Elektrisk mc - när?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill ändå påstå att mer än 10% av Sverige befolkning har tillgång till en motorvärmarstolpe där hemma. Och dom som inte har det åker nog inte bil så jäkla ofta heller...

Det märks att du bor i ö-vik. Ja i norrland har de flesta motorvärmarstolpar även i lägenhet men det är något som upphör strax norr om Gävle. Och sen kan man inte ladda en elbil från en motorvärmarstolpe om det inte skall ta 3 dygn. Att ladda en Tesla tar 48h med en 15A säkring och en motorvärmarstolpe har ofta 6A....

Teslas snabbladdare kräver 70A säkring EN fas. Lycka till med det i hemmijö...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill ändå påstå att mer än 10% av Sverige befolkning har tillgång till en motorvärmarstolpe där hemma. Och dom som inte har det åker nog inte bil så jäkla ofta heller...

Det märks att du bor i ö-vik. Ja i norrland har de flesta motorvärmarstolpar även i lägenhet men det är något som upphör strax norr om Gävle. Och sen kan man inte ladda en elbil från en motorvärmarstolpe om det inte skall ta 3 dygn. Att ladda en Tesla tar 48h med en 15A säkring och en motorvärmarstolpe har ofta 6A....

Teslas snabbladdare kräver 70A säkring EN fas. Lycka till med det i hemmijö...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Diskussionen börjar handla om detaljer som inte har så stor betydelse, tycker jag. Det borde ju inte vara något större problem att sätta ut eluttag och/eller elbilsladdare lite här och där, ifall många börjar åka på el. I Ny teknik står det att OKQ8 planerar att sätta ut snabbladdare längs sträckan Stockholm - Göteborg på E4/E40
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3489237.ece
 

Mr Black

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Breddgrad 60
Hoj
HONDA CBR 600F -98
Ingen elektrisk mc men jag har då nästan lika roligt med denna på kurviga cykelvägar som med B-Kingen på landsvägen:)
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
40kWh är batteriet på i grundutförande och sen kan du köpa ett större för 20 000$. 40kwh är en hygglig approximation av 12L bensin med dagens bensinmotorers effektivitet. Skall du köra lite sportigare än en pensionär så kommer du inte allt för långt...

.... Och sen kan man inte ladda en elbil från en motorvärmarstolpe om det inte skall ta 3 dygn. Att ladda en Tesla tar 48h med en 15A säkring och en motorvärmarstolpe har ofta 6A....

Teslas snabbladdare kräver 70A säkring EN fas. Lycka till med det i hemmijö...

Nu har jag druckit lite äpplejuice så ursäkta om inte siffrorna stämmer helt.
Dessutom hittade jag ingen uppgift på hur stort teslas batteri är utan går på ditt inlägg nedan.

Standard att ladda med är 16A, 10A och 6A
Men jag räknar med 15A ändå.

Du sa tidigare att tesla har 40kwh i grundutförande.
Om man då laddar med 15A och har 230V så ger det 3,45kw i timmen
och 40kwh tar då 12h att ladda in i bilen.

Men du skrev att en tesla tar 48h att ladda så det borde ge: 48h*3,45kw= 165kwh
(och man brukar kunna säga att en elbil drar ca 2kwh/ mil vilket då ger att du kan köra över 80mil, ganska extrautrustad tesla det, ca 4 gånger så mycket batteri än normalt)


Åter till grundutrustade teslan på 40kwh( för det var väl den du pratade om i inlägget överst)
230Volt * 6Ampere = 1380Watt avrundat ca 1,4kw / timme
Vilket ger att det tar 29h att ladda en tesla fullt på ett motorvärmareuttag på 6A
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ena sekunden kan man inte ha en elbil för den klarar ingens dagliga körning i nästa sekund kan man ha 60hk diesel motor.

Jag får väl vara lika tvär o säga att den bilen klarar inte mina behov när jag är ute o fäller träd och har något ton träd på släpet....


Och ändå kör jag en elbil med acceleration som en åsna på heroin och en toppfart som en trimmad moppe och räckvidd som en otränad cyklist.
Och som är snart 20 år gammal.

