Elhojar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Av filmen att döma tycker jag Alta ser ut att ha kring 20-30hk. Det är för lite.
Den som gick Red Bull straight rythm var nog inte original. Men där behöver ju inte batteriet räcka så länge.
Så vi går alltså ifrån dynojetbänkar, till arseldyno, och nu till "ögondyno"? :)
Kom igen, du kan omöjligt avgöra hur mycket effekt det är på den filmen, du har ingen aning om hur mycket han gasar eller vilken ridemode han är i. Dessutom är det halvsmält lersnö han kör i och han vågar förmodligen inte gasa satan... :)

Jag är helt säker på att genombrottet för elhojar kommer att komma inom enduro/motocross och gissningsvis så kommer KTM och deras europeiska kollegor att presentera en riktig enduro/motocrosshoj inom en ganska snar framtid.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför är en elhoj med avsevärt sämre vikt/effektförhållande än motsvarande ICE-hoj snabbare i Pikes Peak?
Eftersom du inte ville bemöta det jag tidigare skrev om rakt fram racingen på Bonneville så kan vi ju ta det gällande Pikes Peak.

För det första så kommer det inte slås några fler rekord på Pikes Peak då motorcyklar är förbjuda där sen förra året. De hade redan stoppats något år innan pga. en svår krasch.

Sporthojar var redan förbjuda sen flera år innan det. Det som gällde var att hojarna skulle ha crosstyre och inte clipon. De fick inte heller ha helkåpor. Så vad spelar detta för roll då. Jo, den Lighting som körde på Pikes peak såg ut så här:
lightning_PP.jpg
Vilken tid satte Lightning då på Pikes Peak. Jo. 2013 så körde de sträckan på 10,00,694.
Har någon kört snababre än det då. Jo...
2019 - Aprilia Tuono V4 - 9,44,963
2019 - BMW S1000R - 9:58.878
2017 - KTM 1290 SuperDuke R - 9,49,625
2017 - KTM 1290 SuperDuke R - 9,59,794
2012 - Ducati Multistrada 1200 - 9,52,819
Osv.
En annan ganska rolig hoj är:
2018 - KTM 790 Duke - 10,04,038

Det är alltså gathojar med upprätt körställning utan helkåpor. Lite smått komiskt att en KTM 790 Duke kan hänga på ganska bra med en 200 hästars sporthoj uppför Pikes Peak. Det trodde jag faktiskt inte själv.
Undrar vad en ren RR hoj skulle klara av?

Fotnot: Jag är inte emot elhojar. Jag är för alla hojar och jag kör och äger mer än gärna dem allihopa.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så vi går alltså ifrån dynojetbänkar, till arseldyno, och nu till "ögondyno"? :)
Kom igen, du kan omöjligt avgöra hur mycket effekt det är på den filmen, du har ingen aning om hur mycket han gasar eller vilken ridemode han är i. Dessutom är det halvsmält lersnö han kör i och han vågar förmodligen inte gasa satan... :)

Jag är helt säker på att genombrottet för elhojar kommer att komma inom enduro/motocross och gissningsvis så kommer KTM och deras europeiska kollegor att presentera en riktig enduro/motocrosshoj inom en ganska snar framtid.

Det är möjligt att effekten är nerjusterad men du ser ju på hur bakhjulet driver i sanden att den går ungefär som en CR85 eller en DT125.

Jämför här hur mycket 40 hästar kastar sanden och accelererar hojen. Eller egentligen är det väl bara drygt 30 hk på bakhjulet men angiven effekt är väl kring 40 hk på en SX125.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tycker du inte att den här DT125an ser ut mer jämförbar med elhojen än föregående SX125?

Zeromannen

Guest
Det är möjligt att effekten är nerjusterad men du ser ju på hur bakhjulet driver i sanden att den går ungefär som en CR85 eller en DT125.

