Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mabe: Vattenplaning är väl otroligt sällsynt med moderna däck i laglig hastighet och greppet med fyra däck på blöt asfalt är bra nog i laglig hastighet++.
Klarar du hålla laglig hastighet överallt i Göteborg när det regnat ?
1726741929045.png
Fiskhamnen är väl inget ställe jag besöker själv men att halva motorvägen E20 mellan Alingsås och Göteborg är översvämmad med bitvis ca 1 dm djupt vatten närmast vägkanten vid regn är vanligt. Orsaken är att vägen inte är plan utan går i vågor och i sänkorna samlas vatten.
Och E6 vid Kållered stängs av år efter år vid regn. En enda stor sänka på kanske 500 meter.
1726742282666.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Så går det när man måste betala själv.

Subventionerna drog upp försäljningen och ner priset till slutkund.
Att ta bort subventionerna drog ner föräljningen och när försäljningen vek, ner priset till slutkund ännu mer, plus att det börjar komma vettiga billigare modeller från tillverkarna.

ID buss (lång) skulle väl komma med en hantverk-edition med mera basic utrustning och stora batteriet till bra pris, den kom till när försäljningen inte tog fart som väntat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det något samband mellan minskad försäljning av Elbilar och den här rubriken i
Berlingske https://www.berlingske.dk/virksomheder/konkurs-truer-europas-store-haab-i-batterikaploebet
1726768159248.png

I Sverige snackas det mycket av Oppositionen om Regeringens dåliga klimatpolitik men Klimatpolitiken verkar ännu värre i Tyskland och Frankrike där försäljningen av elbilar minskat med 2/3 i Tyskland och 1/3 i Frankrike. Från aceaauto, se inlägg #11,282
In August 2024, registrations of battery-electric (BEV) cars dropped by 43.9% to 92,627 units (compared to 165,204 the same period last year), with their total market share slipping to 14.4% from 21% a year before. This was driven by the spectacular drop in the two biggest markets for BEV cars: Germany (-68.8%) and France (-33.1%). From January to August, 902,011 new battery-electric cars were registered, representing 12.6% of the market.
Har Tyskland och Frankrike också ryckt subventionerna eller har Tyskarna börjat fundera på om det blir mindre CO2-utsläpp från en elbil med elen från ett nytt kolkraftverk än från en diesel/bensinbil ?
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Finns det något samband mellan minskad försäljning av Elbilar och den här rubriken i
Berlingske https://www.berlingske.dk/virksomheder/konkurs-truer-europas-store-haab-i-batterikaploebet
View attachment 503920
Tror inte Northvolts problem kan förklaras enbart med vikande elbilsförsäljning. Handlar snarare om inkompetens hos ledningen och alldeles för uppskruvade förväntningar på en satsning som från början varit förknippad med väldigt stor risk.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Snarare det faktum att de motarbetas av Kina vad gäller att få igång produktionen…
Och utan Kinesisk hjälp kan de inte producera :gnissla
För det finns inga utom kineser som vet hur det går till producera "bilbatterier" ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och utan Kinesisk hjälp kan de inte producera :gnissla
För det finns inga utom kineser som vet hur det går till producera "bilbatterier" ?

Bara det i sig är ju sinnessjukt. Starta upp en mångmiljardindustri i en bransch som ingen inblandad behärskar.

Om det inte vore för att det bränns en massa skattepengar på skiten så skulle jag hånskratta mig harmynt men nu fastnar liksom skratten som en dålig klump i halsen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Mabe: Vattenplaning är väl otroligt sällsynt med moderna däck i laglig hastighet och greppet med fyra däck på blöt asfalt är bra nog i laglig hastighet++.
Klarar du hålla laglig hastighet överallt i Göteborg när det regnat ?
View attachment 503905
Fiskhamnen är väl inget ställe jag besöker själv men att halva motorvägen E20 mellan Alingsås och Göteborg är översvämmad med bitvis ca 1 dm djupt vatten närmast vägkanten vid regn är vanligt. Orsaken är att vägen inte är plan utan går i vågor och i sänkorna samlas vatten.
Och E6 vid Kållered stängs av år efter år vid regn. En enda stor sänka på kanske 500 meter.
View attachment 503906
Hade inte klarat att ta mig över i laglig hastighet där oavsett däck med bilarna jag kör i dag :) Där skulle jag nog behövt den enda bilen jag kan minnas å ha fått vattenplaning med, en gamla Saab 9-5 Turbo. Dålig idé med full gas samt allt för hög fart på motorväg i ett skyfall, men i Göteborg kanske det hade varit värt att testa en gång till.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kineserna som skulle installera och drifta maskinerna har enligt uppgift varit ovilliga att lära ut hur dom sköts, dessutom verkar maskinerna inte fungera om dom inte får ringa hem till Kina.

