Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den nya Tesla 3 ser mer ut som elbilarna på Gröna Lund framtill eller möjligen som att nån elefant satt sig på huven.

Om man vill bli irriterad på infotainmentsystem som inte uppdaterar sig automatiskt och behöver startas om sisådär en gång om dagen kan jag rekommendera Polestar 2. Det är dessutom en fyrhjulsdriven bil som beter sig som en framhjulsdriven vilket antagligen är för att man ska krocka med fronten och inte med sidan. Man kan dessutom vrida hit-och-dit på ratten en hel del utan att bilen byter riktning vilket är praktiskt för den med spasmer i händerna. Apropå spasmer så är det en någorlunda korrekt beskrivning av hur bilen hjälper en att hålla sig kvar i filen man kör i.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den nya Tesla 3 ser mer ut som elbilarna på Gröna Lund framtill eller möjligen som att nån elefant satt sig på huven.

Om man vill bli irriterad på infotainmentsystem som inte uppdaterar sig automatiskt och behöver startas om sisådär en gång om dagen kan jag rekommendera Polestar 2. Det är dessutom en fyrhjulsdriven bil som beter sig som en framhjulsdriven vilket antagligen är för att man ska krocka med fronten och inte med sidan. Man kan dessutom vrida hit-och-dit på ratten en hel del utan att bilen byter riktning vilket är praktiskt för den med spasmer i händerna. Apropå spasmer så är det en någorlunda korrekt beskrivning av hur bilen hjälper en att hålla sig kvar i filen man kör i.
Dom där spasmerna som "hjälper" en hålla sig i rätt fil är ju kul om man tex vrider ut lite för att undvika en cykel.
Vips så får man "hjälp" med att försöka köra på sagde cyklist. :crash
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man vill bli irriterad på infotainmentsystem som inte uppdaterar sig automatiskt och behöver startas om sisådär en gång om dagen kan jag rekommendera Polestar 2. Det är dessutom en fyrhjulsdriven bil som beter sig som en framhjulsdriven vilket antagligen är för att man ska krocka med fronten och inte med sidan. Man kan dessutom vrida hit-och-dit på ratten en hel del utan att bilen byter riktning vilket är praktiskt för den med spasmer i händerna. Apropå spasmer så är det en någorlunda korrekt beskrivning av hur bilen hjälper en att hålla sig kvar i filen man kör i.
Då vet jag vad jag har att se fram emot de närmsta tre åren då. Tycker självkörningen har varit någorlunda vid provkörning, absolut inte lika vass som Teslas men också utan alla irriterande ljud Teslan har för sig. Det kräver ju förstås Pilot-paketet, annars har den bara hjälp att inte köra ut ur filen/av vägen och den kan man förstås inte låta styra bilen.

Hade pengarna räckt till en Model 3 LR så hade jag tagit en men nu fick jag välja på en 3 SR eller en Polestar 2 4X4 LR och då blev det Polestaren.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Då vet jag vad jag har att se fram emot de närmsta tre åren då. Tycker självkörningen har varit någorlunda vid provkörning, absolut inte lika vass som Teslas men också utan alla irriterande ljud Teslan har för sig. Det kräver ju förstås Pilot-paketet, annars har den bara hjälp att inte köra ut ur filen/av vägen och den kan man förstås inte låta styra bilen.

Hade pengarna räckt till en Model 3 LR så hade jag tagit en men nu fick jag välja på en 3 SR eller en Polestar 2 4X4 LR och då blev det Polestaren.
Det är möjligt att nyare bilar sköter det bättre än min gamla från 2021. Det funkar OK på nyasfalterad motorväg med väl synliga linjer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
400mil Europasemester. Snittat 5,17kr/mil i publika laddplatser. Övervägande del Ionity med passport power (månadskostnad inkluderat i milkostnad).
Helt ok ändå, eller?
Har du värdeminskning/leasingkostnader inkluderade?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag lämnade tillbaka min MINI Electric efter ett års privatleasing igår. Det har varit lite rubriker om hur hemskt dyrt det blir för folk när bilen ska granskas efter att den använts av nån som inte äger den.
Jag fick anmärkning på en repa på passagerardörren vilket jag hade väntat mig. Min gissning är att det kom på en stormarknadsparkering eller liknande. Prislistan sa 4708:-. Jag kan inte se det som speciellt dyrt även om jag helst hade sluppit kostnaden.repa.jpeg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag lämnade tillbaka min MINI Electric efter ett års privatleasing igår. Det har varit lite rubriker om hur hemskt dyrt det blir för folk när bilen ska granskas efter att den använts av nån som inte äger den.
Jag fick anmärkning på en repa på passagerardörren vilket jag hade väntat mig. Min gissning är att det kom på en stormarknadsparkering eller liknande. Prislistan sa 4708:-. Jag kan inte se det som speciellt dyrt även om jag helst hade sluppit kostnaden.View attachment 503030

En sån liten repa kan jag ju tycka hör till normalt slitage på en bil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En sån liten repa kan jag ju tycka hör till normalt slitage på en bil.
Det står beskrivet i dokumenten från när jag hämtade bilen att polerbara repor är OK, men de får inte tränga genom lacken.
Jag tycker att det har varit tydligt vid alla tillfällen jag har privatleasat bilar vad som är OK och inte. Undantaget var 2011, men då hade det inte blivit så vanligt ännu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det står beskrivet i dokumenten från när jag hämtade bilen att polerbara repor är OK, men de får inte tränga genom lacken.
Jag tycker att det har varit tydligt vid alla tillfällen jag har privatleasat bilar vad som är OK och inte. Undantaget var 2011, men då hade det inte blivit så vanligt ännu.

