Hur länge dagens batteri håller vet du inte förrän om minst 10 år. Förhoppningsvis.
Så är det ju men det man kan mäta (=veta) är jämnhet i produktion och exempelvis degradering av batteriet.
Tesla har tex data från 2012 fram till idag och det man ser är att batterigenerationen från 2016- (75/90/100 och 3/Y) extremt sällan har problem med batterier eller motorer. Även batterierna i Audi etron och Kia är mycket bra i det avseendet enligt vad jag läst.
Jag blev ju lite intresserad själv när jag skaffade elbil och har loggat alla mil sedan 2019 i Teslafi; en websida/interface som även mäter batterikondition osv utifrån BMS.
10.000 mil i den första Teslan resulterade i 6,7% degradering av batteriet där de första 5% hände första året, sedan utplanande kurva. Jag visste inte hur ett litiumjonbatteri beter sig, vad som är bra eller dåligt utan laddade till 80-85% varje natt.
Med nästa Tesla har jag läst på och laddar nu till 50% varje natt, inte mer. 100% inför långresor, kör ofta ned till 2-3% och laddar ofta på Supercharger.
Efter nästan 10.000 mil har jag tappat 1,7% av räckvidden och det mesta är förstås åldern. Jämför man med ”fleet average” så verkar de flesta ligga oerhört jämnt.
Så batterierna är bra idag, det tror jag att de flesta är överens om. Är räckvidden för kort generellt sett? Ja, för oss i norr med skotersläp osv så vill man ju ha kanske 80 mil att börja med för att få dräglig räckvidd vintertid när skotern skall dras till stugan. För 99,5% av transporterna räcker det redan idag.
EDIT: lade till bild på batteridegradering