Det är så förbannat klantigt skött så man vill grina.
Jag hade lite hopp om att batterifabriken skulle komma igång och börja tillverka, men det verkar mer och mer bli ett nytt "Stålverk 80"

Sedan har vi också dom stora satsningarna på grönt stål som ser ut att bli en tummetott.

Kineserna äger ju också en stor del av vindmöllorna som kanske procucerar energi ibland när vi behöver det, tills den stora servern hemma i Kina bestämmer sig för att ställa om synkroniseringen och bränna upp en stor del av infrastrukturen i vårat land.

"Vi har varit naiva"
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag hade lite hopp om att batterifabriken skulle komma igång och börja tillverka, men det verkar mer och mer bli ett nytt "Stålverk 80"

Jag är på tok för ung för Stålverk 80. Men ser många referenser till det från de boende i norr främst.
Men av det lilla jag läst så haltar ju jämförelsen lite så Stålverk 80 väl aldrig riktigt var nära att faktiskt bli något? Det las väl ändå ned relativt tidigt?
Northvolt känns ju som det gått många steg förbi. Man har bränt en jäkla massa pengar och byggt upp en sinnessjuk bostadsutveckling i Skellefteå.
Än om man kan va skadeglad så vore det ju ändå trevligast om det inte gick helt åt helvete för dom...
Men man verkar ju onekligen sålt stjärten till kina helt och hållet.

Väldigt OT detta. Men visst är det lite konstigt att VD Peter Carlsson verkar ha styrelsens förtroende fortfarande? Något visset är det ju för är nog inte många företag som suttit kvar med samma VD med såna otroligt dåliga resultat.

Läste i DI idag, Tesla byggde på drygt två år en bilfabrik i Tyskland som nu tillverkar 5000 bilar i veckan. Medans Northvolt på fler år knappt kan bygga så många batterier...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag är på tok för ung för Stålverk 80. Men ser många referenser till det från de boende i norr främst.
Men av det lilla jag läst så haltar ju jämförelsen lite så Stålverk 80 väl aldrig riktigt var nära att faktiskt bli något? Det las väl ändå ned relativt tidigt?
Northvolt känns ju som det gått många steg förbi. Man har bränt en jäkla massa pengar och byggt upp en sinnessjuk bostadsutveckling i Skellefteå.
Än om man kan va skadeglad så vore det ju ändå trevligast om det inte gick helt åt helvete för dom...
Men man verkar ju onekligen sålt stjärten till kina helt och hållet.

Väldigt OT detta. Men visst är det lite konstigt att VD Peter Carlsson verkar ha styrelsens förtroende fortfarande? Något visset är det ju för är nog inte många företag som suttit kvar med samma VD med såna otroligt dåliga resultat.

Läste i DI idag, Tesla byggde på drygt två år en bilfabrik i Tyskland som nu tillverkar 5000 bilar i veckan. Medans Northvolt på fler år knappt kan bygga så många batterier...
Såväl VD som styrelse är ju investerade i bolaget, både pengamässigt (även om upplägget verkar ha varit att med en egen mer ringa investering locka till sig skattepengar så att ens egen investering stiger i värde skyhögt) och prestigemässigt. Svårt att avsätta sig själv i ett sånt läge kanske eftersom det skulle bidra ytterligare till att korthuset kring gröna investeringar faller. Tänker särskilt på Harald Mix som även är grundare av H2 Green Steel.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå de kineskiska maskinerna...


“Menyer som operatörerna ska trycka på för att sköta maskinerna var skrivna på kinesiska. Arbetarna använde Google Translate för att förstå hur maskinerna fungerade”, säger källan som uppger att det fanns kinesiska arbetare som inte kunde ett ord engelska.

Språkförbistringen ledde i praktiken till att kineserna blev oumbärliga i produktionen.

“Det var flera hundra kineser på plats. De hade total kontroll och gjorde precis som de ville”, uppger källan.

Enligt Afv:s källa höll den utrustning som kom från Japan hög kvalitet. Annat var det med tillverkningsmaskinerna från Wuxi Lead.

