Elhojar

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Inom offroad-segmentet så ligger man ganska nära. Jag jämför ofta min Zero med Husqvarnas 701. Hade man satt i ett 14,4kW batteri i min hoj så hade vikten landat på 175kg och räckvidden på +25 mil. En Husqvarna 701 Enduro väger 160kg fulltankad och rullar ungefär 26 mil på en tank.

Sägs att batterierna blir 5% bättre för varje år, så jag tror inte att det är så värst många år bort innan batteri och bensin ligger ganska nära varandra i räckvidd.
Du glömde den lila detaljen att 701:an har nästan dubbla effekten eller om du så vill, nästan dubbla vridmomentet på bakhjulet.
Men när FX:en kommer med snabbladdning, blir det nog en bra och användbar hoj. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du glömde den lila detaljen att 701:an har nästan dubbla effekten eller om du så vill, nästan dubbla vridmomentet på bakhjulet.
Men när FX:en kommer med snabbladdning, blir det nog en bra och användbar hoj. ?
...och den har det i ett mycket smalt register till skillnad från elhojen som har det direkt oavsett hastighet. Helt olika sätt att köra.
 

Zeromannen

Guest
Du glömde den lila detaljen att 701:an har nästan dubbla effekten eller om du så vill, nästan dubbla vridmomentet på bakhjulet.
Men när FX:en kommer med snabbladdning, blir det nog en bra och användbar hoj. ?
Jag vet inte hur mycket mer ditt dubbla vrid på bakhjulet ökar när man trimmar en 701’a, det kanske minskar rent av om man får tro denna jämförelse ;) . FXS har 45hk, elektriska ponnyhästar:)
Vid 10:30 kör man en Zero FXS (samma som FX förutom mindre däck) mot en ”tuned 701”.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
...och den har det i ett mycket smalt register till skillnad från elhojen som har det direkt oavsett hastighet. Helt olika sätt att köra.
Vad har man direkt? Du blandar ihop vridmoment och effekt. En elmotor har i regel ett högt vridmoment vid lägre varvtal och en bensinare på högre varvtal. Vill man ha mycket effekt, det som spelar roll, så är det högt vridmoment vid högt varvtal som gäller. Ett högt vridmoment på låga varv gör att man blir frånåkt. Precis som zero blir av 701.

Öppna upp fysikboken från högstadiet så man du läsa själv om du inte tror mig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
...och den har det i ett mycket smalt register till skillnad från elhojen som har det direkt oavsett hastighet. Helt olika sätt att köra.
Fel. En elmotor har oftast ett mer eller mindre konstant vridmoment oavsett hastighet men effekten är inte på något sätt konstant över varvtalsområdet. Effekten varierar över varvtalsområdet enligt formeln P=RPM*M där RPM är varvtalet och M är vridmomentet. Det lyder under de grundläggande lagarna inom fysiken och går inte på något sätt att komma ifrån.
En elmotor har betydligt lägre effekt vid lägre varvtal eftersom ett lågt varvtal med hög effekt innebär att man behöver i princip ett oändligt vridmoment. Något faktiskt ingen elmotor i världen har eftersom även dom lyder under fysikens postulat.

En elmotor har momentet direkt oavsett varvtal men den har INTE effekten eftersom effekten är beroende av varvtalet. Håll dig till verklighet och fakta.
 

Zeromannen

Guest
Fel. En elmotor har oftast ett mer eller mindre konstant vridmoment oavsett hastighet men effekten är inte på något sätt konstant över varvtalsområdet. Effekten varierar över varvtalsområdet enligt formeln P=RPM*M där RPM är varvtalet och M är vridmomentet. Det lyder under de grundläggande lagarna inom fysiken och går inte på något sätt att komma ifrån.
En elmotor har betydligt lägre effekt vid lägre varvtal eftersom ett lågt varvtal med hög effekt innebär att man behöver i princip ett oändligt vridmoment. Något faktiskt ingen elmotor i världen har eftersom även dom lyder under fysikens postulat.

En elmotor har momentet direkt oavsett varvtal men den har INTE effekten eftersom effekten är beroende av varvtalet. Håll dig till verklighet och fakta.
Men det var väl precis detta som BrooklynS svarade? Att en elmotor har ett bredare register med i princip 100% vridmoment oavsätt varvtal, något som inte t.ex. en 701’a har? Så tolkade jag det iaf.
 

