Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom har fortsatt köpa utrustning trots att den utrustning de fått levererats oanvändbar.

Det är så jävla dumt att klockorna stannar men istället för att pudla och erkänna att man varit lat och ignorant så hittar man på konspirationsteorier om att man skulle vara lurad.

Även om det skulle vara fallet att kineserna medvetet ville luras så sätter man ju ner foten och kräver att saker fungerar innan man betalar i förskott för fortsatta leveranser.

Hur många företag i Skellefteå kommer gå i konkurs nu? Hur många anställda kommer drabbas?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Dom har fortsatt köpa utrustning trots att den utrustning de fått levererats oanvändbar.

Det är så jävla dumt att klockorna stannar men istället för att pudla och erkänna att man varit lat och ignorant så hittar man på konspirationsteorier om att man skulle vara lurad.

Även om det skulle vara fallet att kineserna medvetet ville luras så sätter man ju ner foten och kräver att saker fungerar innan man betalar i förskott för fortsatta leveranser.

Hur många företag i Skellefteå kommer gå i konkurs nu? Hur många anställda kommer drabbas?
Det lär även bli effekter i nästkommande led. Scania och Volvo Cars som investerat mycket av sin egen produktutveckling och produktion i att Northvolt kommer lyckas. Kan man ana att Northvolts problem även spelat viss roll i att Volvo Cars nyligen meddelat att de frångått sitt elektrifieringsmål?

Samtidigt har ju Volvo Cars fördelen/nackdelen av att ha kinesisk ägare. Kommer vi få se ett kinesiskt övertagande av Northvolts konkursbo, varpå fabriken plötsligt börjar fungera och kommer leverera batterier till Geely-bolagen för den europeiska marknaden?

Förlorare: Tyskland (via Volkswagen och Scania).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tittade på styrelsen i Northvolt och jag ser ingen anledning och tro att de skulle vara så här naiva. Därav drar jag slutsatsen att den nog ändå finns en konspiration men inte hos kineserna utan i toppen av Northvolt.
Joakim Posener med vänner är nog söndagsskolebarn i jämförelse.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tittade på styrelsen i Northvolt och jag ser ingen anledning och tro att de skulle vara så här naiva. Därav drar jag slutsatsen att den nog ändå finns en konspiration men inte hos kineserna utan i toppen av Northvolt.
Joakim Posener med vänner är nog söndagsskolebarn i jämförelse.
Det ena utesluter inte det andra och jag tror det finns flera samverkande faktorer.

Grundare som duperat offentliga investerare att satsa enorma pengar och ta stora risker, samtidigt som de själva inte tagit någon större risk, utan kunnat se sitt eget ägande öka enormt i värde.

Naiva politiker och andra offentliga beslutsfattare som gått på snacket i sin berusning över hur investeringar i grön teknik kan lösa klimatproblemen.

Stora betydande kunder som gått på samma snack.

Strategiska överväganden hos Kina. Det handlar inte om en konspiration, utan business as usual för kineserna. De agerar naturligtvis främst utifrån sina intressen

Inkompetent operativ ledning hos Northvolt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det lär även bli effekter i nästkommande led. Scania och Volvo Cars som investerat mycket av sin egen produktutveckling och produktion i att Northvolt kommer lyckas. Kan man ana att Northvolts problem även spelat viss roll i att Volvo Cars nyligen meddelat att de frångått sitt elektrifieringsmål?

Samtidigt har ju Volvo Cars fördelen/nackdelen av att ha kinesisk ägare. Kommer vi få se ett kinesiskt övertagande av Northvolts konkursbo, varpå fabriken plötsligt börjar fungera och kommer leverera batterier till Geely-bolagen för den europeiska marknaden?

Förlorare: Tyskland (via Volkswagen och Scania).
Kom på en sak till. Inte ens om svenska staten eller EU yrvaket skulle försöka blockera ett kinesiskt uppköp av hela fabriken lär det hjälpa speciellt mycket när kineserna då svarar: "vad tråkigt att ni ser det så, får vi påminna om att fabriken är helt avgörande för att vi skall kunna ha fortsatt utveckling och produktion av bilar i Sverige"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Möjligt att det blir konkurs men det är ju fortfarande så att Europa av en mycket stor mängd skäl behöver ha strategisk industri i Europa så det är nog inte troligt att fabriken bara upphör och alla länder återgår till att importera olja och gas från skurkstater… Av många skäl är det ju smart att ha energikrävande industrier förlagda i norra Sverige och de skälen finns ju kvar.
Problemet är också att Kina subventionerar sin produktion för att konkurrenterna i USA och Europa helst skall gå under, men här borde nog strategiska intressen gå före lägsta möjliga priser, dvs lägg tullar på kinesiska produkter i de segment där vi behöver ha kvar tillverkning i demokratiska länder.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Möjligt att det blir konkurs men det är ju fortfarande så att Europa av en mycket stor mängd skäl behöver ha strategisk industri i Europa så det är nog inte troligt att fabriken bara upphör och alla länder återgår till att importera olja och gas från skurkstater… Av många skäl är det ju smart att ha energikrävande industrier förlagda i norra Sverige och de skälen finns ju kvar.
Problemet är också att Kina subventionerar sin produktion för att konkurrenterna i USA och Europa helst skall gå under, men här borde nog strategiska intressen gå före lägsta möjliga priser, dvs lägg tullar på kinesiska produkter i de segment där vi behöver ha kvar tillverkning i demokratiska länder.
Fast hur strategisk industri blir det när maskinerna i batterifabriken är kinesiska och inte fungerar utan att kineserna är synnerligen inblandade?

Skulle tro att vi får välja på att Northvolts fabriker antingen blir kinesiskt ägda eller läggs ner helt.

Men vi behöver absolut skapa förutsättningar för strategisk industri i Europa och det är mycket bråttom. Och vi behöver se till att skurkstater inte har kontroll över någon del i värdekedjan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast hur strategisk industri blir det när maskinerna i batterifabriken är kinesiska och inte fungerar utan att kineserna är synnerligen inblandade?

Skulle tro att vi får välja på att Northvolts fabriker antingen blir kinesiskt ägda eller läggs ner helt.

Men vi behöver absolut skapa förutsättningar för strategisk industri i Europa och det är mycket bråttom. Och vi behöver se till att skurkstater inte har kontroll över någon del i värdekedjan.
Nä jag tror man byter maskiner i så fall.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
EU-kommissionen?

Det kommer ju att vara europeiska leverantörer så pengarna stannar i EU på det viset. I så fall.
Om nu Northvolt-soppan som den är redan är ett resultat av massor av investerade miljarder av skattepengar tror jag inte lösningen är att kasta ännu mer skattepengar på saken, vilket bara skapar än värre av fel typ av incitament.

Politikerna skall snarare lägga fokuset på att skapa så gynnsamma förutsättningar som möjligt för företag att investera och växa utan beroende till staten. Sedan behöver man antagligen jobba med tullar, lagar osv. som gör att Kina inte kan utnyttja oss geopolitiskt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om nu Northvolt-soppan som den är redan är ett resultat av massor av investerade miljarder av skattepengar tror jag inte lösningen är att kasta ännu mer skattepengar på saken, vilket bara skapar än värre av fel typ av incitament.

Politikerna skall snarare lägga fokuset på att skapa så gynnsamma förutsättningar som möjligt för företag att investera och växa utan beroende till staten. Sedan behöver man antagligen jobba med tullar, lagar osv. som gör att Kina inte kan utnyttja oss geopolitiskt.
Jo det där är teorin. Men sedan har vi en praktik där både Kina och USA subventionerar sin omställning med enorma summor.

En stor del av VW-s kris idag är att kineserna inte längre köper bensin- och dieselbilar och VW har levt på den kinesiska marknaden rätt länge. Och nu har de inga bra elbilar att erbjuda när kineserna sprutar ut bättre och bättre elbilar för varje år. Som säljer som smör.
Långt reportage om just detta i dagens Studio Ett i P1 ca 16.15.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo det där är teorin. Men sedan har vi en praktik där både Kina och USA subventionerar sin omställning med enorma summor.

En stor del av VW-s kris idag är att kineserna inte längre köper bensin- och dieselbilar och VW har levt på den kinesiska marknaden rätt länge. Och nu har de inga bra elbilar att erbjuda när kineserna sprutar ut bättre och bättre elbilar för varje år. Som säljer som smör.
Långt reportage om just detta i dagens Studio Ett i P1 ca 16.15.
Det är inte teorin. Det är verkligheten. Se på vad som faktiskt hänt med Northvolt.

Sverige och EU är inte Kina. Vi kommer aldrig kunna vinna genom att försöka bli Kina. Om vi tror att vi kan skapa en framgångsrik ekonomi genom att pumpa in enorma mängder skattepengar i subventioner och riktade statliga investeringar i specifika branscher kommer resultatet bara bli att ett enormt slöseri, där de korrupta och inkompetenta med smort munläder och de sämsta lösningarna får konkurrensfördelar och slår ut företag och innovationer som annars hade kunnat bli livskraftiga, medan Kina kommer vinna i alla fall - genom brute force.

Socialism funkar inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte teorin. Det är verkligheten. Se på vad som faktiskt hänt med Northvolt.

Sverige och EU är inte Kina. Vi kommer aldrig kunna vinna genom att försöka bli Kina. Om vi tror att vi kan skapa en framgångsrik ekonomi genom att pumpa in enorma mängder skattepengar i subventioner och riktade statliga investeringar i specifika branscher kommer resultatet bara bli att ett enormt slöseri, där de korrupta och inkompetenta med smort munläder och de sämsta lösningarna får konkurrensfördelar och slår ut företag och innovationer som annars hade kunnat bli livskraftiga, medan Kina kommer vinna i alla fall - genom brute force.

Socialism funkar inte.
Så du menar att USA sysslar med socialism?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja vi får se hur det funkar om tio år…

Fiskar du nu i tesen om att toyota skulle försvinna för att de inte hakat på elbilsreligionen?
Man ska nog som lekman vara försiktig med och tro att världens största biltillverkare är okunniga idioter. De har alldeles säkert gjort sin research.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top