Grattis till ett mycket bra svetsköp. Köpte själv en likadan svets i vintras. Har gjort allt från lagat bilrost, byggt avgassystem till svetsat större balkar. Jag tyckte svetshjälmen skyddade lite dåligt så jag limmade fast ett par skidglasögon med solglas i, och vips så har man båda händerna fria och något bättre skydd. Ett tips är att köra på den lägre effekten när du gör småjobb. Full effekt brännerpå ganska bra.
Tack, och tack för tipset om skidglasögonen!
Jag tycker inte masken skyddar för lite, snarare tvärtom då man inte ser ett jota förrän man börjar svetsa. Jag tog ett par skyddsglasögon och nitade fast på insidan av skärmen (div. lim fungerade inte så bra då de inte ville fästa i den feta plasten). Tog sedana ett tygstycke, som jag hoppas inte är brännbart, och nitade fast. Blir mörkt bakom masken och man ser bättre genom den.
Bild 1: Me in action
Bild 2: Så ser jag ut! (Kärleksbrev via PM!)
Bild 3: Masken inifrån
@matte_mannen: Vad är det som är dåligt på den svetsen? Min svets är lite ojämn i trådutmatningen, men det stod visst i en liten bok, märk "VIKTIGT!", hur man skulle ändra på matarmekanismen så att tråden inte skulle fastna. Det skulle även vara skönt att kunna justera strömstyrkan mer än i bara fyra steg upp till 130A.
En annan lite detalj som skulle vara bra på svetsen vore ju om den inte helt sonika slutar fungera! I ena stunden funkar den perfekt, sekunden efter så ger den ingen båge längre. Allt annat fungerar, som fläkt och trådmatning. Kollade säkringar och alla sladdar, jord mm. Blir inte klok. Får ringa Rusta imorgon om jag inte löser problemet efter en sista felsökning.
Jag han iaf. bygga en nästan helt färdig prototyp av en "batteribur", se bild 4 och 5! Med denna prototyp kunde jag åtminstone se på ett bättre sätt hur buren skall fästas på motorcykeln och hur mkt plats den kommer ta. Tanken med burarna för batterierna är att det skall vara enkelt att montera och avmontera batterierna, så en sida i buren kommer vara öppen. En rem kommer försäkra att batteriet inte faller ut.
Bak på motorcykeln, under sadeln bakom stötdämparen, hade jag tidigare tänkt fästa två batterier, men tyckte att avståndet mot bakhjulet skulle bli på gränsen till för litet, speciellt om man ska köra dubbat och fjädringen bottnar ut. Istället tänker jag nog bara montera ett batteri där, se bild 6, vilket säkert också blir bättre ut viktfördelsningssynpunkt.
Genom att inte ha två batterier bak blir jag tvungen att antingen ta bort ett batteri, och därmed bara köra med 6 batterier och inte 7, eller försöka montera det sjunde batteriet någon annanstans. Jag har då kommit framt till att man kan montera fyra batterier väldigt effektivt i motorutrymmet och ett bakom varje kylvingen, totalt 7 batterier med ett under sadeln!
Bild 7: Bur monterad under kylvingen och övriga batterier "på rad" i motorutrymmet. Kylvingen kommer få värmas och böjas något för att inte sticka ut för mycket.
Nackdelen med att montera batterierna på detta sätt är att de inte får plats... Om motorn och batterier kunde klämmas ihop likt mina kartonger skulle allt sitta som gjutet, men tyvärr fungerar inte en oval motor så bra, och batterierna tål nog inte att formas de heller. Istället tänkte jag forma om ramen. Genom att såga av ramen nertill, böja den, och sedan svetsa ihop med en bit som förlänger gör jag det möjligt att montera batterier på detta sätt. Se bild 8. Om detta visar sig vara ett för krångligt sätt får jag köra med 6 batterier istället för 7 och montera batterierna i motorutrymmet som jag tidigare tänkt.