Jämför här hur mycket 40 hästar kastar sanden och accelererar hojen. Eller egentligen är det väl bara drygt 30 hk på bakhjulet men angiven effekt är väl kring 40 hk på en SX125.
Stäng av ljudet på videon och den 125'an ser ut att ha 15hk :lol

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen tänkte jag åka och testa en SEAT MÓ så snart det slutar vara vinter. Verkar vara ganska ultimata pendlingsfordonet för städer, och om man bor i lägenhet. Och batteriet borde ju gå att uppgradera ganska lätt när det kommer bättre batteriteknik med. :hihi

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Personligen tänkte jag åka och testa en SEAT MÓ så snart det slutar vara vinter. Verkar vara ganska ultimata pendlingsfordonet för städer, och om man bor i lägenhet. Och batteriet borde ju gå att uppgradera ganska lätt när det kommer bättre batteriteknik med. :hihi
Bill Gates foundation forskar vidare med sitt urindrivna batteri.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alta hade väl 5.8kWh batteri och Stark Varg ska ha 6kWh.

Hur lång räckvidd/körtid hade en Alta?
Var den i närheten av vad Stark lovar, eller bygger Stark sina räckviddssiffror på någon ny, änny ej uppfunnen elmotor med 200% verkningsgrad?

Zeromannen

Guest
Alta hade väl 5.8kWh batteri och Stark Varg ska ha 6kWh.

Hur lång räckvidd/körtid hade en Alta?
Var den i närheten av vad Stark lovar, eller bygger Stark sina räckviddssiffror på någon ny, änny ej uppfunnen elmotor med 200% verkningsgrad?
Citat : ”Depending on which maps you use, the battery gives enough juice to go from 25 minutes on a full expert motocross riding to a decent 4 hours of riding in the woods.”

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
4 timmar låter väldigt optimistiskt.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Visst, men vi har ju ingen aning om hur mycket han gasar :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visst, men vi har ju ingen aning om hur mycket han gasar :)
Näe, det är därför dom allra flesta jämförelser på youtube är rätt värdelösa.
Oftast är det ju den som har elbilen/motorcykeln som lägger ut filmsnuttarna och dom har Pavarotti-syndromet*

*Pavarotti-syndromet är när man har pröjsat 4 tusen för en biljett till att se Pavarotti sjunga, när man sen sitter i fikarummet och äter pölsa ur medhavd matlåda och jobbarkompisarna frågar "Hur var Pavarotti?" då säger man ju inte gärna "Fy fan, det lät som när man sticker en gris, det var fan 4 tusen i sjön" utan man säger saker som "Han är ett geni, man måste se honom live, inga inspelningar gör hans enorma röst rättvisa" och tuggar vidare på sin willys-pölsa man har köpt för att det var nersatt pris.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Näe, det är därför dom allra flesta jämförelser på youtube är rätt värdelösa.
Oftast är det ju den som har elbilen/motorcykeln som lägger ut filmsnuttarna och dom har Pavarotti-syndromet*

*Pavarotti-syndromet är när man har pröjsat 4 tusen för en biljett till att se Pavarotti sjunga, när man sen sitter i fikarummet och äter pölsa ur medhavd matlåda och jobbarkompisarna frågar "Hur var Pavarotti?" då säger man ju inte gärna "Fy fan, det lät som när man sticker en gris, det var fan 4 tusen i sjön" utan man säger saker som "Han är ett geni, man måste se honom live, inga inspelningar gör hans enorma röst rättvisa" och tuggar vidare på sin willys-pölsa man har köpt för att det var nersatt pris.
Helt riktigt, vilket hänger ihop med ett gäng andra kognitiva biaser som bekräftelsebias och blind sport bias, och min personliga favorit, The Dunning Kruger Effect som förklaras väl av herr Cleese här:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Ingen elhoj men snuddar på ämnet, börjar man se vid ca 6:30 så dom skottar på rejält när dom trycker in tummen.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras