Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tyskland är en failed state. Die grüne och CDU har kört den rakt ner i lerdiket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi är inte mycket bättre, snarare bara steget efter dom.
Ja, det är bara att se på mängden tredjevärlden-uppvärmning som svensken investerat i. (Braskaminer, inte för mys utan för elpris..) Förr kasta man ut vedpannor eller såg det som en belastning vid husköp…idag är det vad som kan göra skillnaden för budgeten till sommarens semester.
Gengas får kanske ett uppsving igen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyskland är en failed state. Die grüne och CDU har kört den rakt ner i lerdiket.
Min slutsats är snarare att den första generationens elbilar med 6-15 mils räckvidd idag är ointressanta på marknaden. Dels då deras ålderdomliga batterier med stor sannolikhet är obsoleta, dels att tillgången på modernare begagnade elbilar börjar bli stor.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min slutsats är snarare att den första generationens elbilar med 6-15 mils räckvidd idag är ointressanta på marknaden. Dels då deras ålderdomliga batterier med stor sannolikhet är obsoleta, dels att tillgången på modernare begagnade elbilar börjar bli stor.
Jao och om man ska tro alla framtidsvisionärer kommer ju de senaste modellerna idag vara lika ”heta” sen.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Min slutsats är snarare att den första generationens elbilar med 6-15 mils räckvidd idag är ointressanta på marknaden. Dels då deras ålderdomliga batterier med stor sannolikhet är obsoleta, dels att tillgången på modernare begagnade elbilar börjar bli stor.
Enligt vissa förståsigpåare tidigare i denna tråd sker batteriutvecklingen så långsamt och med så små steg så nu förstår jag inte vad du menar.... :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att det är svårt att sälja en iMIEV eller iON nu förstår jag. De bekräftade alla fördomar om elbilar redan när de var nya, dvs de var fula, trötta och tog lång tid att ladda. Det som har hänt nu är väl att elbilar har samma pristappskurva i procent som rökbilar och det blir svårsålt om man räknat med högre andrahandsvärde och sätter priset därefter.
KVD uttalade sig nyligen om att elbilar är lättsålda, men de kanske bara hittar på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har det verkligen hänt så mycket på batterifronten under senaste decenniet? Min uppfattning är att priset per kWh sjunkit, men det har väl alltid funnits med i kalkylerna. Tekniskt sett är det mest att man gått över till 800V på en del modeller och förbättrat kylningen. Den längre räckvidden kommer på bekostnad av tjänstevikten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jao och om man ska tro alla framtidsvisionärer kommer ju de senaste modellerna idag vara lika ”heta” sen.
Nä det tror jag inte. Marknaden normaliseras och om du tittar på rena elbilar från olika koncerner idag så är det ganska små skillnader i prestanda, laddhastighet och räckvidd. De flesta har en WLTP på mellan 40 och 60 mil, klarar snabbladdning med minst 120 kW och rymmer en familj plus packning.
Batterierna håller idag otroligt jämn kvalitet i jämförelse med hur det var för tio-tolv år sedan och degraderingen per ålder/mil hålls på en mycket låg nivå.

Men grunden är att bilhandeln inte räds att byta in en Audi etron, Kia EV6 eller Tesla Model Y, däremot en Kangoo electric och Mitsubishi i-MieV.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har det verkligen hänt så mycket på batterifronten under senaste decenniet? Min uppfattning är att priset per kWh sjunkit, men det har väl alltid funnits med i kalkylerna. Tekniskt sett är det mest att man gått över till 800V på en del modeller och förbättrat kylningen. Den längre räckvidden kommer på bekostnad av tjänstevikten.
Nä det är ju samma teknik i grunden sedan 2016 eller så. Däremot har man ju bättre system runtomkring idag för att batteriet skall hålla så länge som möjligt och kunna ladda och leverera effekt i så hög grad som möjligt utan negativa konsekvenser. Men på tio år har tex en Tesla S med lika tungt batteri gått från 38 mils räckvidd till 63 mils räckvidd (WLTP) och där ligger väl utvecklingen. Tills nästa generation batterier slår igenom.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur länge dagens batteri håller vet du inte förrän om minst 10 år. Förhoppningsvis.
Så är det ju men det man kan mäta (=veta) är jämnhet i produktion och exempelvis degradering av batteriet.

Tesla har tex data från 2012 fram till idag och det man ser är att batterigenerationen från 2016- (75/90/100 och 3/Y) extremt sällan har problem med batterier eller motorer. Även batterierna i Audi etron och Kia är mycket bra i det avseendet enligt vad jag läst.



Jag blev ju lite intresserad själv när jag skaffade elbil och har loggat alla mil sedan 2019 i Teslafi; en websida/interface som även mäter batterikondition osv utifrån BMS.

10.000 mil i den första Teslan resulterade i 6,7% degradering av batteriet där de första 5% hände första året, sedan utplanande kurva. Jag visste inte hur ett litiumjonbatteri beter sig, vad som är bra eller dåligt utan laddade till 80-85% varje natt.

Med nästa Tesla har jag läst på och laddar nu till 50% varje natt, inte mer. 100% inför långresor, kör ofta ned till 2-3% och laddar ofta på Supercharger.
Efter nästan 10.000 mil har jag tappat 1,7% av räckvidden och det mesta är förstås åldern. Jämför man med ”fleet average” så verkar de flesta ligga oerhört jämnt.

Så batterierna är bra idag, det tror jag att de flesta är överens om. Är räckvidden för kort generellt sett? Ja, för oss i norr med skotersläp osv så vill man ju ha kanske 80 mil att börja med för att få dräglig räckvidd vintertid när skotern skall dras till stugan. För 99,5% av transporterna räcker det redan idag.


IMG_8320.png

EDIT: lade till bild på batteridegradering
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Verkligen en bil för Europa…
Lastar väl en 300 kg? om man inte C-reggar den då kanske det funkar. 😂
Måste väl alltid C-reggas då den annars inte klarar regler för fotgängarskydd.'

Egentligen inte tänkt alls för Europa i nuvarande utförande, men är ju alltid nån som vill ha den ändå bara därföratt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Verkligen en bil för Europa…
Lastar väl en 300 kg? om man inte C-reggar den då kanske det funkar. 😂
Gäller iofs många/alla fullsizepickisar… En kompis körde ett tag en Silverado som fick lasta någonstans kring 250-300 kg. Nu spelade det ingen roll alls i hans fall men det där med 3500 totalvikt kan ställa till det.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Min slutsats är snarare att den första generationens elbilar med 6-15 mils räckvidd idag är ointressanta på marknaden. Dels då deras ålderdomliga batterier med stor sannolikhet är obsoleta, dels att tillgången på modernare begagnade elbilar börjar bli stor.
Samt att Tyskland (och vi) förstört elsystemet genom kärnkraftnedläggningen vilket resulterade i skyhöga och volativa priser, som driver upp inflationen och gör våra företag mindre konkurrenskraftiga.
Lägg sedan till att resultatet av allt ovsn blir ökade räntor så fattar man att marknaden för svindyra elbilar minskar…
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top