Elektrisk mc - när?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vill bara tillägga att sweizarna har plockat ihopa en el hoj. Den mappas med laptoppen o ger max ca 80 kusar och har en räckvidd på ca 2timmar beroende på hur hårt den körs.

Höchstgeschwindikeit: 60 Km/h circa
Fahrbereich: 30 - 180 min
Motor: Axial Gap D.C brush
Leistung: 16 kW
Drehmoment: 31.5 Nm

En mountainbike med elmotor ungefär....

überkill

Guest
Vill bara tillägga att sweizarna har plockat ihopa en el hoj. Den mappas med laptoppen o ger max ca 80 kusar och har en räckvidd på ca 2timmar beroende på hur hårt den körs.
Såg den på mässa i Munchen för en månad sedan.
Hur det e o inportera den vet jag inte men tyskarna kan så då borde det gå att få hit den med.
Pris ca 80 tusen var det svaret jag fick.
kolla filmen och se om den verkar kul!

http://www.youtube.com/watch?v=s9snZ3jgzgw

Deras hemsida:
www.quantya.eu

Riktigt riktigt cool. Denna firma är på rätt väg. Mc är för de flesta en leksak så varför ha längre räckvidd/batteritid än vad denna har? Synd bara på att denna tuffa hoj rullar på nåt som liknar cykelhjul, annars hade jag övervägt köp.. Tänk att glida omkring nästan ljudlöst på stan och nere vid stranden i sommar he he

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Kanske 12mil om du fiskör, hälften om du gasar.
12 timmars uppladdningstid, 500-1000 laddningar innan alla batterier måste bytas och sämre prestanda än i en bensindriven.

Det är väl ändå inte så illa. Man är ju uppe i 6 000 mil om man utgår från 12 mil på en laddning och byte av batterier sker först efter 500 laddningar.

überkill

Guest
Den norska elbilen som visades upp i veckan har gett mig hopp! Nu ska de bara fatta att marknaden även vill ha en hoj, oavsett om den är helt i plast he he..

stenberg77

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
husky
Det är billigare med dyrt batteri + ladda el än tanka fossilt!

När du köper en MC eller bil med batteri är det som man skickar med 90% av det bränsle man kommer tanka medans man äger fordonet.

Exempel quantya:
Batteriet kan användas 1000ggr och kostar 20000kr det blir 20kr/tankning.
Plus 2kwh som det rymmer kostar ca 2kr. Det blir 22kr/4mil =5,5kr/mil

Fossil Husqvarna TE 450:
Full tank 100kr ger ca 10mil=10kr/mil

Till detta kommer att det varken finns oljebyten, oljefilter, kylarvätska(efter det är bra verkningsgrad), luftfilter samt avsevärt mindre som kan rasa i motorn.

MC industrin får ingen eftermarknad, vill dom det?? eller blir det batterierna kanske? Kan det vara så att 4000mil tex endurokörning med fossil hoj kostar mer än ett batteri per 4000mil. I så fall kan man räkna bort batterikostnaden per mil och då blir det sjukt billigt.

Kolla på modellflyg. Lägsta vikt och högsta prestanda=el... Den här diskussionen fanns där för 5-6 år sedan. Nu kör alla el.... Mindre motorproblem, mindre service, mindre kladd.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Nu kommer det en elhoj från USA oxå. 127kg och toppar 80km/h.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\03\26\276327&sectionid=Dinapengar

Kostar 72000:- i USA så det blir väl 166900:- här i Sverige då. hehe.
Men det händer ju saker iaf. En bra början.
Snart kan folk träna stunts ljudlöst hemma i villakvarteret utan att grannarna klagar. :)

Hojjens och företagets egna hemsida för mer info:
http://www.enertiabike.com/content/view/7/7/
right_side_700px.jpg

enertia_exposed_3s.gif

Last edited:

überkill

Guest
Hmm mycket fin och lovande. Orkade inte läsa allt på hemsidan men står det hur lång aktionsradien är ca? 160 000+ är lite überkill men ja upp till 100 000 kr vore mer rimligt.. Hoppas på att någon mc-drömmare som mig men med större resurser tar in en och regbesiktar den här så man kan åka och kolla på en riktig!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Visserligen inte El-moppe. Men Amerikanarna fattar ju ialla fall vilken krav spec som vanliga människor har. :)

Chrystler Ecovoyager
200kW motor, upp till 48 mils räckvidd.
http://www.chrysler.com/en/autoshow/concept_vehicles/ecovoyager/

Dodge Zero
200 kW motor, ca 40 mils räckvidd, toppfart ca 170km/h
http://www.redletterdodge.com/2008/01/14/naias-dodge-zeo-debuts-with-green-muscle/

Tesla Roadster
185 kW motor, ca 32mils räckvidd, ca 210 km/h topphastighet
http://www.teslamotors.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Sådana där specifikationer ska en el-bil ha. Och steget därifrån till en phet el-moppe borde inte vara så långt. :)

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Är du inte intresserad av att disskutera detta så låt bli. Ibland märks det tydligt att det inte är de intelligentaste pojkarna som är online vissa tider vissa dagar..

-------------------------------------------------------------------

6 växlad låda vill jag ha för att slippa en variator eller alternativ till denna. Kan man växla mellan fler växlar ökar chansen att hålla varvet nere och spara på energin. Om man nu vill det..

Gällande vikten - hade man alltid sett till dagens begränsningar när man uttrycker sin önskan/efterfrågan till marknaden på framtida produkter hade vi fortfarande kört 2-86:eek:r i våra datorer med stora tjockbildskärmar och grön text på svart bakgrund. Det som efterfrågas det utvecklas, det som utvecklas utvecklas för att tjäna pengar så det marknadsförs och när det marknadsförts så massproduceras det eller optimeras för att tjäna ännu mer pengar på det.

Okej, att jämföra en 286a till dualcore med bensindrivna fordon till eldrivna är nog inte helt klockrent. Efterfrågan på persondatorerna låg i snabbhet, lagring osv. Man behövde det i arbetet.

Motorcyklar är en hobby, de flesta vill ha en så bra vikt/effekt ratio som möjligt. Detta gär helt enkelt inte med en elmotor just nu.

Tror du att det tar 60 sekunder att ladda ett sånt batteri fullt ut? mer 6 timmar.... Varför det inte finns någon efterfrågan på elmarknaden är pga marknaden inte är mogen för det. Tekniken finns, men den är så brutalt dyr. flera miljoner kr / cykel om du vill komma ner i vikt. Ändå kvarstår problemet med laddningstider. Näae, förbränningsmotorn är nog det som kommer finnas kvar i minst 50 år till. Alternativa bränslen är nog det vi skall blicka mot.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Okej, att jämföra en 286a till dualcore med bensindrivna fordon till eldrivna är nog inte helt klockrent. Efterfrågan på persondatorerna låg i snabbhet, lagring osv. Man behövde det i arbetet.

Motorcyklar är en hobby, de flesta vill ha en så bra vikt/effekt ratio som möjligt. Detta gär helt enkelt inte med en elmotor just nu.

Tror du att det tar 60 sekunder att ladda ett sånt batteri fullt ut? mer 6 timmar.... Varför det inte finns någon efterfrågan på elmarknaden är pga marknaden inte är mogen för det. Tekniken finns, men den är så brutalt dyr. flera miljoner kr / cykel om du vill komma ner i vikt. Ändå kvarstår problemet med laddningstider. Näae, förbränningsmotorn är nog det som kommer finnas kvar i minst 50 år till. Alternativa bränslen är nog det vi skall blicka mot.

50år?? Knappast som "normalfordon". 10-20 år max, sedan kommer det vara förbjudet att sälja nytillverkade personfordon med en petrolium baserad motor. (kan ju ia alla fall hoppas på det :tungan )

På bilsidan har amerikanarna lått betydligt längre än senfärdiga europa. På MC sidan kommer fler och fler alternativ.
Finns redan idag hojar som serie produceras och säljs. Dock rätt dyra för prestanda, ca 70k SEK, max fart runt 90 km/h, och blygsamma 7 mils räckvidd.
Men, hade man plöjt ner 1 % av de pengarna som lägs på oljeindustin på att forska fram bättre batterier så hade vi redan i dag kört Malmö - Stockholm i 110km/h på en laddning...

Men det är ju på gång i alla fall.

Denna scooterna ser ju lovande ut (OK; designen suger...)
http://www.evcusa.com/products.asp?model=highperformance&trim=roadking

Synd att det inte står räckvidd. :(
Kommer man 20-25 mil så skulle jag kunna tänka mig sälja bilen och pendla till jobbet med en sådan istället!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag skulle själv vilja ha en elektrisk hoj. Om 5-10år tror jag att jag kan köpa en från ett riktigt märke med. Om du söker på youtube så kan du se filmer på alla möjliga elektriska motorcyklar.
Min personliga favorit är http://www.youtube.com/watch?v=NUXhJZZRUIg

Japaner som influeras av Akira for the win :tummenupp

Folk kommer nog att sakna motorljudet från förbränningsmotorn. Jag kunde inte bry mig mindre. Total ljudlöshet slår allt i mitt tycke :)

Min favorit:

http://www.youtube.com/watch?v=9o15EALghp0

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Okej nu finns den i alla fall med minst två ggr :pannkyss

Såg inte att du också postat den :)

Förresten så dog inte föraren som det står i rubriker på Youtube, han är fortfarande med i projektet med el-dragstern..

Kanske tänker två gånger nu innan han provkör en dragstermotorcykel, utan hjälm, på en trottoar..

überkill

Guest
Hej alla! Med tanke på nuvarande fråga på startsidan så hissar jag min några år gamla tråd på nytt. Vad tycker ni om el hojar?

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Intressant och skulle vilja provköra både en av Zero's modeller och Mission's el-sporthoj. Dock är de fortfarande lite för dyra för mig, precis som elbilar och så är batterilivslängden ett frågetecken.
Renault har en variant på lösning av batteriproblemet genom att det är möjligt att hyra batteriet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år