Zeromannen

Guest
Ooh en ny Kymco ?
Den kan faktiskt bli ganska bra om de gör tekniken och HD gör designen.
Spännande hursom. Ktm's e-duke och Husqvarnas bidrag känns lite tråkiga om specen stämmer. Men dom är nog inte ämnade för svenska marknaden.

Nominell effekt på 10kW, kanske runt 20hk som mest. Blir säkert vassare än dagens 125’or 4T, men vilken ungdom kommer lägga +100K på en lätt hoj, vilket jag tror dessa kommer landa på minst.
 
Last edited by a moderator:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Borde man inte kunna jerry-rigga ihop ett extra löstagbara batteripack för långfärdshojen. Typ 2-4 st NIssan Leaf batteripack som får ligga i botten på packväskorna.

Måtten är ju 300x222x68mm och de väger 8,7 kg samt har 1,6 kWh

35 kg och 6,4 kWh extra för långfärden.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men det var väl precis detta som BrooklynS svarade? Att en elmotor har ett bredare register med i princip 100% vridmoment oavsätt varvtal, något som inte t.ex. en 701’a har? Så tolkade jag det iaf.
Igen, vad ska du göra med 100% vridmoment på lågt varvtal? Det här är grundläggande fysik du fått helt om bakfoten.

En elmotor tenderar dessutom att tappa vridmoment vid högre varv. Jämför vridmomentskurvorna för 701 och zero och återkom om du fortfarande menar att man i princip har 100% vridmoment oavsett varvtal. Du har helt fel.
 

Bifogat

  • 952E3377-C253-4439-9A43-B574FED177F3.jpeg
    952E3377-C253-4439-9A43-B574FED177F3.jpeg
    227.5 KB · Visningar: 35
  • 38AA66EB-65A6-4970-8428-F136C6A799F6.jpeg
    38AA66EB-65A6-4970-8428-F136C6A799F6.jpeg
    419.2 KB · Visningar: 35

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Igen, vad ska du göra med 100% vridmoment på lågt varvtal? Det här är grundläggande fysik du fått helt om bakfoten.

En elmotor tenderar dessutom att tappa vridmoment vid högre varv. Jämför vridmomentskurvorna för 701 och zero och återkom om du fortfarande menar att man i princip har 100% vridmoment oavsett varvtal. Du har helt fel.
Är lite förvånad över hur lågvarvig Zeron är i det exempel du visar. Ett sätt att få upp effekttätheten på elmaskiner är att tillåta höga varvtal men här verkar man valt ett varvtalsområde som är lik förbränningsmotorns. Undrar varför.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Är lite förvånad över hur lågvarvig Zeron är i det exempel du visar. Ett sätt att få upp effekttätheten på elmaskiner är att tillåta höga varvtal men här verkar man valt ett varvtalsområde som är lik förbränningsmotorns. Undrar varför.
Det är nog ett fiktivt varvtal. Hade varit mer intressant att se hastigheten på x-axeln när man bänkar en 1-petad elhoj.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men det var väl precis detta som BrooklynS svarade? Att en elmotor har ett bredare register med i princip 100% vridmoment oavsätt varvtal, något som inte t.ex. en 701’a har? Så tolkade jag det iaf.
Eftersom han svarade på ett inlägg som pratade om effekt och han inte talade om att han istället pratade om moment så gjorde jag antagandet att han pratade om effekt han med. Det var anledningen till mitt svar.
 

Zeromannen

Guest
Eftersom han svarade på ett inlägg som pratade om effekt och han inte talade om att han istället pratade om moment så gjorde jag antagandet att han pratade om effekt han med. Det var anledningen till mitt svar.
Njae, det var väl vridmoment i den meningen också.

"Du glömde den lila detaljen att 701:an har nästan dubbla effekten eller om du så vill, nästan dubbla vridmomentet på bakhjulet."

Elmotorers uttalade vridmoment från 0rpm är väl ganska bekant för dom flesta så jag tolkade det "breda registret" som att det var momentet han kommenterade. Men vi får väl invänta svar från BrooklynS :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Njae, det var väl vridmoment i den meningen också.

"Du glömde den lila detaljen att 701:an har nästan dubbla effekten eller om du så vill, nästan dubbla vridmomentet på bakhjulet."

