Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Toyota har ju testat lite med bränsleceller och batteribilar, men inte gått all in.

En förklaring jag har läst från någon av Toyota-cheferna var att batterierna inte var tillräckligt bra än, men dom har velat tillgodogöra sig erfarenheter i väntan på bättre batterier.

Toyota kan bygga bilar, skitsamma om dom inte utvecklar egna elmotorer och batterier, det finns det många andra som gör och som är beredda att sälja till/bli uppköpta av Toyota när tiden är mogen

Samme Toyota chef sa "Tekniken är inte mogen innan en elbil blir lättare än motsvarande ICE bil med samma eller bättre prestanda och räckvidd" och det ligger ju något i det
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad jobbar du med som har sådan insikt i Toyotas R&D? Och om du nu har en sådan tjänst undrar jag vad Toyota tycker om att du sprider ut vad dom forskar om?
Det finns en hel del publik information om det. De håller på och utvecklar solid state-batterier tillsammans med Panasonic. Första bilen med tekniken (hybrider till att börja med) är tydligen något år bort.

Vad gäller bränslecellstekniken så skall det redan idag att gå att leasa en Toyota Mirai (som är deras bränslecellsbil) i Sverige.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad jobbar du med som har sådan insikt i Toyotas R&D? Och om du nu har en sådan tjänst undrar jag vad Toyota tycker om att du sprider ut vad dom forskar om?

Det är väl ganska välkänt att dom har byggt både bränslecelsbilar och batteribilar?
Det är väl ganska uppenbart att dom inte har gått "all in" med samma teknik som dom andra bygger bilar med idag?

Sedan baserar jag min "insikt" på uttalanden från Toyota jag har läst / hört från motorpressen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl ganska välkänt att dom har byggt både bränslecelsbilar och batteribilar?
Det är väl ganska uppenbart att dom inte har gått "all in" med samma teknik som dom andra bygger bilar med idag?

Sedan baserar jag min "insikt" på uttalanden från Toyota jag har läst / hört från motorpressen

Vad dom har byggt och haft i produktion säger inte ett jävla skit om vilken R&D dom gjort och vilka kunskaper dom har inom sin koncern.

Det finns en hel del publik information om det. De håller på och utvecklar solid state-batterier tillsammans med Panasonic. Första bilen med tekniken (hybrider till att börja med) är tydligen något år bort.

Vad gäller bränslecellstekniken så skall det redan idag att gå att leasa en Toyota Mirai (som är deras bränslecellsbil) i Sverige.

Så det är all forskning Toyota gjort? Fantastiskt hur ni kan veta vad dom gjort och inte gjort.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad dom har byggt och haft i produktion säger inte ett jävla skit om vilken R&D dom gjort och vilka kunskaper dom har inom sin koncern.



Så det är all forskning Toyota gjort? Fantastiskt hur ni kan veta vad dom gjort och inte gjort.
Värst vad du blev sur då. Förstår inte vad som är så upprörande med att referera till publik information om vad Toyota själva säger att de håller på och utvecklar. Ursäkta att jag yttrade mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Värst vad du blev sur då. Förstår inte vad som är så upprörande med att referera till publik information om vad Toyota själva säger att de håller på och utvecklar. Ursäkta att jag yttrade mig.

Inget företag i världen har sin forskning och forskningsresultat tillgänglig som publik information. Jag blir irriterad för att det är så dumma påståenden att klockorna stannar.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inget företag i världen har sin forskning och forskningsresultat tillgänglig som publik information. Jag blir irriterad för att det är så dumma påståenden att klockorna stannar.
Har jag påstått det?

Får jag föreslå en god natts sömn så fortsätter vi diskussionen imorgon igen. Du är uppenbarligen väldigt upprörd över något helt utan anledning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har jag påstått det?

Får jag föreslå en god natts sömn så fortsätter vi diskussionen imorgon igen. Du är uppenbarligen väldigt upprörd över något helt utan anledning.

Ni opponerar ju ganska ordentligt mot mitt påstående om att Toyota med all sannolikhet forskat ordentligt om batterier och elmotorer. Det vore ordentligt tjänstefel och väldigt orimligt att världens största biltillverkare skulle ha låtit bli nåt så självklart.

Ni skulle tex veta hur mycket det forskades runt HCCI-motorer i början av milleniet. Hos samtliga fordonstillverkare. Precis som med elbilar idag ansågs det ett tag som det allra hetaste, "alla" inom området trodde att det var den vägen man skulle lösa miljökrav och verkningsgrad. Och hur många sådana motorer har sedan suttit i fordon som producerats?

Eller som när alla fordonstillverkare gick ut för några år sedan och sa att dom skulle sluta med förbränningsmotorer. Tror ni dom la ner förbränningsmotorforskningen? Nej, självklart inte.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ni opponerar ju ganska ordentligt mot mitt påstående om att Toyota med all sannolikhet forskat ordentligt om batterier och elmotorer. Det vore ordentligt tjänstefel och väldigt orimligt att världens största biltillverkare skulle ha låtit bli nåt så självklart.

Ni skulle tex veta hur mycket det forskades runt HCCI-motorer i början av milleniet. Hos samtliga fordonstillverkare. Precis som med elbilar idag ansågs det ett tag som det allra hetaste, "alla" inom området trodde att det var den vägen man skulle lösa miljökrav och verkningsgrad. Och hur många sådana motorer har sedan suttit i fordon som producerats?

