Elhojar

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Bästa vore väl att inte bygga några bilar alls dom närmaste 20 åren, och kollektivt köra slut på den bilflotta som rullar i dag. Om man nu vill värna miljön på riktigt, och inte bara godhetssignalera. Och sen se över förnyelsen av bilflottan.

Hur vettigt är det egentligen ur miljösynpunkt att gå och köpa en nytillverkade elbil om man redan har en fullt fungerande bensindito i dag, inkluderat inte bara driften av nya elbilen utan även miljöpåverkan i hela tillverkningsprocessen för den nya bilen och skrotandet av den gamla i förtid.

Vill minnas att jag läste någonstans att det för en elbil skulle ta runt 15 år innan miljövinsten kickar in, givet alla miljöpåverkande aspekter inkluderade om man redan har en bil. Vet inte hur nära sanningen den siffran är, men med dom ca 600 mil om året min Skoda rullar inbillar jag mig att det är bättre att jag kör slut på den än att jag är ansvarig för den miljöpåverkan det medför att tillverka en helt ny bil och skrota den som redan finns och funkar. Vad tror ni om det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är fortfarande positiv, men det är först vid nästa batterirevolution jag blir entusiastisk.

Vad nästa revolution blir är svårt att sia om, men förmodligen bara högre energidensitet.
Men halverad vikt, dubblerad energidensitet, halverat pris, miljövänligare batterier, blixtsnabb laddning (hänger mycket på infrastrukturen också) skulle alla var för sig vara en tillräcklig revolution.

För motorcyklar är lägre vikt/högre energidensitet viktigast just nu, det är brist på både utrymme och viktproblem på dagens elmotorcyklar.

Men om man uppfann ett batteri som var fysiskt stort men billigt/snabbladdat/miljövänligt så skulle man kunna bygga bilar och bussar med den teknologin, det skulle revolutionera.
Visst, elbilarna kanske skulle se ut som minibussar men ha innermått som en personbil för att dom var tvungen att göra plats för batterierna, men det skulle funka.

Lithiumbatteriets fader John B Goodenough sa ju att han skulle ha döpt batteriet efter sig själv, "Because it's just goodenough, we need something better"
Superkondensatorer är väl det som ligger närmast till hands som ersättare. Det eller luft-metall-batterier som behöver bytas efter användning. Luft-alu är ju rätt lovande exempelvis.
 

Zeromannen

Guest
Bästa vore väl att inte bygga några bilar alls dom närmaste 20 åren, och kollektivt köra slut på den bilflotta som rullar i dag. Om man nu vill värna miljön på riktigt, och inte bara godhetssignalera. Och sen se över förnyelsen av bilflottan.

Hur vettigt är det egentligen ur miljösynpunkt att gå och köpa en nytillverkade elbil om man redan har en fullt fungerande bensindito i dag, inkluderat inte bara driften av nya elbilen utan även miljöpåverkan i hela tillverkningsprocessen för den nya bilen och skrotandet av den gamla i förtid.

Vill minnas att jag läste någonstans att det för en elbil skulle ta runt 15 år innan miljövinsten kickar in, givet alla miljöpåverkande aspekter inkluderade om man redan har en bil. Vet inte hur nära sanningen den siffran är, men med dom ca 600 mil om året min Skoda rullar inbillar jag mig att det är bättre att jag kör slut på den än att jag är ansvarig för den miljöpåverkan det medför att tillverka en helt ny bil och skrota den som redan finns och funkar. Vad tror ni om det?
Jag gissar att det blir en kedjereaktion, av godo. Detta är vad jag tror, jag har själv en dieselbil som jag planerar att ha tills pension, så jag är ingen miljöprotestant. Men jag tror att om du har en hyffsat modern bil, min egna är miljöklass 6 bla. bla. Om jag skulle byte denna mot en elbil så finns det troligtvis en köpare av denna som kanske har en 2008 års dieselhäck utan partikelfilter. Denna säljer i sin tur sin bil vars ägare har en 1987 års modell utan katalysator som blir ståendes eller får gå hädan.

