totoro
Är fulladdad ibland
Har bara hört talas om den.
En i mitt garage har en utan blinkers
Möjligen han har en sån.
En i mitt garage har en utan blinkers
Möjligen han har en sån.
Dom där spasmerna som "hjälper" en hålla sig i rätt fil är ju kul om man tex vrider ut lite för att undvika en cykel.Den nya Tesla 3 ser mer ut som elbilarna på Gröna Lund framtill eller möjligen som att nån elefant satt sig på huven.
Om man vill bli irriterad på infotainmentsystem som inte uppdaterar sig automatiskt och behöver startas om sisådär en gång om dagen kan jag rekommendera Polestar 2. Det är dessutom en fyrhjulsdriven bil som beter sig som en framhjulsdriven vilket antagligen är för att man ska krocka med fronten och inte med sidan. Man kan dessutom vrida hit-och-dit på ratten en hel del utan att bilen byter riktning vilket är praktiskt för den med spasmer i händerna. Apropå spasmer så är det en någorlunda korrekt beskrivning av hur bilen hjälper en att hålla sig kvar i filen man kör i.
Då vet jag vad jag har att se fram emot de närmsta tre åren då. Tycker självkörningen har varit någorlunda vid provkörning, absolut inte lika vass som Teslas men också utan alla irriterande ljud Teslan har för sig. Det kräver ju förstås Pilot-paketet, annars har den bara hjälp att inte köra ut ur filen/av vägen och den kan man förstås inte låta styra bilen.Om man vill bli irriterad på infotainmentsystem som inte uppdaterar sig automatiskt och behöver startas om sisådär en gång om dagen kan jag rekommendera Polestar 2. Det är dessutom en fyrhjulsdriven bil som beter sig som en framhjulsdriven vilket antagligen är för att man ska krocka med fronten och inte med sidan. Man kan dessutom vrida hit-och-dit på ratten en hel del utan att bilen byter riktning vilket är praktiskt för den med spasmer i händerna. Apropå spasmer så är det en någorlunda korrekt beskrivning av hur bilen hjälper en att hålla sig kvar i filen man kör i.
Hände mig senast igår...Dom där spasmerna som "hjälper" en hålla sig i rätt fil är ju kul om man tex vrider ut lite för att undvika en cykel.
Vips så får man "hjälp" med att försöka köra på sagde cyklist.
Det är möjligt att nyare bilar sköter det bättre än min gamla från 2021. Det funkar OK på nyasfalterad motorväg med väl synliga linjer.Då vet jag vad jag har att se fram emot de närmsta tre åren då. Tycker självkörningen har varit någorlunda vid provkörning, absolut inte lika vass som Teslas men också utan alla irriterande ljud Teslan har för sig. Det kräver ju förstås Pilot-paketet, annars har den bara hjälp att inte köra ut ur filen/av vägen och den kan man förstås inte låta styra bilen.
Hade pengarna räckt till en Model 3 LR så hade jag tagit en men nu fick jag välja på en 3 SR eller en Polestar 2 4X4 LR och då blev det Polestaren.
Har du värdeminskning/leasingkostnader inkluderade?400mil Europasemester. Snittat 5,17kr/mil i publika laddplatser. Övervägande del Ionity med passport power (månadskostnad inkluderat i milkostnad).
Helt ok ändå, eller?
Nix, har inte slagit ut det på totalen.Har du värdeminskning/leasingkostnader inkluderade?
Jag lämnade tillbaka min MINI Electric efter ett års privatleasing igår. Det har varit lite rubriker om hur hemskt dyrt det blir för folk när bilen ska granskas efter att den använts av nån som inte äger den.
Jag fick anmärkning på en repa på passagerardörren vilket jag hade väntat mig. Min gissning är att det kom på en stormarknadsparkering eller liknande. Prislistan sa 4708:-. Jag kan inte se det som speciellt dyrt även om jag helst hade sluppit kostnaden.View attachment 503030
Det står beskrivet i dokumenten från när jag hämtade bilen att polerbara repor är OK, men de får inte tränga genom lacken.En sån liten repa kan jag ju tycka hör till normalt slitage på en bil.
Det står beskrivet i dokumenten från när jag hämtade bilen att polerbara repor är OK, men de får inte tränga genom lacken.
Jag tycker att det har varit tydligt vid alla tillfällen jag har privatleasat bilar vad som är OK och inte. Undantaget var 2011, men då hade det inte blivit så vanligt ännu.
Se på youtube om Björn Nyland har gjort range test på en liknande bil så kan du se ca skillnad mellan 80 och 110 km/h.En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.
Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
På min gör det stor skillnad.En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.
Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
På min gör det stor skillnad.
Ungefär så här verkar min funka på sommaren i varmt väder:
-70 km/h - 1,4 kW/h
80-100 km/h - 1,8 kW/h
110- km/h - 2.1 kW/h
På ett ungefär (jag har inte samma ork att samla underlag som Brooklyn. )...
Sorry, kWh/mil.kW/h? Menar du kWh/mil? Eller kWh/h = kW?
Ifall du menar att bilen drar 1,4 kW vid 70, 1,8kW vid 90, och 2,1kW vid 110 så betyder det att bilen drar exakt lika många kwh/mil oavsett hastighet?
Men ifall du menar kWh/mil så skulle man teoretiskt förlänga räckvidden från 14 till 18 km genom att köra 70 istället för 90 km/h. Fast då vet vi iofs inte vid vilken hastighet MB specat sina 14-15 km.
Det lär vara räckvidd enligt WLTP men det låter väldigt lågt med 15 mil även om batteriet bara är på 41 kWh.En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.
Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
Det lär vara räckvidd enligt WLTP men det låter väldigt lågt med 15 mil även om batteriet bara är på 41 kWh.
Räckvidden påverkas mycket av hastigheten; luftmotståndet tar över som den viktigaste faktorn där någonstans vid 70-80 och sedan ökar motståndet med kvadraten på hastigheten (som du vet, du är ingenjör).
Jag har provat med kåpsläpet; en minskning från 80 kmh jämn fart till 70 kmh jämn fart ger en minskning av förbrukning/effektbehov av nästan 30%. Nu är bilen hal och släpet fyrkantigt så det är inte alls säkert att skillnaden blir lika stor med andra konfigurationer men generellt så drar bilen mindre om man kör långsammare.
Jag tänker att man åtminstone häruppe kanske skall gå på lite större batteri om det finns, just för att ha lite mer marginal när det behövs (släp/vinter/dubbdäck/modd etc)
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |