Elbil eller inte?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Landsail är populära i Norge vet jag, många Teslaägare som väljer dessa då de upplevs tysta. Konsumenter brukar sällan göra objektiva tester så det bör man ha i bakhuvudet när man byter däck. Egenskaperna kanske inte alltid finns där bara för att svennepäron är ”nöjd”. :)
Är många här hemma som kör med Landsail och är nöjda. Sen om det beror på att de är billiga eller bra det vet jag inte (bor trots allt i Småland)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är delade meningar om dom här prickarna. Huvudsaken är dom är bra balanserade❤️
Finns till och med en diskussion här på sporthoj där åtminstone en är lite ”skeptisk”
Angående skivorna är det ett problem med bilar med kraftig motorbroms.
Jag ska prova med några kraftiga bromsningar. Ev byta klossar.
Eller om jag låter besiktningen avgöra saken.
Nackdelen med dom här tre gånger billigare däcken är att dom slits fortare. Annars är jag mer än nöjd.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Den stora skillnaden jag märkt mellan märkesdäck och billiga kinadäck är vikten på dom. Kina däcken brukar vara bra mycket tyngre.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tips: Köp Michelin kvalitetsdäck. Inget från kina är prisvärt.
Däcken är skitviktiga
Nu produceras väl många Michelindäck i just Kina så kanske hoppa Michelin också? Själv märker jag väldigt lite skillnad på sommardäck då jag kör med ungefär samma hastighet och avstånd till bilen framför som på vintern när greppet är mycket sämre. För bankörning, nordiska vinterdäck och motorcykeldäck är det nog viktigare att vara mer selektiv.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade ett par "sug pung" däck från kina på någon bil, funkade utmärkt till all utom på våt asfalt, i synnerhet den röda slitstarka varianten som används i cirkulationsplatser.

Jag hade lagt dom bak, så varje gång det hade regnat kunde man köra drifting genom cirkulationsplatser och andra tvära kurvor.
Roligt till en viss del, men jag tvingades till en undanmanöver en gång och snurrade helt, mitt i sommaren, i måttlig hastighet, då bestämde jag mig för att byta till något annat.

Även om Michelin kanske tillverkar några däck i Kina är jag säker på att ett känt märke inte släpper igenom en sådan gummiblandning
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu produceras väl många Michelindäck i just Kina så kanske hoppa Michelin också? Själv märker jag väldigt lite skillnad på sommardäck då jag kör med ungefär samma hastighet och avstånd till bilen framför som på vintern när greppet är mycket sämre. För bankörning, nordiska vinterdäck och motorcykeldäck är det nog viktigare att vara mer selektiv.
Det finns ju som bekant både bra och dåliga tillverkare i Kina. Det är väl prislappen som är indikativ? Jag tar exemplet Iphone som väl räknas som en högkvalitativ produkt trots att den är tillverkad i Kina?

Köpte nyss just Michelin Primacy 4+ till entusiastbilen, kostade 2036 kr per däck från Delticom. Rätt prisvärt ändå. Tillverkade i Polen, så EU:s Kina. Men de är säkert bra, och jag är rätt säker på att dom är bättre än Landsail. Om inte annat slipper jag skämmas på bilträffarna, det är värt några hundringar per däck.

IMG_7570.jpeg

On topic så får jag min nya tjänstebil snart, en ID Buzz. Ska bli kul att testa, det gör ju inte så mycket om jag får vänta på laddning etc då det ju inte är min tid utan min arbetsgivares, eller för den delen mina pengar.

Har köpt en Ctek Njord Go trefasladdare som blir bra för att ladda på jobbet och ta med till ställen som har trefas (många där jag rör mig). Få se hur det går, säkert bra, jag har sällan bråttom i tjänsten.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det finns ju som bekant både bra och dåliga tillverkare i Kina. Det är väl prislappen som är indikativ? Jag tar exemplet Iphone som väl räknas som en högkvalitativ produkt trots att den är tillverkad i Kina?

