Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. Är jag bara inte tillräckligt lättlurad för att uppskatta bedrägeriet?
Spelar du dator-/tv-spel med naturligt ljud också? Dvs lyssnar på det digitala bruset. Eller ser film utan effekter? Simulerat ljud för responssystem har ju varit en grej i (ffa) tyska bensinbilar med, ett bra tag. (Nej, allt som poppar är inte på riktigt…).

Bedrögeri eller ej, men att involvera fler sinnen ökar upplevelsen. Som rörliga biostolar.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Spelar du dator-/tv-spel med naturligt ljud också? Dvs lyssnar på det digitala bruset. Eller ser film utan effekter? Simulerat ljud för responssystem har ju varit en grej i (ffa) tyska bensinbilar med, ett bra tag. (Nej, allt som poppar är inte på riktigt…).

Bedrögeri eller ej, men att involvera fler sinnen ökar upplevelsen. Som rörliga biostolar.
Jag tänkte faktiskt på just datorspel och att jag nog hellre skulle sätta mig och spela bilspel för att få upplevelsen av motorljud än att köra en elbil som inte bara låtsas låta utan även låtsas växla. Gör den avbrott i accelerationen vid "växling" också?

Alltså, det här är ju iofs tråden där alla är negativa till det mesta utanför deras bekvämlighetszon oavsett om de gillar elbilar eller inte, men för mig så är en av sakerna jag gillar med elbilar att de är tysta och ändå går fort. Det innebär inte att jag inte gillar att höra motorn i en bil med förbränningsmotor, men jag vill ändå inte bli lurad att min bil mullrar om den inte gör det. Lika lite som jag vill låtsas att en aubergine är en sill bara för att den smakar sillspad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det jag gillar med att köra bil är att känna hur det jag gör påverkar framfarten. I en bil med manuell låda gör mina val av växlar och hur jag använder kopplingen att bilen beter sig på olika sätt. Jag kan välja om det ska ryka om däcken eller bara accelerera.
Om något däck saknar grepp eller kör över en ojämnhet vill jag känna det i ratt och ryggslut.

Med avgasmotor och automatlåda filtreras mina fotrörelser så att jag inte får en omedelbar verkan och det blir en fördröjning som tar bort en del av det roliga.

Många elbilar har återtagit den snabba anslutningen mellan förare och fordon så att man kan få känslan av att man faktiskt kör bil och inte bara är passagerare.
Att då lägga in syntetiska attribut för att påminna om något annat känns som att man återigen vill befria föraren från känslan av kontroll.

Nu ska jag ut i garaget och skruva med min MGF.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är inte det där lite som när veganer lagar mat som ser ut som kött? Jag äter gärna vegetariskt och kör elbil, men förstår inte varför man vill att grönsaker ska se ut som kossor eller elbilar ska låta som fossiler. Är jag bara inte tillräckligt lättlurad för att uppskatta bedrägeriet?
Själv tycker jag att det är väldigt annorlunda. Veganskt kött är både ultraprocessat, smakar annorlunda och har annat näringsinnehåll. När jag lyssnar på MC eller V8 på youtube genom högtalarna så vet jag att det inte är äkta motorljud, men ett ljud som spelas upp i högtalarna, jag gillar det ändå, samma med bilspel. Jag tänker inte att det är ett bedrägeri. Min Tesla Model 3 2019 hade nästan inget motorljud men när jag provkörde 2022 Model Y så har den plötsligt fått ett mycket högre motorljud vid acceleration, antar att det är falskt ljud för att ge mer fartkänsla. Bland annat Mercedes och BMW har kört med falskt motorljud i kupen i många år för att ge mer känsla samt med bonusen att man slipper störa folk som inte gillar motorljud. Det är trevligt med sömlös acceleration och tystnaden i en elbil vid vardagskörning men om jag skulle köpa en bil med 500+ hästar och ett bra chassi som Ioniq N så hade inte jag tackat nej till valmöjligheten att kunna växla själv och gasa på med ljudet av en V8/V10 i kupen. Om du inte gillar det så är det ju bara att stänga av ljudet på youtube eller i bilen så är problemet löst.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tänkte faktiskt på just datorspel och att jag nog hellre skulle sätta mig och spela bilspel för att få upplevelsen av motorljud än att köra en elbil som inte bara låtsas låta utan även låtsas växla. Gör den avbrott i accelerationen vid "växling" också?

