Uppgifterna bloggen har tagit del av är detaljerade, men för att skydda källor kommer jag bara summera.
Northvolt har köpt tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead, men leveranserna har haft delar av dokumentationen raderad, annan information om systemen har inte lämnats ut alls, och det har varit många andra saker som inte stämt i maskinerna, inklusive att det finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina. Maskinerna har förenklat bara gått att köra med Wuxi Leads egna kinesiska operatörer på plats i Sverige och kunskapsöverföringen har varit minst sagt bristfällig och motvillig. Det gör att Northvolts produktion har skett i den lilla pilotanläggningen i Västerås medan man haft enorma problem i det fullskaliga Skellefteå.
Konkursen handlar nu om huruvida man kommer kunna betala ut nästa omgång löner och kan ligga inom en månad fram, eller rent av redan den 25:e september. Men osvuret är bäst. Det brukar ta tid för stora bolag att gå i konkurs.
Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera – eventuellt med kinesisk personal, men innanför EU:s tullmurar, betalda av svenska investerare och svenska statens stöd. Det hjälper således inte med ytterligare miljarder eller statligt ägande i Northvolt – produktionen kommer inte fungera så länge inte kineserna vill det. Företaget Northvolt är alltså blåst, lurat och kört. Däremot kan alltså fabrikerna i kinesiskt ägande leva vidare och fås att fungera.
Ledningen i Northvolt har känt till problemen med Wuxi Leads utrustning men har kört vidare ändå med fullskalig leverans utan att ha fått maskinerna att fungera innan, förmodligen naivt svenskt i tron att man har med en välvillig leverantör att göra.
Det är inte bara dansken som kan blåsa svensken.
Det är nu upp till någon journalist att gräva vidare i detta. Jag har förstås inte hela bilden, utan bara delar, men de delar jag har ser ut att vara trovärdiga.