Jag har aldrig förespråkat elbil för alla för vill man inte ha en elbil så kommer det inte funka.

60 hk diesel ger tillgång till sisådär 160 hk på hjulen under någon minut åt gången med lagom batteri och 4X40 hk elmotorer.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag druckit lite äpplejuice så ursäkta om inte siffrorna stämmer helt.
Dessutom hittade jag ingen uppgift på hur stort teslas batteri är utan går på ditt inlägg nedan.

Standard att ladda med är 16A, 10A och 6A
Men jag räknar med 15A ändå.

Du sa tidigare att tesla har 40kwh i grundutförande.
Om man då laddar med 15A och har 230V så ger det 3,45kw i timmen
och 40kwh tar då 12h att ladda in i bilen.

Men du skrev att en tesla tar 48h att ladda så det borde ge: 48h*3,45kw= 165kwh
(och man brukar kunna säga att en elbil drar ca 2kwh/ mil vilket då ger att du kan köra över 80mil, ganska extrautrustad tesla det, ca 4 gånger så mycket batteri än normalt)


Åter till grundutrustade teslan på 40kwh( för det var väl den du pratade om i inlägget överst)
230Volt * 6Ampere = 1380Watt avrundat ca 1,4kw / timme
Vilket ger att det tar 29h att ladda en tesla fullt på ett motorvärmareuttag på 6A

Jobbigt att googla?
Laddning i vanligt vägguttag ger 5 miles (sisådär 8 km) körsträcka per laddtimme.
Med elbilsmått innebär det ingalunda full prestanda, utan förmodligen kan du glida fram i 60km/h i 8 km .
Acceleration blir det inte tal om.
http://www.teslamotors.com/goelectric/charging
Går man upp till 40A (lycka till att hitta 40A enfasuttag till motorvärmare) så får man 32 slökörningsmiles per laddtimme.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jobbigt att googla?
Laddning i vanligt vägguttag ger 5 miles (sisådär 8 km) körsträcka per laddtimme.
Med elbilsmått innebär det ingalunda full prestanda, utan förmodligen kan du glida fram i 60km/h i 8 km .
Acceleration blir det inte tal om.
http://www.teslamotors.com/goelectric/charging
Går man upp till 40A (lycka till att hitta 40A enfasuttag till motorvärmare) så får man 32 slökörningsmiles per laddtimme.

Jobbigt att skilja på usa och sverige? Technical Specifications
•Maximum Current: 15A
•Voltage: 120V
•Maximum Power: 1.8 kW
•Cord Length: 16 ft
•Approximate Charge Time: 30+ hours
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
hmm framgick visst inte att det var med laddning av halva styrkan av 16A och 230V som vi har i sverige

Är verkligen 15A 120v / 16A 230v halva styrkan?


Sen läser du 30mil som "kanske 40 mil om man ECO-drivar" medans jag läser det som
30 mil "kanske räcker 20mil med 25grader plus,inget regn, nerförsbacke och medvind"

:krama
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Är verkligen 15A 120v / 16A 230v halva styrkan?


Sen läser du 30mil som "kanske 40 mil om man ECO-drivar" medans jag läser det som
30 mil "kanske räcker 20mil med 25grader plus,inget regn, nerförsbacke och medvind"

:krama

120V 15A = 1800
230V 16A = 3680

Nä då jag läser också 30mil som just 20mil (när ac är igång och ljudet på max)garanterat, men med lätt fot 32mil(utan tung packning, vind, snö mm)

Tyvärr tror jag många har sina fördomar och står fast vid dem oavsett vilket.
Tex om du går o ska testköra en elbil så vill du såklart testa vad den går för och drar på till 150km/h och håller där säg 10 min sen bromsar du som vanlig( med mekanisk broms) och du tycker cool bil. När du har kört 5km så återvänder du till "butiken" och ser då att den lilla resan har "kostat" 7 mils räckvidd så dina 17 mil som bilen sa från början är nu borta.
Den nu står det att du har knappt 10 mil kvar att köra.
(den anpassar sig efter din körning)

Men om du nu istället skulle byta ut elbilen en helt vanlig dag och din helt vanliga körning så brukar nog inte ens du ligga i 150.
Först då kommer du dessutom att få verkliga resultat, inte efter 5km.