Så jag tror det blir en lång kedjereaktion där någon gammal häck i slutänden får ge vika. Så miljövinsten att någon byter till senaste el-bilen kan få bort det absolut sämsta som rullar på vägarna. Om det förhåller sig på det viset har jag absolut ingen aning om, men jag tror nånstans att när det fylls på med nya grejor så måste det rimligtvis försvinna motsvarande i andra änden så att säga. Vi har ju ett slit o släng-samhälle trots allt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gissar att det blir en kedjereaktion, av godo.
Absolut blir det så.
Vi är duktiga på att "nöta ut" våra grejor här, för några år sedan hade vi europas näst äldsta bilflotta, strax efter Rumänien
Men en skrotningspremie på 20 000 på gamla smutsiga bilar skulle lösa det, gå in på blocket och kolla allt som ligger ute för under tretti, allt det skule försvinna i ett nafs
 

Zeromannen

Guest
Absolut blir det så.
Vi är duktiga på att "nöta ut" våra grejor här, för några år sedan hade vi europas näst äldsta bilflotta, strax efter Rumänien
Men en skrotningspremie på 20 000 på gamla smutsiga bilar skulle lösa det, gå in på blocket och kolla allt som ligger ute för under tretti, allt det skule försvinna i ett nafs
Kan det inte vara så att bonusen (från bonus-malus) bidrar till detta fast man betalar "skrotpremien" i detta fallet till den fabriksnya bilen istället?
Jag håller med dig om skrotpremien, men politikerna kanske har tänkt att skrotbilarna försvinner per automatik om man uppmuntrar att köpa nya bilar med miljöbonus istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan det inte vara så att bonusen (från bonus-malus) bidrar till detta fast man betalar "skrotpremien" i detta fallet till den fabriksnya bilen istället?
Jag håller med dig om skrotpremien, men politikerna kanske har tänkt att skrotbilarna försvinner per automatik om man uppmuntrar att köpa nya bilar med miljöbonus istället.

Det är mycket effektivare att pröjsa folk för att köra skrotet till skroten, pundarbosse får inte tag på fler Ford Sierra om Bagare Bengt istället kör den till skroten.

Får man 20 tuss så skrotas bilar upp till ett värde strax över det, låt säga tretti, för vem fan ids sälja något på blocket för några tusenlappar över skrotpriset.

Pundarbosse får två val, köpa en modern Clio med bra avgasrening, eller vara utan bil.

Att ösa pengar över dom som redan har råd att byta bil är fel, då höjer bara handlarna priset motsvarande summa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vätgas KAN vara bra, det beror på hur den framställs, sedan är den ju inte så kul att lagra heller (insert klipp av exploderande buss i stockholm här).

Bygger vi kärnkraft kan vi tillverka grön vätgas.
Jag är för kärnkraft men när det gäller vätgastillverkning kan den ha en stabiliserande effekt för elnätet om vi har mycket sol- och elenergi. Tänk att man lokalt kan producera vätgas från energi som annars överbelastar nätet och dumpar elpriserna. Det känns mest effektivt.

Kärn- och vattenkraft borde självklart vara basen för elproduktion men de mer fluktuerande formerna och folks olika elbehov vid olika tidpunkter kan balanseras med vätgasproduktion eller bitcoin mining eller annat nyttigt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är mycket effektivare att pröjsa folk för att köra skrotet till skroten, pundarbosse får inte tag på fler Ford Sierra om Bagare Bengt istället kör den till skroten.

Får man 20 tuss så skrotas bilar upp till ett värde strax över det, låt säga tretti, för vem fan ids sälja något på blocket för några tusenlappar över skrotpriset.

Pundarbosse får två val, köpa en modern Clio med bra avgasrening, eller vara utan bil.

Att ösa pengar över dom som redan har råd att byta bil är fel, då höjer bara handlarna priset motsvarande summa.
Incitamenten för att få folk att köpa nytt torde vara höga om man gör som du säger. Frågan är om det inte är bättre att köra slut gamla fordon först innan man köper nytt. Osäker på om det verkligen gynnar miljön med slit-o-släng. Att staten ska uppmuntra det är jag skeptisk till.

