Man kan skippa dumheter som glastak, fyrhjulsdrift och SUV-karosser så kapar man många kg. Blir bilen halare kan man minska batteristorleken och med mindre batteri behöver man inte ha lika stora bromsar, länkarmar och hjul.
Det finns absolut en hel del att hämta på att undvika saker som drar upp förbrukningen.
SUV-kaross är en sådan. Man får generellt sett sämre komfort och väghållning pga att fjädringen måste vara hårdare för att hålla bilen stabil trots högre tyngdpunkt, Mer luftmotstånd eftersom högre karross och markfrigång ger mer luftmotstånd. Och dom är generellt lite tyngre utan att för den skull ha mer innerutrymmen.
Glastak och takluckor är onödigt. Visst. Det var trevligt att ha takluckan i förra bilen men jag kan ärligt säga att antalet gånger jag valde att köra med öppen taklucka var försumbart.
Fyrhjulsdriften skulle jag däremot inte vilja vara utan då den faktiskt gör bilen betydligt trevligare att köra när det är taskigt väglag. Skillnaden där är ganska stor.
Sen ska man nog inte glömma att en stor anledning till att bilarna idag är tyngre har med andra saker att göra.
Krocksäkerheten kostar vikt tyvärr. Det faktum att golfen idag är större än passaten var på 80 talet gör också sitt till. Det är lätt att tänka att Golfen ju vägde under 1000 kg på 80 talet men då ska man komma ihåg att den var lika stor som en Nissan Micra är idag och hade en krocksäkerhet som inte skulle ge speciellt många stjärnor i NCAP.