Jag har gått från att digga elfordon som satan tills idag ”not so much”. Jag tycker det är samma grej som förbränningsmotorn och oljeindustrin.
Känner ett hat för batterier och allt som ska ”laddas”. All tillverkning av batterier kräver grundämnen som kommer bli exakt samma tjafs om som olja. Miljövänligt är det inte heller.
Enklare och modernare motor absolut, men ett sunkigt batteri förstör allt enligt mig.
Det var dagens gnäll.
Jag är fortfarande positiv, men det är först vid nästa batterirevolution jag blir entusiastisk.
Vad nästa revolution blir är svårt att sia om, men förmodligen bara högre energidensitet.
Men halverad vikt, dubblerad energidensitet, halverat pris, miljövänligare batterier, blixtsnabb laddning (hänger mycket på infrastrukturen också) skulle alla var för sig vara en tillräcklig revolution.
För motorcyklar är lägre vikt/högre energidensitet viktigast just nu, det är brist på både utrymme och viktproblem på dagens elmotorcyklar.
Men om man uppfann ett batteri som var fysiskt stort men billigt/snabbladdat/miljövänligt så skulle man kunna bygga bilar och bussar med den teknologin, det skulle revolutionera.
Visst, elbilarna kanske skulle se ut som minibussar men ha innermått som en personbil för att dom var tvungen att göra plats för batterierna, men det skulle funka.
Lithiumbatteriets fader John B Goodenough sa ju att han skulle ha döpt batteriet efter sig själv, "Because it's just goodenough, we need something better"