Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, eluttag för att driva en laptop har många bilar (oavsett drivlina) idag, men det är inget man laddar en elbil ifrån,

Som jag har förstått det är det väldigt få som har "bil till bil" laddning eller "vehicle to grid" som tillåter stora effektuttag, så din idé om att packa ihop sig i en bil är bättre, det gäller för övrigt i fossilbilarna också, ju mer folk i bilen ju mindre luft blir det att värma upp.

Då packar man ju förstås ihop sig i en bil som har Diesel/Bensinvärmare eller en husbil om det finns någon i kön, då kan man få kaffe och låna bajamajan också...
Så kanske det är.
Jag tyckte säljaren sa att man kunde hjälpa andra elbilar men kan ju vara klassiskt säljarsnack.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej men Kia har det på någon ny modell, visst var det en sån du hade?
Jag har nya Niro EV men det kanske var EV6 eller EV9 man menade? ?
Letade runt lite men kunde inte googla eller youtube fram något.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fan då för, minns honom inte som så stökig.

Om inte ens jag blivit det så borde inte han, sist jag fick en rejäl utfrysning var i samband med något käbbel med han från Nacka med en otrogen fru. Undrar hur det gick för honom. Minns ärligt inte vad han kallade sig, men salt var han minns jag.
Feltolkning av vad han skrev, har jag för mig. Varit ute för det själv men bara blivit censurerad, inte bannad. Svårt att förklara/försvara sig då. Forumet är ju ingen demokrati och det är ju på de premisserna vi hänger här. Vetskapen därom gör att är man här har man köpt dessa premisser. Även jag tycker vissa saker inte bör förekomma men störs när folk ryker på missförstånd eller oförmåga att faktiskt förstå vad han skrev.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Du laddar väl gratis på jobbet och använder strömmen hemma ditt kapitalistsvin
Ditt första antagande är (oftast) rätt.

Om du har en lösning på hur jag ska få strömmen upp till fjärde våningen från parkeringen 150 meter bort så lyssnar jag gärna!

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ditt första antagande är (oftast) rätt.

Om du har en lösning på hur jag ska få strömmen upp till fjärde våningen från parkeringen 150 meter bort så lyssnar jag gärna!

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Köp en elbil till frugan och ladda den från din då....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och min elbil förbrukar runt 10% under 8 timmar för att hålla mig varm. Om allt är på. Nöjer man sig med värmestolarna så är det avsevärt mindre. Med en kvarts laddning står man alltså i 20timmar med full värme och betydligt längre utan att frysa… snark..
Det där varierar ju lite från bil till bil. Peter esse påstår i ett youtubeklipp att hans Tesla model 3 drar ca 2kW när det är 7-8 minus om man står och bara håller kupén varm. Med det 60 kWh batteri den har så betyder det att 10 timmar gör slut på 1/3 av batteriet om man håller 20 grader i kupén. Dvs om man fastnar och har mindre än hälften av batteriet kvar så vill man inte bli stående alltför länge.
Sen är det väl i viss mån en ickefråga så länge som man inte kommer dit och fastnar och har räknat med att komma fram med nästintill slut batteri.
Min dieselaudi ska dra ca 0,3-0,4 l/timme på tomgång och med 70 liter tank så skulle den klara 200 timmar.
Men det betyder ju inte att allt skulle vara frid och fröjd om jag fastnar med den så länge.

Redan efter 10 timmar är det andra saker som börjar bli ganska jobbiga. Som tillgång till toaletter (om man inte har med sig toapapper och kan skita i skogen eller tillgång till mat och dryck.

Så jag skulle nog säga att oavsett om det är en elbil eller fossilbil så klarar bilen att hålla dig varm i minst 10 timmar om du inte räknat snålt med tankning/laddning och efter så pass lång tid är det andra behov som gör att det börjar bli djäkligt jobbigt. I synnerhet om man inte bara är vuxna i bilen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Redan efter 10 timmar är det andra saker som börjar bli ganska jobbiga. Som tillgång till toaletter (om man inte har med sig toapapper och kan skita i skogen eller tillgång till mat och dryck.

Ja, speciellt för elbilsägare som måste bajsa varannan timme. :lol

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Blev lite fnissig när jag gick över jobbparkeringen idag.
Massor med takboxar på bilarna och 1 box som satt bakofram :) Gissa bilmärket!
Det är väl sedan länge klarlagt att det är skrock och folktro att ända på boxen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Blev lite fnissig när jag gick över jobbparkeringen idag.
Massor med takboxar på bilarna och 1 box som satt bakofram :) Gissa bilmärket!
Det är väl sedan länge klarlagt att det är skrock och folktro att ända på boxen.
Calix håller inte med dig. Men vad vet de om takboxar?

1704803592255.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den effektivaste aerodynamisk formen är en vattendroppe i fritt fall, dvs en tjock rundad sida mot vinden och en avsmalnade bakåt

Att en takbox är mera aerodynamisk om man vänder den tjockare runda sidan framåt är därför inte konstigt.

Vad som är konstigt är att inte fler bilar (speciellt elbilar som straffas ännu hårdare av luftmotstånd) konstrueras så (inom rimliga gränser)

Jag såg just en test av Maxus E deliver och Peugeot ePartner, klassiska "Man in the Van" skåpbilar som har alla förutsättningar att ha väldigt rundade fronter (tänk klassisk folkabuss) då dom inte behöver någon egentlig motorhuv, men istället har båda designats väldigt traditionellt.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Calix håller inte med dig. Men vad vet de om takboxar?

View attachment 494030

Lite lustigt eftersom Thule stod på elbilsmässan och sa att det inte var en bra ide att vända boxen.
Men vad vet Thule om boxar?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...