Köpte nyss just Michelin Primacy 4+ till entusiastbilen, kostade 2036 kr per däck från Delticom. Rätt prisvärt ändå. Tillverkade i Polen, så EU:s Kina. Men de är säkert bra, och jag är rätt säker på att dom är bättre än Landsail. Om inte annat slipper jag skämmas på bilträffarna, det är värt några hundringar per däck.

View attachment 503740

On topic så får jag min nya tjänstebil snart, en ID Buzz. Ska bli kul att testa, det gör ju inte så mycket om jag får vänta på laddning etc då det ju inte är min tid utan min arbetsgivares, eller för den delen mina pengar.

Har köpt en Ctek Njord Go trefasladdare som blir bra för att ladda på jobbet och ta med till ställen som har trefas (många där jag rör mig). Få se hur det går, säkert bra, jag har sällan bråttom i tjänsten.
I stort sett indikerar prislappen vad folk är villiga att betala för en produkt av ett visst märke, betyder inte nödvändigtvis bättre kvalitet. Iphones hutlösa priser kan de väl ta för att företag inte litar på Android samt att många i princip är låsta till deras ekosystem? Kina har massa asfalt och regn så det är lite tvivel för mig att Kina har förutsättningar att produsera väldigt bra sommardäck. Hade själv Landsail på Tesla Model 3 och märkte ingen skillnad från Michelin som satt på original. Bra mönsterdjup/livslängd är viktigare än märke tycker jag på sommardäck. Vattenplaning är väl otroligt sällsynt med moderna däck i laglig hastighet och greppet med fyra däck på blöt asfalt är bra nog i laglig hastighet++. De flesta dagar är det mycket sämre grepp på vintern än på sommaren så klarar man att köra på vintern borde man klara det på sommaren med god marginal, oavsett däckmärke. På en entusiastbil är det ju andra faktorer som spelar in. Kanske vill man ha mjukare däck med bättre grepp på bekostnad av livslängd, eller slippa försvara att man kör på ett mindre känt Kinesiskt märke. På vintern däremot väljer jag nästan alltid Nokian hakkapeliitta då jag upplever att skillnaden i grepp är klart märkbar mot många andra däck jag testat.

Saknar mina gamla Mercedes, där reflekterade priset kvaliteten och materialvalen.

Häftigt med ID Buzz. Kan nog bli en bra familjebil nu när den långa utgåvan kommer.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hade ett par "sug pung" däck från kina på någon bil, funkade utmärkt till all utom på våt asfalt, i synnerhet den röda slitstarka varianten som används i cirkulationsplatser.

Jag hade lagt dom bak, så varje gång det hade regnat kunde man köra drifting genom cirkulationsplatser och andra tvära kurvor.
Roligt till en viss del, men jag tvingades till en undanmanöver en gång och snurrade helt, mitt i sommaren, i måttlig hastighet, då bestämde jag mig för att byta till något annat.

Även om Michelin kanske tillverkar några däck i Kina är jag säker på att ett känt märke inte släpper igenom en sådan gummiblandning
Vet inte hur det var förut men nu kan man se på däckmärkning hur bra resultat ett däck har fått på blöt asfalt. Såklart köper jag hellre ett däck med B än ett med E på våt väg om priset är likvärdigt. Men betalar inte flera tusen extra för däck med A märkning om jag inte ska köra racing på våt bana.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
On topic så får jag min nya tjänstebil snart, en ID Buzz. Ska bli kul att testa, det gör ju inte så mycket om jag får vänta på laddning etc då det ju inte är min tid utan min arbetsgivares, eller för den delen mina pengar.

Har köpt en Ctek Njord Go trefasladdare som blir bra för att ladda på jobbet och ta med till ställen som har trefas (många där jag rör mig). Få se hur det går, säkert bra, jag har sällan bråttom i tjänsten.

En bekant hyrde en sån (korta modellen antar jag) i somras för lite semesterturer
Den gick förvånansvärt långt på laddningarna, kanske 10% under utlovad räckvidd och då var det långkörning på motorväg, förvissso till stor del i lasbils/husvagnstempo.