Sen finns det såklart mindre kapitalstarka individer som inte kan krita till en halvgammal bil och måste köpa en gammal skitbil för att klara vardagen. Riktigt tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är allt annat än bra för miljön om det går bussar med en handfull människor i.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Med bonusmalus och nollräntor kan ju svennebanan privatleasa en folktesla för 6 lök i månaden. Omställningen till elbilar verkar ju gå snabbare än politikerna tänkt sig, med tanke på hur snabbt skattesubventionerna tar slut. Vet inte om man skall skratta eller gråta över det, som skattebetalare.

Stora genombrottet för motorcyklar kräver nog en ny batteriteknologi. Men den kommer nog inom några år.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett batteri med 1,75kWh/kg hade nog varit en gamechanger för alla med räckviddsångest!
Toshiba verkar ligga långt framme med nya batterikemier.
Niobium-Titan-Oxid är nästa grej sägs det i kombination med Lithium.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Incitamenten för att få folk att köpa nytt torde vara höga om man gör som du säger. Frågan är om det inte är bättre att köra slut gamla fordon först innan man köper nytt. Osäker på om det verkligen gynnar miljön med slit-o-släng. Att staten ska uppmuntra det är jag skeptisk till.

Sen finns det såklart mindre kapitalstarka individer som inte kan krita till en halvgammal bil och måste köpa en gammal skitbil för att klara vardagen. Riktigt tillgänglig kollektivtrafik på landsbygden är allt annat än bra för miljön om det går bussar med en handfull människor i.

Det är absolut bra att köra slut på bilar innan dom skrotas, dom viktigaste bilarna att få bort är dom äldsta och sämsta, finns det att få tag på 5tusen kronors bilar finns det dom som köper dom.

Den bil jag kör nu fick jag gratis av en som fick den gratis av en som köpte den för att ha den en vinter av en som inte tyckte den var värd nya bromsar för att gå igenom besiktningen...

Jag skulle ha kört en bättre bil om någon tidigare ägare hade blivit erbjuden 20 tuss
Jag BEHÖVER dock inte en bättre bil just nu, men jag behöver en bil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lars Wilderäng är iofs ofta ute och cyklar men hans tes är att klimatavtrycket korrelerar med totalkostnaden.
Rimligtvis måste det väl i så fall vara när skatter och subventioner dragits bort.

Tror man på den tesen så är det väl bara att sätta igång och räkna vid vilka miltal som break even går miljömässigt.
Jag tror att han gjort saken lite för enkel för sig även om det väl ligger någon form av sanning.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är absolut bra att köra slut på bilar innan dom skrotas, dom viktigaste bilarna att få bort är dom äldsta och sämsta, finns det att få tag på 5tusen kronors bilar finns det dom som köper dom.

Den bil jag kör nu fick jag gratis av en som fick den gratis av en som köpte den för att ha den en vinter av en som inte tyckte den var värd nya bromsar för att gå igenom besiktningen...

Jag skulle ha kört en bättre bil om någon tidigare ägare hade blivit erbjuden 20 tuss
Jag BEHÖVER dock inte en bättre bil just nu, men jag behöver en bil.
Ja du har rätt men igen, är det verkligen bättre att alla köper nya bilar oftare än att köra slut på det man har? Jag är tveksam men är öppen för data om någon har.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lars Wilderäng är iofs ofta ute och cyklar men hans tes är att klimatavtrycket korrelerar med totalkostnaden.
Rimligtvis måste det väl i så fall vara när skatter och subventioner dragits bort.

Tror man på den tesen så är det väl bara att sätta igång och räkna vid vilka miltal som break even går miljömässigt.
Jag tror att han gjort saken lite för enkel för sig även om det väl ligger någon form av sanning.
Jo någon sanning lär det ligga i det även om det såklart är grovt generaliserande.