Alltså, det här är ju iofs tråden där alla är negativa till det mesta utanför deras bekvämlighetszon oavsett om de gillar elbilar eller inte, men för mig så är en av sakerna jag gillar med elbilar att de är tysta och ändå går fort. Det innebär inte att jag inte gillar att höra motorn i en bil med förbränningsmotor, men jag vill ändå inte bli lurad att min bil mullrar om den inte gör det. Lika lite som jag vill låtsas att en aubergine är en sill bara för att den smakar sillspad.
I ett bilspel är både ljud och växlingar falskt men jag kan uppskatta det trots att jag vet att det inte sitter en äkta V8 och växellåda i tv-n eller spelkontrollen. Samma sak med en bil. Om jag kan få en härlig upplevelse av en simulerad V8 med 600 hästar som sparkar i ryggen och mullrar gott utan att måste serva/reparera och tanka en 600 hästars motor så ja tack. Som sagt är det inte ett problem för någon eftersom man själv kan välja :glömdet
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I ett bilspel är både ljud och växlingar falskt men jag kan uppskatta det trots att jag vet att det inte sitter en äkta V8 och växellåda i tv-n eller spelkontrollen. Samma sak med en bil. Om jag kan få en härlig upplevelse av en simulerad V8 med 600 hästar som sparkar i ryggen och mullrar gott utan att måste serva/reparera och tanka en 600 hästars motor så ja tack. Som sakt är det inte ett problem för någon eftersom man själv kan välja :glömdet
Jag tycker att ingenjörerna kan lägga tid på annat istället. Minska bilarnas vikt och luftmotstånd kan vara två områden att bearbeta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att ingenjörerna kan lägga tid på annat istället. Minska bilarnas vikt och luftmotstånd kan vara två områden att bearbeta.
Vikten är ju ändå ganska hårt satt av önskad räckvidd, regleringar och prisbild som begränsar användningen av häftiga material.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vikten är ju ändå ganska hårt satt av önskad räckvidd, regleringar och prisbild som begränsar användningen av häftiga material.
Nä. Det tycker jag är en billig ursäkt. AMG GT 63 första gen vägde 1650 kg som mest. Nya versionen väger 1970 kg som mest. Inga hybridsystem, samma motor.

Man har slängt på grejer helt enkelt, grejer som är högst tveksamma om dom behövs. 300 kg mer liksom. Obligatoriskt sen 2015 när första generationen kom är väl Ecall och nya databoxen som loggar allt "svarta lådan". Kan omöjligt väga 300 kg, jag killgissar på 300 gram.

Att batteribilar väger as är väl ursäktat, men riktiga normala bilar behöver inte det. Onödigt.