Däremot strulade laddningen VARJE GÅNG han stoppade i kabeln någonstans, men det var ju laddarnas fel, någon han ringde till "uppdaterade laddaren" medans han väntade och sedan fungerade den (antagligen bootade dom bara om den), på något annat ställe bytte han bara laddstolpe osv.

Trist när en sån basic detalj ska förstöra helhetsintrycket, men han var ändå positiv till att köpa en, men då långa modellen
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
I stort sett indikerar prislappen vad folk är villiga att betala för en produkt av ett visst märke, betyder inte nödvändigtvis bättre kvalitet. Iphones hutlösa priser kan de väl ta för att företag inte litar på Android samt att många i princip är låsta till deras ekosystem? Kina har massa asfalt och regn så det är lite tvivel för mig att Kina har förutsättningar att produsera väldigt bra sommardäck. Hade själv Landsail på Tesla Model 3 och märkte ingen skillnad från Michelin som satt på original. Bra mönsterdjup/livslängd är viktigare än märke tycker jag på sommardäck. Vattenplaning är väl otroligt sällsynt med moderna däck i laglig hastighet och greppet med fyra däck på blöt asfalt är bra nog i laglig hastighet++. De flesta dagar är det mycket sämre grepp på vintern än på sommaren så klarar man att köra på vintern borde man klara det på sommaren med god marginal, oavsett däckmärke. På en entusiastbil är det ju andra faktorer som spelar in. Kanske vill man ha mjukare däck med bättre grepp på bekostnad av livslängd, eller slippa försvara att man kör på ett mindre känt Kinesiskt märke. På vintern däremot väljer jag nästan alltid Nokian hakkapeliitta då jag upplever att skillnaden i grepp är klart märkbar mot många andra däck jag testat.

Saknar mina gamla Mercedes, där reflekterade priset kvaliteten och materialvalen.

Häftigt med ID Buzz. Kan nog bli en bra familjebil nu när den långa utgåvan kommer.

En bekant hyrde en sån (korta modellen antar jag) i somras för lite semesterturer
Den gick förvånansvärt långt på laddningarna, kanske 10% under utlovad räckvidd och då var det långkörning på motorväg, förvissso till stor del i lasbils/husvagnstempo.

Däremot strulade laddningen VARJE GÅNG han stoppade i kabeln någonstans, men det var ju laddarnas fel, någon han ringde till "uppdaterade laddaren" medans han väntade och sedan fungerade den (antagligen bootade dom bara om den), på något annat ställe bytte han bara laddstolpe osv.

Trist när en sån basic detalj ska förstöra helhetsintrycket, men han var ändå positiv till att köpa en, men då långa modellen
Får ju tillägga att det är en ID Buzz Cargo då jag behöver lastutrymme mer än sittplatser i jobbet, även om jag sällan har några mängder.

Läst och kollat en del, och att just ID Buzz strulat med laddning mer än andra batteribilar har jag inte sett någonstans. Jaja vi får se. Den kommer att laddas fullt (ja fullt, det där att ladda nästanfullt för att spara på batteriet är verkligen inte mitt problem att lösa) på jobbet ändå de flesta dagar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får ju tillägga att det är en ID Buzz Cargo då jag behöver lastutrymme mer än sittplatser i jobbet, även om jag sällan har några mängder.

Läst och kollat en del, och att just ID Buzz strulat med laddning mer än andra batteribilar har jag inte sett någonstans. Jaja vi får se. Den kommer att laddas fullt (ja fullt, det där att ladda nästanfullt för att spara på batteriet är verkligen inte mitt problem att lösa) på jobbet ändå de flesta dagar.
Det är ju MEB- plattform dvs samma som ID4 osv så det lär knappast vara någon skillnad där. Sannolikt blir du förbannad på mjukvaran och touchknapparna och glad över komfort och ”varaenvanligjävlabil”-faktorn.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Får du en med värmepump?
Det är helt avgörande den dagen jag köper en helelbil.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top