Förutom skatter och subventioner bör man också ta i beaktande vad varan/tjänsten kostat på riktigt utan skatter/subventioner. Snickarnas timdebitering har ju ökat markant efter ROT infördes. Även hur konkurrensutsatt marknaden för den varan/tjänsten får tas i beaktande då det tydligt påverkar kostnadsmarginalen. Branscher med låg konkurrens ger rika ägare som sitter på ett stort kapital som i sig inte är jättedåligt för miljön.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo någon sanning lär det ligga i det även om det såklart är grovt generaliserande.

Förutom skatter och subventioner bör man också ta i beaktande vad varan/tjänsten kostat på riktigt utan skatter/subventioner. Snickarnas timdebitering har ju ökat markant efter ROT infördes. Även hur konkurrensutsatt marknaden för den varan/tjänsten får tas i beaktande då det tydligt påverkar kostnadsmarginalen. Branscher med låg konkurrens ger rika ägare som sitter på ett stort kapital som i sig inte är jättedåligt för miljön.
Det är förvisso sant. Men rent generellt så har dom undersökningar som gjorts kunnat visa på en väldigt stark korrelation mellan en varas pris och dess miljöpåverkan. Sen är såklart spridningen relativt stor då det finns relativt billiga varor som trots allt har en relativt hög miljöpåverkan och vice versa. Men rent generellt så är sambandet väldigt starkt. Dvs om du köper något som kostar mycket pengar så är oddsen extremt höga för att den varan också har en hög miljöpåverkan.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hänger inte med i varför han menar att det ligger till på det viset?

Köper du en klippning för 600:- SEK blir klimatbelastningen för denna större än om klippningen kostade 100:- SEK. För alla de där pengarna går till något annat, som går till något annat osv till i slutändan det enda vi som människor inte kan skapa själva – energi.
Går till något annat? Om klippningen kostar 100 kr så kan mina övriga 500 kr också gå till något annat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bästa vore väl att inte bygga några bilar alls dom närmaste 20 åren, och kollektivt köra slut på den bilflotta som rullar i dag. Om man nu vill värna miljön på riktigt, och inte bara godhetssignalera. Och sen se över förnyelsen av bilflottan.

Hur vettigt är det egentligen ur miljösynpunkt att gå och köpa en nytillverkade elbil om man redan har en fullt fungerande bensindito i dag, inkluderat inte bara driften av nya elbilen utan även miljöpåverkan i hela tillverkningsprocessen för den nya bilen och skrotandet av den gamla i förtid.

Vill minnas att jag läste någonstans att det för en elbil skulle ta runt 15 år innan miljövinsten kickar in, givet alla miljöpåverkande aspekter inkluderade om man redan har en bil. Vet inte hur nära sanningen den siffran är, men med dom ca 600 mil om året min Skoda rullar inbillar jag mig att det är bättre att jag kör slut på den än att jag är ansvarig för den miljöpåverkan det medför att tillverka en helt ny bil och skrota den som redan finns och funkar. Vad tror ni om det?
Uppskattningen av hur många mil man måste köra innan en elbil är miljömässigt lönsam varierar ganska ordentligt. En av svagheterna i det är att precis INGEN som tillverkar batterier vill tala om hur mycket energi som går åt för tillverkningen.
Vad gäller att ta upp olja, transportera den till raffinaderiet och cracka/destillera den till önskade beståndsdelar så är det relativt välkänt.
Dom siffror som jag sett på energiåtgången för att producera litiumbatterier har varierat inte bara med några procent utan det har varierat med flera hundra procent. I storleksordningen (det går åt mellan 15 och 70). Det påverkar ju säkerheten i kalkylerna en hel del.
Dessutom beror det ju lite på vart fabriken ligger. Är det kolkraft så är det ju sämre än om det är vattenkraft exempelvis.

Men många av de studier som gjorts på området har landat i att en elbil behöver någonstans kring 12000 mil för att gå jämnt med en bensinbil. Därefter är elbilen miljömässigt lönsam. Märk väl att då pratar man om att jämföra nytillverkade dito. Om du har en äldre bensinbil så är den dels redan en befintlig bil och dels går det inte att jämföra mängden elektronikskrot i en bil från 2000 med en från 2021.