Eller som när alla fordonstillverkare gick ut för några år sedan och sa att dom skulle sluta med förbränningsmotorer. Tror ni dom la ner förbränningsmotorforskningen? Nej, självklart inte.
Jag måste vara trög för jag begriper verkligen inte varför du blir så upprörd och otrevlig.

Opponerar ganska ordentligt? Jag har väl inte påstått något som motsäger att Toyota skulle bedriva forskning på batterier och elmotorer. Mitt inlägg handlade enbart om deras publikt kommunicerade information om solid state-batterier och bränsleceller. Vad läser du in i mitt inlägg egentligen? Du svarade med en ton som om jag grovt hade förolämpat dig eller nåt när jag bara försökte flika in en grej apropå det du och GuW skrev som inte var menat som kritik, utan enbart som en komplettering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag måste vara trög för jag begriper verkligen inte varför du blir så upprörd och otrevlig.

Opponerar ganska ordentligt? Jag har väl inte påstått något som motsäger att Toyota skulle bedriva forskning på batterier och elmotorer. Mitt inlägg handlade enbart om deras publikt kommunicerade information om solid state-batterier och bränsleceller. Vad läser du in i mitt inlägg egentligen? Du svarade med en ton som om jag grovt hade förolämpat dig eller nåt när jag bara försökte flika in en grej apropå det du och GuW skrev som inte var menat som kritik.

Det är väl det här påståendet som startade hela diskussionen. Alltså det ni opponerar emot.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl det här påståendet som startade hela diskussionen. Alltså det ni opponerar emot.
Jag opponerar mig inte mot det.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
Det är ändå konstigt att ingen än så länge har nämnt att Toyota redan säljer en ren batteribil...


Man måste nog hoppa på alla tåg som går om man vill vara med i framtidens bilmarknad. Beroende på körmönster kan en elbil (eller vilken annan typ av bil som helst) vara antingen hiss eller miss.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.
Jag tror att de flesta bedömare är eniga om att Toyota gjorde en strategisk felbedömning och nu ligger på efterkälken.

Det man måste komma ihåg är att Japan ser annorlunda ut än många andra länder vad gäller energistruktur. Vätgas är ett realistiskt alternativ i Japan. Tredje världen gynnas sannolikt mest av hybrider de närmaste åren pga brist på infrastruktur kring elektricitet och USA har hittills efterfrågat hybrider - som ju funkar otroligt bra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har skrivit det förut i den här tråden, men vill ändå påpeka att det är lättare att skapa elektricitet var som helst på planeten än brännbara bränslen. Mackdöden är reell i Sverige också och även om en elbil bara kommer 25 mil på en laddning är det längre än ingenstans alls.

BZ4X har väl inte direkt fått lysande kritik även om den är bättre nu än när den kom. Nästa elektriska Toyota är BZ3X och det är en kinesisk bil, delvis utvecklad av Toyota. Vi får väl se om den kommer häråt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag tror att de flesta bedömare är eniga om att Toyota gjorde en strategisk felbedömning och nu ligger på efterkälken.

Det man måste komma ihåg är att Japan ser annorlunda ut än många andra länder vad gäller energistruktur. Vätgas är ett realistiskt alternativ i Japan. Tredje världen gynnas sannolikt mest av hybrider de närmaste åren pga brist på infrastruktur kring elektricitet och USA har hittills efterfrågat hybrider - som ju funkar otroligt bra.
Är det inte tvärtom? Toyota gjorde en ju en korrekt bedömning i att batteribilar inte är mogna än och inte är den enda lösningen.

Mig veterligen krisar inte Toyota utan säljer bilar som aldrig förr? Toyota/Lexus ökade försäljningen i Europa med 10% Q1 2024, och Toyota går med vinst som vanligt.

Att ”bedömare” kan tycka annorledes beror nog mer på bedömarens önskan att batteribilar ska frälsa världen än vad som faktiskt marknaden vill ha.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Toyota har varit väldigt kategoriska i sina uttalanden om batteribilar och att det inte har någon framtid. Tittar man i deras årsbokslut så hittar man konstant ökande kostnader för reklamationer och de håller inte samma kvalitet på elektronik som exempelvis koreanska biltillverkare. De har fortsatt producera hybridbilar som inte är märkbart snålare än andra tillverkares produkter utan hybridtillskott.
De är fortfarande främst stora på marknader med lågt teknikinnehåll i bilarna.

Det betyder inte att de låtit bli att forska inom området.

Problemet med hybridbilars förbrukning tror jag vanligtvis sitter bakom ratten, dom måste nog köras på rätt sätt för att komma till sin rätt.

Sen misstänker jag att dom kanske ofta dessutom har för stora förbränningsmotorer mot vad som vore optimalt. Men sånt beror ju vanligtvis på vad kunderna efterfrågar. Vill kunden ha en stor motor så köper han det oavsett vad fordonstillverkaren säger.


EDIT:
Den mest sålda hybriden nu har en fyrcylindrig motor på 150kw och en elmotor på 80 kW. Det är helt galet ur ett motorperspektiv. Effektivast vore en en encylindrig motor på 30-40kW och en elmotor på 190-200 kW. Möjligen skulle man pga ljud och vibrationer göra den tvåcylindrig men där förlorar man direkt lite verkningsgrad.
Men den skulle inga kunder köpa.

En förbränningsmotor är effektivast på hög last och låga varvtal så därför bör den alltså antingen vara avstängd så man kör på el, eller när den är igång så ska den helt enkelt gå på max last och helst inte allt för höga varvtal.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top