Elmotorers uttalade vridmoment från 0rpm är väl ganska bekant för dom flesta så jag tolkade det "breda registret" som att det var momentet han kommenterade. Men vi får väl invänta svar från BrooklynS :)
Nädu, jag känner inga större förpliktelser att svara på aktiva eller konstruerade missförstånd...

Alla som kör elfordon själva förstår vad jag menar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag har gått från att digga elfordon som satan tills idag ”not so much”. Jag tycker det är samma grej som förbränningsmotorn och oljeindustrin.

Känner ett hat för batterier och allt som ska ”laddas”. All tillverkning av batterier kräver grundämnen som kommer bli exakt samma tjafs om som olja. Miljövänligt är det inte heller.

Enklare och modernare motor absolut, men ett sunkigt batteri förstör allt enligt mig.

Det var dagens gnäll.
 

Zeromannen

Guest
Jag har gått från att digga elfordon som satan tills idag ”not so much”. Jag tycker det är samma grej som förbränningsmotorn och oljeindustrin.

Känner ett hat för batterier och allt som ska ”laddas”. All tillverkning av batterier kräver grundämnen som kommer bli exakt samma tjafs om som olja. Miljövänligt är det inte heller.

Enklare och modernare motor absolut, men ett sunkigt batteri förstör allt enligt mig.

Det var dagens gnäll.
Respekterar din åsikt till fullo. Är inte så insatt i miljöaspekten men som jag har fattat det så sabbar fossildrivna motorer klimatet på så sätt att det blir en växthuseffekt som gör att temperaturen ökar, vädret blir lite uppfuckat med översvämningar och sånt. Batterier innehåller säkert grejor som inte är så nyttiga att hantera, men jag tror dem bidrar till att minska dom lokala utsläppen iaf., åtminstone om vi använder dom till fordonsdrift.

Jag tror mycket på vätgas annars, kanske inte i hojar men i bilar och lastbilar. Släpper endast ut vattenånga. Nackdelen är väl energimängden när den ska tillverkas. Norska Nel ska tydligen bygga 2 tankdepåer i värmland för vätgasdrivna fordon. Det är ju tyvärr lite glest mellan dessa ”mackar” i landet, Mariestad har väl en.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har gått från att digga elfordon som satan tills idag ”not so much”. Jag tycker det är samma grej som förbränningsmotorn och oljeindustrin.

Känner ett hat för batterier och allt som ska ”laddas”. All tillverkning av batterier kräver grundämnen som kommer bli exakt samma tjafs om som olja. Miljövänligt är det inte heller.

Enklare och modernare motor absolut, men ett sunkigt batteri förstör allt enligt mig.

Det var dagens gnäll.

Jag är fortfarande positiv, men det är först vid nästa batterirevolution jag blir entusiastisk.

Vad nästa revolution blir är svårt att sia om, men förmodligen bara högre energidensitet.
Men halverad vikt, dubblerad energidensitet, halverat pris, miljövänligare batterier, blixtsnabb laddning (hänger mycket på infrastrukturen också) skulle alla var för sig vara en tillräcklig revolution.

För motorcyklar är lägre vikt/högre energidensitet viktigast just nu, det är brist på både utrymme och viktproblem på dagens elmotorcyklar.

Men om man uppfann ett batteri som var fysiskt stort men billigt/snabbladdat/miljövänligt så skulle man kunna bygga bilar och bussar med den teknologin, det skulle revolutionera.
Visst, elbilarna kanske skulle se ut som minibussar men ha innermått som en personbil för att dom var tvungen att göra plats för batterierna, men det skulle funka.

Lithiumbatteriets fader John B Goodenough sa ju att han skulle ha döpt batteriet efter sig själv, "Because it's just goodenough, we need something better"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror mycket på vätgas annars, kanske inte i hojar men i bilar och lastbilar. Släpper endast ut vattenånga. Nackdelen är väl energimängden när den ska tillverkas. Norska Nel ska tydligen bygga 2 tankdepåer i värmland för vätgasdrivna fordon. Det är ju tyvärr lite glest mellan dessa ”mackar” i landet, Mariestad har väl en.
Vätgas KAN vara bra, det beror på hur den framställs, sedan är den ju inte så kul att lagra heller (insert klipp av exploderande buss i stockholm här).

Bygger vi kärnkraft kan vi tillverka grön vätgas.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top