Zeromannen
Guest
Jag har ingen statistik på att dom mindre bemedlade inte gynnats av den låga räntan senaste åren och kunnat lyfta sitt bilinnehav ett snäpp. Det enda jag kan relatera till är att på byggena där jag själv är verksam så ser jag en stor skillnad på vilka bilar kollegorna åker i idag kontra för 10 år sedan. Då var det relativt vanligt med 10-15 år gamla bilar. Idag har privatleasing och låg ränta möjligjort att många har sprillans nya Volvo och VW i 500Ksek-klassen. Bilar i den prisklassen var något som man i princip enbart såg hos projektchefer med tjänstebilar då. Dessa åker å andra sidan idag Tesla och Polestar, inga VW Passat 2,0tdi eller V60 D3 som var vanligast för några år sedan.Jo det skrev du.
Men jag tror att kedjereaktion kommer ta tid.
De som idag kör skräpbilar kommer troligen inte heller kunna byta upp sig till en delvis nyare dyrare bil - även o dessa fanns. Då de uppenberligen redan finns och de uppenbart kör vidare...