Jag förstår, men jag tycker fortfarande att det hör till normalt slitage på en bil även om dom varit tydliga i kontraktet.

Om du ägde samma bil skulle du ju inte åtgärdat en sån där skada och jag tvivlar på att dom kommer åtgärda skadan innan dom säljer bilen vidare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.

Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.

Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
Se på youtube om Björn Nyland har gjort range test på en liknande bil så kan du se ca skillnad mellan 80 och 110 km/h.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.

Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
På min gör det stor skillnad.
Ungefär så här verkar min funka på sommaren i varmt väder:
-70 km/h - 1,4 kW/h
80-100 km/h - 1,8 kW/h
110- km/h - 2.1 kW/h
På ett ungefär (jag har inte samma ork att samla underlag som Brooklyn. ;) )...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På min gör det stor skillnad.
Ungefär så här verkar min funka på sommaren i varmt väder:
-70 km/h - 1,4 kW/h
80-100 km/h - 1,8 kW/h
110- km/h - 2.1 kW/h
På ett ungefär (jag har inte samma ork att samla underlag som Brooklyn. ;) )...

kW/h? Menar du kWh/mil? Eller kWh/h = kW?

Ifall du menar att bilen drar 1,4 kW vid 70, 1,8kW vid 90, och 2,1kW vid 110 så betyder det att bilen drar exakt lika många kwh/mil oavsett hastighet?

Men ifall du menar kWh/mil så skulle man teoretiskt förlänga räckvidden från 14 till 18 km genom att köra 70 istället för 90 km/h. Fast då vet vi iofs inte vid vilken hastighet MB specat sina 14-15 km.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
kW/h? Menar du kWh/mil? Eller kWh/h = kW?

Ifall du menar att bilen drar 1,4 kW vid 70, 1,8kW vid 90, och 2,1kW vid 110 så betyder det att bilen drar exakt lika många kwh/mil oavsett hastighet?

Men ifall du menar kWh/mil så skulle man teoretiskt förlänga räckvidden från 14 till 18 km genom att köra 70 istället för 90 km/h. Fast då vet vi iofs inte vid vilken hastighet MB specat sina 14-15 km.
Sorry, kWh/mil.

Gissar på att den drar ca 40-50% mer i 110 jämfört med 70.
Känns som det finns ett "hopp" vid typ 110 där förbrukningen drar iväg sas.

Edit: Hittade den här som säger ungefär samma.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En fråga till er som kör elbilar, jag tittade nyss på MB evito, men dom billigaste har bara 41kWh batteri och en angiven räckvidd på 15 mil, och i praktiken antar jag att det är mindre än 15 mil.

Men hur mycket påverkas det av hastigheten? Säg att jag kör 70 km/h istället för 90-110 km/h?
Det lär vara räckvidd enligt WLTP men det låter väldigt lågt med 15 mil även om batteriet bara är på 41 kWh.

Räckvidden påverkas mycket av hastigheten; luftmotståndet tar över som den viktigaste faktorn där någonstans vid 70-80 och sedan ökar motståndet med kvadraten på hastigheten (som du vet, du är ingenjör).

Jag har provat med kåpsläpet; en minskning från 80 kmh jämn fart till 70 kmh jämn fart ger en minskning av förbrukning/effektbehov av nästan 30%. Nu är bilen hal och släpet fyrkantigt så det är inte alls säkert att skillnaden blir lika stor med andra konfigurationer men generellt så drar bilen mindre om man kör långsammare.

Jag tänker att man åtminstone häruppe kanske skall gå på lite större batteri om det finns, just för att ha lite mer marginal när det behövs (släp/vinter/dubbdäck/modd etc)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det lär vara räckvidd enligt WLTP men det låter väldigt lågt med 15 mil även om batteriet bara är på 41 kWh.

Räckvidden påverkas mycket av hastigheten; luftmotståndet tar över som den viktigaste faktorn där någonstans vid 70-80 och sedan ökar motståndet med kvadraten på hastigheten (som du vet, du är ingenjör).

Jag har provat med kåpsläpet; en minskning från 80 kmh jämn fart till 70 kmh jämn fart ger en minskning av förbrukning/effektbehov av nästan 30%. Nu är bilen hal och släpet fyrkantigt så det är inte alls säkert att skillnaden blir lika stor med andra konfigurationer men generellt så drar bilen mindre om man kör långsammare.

Jag tänker att man åtminstone häruppe kanske skall gå på lite större batteri om det finns, just för att ha lite mer marginal när det behövs (släp/vinter/dubbdäck/modd etc)

Ja, en skåpbil har ju betydligt större luftmotstånd än en vanlig bil.

En evito med 41kWh batteri kostar 160kkr, ska man ha större batteri(60-80kWh) så är det nästan en halv mille så större batteri är helt uteslutet. Man får jävligt mycket diesel för en halv mille.

Jag funderade som en andrabil/privatbil. Ska jag längre resor och behöver släp så är det så sällan att jag kan låna firmabilen utan att oroa mig för skatteverket.

Men en bil som bara fungerar inom en radie på 6-7 mil för att ha energi kvar att kunna kunna köra hem igen med lite marginal är lite väl klent.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top