Jo, men det finns ju andra metoder än att ge subventioner eller gå in med direkta pengar i t ex batteriföretag.
Exempelvis:
- Satsningar på forskning
- Satsningar på utbildning så det finns kompetent arbetskraft, inklusive omskolning där det behövs
- Stimulera samarbeten mellan näringsliv och akademi
- Satsningar på innovationsekosystem som integrerar allt i punkterna ovan på strategiska geografiska platser
- Fördjupade och fler samarbeten med länder som går att lita på när det gäller sunda handelsförbindelser, samtidigt som det sätts hårdare press på eller till och med utestängning av länder som inte är att lita på i det avsendet. Det är viktigt att verka för att det inte blir något handelskrig mellan EU och USA - vi skall snarare samarbeta mot Kina så långt det är möjligt.
- Skattesänkningar, regelförenklingar och undanröjande av en mängd byråkratiska hinder så att det blir lättare att starta, driva och växa företag inom strategiska branscher
- Satsningar på infrastruktur inom viktiga områden, t ex eldistribution, elproduktion och laddning.
- Uppluckring av en del miljöregler, skydd för ursprungsbefolkning osv. Det är t ex helt orimligt att samernas rennäring skall sätta stopp för gruvproduktion och liknande i den utsträckning som det sker idag.
En del av detta görs förstås redan i varierande utsträckning, men det kan göras mer och man kan sluta att göra kontraproduktiva saker. Finns hur mycket ytterligare som helst som går att göra på temat att skapa goda förutsättningar för marknader att utvecklas, samtidigt som det stänger ute dåliga aktörer. Vad som däremot är en dålig idé är att pumpa in en massa skattepengar direkt i företag eller överta deras risker. En sund grundprincip är att entreprenörer behöver ta en väsentlig egen risk. Om en allt för stor del av investeringar går ut på att man bara riskerar "andra människors pengar" skapas helt felaktiga incitament som snarare ger dåliga förutsättningar för utveckling av fungerande marknader.
Jo det där är ungefär vad som beskriver marknadsekonomi men här pratar vi om specifika produkter och tillgångar som av säkerhetsskäl inte kan läggas under andra länders rådande.
När kinesiska företag med gigantiska statliga subventioner konkurrerar ut amerikanska och europeiska företag inom områden som är strategiskt viktiga måste åtgärder vidtas helt enkelt. På samma sätt som att vi inte skulle drömma om att köpa kinesiska vapensystem eller krypteringsprogram till våra datorer.
När det gäller produktionskedjan till fordonstillverkning är det precis lika strategiskt viktigt, något som är relevant för Northvolt och hela den europeiska fordonsindustrin som inte kan förlita sig på kinesiska batterier. Lika dumt som att förlita sig på rysk gas för att värma Europa.
Som väl är har man i EU och USA redan fattat beslut om att göra sig självständiga från diktaturer och därför sätter åtminstone jag en liten slant på att såväl Northvolt som VW, BMW, Volvo och MAN kommer att säkras vad gäller fortlevnad och produktionsförmåga. Hur skulle man annars kunna tillverka fordon i framtiden?
Vid en förvärrad geopolitisk konflikt - som är ett reellt hot inom 10 år - så kommer kraftiga störningar i transportsystemet att vara en lågoddsare, antingen genom hybridkrigföring tex sabotage i Suezkanalen, Panama osv; det kan vara Nordkorea som hotar civila fartyg runt Koreahalvön osv osv. Då får vi tex se hur enkelt det blir för Japansk industri iom att de inte har särskilt mycket naturresurser på egen hand. Inte minst vad gäller energi.
USA är starkt på det viset, så även EU men det krävs också att vi har möjlighet att hålla hela kedjan under egen rådighet.