“Nästan alla maskiner var kinesiska. Och de var väldigt usla”, säger uppgiftslämnaren som menar att bristerna väckte förvåning hos anställda inom underhåll.

“En hel maskin var byggd med samma sorts kablar som en person hade hemma i garaget, det kunde aldrig fungera. Det liknar sofistikerat sabotage från kineserna.”


Uppgifterna bloggen har tagit del av är detaljerade, men för att skydda källor kommer jag bara summera.

Northvolt har köpt tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead, men leveranserna har haft delar av dokumentationen raderad, annan information om systemen har inte lämnats ut alls, och det har varit många andra saker som inte stämt i maskinerna, inklusive att det finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina. Maskinerna har förenklat bara gått att köra med Wuxi Leads egna kinesiska operatörer på plats i Sverige och kunskapsöverföringen har varit minst sagt bristfällig och motvillig. Det gör att Northvolts produktion har skett i den lilla pilotanläggningen i Västerås medan man haft enorma problem i det fullskaliga Skellefteå.

Konkursen handlar nu om huruvida man kommer kunna betala ut nästa omgång löner och kan ligga inom en månad fram, eller rent av redan den 25:e september. Men osvuret är bäst. Det brukar ta tid för stora bolag att gå i konkurs.

Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera – eventuellt med kinesisk personal, men innanför EU:s tullmurar, betalda av svenska investerare och svenska statens stöd. Det hjälper således inte med ytterligare miljarder eller statligt ägande i Northvolt – produktionen kommer inte fungera så länge inte kineserna vill det. Företaget Northvolt är alltså blåst, lurat och kört. Däremot kan alltså fabrikerna i kinesiskt ägande leva vidare och fås att fungera.

Ledningen i Northvolt har känt till problemen med Wuxi Leads utrustning men har kört vidare ändå med fullskalig leverans utan att ha fått maskinerna att fungera innan, förmodligen naivt svenskt i tron att man har med en välvillig leverantör att göra.

Det är inte bara dansken som kan blåsa svensken.

Det är nu upp till någon journalist att gräva vidare i detta. Jag har förstås inte hela bilden, utan bara delar, men de delar jag har ser ut att vara trovärdiga.


Ta in vidden av detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå de kineskiska maskinerna...










Ta in vidden av detta.

Man behöver inte söka efter konspirationer när den närmaste förklaringen är dumhet och lathet.

Ledningen i Northvolt har känt till problemen med Wuxi Leads utrustning men har kört vidare ändå med fullskalig leverans utan att ha fått maskinerna att fungera innan, förmodligen naivt svenskt i tron att man har med en välvillig leverantör att göra.

Kineser levererar aldrig mer än de måste.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

88 miljarder kommer tydligen från svenska skattebetalare, det är 8400 kr per svensk invånare.
Eller räknar vi på den del av befolkningen som faktiskt är sysselsatt så blir det istället 16000 kr.


I mitt huvud hör jag fortfarande ekot av politiker med regimförsvarare som i kör tjatar om att man måste satsa för att vinna. Skulle Northvolt faktiskt ha gått bra så skulle vinsten ändå inte ha hamnat hos skattebetalarna utan hos delar av näringslivet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Får du en med värmepump?
Det är helt avgörande den dagen jag köper en helelbil.
Ingen aning faktiskt. Det är en 2025:a med nya motorn på 280hk och ett batteri med större kapacitet än tidigare. Ja ni hör ju vilken koll jag har. :rofl
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

88 miljarder kommer tydligen från svenska skattebetalare, det är 8400 kr per svensk invånare.
Eller räknar vi på den del av befolkningen som faktiskt är sysselsatt så blir det istället 16000 kr.


I mitt huvud hör jag fortfarande ekot av politiker med regimförsvarare som i kör tjatar om att man måste satsa för att vinna. Skulle Northvolt faktiskt ha gått bra så skulle vinsten ändå inte ha hamnat hos skattebetalarna utan hos delar av näringslivet.
Ja, det är detta som är så förbannat upprörande. Orkar fan inte ännu ett "vi har varit naiva".
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vi? Tänk om de kunde varit vuxna nog att säga "Jag har varit naiv."
Politiker och näringsliv har ju varit som berusade av "den gröna omställningen" och givetvis har ondsinta geopolitiska spelare som Kina utnyttjat detta. Det vore ju närmast tjänstefel av dem att låta bli, om de har läst sin egen Sun Tzu. Vi har nog inte ens sett början på väldigt jobbiga uppvaknanden som kommer ske fram över.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top