Och innan någon fallskärmar in och spelar säkerhetskortet, ta och kika på hur stor skillnad i överlevnad det är i bilar de senaste 20 åren. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vikten är ju ändå ganska hårt satt av önskad räckvidd, regleringar och prisbild som begränsar användningen av häftiga material.
Man kan skippa dumheter som glastak, fyrhjulsdrift och SUV-karosser så kapar man många kg. Blir bilen halare kan man minska batteristorleken och med mindre batteri behöver man inte ha lika stora bromsar, länkarmar och hjul.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan skippa dumheter som glastak, fyrhjulsdrift och SUV-karosser så kapar man många kg. Blir bilen halare kan man minska batteristorleken och med mindre batteri behöver man inte ha lika stora bromsar, länkarmar och hjul.
Ja sånt trams kan man ju skippa. Hur stora skillnader är det på olika former för elåtgången?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tycker att ingenjörerna kan lägga tid på annat istället. Minska bilarnas vikt och luftmotstånd kan vara två områden att bearbeta.
Ja, säg det til Ferrari, Ferrita och andra som lägger massa onödig tid på att jobba med hur motorljudet ska låta när de bara kunde bultat på ett standard avgassystem och ljuddämpare. Ingen motorintresserad som bryr väl sig om ljud i en prestandabil ändå? Har svårt att tro att det är stora mängder jobb att implementera funktionen med simulerat motorljud och växling nu när den redan är utvecklad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är skillnad på att ändra ljud och att lägga till sånt som inte har med tekniken att göra. Att man gör det i en bil gör ju inte att det bara är att klistra in i nästa modell.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
I ett bilspel är både ljud och växlingar falskt men jag kan uppskatta det trots att jag vet att det inte sitter en äkta V8 och växellåda i tv-n eller spelkontrollen. Samma sak med en bil. Om jag kan få en härlig upplevelse av en simulerad V8 med 600 hästar som sparkar i ryggen och mullrar gott utan att måste serva/reparera och tanka en 600 hästars motor så ja tack. Som sakt är det inte ett problem för någon eftersom man själv kan välja :glömdet
Jag spelar bilspel precis för att bli lurad, så jag förstår inte riktigt analogin. Jag är inte lika intresserad av specialeffekter när jag gör en sak i verkligheten som när jag sätter mig framför datorn eller teven. Hade jag spelat tennis hade jag inte heller velat ha ett pålagt proffs-stön vid varje bollretur.

Jag kan iofs tänka mig att det finns massvis av kunder för ett framtida AR-system där man får en helt ny upplevelse av bilkörningen genom både pålagt ljud via högtalare och bild via glasögon eller display på framrutan (typ alla mottrafikanter kan ju vara zombies eller mad max-skurkar eller nåt) men jag tror inte jag är en av dem.

Visst, jag lär ju inte irritera mig på ljudet eftersom jag inte skulle slå på det. Är det en funktion man kan välja att inte betala för så har du även en poäng i att jag inte drabbas direkt ekonomiskt om jag skulle köpa en sån bil heller. Annars tror jag nog att alla deras kunder kommer att bära kostnaden för både ljudingenjörer och testbänkar så BMW kan kabla ut det perfekta ljudet till de konsumenter som gillar funktionen. Jag tycker ju inte det är ett lika naturligt tillval som stolsvärme eller dragkrok, så jag är fortfarande lite emot.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag spelar bilspel precis för att bli lurad, så jag förstår inte riktigt analogin. Jag är inte lika intresserad av specialeffekter när jag gör en sak i verkligheten som när jag sätter mig framför datorn eller teven. Hade jag spelat tennis hade jag inte heller velat ha ett pålagt proffs-stön vid varje bollretur.

Jag kan iofs tänka mig att det finns massvis av kunder för ett framtida AR-system där man får en helt ny upplevelse av bilkörningen genom både pålagt ljud via högtalare och bild via glasögon eller display på framrutan (typ alla mottrafikanter kan ju vara zombies eller mad max-skurkar eller nåt) men jag tror inte jag är en av dem.

