Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
du ägde samma bil skulle du ju inte åtgärdat en sån där skada och jag tvivlar på att dom kommer åtgärda skadan innan dom säljer bilen vidare.
Jo, fast jag hade inte gjort det fullt seriöst utan med lackstift.
Jag lyckades öppna bakluckan och slå hål i lacken på min Polestar häromdagen. Jag tänkte inte på hur lågt det är i tak på hustruns carport. En skruv till plasttaket stack ner.

Nuvarande bil drar 2 kWh per mil så 40 kWh i en större bil låter inte så lyckat.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja, en skåpbil har ju betydligt större luftmotstånd än en vanlig bil.

En evito med 41kWh batteri kostar 160kkr, ska man ha större batteri(60-80kWh) så är det nästan en halv mille så större batteri är helt uteslutet. Man får jävligt mycket diesel för en halv mille.

Jag funderade som en andrabil/privatbil. Ska jag längre resor och behöver släp så är det så sällan att jag kan låna firmabilen utan att oroa mig för skatteverket.

Men en bil som bara fungerar inom en radie på 6-7 mil för att ha energi kvar att kunna kunna köra hem igen med lite marginal är lite väl klent.
En utav hantverkarna på bygget jag jobbar på nu har en Peugeot skåp elbil tror det är en partner. Ska lyssna med honom nästa vecka hur stort batteri den har och hur många mil i verkligheten han kör med den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En utav hantverkarna på bygget jag jobbar på nu har en Peugeot skåp elbil tror det är en partner. Ska lyssna med honom nästa vecka hur stort batteri den har och hur många mil i verkligheten han kör med den.

Jag behöver lite större bil än en Partner, möjligen kanske en Expert räcker.
Det var därför jag tittade på Vito. Jag fyller min T4 proppfull så den är på gränsen i storlek men jag vill egentligen inte ha så mycket större än det heller.

Men det kan ju ändå vara intressant hur räckvidden ser ut i verkligheten jämfört med angiven räckvidd.

Som Brooklyn sa så låter 14-15 mil väldigt lite ur 41 kWh, det blir ju 2.7 kWh/mil men det kan ju bero på den dåliga aerodynamiken och i så fall kan man nog spara mycket genom att dra ner på hastigheten.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag körde Polestar med släp i 85 km/h från Enköping till Kristinehamn och tillbaka i lördags. Dit olastat och hem med en moppe på. Det drog 2,6 kWh per mil i snitt.
Den är inte så sparsam med energi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu lyckades jag googla fram lite andra siffror,

135-180km räckvidd vid stadskörning men 85-105 km räckvidd landsväg i 110 km/h känns ju inte så kul.

Tar man Kratoz siffror så sparar han en tredjedel av energin när han kör 70 istället för 110 men då landar man ändå bara runt dom där 14 milen vid landsväg.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skit samma. Billigare eller mycket billigare än en fossil
Allt är inte bara pengar. Om jag har såna siffror med en personbil med släp tror jag att en Vito blir ännu värre.
Jag har haft elbil som inte hade tillräckligt med räckvidd för att ta mig till och från jobbet vissa dagar om året. Det var billigt, men ändå opraktiskt och en smula irriterande.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu lyckades jag googla fram lite andra siffror,

135-180km räckvidd vid stadskörning men 85-105 km räckvidd landsväg i 110 km/h känns ju inte så kul.

Tar man Kratoz siffror så sparar han en tredjedel av energin när han kör 70 istället för 110 men då landar man ändå bara runt dom där 14 milen vid landsväg.

Min långa Zafira är väl typ samma storlek som Viton. Den har 75kWh batteri som enl wltp ska komma 33 mil ny. Nu 7000 mil senare säger mätaren 28 mil. I praktiken gör den nu 20 mil motorväg i 110 på sommaren och vid -5 och parkering utomhus är det 90 som gäller. Kallare än så blir det laddstopp.
Och jag kör typ inga marginaler. Om något händer och jag behöver mer räckvidd får jag bara köra långsammare sista biten.

Nu kanske Viton är snålare men jag hade inte velat ha ett mycket mindre batteri i min bil iaf.

Dessa bilar är som konstaterat ovan extremt känsliga för hastighet. Min toppar 137 km/h men då kommer jag nog knappt 10 mil. Fördelen är att med 1500kg kåpsläp i 90 kommer den lika långt som i 110 utan släp så den är rätt bra som dragbil. Förutom att den bara får dra 1000kg lagligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min långa Zafira är väl typ samma storlek som Viton. Den har 75kWh batteri som enl wltp ska komma 33 mil ny. Nu 7000 mil senare säger mätaren 28 mil. I praktiken gör den nu 20 mil motorväg i 110 på sommaren och vid -5 och parkering utomhus är det 90 som gäller. Kallare än så blir det laddstopp.
Och jag kör typ inga marginaler. Om något händer och jag behöver mer räckvidd får jag bara köra långsammare sista biten.

Nu kanske Viton är snålare men jag hade inte velat ha ett mycket mindre batteri i min bil iaf.

Dessa bilar är som konstaterat ovan extremt känsliga för hastighet. Min toppar 137 km/h men då kommer jag nog knappt 10 mil. Fördelen är att med 1500kg kåpsläp i 90 kommer den lika långt som i 110 utan släp så den är rätt bra som dragbil. Förutom att den bara får dra 1000kg lagligt.

:va Opel Zafira är väl typ en bil i golfklassen? Eller finns det en skåpbil som heter så?

Från Opels(?) sortiment så är det ungefär en Vivaro jag skulle behöva. Fast dom är fortfarande över min ekonomiska smärtgräns.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
:va Opel Zafira är väl typ en bil i golfklassen? Eller finns det en skåpbil som heter så?

Från Opels(?) sortiment så är det ungefär en Vivaro jag skulle behöva. Fast dom är fortfarande över min ekonomiska smärtgräns.
Zafira är en Vivaro konfigurerad som minibuss.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag förstår, men jag tycker fortfarande att det hör till normalt slitage på en bil även om dom varit tydliga i kontraktet.

Om du ägde samma bil skulle du ju inte åtgärdat en sån där skada och jag tvivlar på att dom kommer åtgärda skadan innan dom säljer bilen vidare.
Nej de kör på sin höjd med lackstift efter rekond. Jag gissar på att det var Bavaria och vet hur de är vid inlämning. Samma sak med tex små stenskott som verkligen är normalt, men där det dras stora belopp trots att de själva tar sånt på försäkring.

Det gäller att stå på sig och vara benhård.

Samma sak för många andra bolag, tex de som säljer vidare elbilarna till Norge som vi ju sponsrar med billig el. De kan vara överjävliga med små skitsaker.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Leafen tillbakalämnad efter två år på leasing. Blir ingen ny elbil, utan den ersätts med en Skoda diesel med rejäl räckvidd och billigt ägande. Det har fungerat ok för det mesta, men mycket pengar på leasingen och att räckvidden vintertid inte är direkt imponerande, gör att vi måste köra ner annat.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Köpte ju nya däck å fälgar till min för ett tag sen. Friktion Hakapelita byttes mot några kinadäck som fått hyfsad bedömning på näten. Ljud, ekonomi, i regn
Ljud som förut. Ekonomi ingen skillnad. Regn vet ej. Har visserligen kört i regn å ingen vattenplaning hihi
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Köpte ju nya däck å fälgar till min för ett tag sen. Friktion Hakapelita byttes mot några kinadäck som fått hyfsad bedömning på näten. Ljud, ekonomi, i regn
Ljud som förut. Ekonomi ingen skillnad. Regn vet ej. Har visserligen kört i regn å ingen vattenplaning hihi
Vad hette kinadäcken...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Landsail är populära i Norge vet jag, många Teslaägare som väljer dessa då de upplevs tysta. Konsumenter brukar sällan göra objektiva tester så det bör man ha i bakhuvudet när man byter däck. Egenskaperna kanske inte alltid finns där bara för att svennepäron är ”nöjd”. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En sak som brukar vara sämre på billigare däck är stommen i däcksidorna, så man får lättare punka av att gnugga mot trottoarkanter, eller bristningar som ger bubblor i sidan av däcket.

Men nu har jag ingen aning vad det är för däck så är bara rent allmänt vagt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top