räcker tämligen bra för oss bör den storleken därmed täcka behovet för de flesta. Hade jag 100-110kWh tror jag inte att jag, eller de allra flesta, skulle behöva något större. Så batterier om 150-200kWh upplever jag inte som relevanta för de allra flesta potentiella kunderna utan snarare utgöra resursslöseri.
Sedan har vi en lite ovanlig situation - vi har ett hus där vi tillbringar de flesta helger och en lägenhet i grannkommunen där min bättre hälft jobbar under veckan. I kåken har vi laddmöjlighet, i vår BRF installeras laddare under nästa vecka. Det är klart att när vi får laddmöjlighet vid lägenheten reduceras vårt behov av batteristorlek rent praktiskt tämligen avsevärt.
Jag hittar själv inte hittat någon bra statistik över timpriser, men tänker att många av oss elbilister verkar ha en vurm för specialiserade aktörer, som Brael, Godel, Tibber eller vad de nu heter, alla med 100% timpris. Så är ju inte fallet hos andra aktörer (t ex Vattenfall) och det är därför jag tror att vi nationellt har en större andel timpriskunder än vad som framgår av Vattenfalls statistik. Själva har vi Tibber i kåken, och med tanke på att de garanterar 50% av dygnsmedelpriset om de får styra laddningen av elbilen (blir vanligtvis nattetid) blir det fördelaktigt att hålla sig till timpris.
Så min erfarenhet matchar nog vad många pratar om - med bra laddmöjligheter, på landsbygd likväl som i städer, reduceras behovet (och därmed klimatbelastning) av batteristorlek.
Ha en fin Valborgshelg
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |