40kWh är batteriet på i grundutförande och sen kan du köpa ett större för 20 000$. 40kwh är en hygglig approximation av 12L bensin med dagens bensinmotorers effektivitet. Skall du köra lite sportigare än en pensionär så kommer du inte allt för långt...
.... Och sen kan man inte ladda en elbil från en motorvärmarstolpe om det inte skall ta 3 dygn. Att ladda en Tesla tar 48h med en 15A säkring och en motorvärmarstolpe har ofta 6A....
Teslas snabbladdare kräver 70A säkring EN fas. Lycka till med det i hemmijö...
Nu har jag druckit lite äpplejuice så ursäkta om inte siffrorna stämmer helt.
Dessutom hittade jag ingen uppgift på hur stort teslas batteri är utan går på ditt inlägg nedan.
Standard att ladda med är 16A, 10A och 6A
Men jag räknar med 15A ändå.
Du sa tidigare att tesla har 40kwh i grundutförande.
Om man då laddar med 15A och har 230V så ger det 3,45kw i timmen
och 40kwh tar då 12h att ladda in i bilen.
Men du skrev att en tesla tar 48h att ladda så det borde ge: 48h*3,45kw= 165kwh
(och man brukar kunna säga att en elbil drar ca 2kwh/ mil vilket då ger att du kan köra över 80mil, ganska extrautrustad tesla det, ca 4 gånger så mycket batteri än normalt)
Åter till grundutrustade teslan på 40kwh( för det var väl den du pratade om i inlägget överst)
230Volt * 6Ampere = 1380Watt avrundat ca 1,4kw / timme
Vilket ger att det tar 29h att ladda en tesla fullt på ett motorvärmareuttag på 6A