Visst, jag lär ju inte irritera mig på ljudet eftersom jag inte skulle slå på det. Är det en funktion man kan välja att inte betala för så har du även en poäng i att jag inte drabbas direkt ekonomiskt om jag skulle köpa en sån bil heller. Annars tror jag nog att alla deras kunder kommer att bära kostnaden för både ljudingenjörer och testbänkar så BMW kan kabla ut det perfekta ljudet till de konsumenter som gillar funktionen. Jag tycker ju inte det är ett lika naturligt tillval som stolsvärme eller dragkrok, så jag är fortfarande lite emot.
Själv spelar jag för nöjets skull, att få en upplevelse, en kick, en känsla eller för att det är socialt. Ljudet från filmen eller spelet hjälper mig att skapa en bättre upplevelse, samma när jag kör sportbil eller MC aktivt. Åkte med i en kompis BMW M3 Turbo och en annan kompis Tesla S med Ludicrous mode. M3 Turbo var solklar vinnare i att skapa en adrenalinkick/stark känsla, troligen på grund av ljudet, av och på accelerationen med växlingar och den vilda upplevelsen. Model S är också häftig men kan för mig inte mäta sig med upplevelsen jag får gång på gång av en arg bensinbil/radfyra, oavsett om det är på youtube eller i verkligheten. Är enig i att det inte är ett lika naturligt tillval som dragkrok eller stolsvärme. På en bruksbil kunde jag inte bry mig mindre om ljudet, men nu handlar det om M bilar och andra prestandabilar som jag tror folk köper för att få en upplevelse.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan skippa dumheter som glastak, fyrhjulsdrift och SUV-karosser så kapar man många kg. Blir bilen halare kan man minska batteristorleken och med mindre batteri behöver man inte ha lika stora bromsar, länkarmar och hjul.
Det finns absolut en hel del att hämta på att undvika saker som drar upp förbrukningen.
SUV-kaross är en sådan. Man får generellt sett sämre komfort och väghållning pga att fjädringen måste vara hårdare för att hålla bilen stabil trots högre tyngdpunkt, Mer luftmotstånd eftersom högre karross och markfrigång ger mer luftmotstånd. Och dom är generellt lite tyngre utan att för den skull ha mer innerutrymmen.
Glastak och takluckor är onödigt. Visst. Det var trevligt att ha takluckan i förra bilen men jag kan ärligt säga att antalet gånger jag valde att köra med öppen taklucka var försumbart.
Fyrhjulsdriften skulle jag däremot inte vilja vara utan då den faktiskt gör bilen betydligt trevligare att köra när det är taskigt väglag. Skillnaden där är ganska stor.

Sen ska man nog inte glömma att en stor anledning till att bilarna idag är tyngre har med andra saker att göra.
Krocksäkerheten kostar vikt tyvärr. Det faktum att golfen idag är större än passaten var på 80 talet gör också sitt till. Det är lätt att tänka att Golfen ju vägde under 1000 kg på 80 talet men då ska man komma ihåg att den var lika stor som en Nissan Micra är idag och hade en krocksäkerhet som inte skulle ge speciellt många stjärnor i NCAP.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag spelar bilspel precis för att bli lurad,

Själv spelar jag för nöjets skull, att få en upplevelse, en kick, en känsla eller för att det är socialt.

Absolut, jag inser att jag nu fick det att låta som att jag bokstavligen spelar tv-spel för att enbart bli lurad. Sammanhanget var snarare en kombination av din kommentar att allt är fejk i bilspel och att jag fick frågan av någon annan om jag inte hellre hade digitalt brus som spelljud för att det skulle vara mer autentiskt så.

Varför jag spelar spel (ibland) och tittar på film (mer ofta) är för att jag vill ha en upplevelse jag inte får i verkligheten, som någon annan dirigerat och skapat förutsättningarna för. Eller en fantasi där jag själv väljer ett i många fall helt osannolikt och overkligt scenario. Eller umgås med okomplicerade främlingar som samlats kring ett gemensamt intresse utan att behöva hela den sociala strukturen som krävs bland "live" umgänge.

Ute i verkligheten vill jag däremot inte lika mycket få en skapad upplevelse utan hellre en ofiltrerad, eller för all del ofejkad. Så mycket hade jag nog inte tänkt igenom min egen psykologi när jag skrev den första kommentaren om vegan-fejk-mat. Intressant. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har det inte dött 3 personer där åxå😢
Jo en med rötter i Sverige och två med rötter i Afrika. Och här är kanske förklaringen till de afrikanska döda:
"Då var vi ofta i samma bil och han hade alltid med sig sin afrikanska matlåda så att man inte kunde andas i bilen."
från
Lokal leverantör av afrikanska kryddor till "de nyanlända" som fått nån skit i kryddorna.
Ungefär som upptäckterna i den nu pågående razzian av smink.
eller de regelbundna rapporterna av folk som druckit sprit och dött (vanligen av metanol)
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top