Sen får man ju inte glömma att det finns ju trots allt en viss miljöpåverkan i att skrota en bil och återvinna och det måste ställas mot eventuell miljövinst att ersätta den med en nyare bil. Där blir kalkylerna betydligt svårare. En äldre bil som inte går sönder speciellt ofta och därmed behöver reservdelar utan bara behöver tankning och lite service har ju en mindre påverkan än en som behöver ständiga reparationer och reservdelar. Sen måste man ju bestämma vilken tidshorisont men vill räkna på. Så kalkylerna är inte direkt superenkla.
Men det är nog relativt klart att en äldre bil som funkar och är i hyfsat skick inte utan vidare skulle innebära en miljövinst om den skrotades och ersattes av en nyare elbil på kort sikt.

Sen får man ju inte glömma att tillgången på metaller till batterierna inte är obegränsad vilket betyder att det bara går att producera ett visst antal elbilar årligen i nuläget. Så i en del fall så kan det innebära att man skrotar en bil och inte ersätter den med följd att någon inte kan göra sina resor till och från jobbet och då måste man även ta hänsyn till kapitalkostnaden för den förlusten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen får man ju inte glömma att det finns ju trots allt en viss miljöpåverkan i att skrota en bil och återvinna och det måste ställas mot eventuell miljövinst att ersätta den med en nyare bil. Där blir kalkylerna betydligt svårare. En äldre bil som inte går sönder speciellt ofta och därmed behöver reservdelar utan bara behöver tankning och lite service har ju en mindre påverkan än en som behöver ständiga reparationer och reservdelar. Sen måste man ju bestämma vilken tidshorisont men vill räkna på. Så kalkylerna är inte direkt superenkla.

Alla bilar som redan är tillverkade ska skrotas, nu, om fem år, om tio år eller om femtio år.
Den miljöpåverkan är redan gjord.


Alla elbilar ska också skrotas, någon gång i framtiden.
Det bästa vi kan göra är att redan nu ställa höga krav på elbilarna, så att dom kommer att användas länge, och att sedan bil/batteri tillverkaren återvinner batterierna på ett miljövänligt sätt.

Att göra som i Kina, tillverka skitmycket elbilar i plast och kinesium, med sex mils räckvidd och sedan samla dom på hög på övergivna industritomter för att ingen vill ha dom och dom är trasiga är jävligt dålig miljöpolitik.
Men deras siffror ser ju bra ut "Kineserna tillverkar flest elbilar i världen" och "Kineserna har flest elbilar i världen" ser ju bra ut i tidningarna.

Kineserna har även flest skrotfärdiga elbilar i världen, och Kineserna har störst miljöproblem orsakade av elbilar i världen, men dom rubrikerna ser du aldrig...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag gissar att det blir en kedjereaktion, av godo. Detta är vad jag tror, jag har själv en dieselbil som jag planerar att ha tills pension, så jag är ingen miljöprotestant. Men jag tror att om du har en hyffsat modern bil, min egna är miljöklass 6 bla. bla. Om jag skulle byte denna mot en elbil så finns det troligtvis en köpare av denna som kanske har en 2008 års dieselhäck utan partikelfilter. Denna säljer i sin tur sin bil vars ägare har en 1987 års modell utan katalysator som blir ståendes eller får gå hädan.

Så jag tror det blir en lång kedjereaktion där någon gammal häck i slutänden får ge vika. Så miljövinsten att någon byter till senaste el-bilen kan få bort det absolut sämsta som rullar på vägarna. Om det förhåller sig på det viset har jag absolut ingen aning om, men jag tror nånstans att när det fylls på med nya grejor så måste det rimligtvis försvinna motsvarande i andra änden så att säga. Vi har ju ett slit o släng-samhälle trots allt.
Ja teoretiskt är detta logiskt, praktiskt blir det inte så.
För då alla som har råd att köpa elbilar för 500+ kSEK säljer sina fossilbilar (troligen ganska nya/dyra då det kräver sin inkomst att köpa en elbil) kommer det ta över 10-15år innan dessa bilar är i en prisklass som innebär att skrotbilarna ersätts.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top