Det finns fortfarande dåliga elbilar på marknaden men det finns också bra.

Jag känner mig än idag nervös när jag har en ny elbil, just för att jag inte känner till hur den räknar och hur snabbt den räknar om den aktuella körsträckan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu har jag druckit lite äpplejuice så ursäkta om inte siffrorna stämmer helt.
Dessutom hittade jag ingen uppgift på hur stort teslas batteri är utan går på ditt inlägg nedan.

Standard att ladda med är 16A, 10A och 6A
Men jag räknar med 15A ändå.

Du sa tidigare att tesla har 40kwh i grundutförande.
Om man då laddar med 15A och har 230V så ger det 3,45kw i timmen
och 40kwh tar då 12h att ladda in i bilen.

Men du skrev att en tesla tar 48h att ladda så det borde ge: 48h*3,45kw= 165kwh
(och man brukar kunna säga att en elbil drar ca 2kwh/ mil vilket då ger att du kan köra över 80mil, ganska extrautrustad tesla det, ca 4 gånger så mycket batteri än normalt)


Åter till grundutrustade teslan på 40kwh( för det var väl den du pratade om i inlägget överst)
230Volt * 6Ampere = 1380Watt avrundat ca 1,4kw / timme
Vilket ger att det tar 29h att ladda en tesla fullt på ett motorvärmareuttag på 6A

Jag gick bara in på Teslas hemsida och kollade angiven laddtid med olika alternativ. Att ligga på 100% av säkringens givna maxeffekt är inget som fungerar i praktiken och sist jag kollade fanns där ingen laddare som gav 100% verkningsgrad.

http://www.teslamotors.com/goelectric/charging/universal-mobile-connector

Universal mobile connector är det du stoppar i ett vanligt eluttag och då specas laddtiden till 48h med 15A säkring. High power wall connector är snabbladdaren men den kräver att du har 50-90 A säkring PER fas. Det har jag aldrig sett på något annat än halvstora industrier....
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag gick bara in på Teslas hemsida och kollade angiven laddtid med olika alternativ. Att ligga på 100% av säkringens givna maxeffekt är inget som fungerar i praktiken och sist jag kollade fanns där ingen laddare som gav 100% verkningsgrad.

http://www.teslamotors.com/goelectric/charging/universal-mobile-connector

Universal mobile connector är det du stoppar i ett vanligt eluttag och då specas laddtiden till 48h med 15A säkring. High power wall connector är snabbladdaren men den kräver att du har 50-90 A säkring PER fas. Det har jag aldrig sett på något annat än halvstora industrier....

Det gäller för usa och en snabb sökning gav mig:
"Vanligast till villor är 2x120V och då blir huvudsäkringarna därefter, 75A är ganska normalt."
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det gäller för usa och en snabb sökning gav mig:
"Vanligast till villor är 2x120V och då blir huvudsäkringarna därefter, 75A är ganska normalt."

Men nu diskuterade vi väl svenska förhållanden och svenska elnät, motorvärmarstolpar mm.

En svensk villa med 90A sökring per fas har jag då aldrig sett.

Technical Specifications:
Maximum Current: 70A
Voltage: 208-240V, Single phase
Recomended breaker 90A
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tycker att japanarna kunde massproduksera en hypermodärn sporttouring hoj med en super turbodiesel motor som lätt kunde mappas om till de flesta ekologiska diesel altenativen. 80hk och en hyfsad respons i dieselmotorn hade räckt för mig :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jobbigt att skilja på usa och sverige? Technical Specifications
•Maximum Current: 15A
•Voltage: 120V
•Maximum Power: 1.8 kW
•Cord Length: 16 ft
•Approximate Charge Time: 30+ hours

Ja, de anger säkerligen sämsta möjliga effektivitet på ett tillbehör som de vill att folk skall köpa för 1500 dollar plus 100 dollar för adapter.
•Maximum Current: 40A
•Voltage: 120-240V
•Maximum Power: 9.6 kW
•Cord Length: 18 ft
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top