Elhojar

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sjukt nice, nästan så man vill ha en Triumph! Men väntar ändå på att Ducati ska lansera sitt koncept för elhoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur håller remdriften för 175 häst i starten?
Eller är det elektroniskt kyskhetsbälte upp till 70km/h eller något?

Jag har ju sett bredden på gummisnodden på Harley, och dom har väl effekt som en folkabubbla...

Remmen håller för mångdubbelt så höga effekter, det är överhuvudtaget ingen svag punkt.

Exempel turboladdade snöskotrar med +400hk som startar från noll rakt uppför en slalombacke.

Det är snarare kuggdrev och axlar som ger sig…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Remmen håller för mångdubbelt så höga effekter, det är överhuvudtaget ingen svag punkt.

Exempel turboladdade snöskotrar med +400hk som startar från noll rakt uppför en slalombacke.

Det är snarare kuggdrev och axlar som ger sig…
Jo, att det finns variatorremmar som håller vet jag, men det är ju rätt biffiga remmar, dessutom under variabel utväxling
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Remmarna håller, det behöver man inte oroa sig över.

Däremot blir det förstås meckigare att dreva om osv. Ett slags kardan light med ännu mindre servicebehov.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur håller remdriften för 175 häst i starten?
Eller är det elektroniskt kyskhetsbälte upp till 70km/h eller något?

Jag har ju sett bredden på gummisnodden på Harley, och dom har väl effekt som en folkabubbla...
Nu är jag kanske fördomsfull, men dimensionering och ingenjörsvetenskap är inte amerikanska paradgrenar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är jag kanske fördomsfull, men dimensionering och ingenjörsvetenskap är inte amerikanska paradgrenar.
Då har vi samma fördomar...

Någon annan hoj med gummisnoddsdrift vi kan jämföra med, gärna då en med omkring 175 häst så att det blir relevant.

På filmen från dynokörningen så var det kedja på hojen, och på någon rendering var gummisnodden dubbelt så bred...

Jag tror det är som vanligt en designmockup som inte är realistiskt genomförbar.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
På filmen från dynokörningen så var det kedja på hojen, och på någon rendering var gummisnodden dubbelt så bred...
Hojen i dynokörningen är väl ganska uppenbart en helt annan hoj än TE-1...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hojen i dynokörningen är väl ganska uppenbart en helt annan hoj än TE-1...?
Haha, jag kollade igen, med lite mer uppmärksamhet och det är det.

Men skylten innan sa Rolling road TE-1, och hela filmen handlade om utvecklingen av den.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jo, att det finns variatorremmar som håller vet jag, men det är ju rätt biffiga remmar, dessutom under variabel utväxling
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)
Jag hittade bilder och den ser ut att vara minst dubbelt så bred och en fjärdedel så lång ungefär
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men... det är väl ett rätt litet problem för gatåka?

Ja men det är en nominell nackdel jämfört med kedja…

Att remmen håller behöver man inte ens fundera över. Den håller för 350 hk också. Det är ingen gummisnodd utan armerade saker som ingenjörer faktiskt inte bara har räknat på utan som har använts i kraftöverföringar under decennier utan problem. Så jag tycker nog att man kan släppa just den frågan. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Polaris använder även remdrift i reduktionsväxeln på andra sidan motorn. Men dom håller sällan mer än 100 mil på en 190 hk tvåtaktsturbo.
Men det är väl en dimensioneringsfråga. KTM är nog ett under av kvalitet i jämförslse med snöskotrar. :)

Det är väl inte mycket som håller längre än 100 mil på en Polaris oavsett?

Jag vet av en norsk 340 hk Turbo-Apex som gått tolv säsonger i Riksgränsen utan krångel. Till och med remmen håller ju på dessa…
 

Zeromannen

Guest
Räckvidden är väl det största problemet? Gummisnoddar och grovlek på denna i all ära men räckvidden måste väl vara A & O?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
För normalt åka och lite bus på bana är det nog okey med lite högre vikt då tyngdpunkten vanligtvis hamnar långt ned i elhojar. Det är väl vid riktigt snabb bankörning, där däckstemperaturen kan bli en betydande faktor, som den kan bli en begränsning… Hoppas de lyckats med mjukvaran så att OTA-uppdatering är möjlig (over the air).

Det är ju prototypen som presenteras nu, min flång nya S3 1200 lär inte bli gammal i garaget om denna håller vad den lovar. Man måste ju prova, och att dessutom säkerligen orsaka fantastiskt mycket diskussioner och synpunkter där man drar fram vore ju en rejäl bonus…?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Remdrift, är det för att hålla nere vikten? Pyssligt att dreva om med rem... Lite lustigt dock att skruvarna som håller remskivan är någon centimeter för långa, det ser lite grovt ut, lite som att dom tog dom skruv dom hade hemma på hyllan.
Kedjerassel är tråkigt och högst märkbart på en snabb elhoj.

För racing kan man kanske bygga om till kedjedrift vid behov men frågan är om man verkligen kommer behöva en massa olika utväxlingar på en elhoj med 175 hästar. Min erfarenhet är att det man behöver göra är att strypa effekten lagom mycket för att batteriet ska hålla en racedistans och då blir utväxling efter banans toppfart ganska oviktigt.

175 hästar ostrypt kommer kräva myyyycket batterier om man vill panga fullt ens en kvart. Nu tror jag inte motorn kommer tåla full effekt utan att överhetta ändå men kontentan är att det krävs extremt mycket energi för att köra rr och måste man ändå strypa elektroniskt så är den fysiska utväxlingen inte lika viktig att kunna ändra.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top