Elhojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan vara den allestädes närvarande halvledarbristen som spökar, bilföretagen börjar redan nu plocka bort vissa features ur standardspecifikationen för att kunna leverera. De som till exempel beställer Polestar 2 från fabrik idag får t ex klara sig med adaptiva strålkastare, Osram har tydligen svårigheter att vaska fram de alldeles utomordentliga Pixel-LED strålkastare som bilen hitintills levererats med. Någon annan tysk tillverkare har visst tvingats utesluta fler features...
Ja, och Volvo har tex tvingats införa bränslevärmare igen på sina hybrider... pga komponentbrist. Vips blev de väsentligt smutsigare.

Frågan är förstås när leveranserna fyller efterfrågan, och iom omvärldsläget kan det ju också uppstå brister på annan typ av hårdvara...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ni vet att det finns en elbilstråd va... ?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
På mina hojar så märks tydligt att litiumbatterierna presterar avsevärt sämre när de är kalla, de mår heller inte bra av att laddas då.

En fundering som det leder till är hur väl elsnöskotrar kommer att fungera; Så länge de körs är det säkert frid och fröjd men om man stannar på fjället i några timmar så undrar jag hur bra de kommer att fungera när man vill åka hem igen?

En annan sak är att snöskotrar ofta står ute i kylan, kanske i någon bod eller så. Hur kommer laddningen att fungera då? Men det kanske man löst med värmeslingor för batteriet?

Mvh,
Ingvar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ni vet att det finns en elbilstråd va... ?
Nähä??!! Lever den? Ja se på tusan, nu har man ju en del catch up att göra…

edit - nej, nu pratar vi växelriktare till solpaneler i den tråden. Det är tydligen inte vår dag idag när det gäller att hålla sig till trådämnena?

Last edited:

Zeromannen

Guest
Jag undrar lite om en elsektion behövs på SH? Eller det duger väl gott snacka om allt i denna del av forumet? Finns inte nog med underlag för splitta upp forumet i fler kategorier tror jag.

Provkör förhoppningsvis en elhoj i år :) (är ju elbilsägare, så... why not)
Ja varför inte en egen sektion!

Spännande! Vilken modell är du intresserad av?

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Det är ju inte Vmax4-ljud direkt men annars är det stort habegär på den där.

Vmax4-ljud lyckas dom ju inte få fram ur dom 2-cyl tvåtaktarna som suttit i skotrar senaste 15-20 åren heller , så då kan man ju lika gärna gå över till el

Zeromannen

Guest
134hk och 133kg. Samma vikt som min FX och 3ggr så mycket effekt, känns lite...ohanterbart. En hoj med upprätt körställning utan kåpor där man i princip inte kan använda effekten öht.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
134hk och 133kg. Samma vikt som min FX och 3ggr så mycket effekt, känns lite...ohanterbart. En hoj med upprätt körställning utan kåpor där man i princip inte kan använda effekten öht.
Bör ju inte vara mer ohanterbart än valfri sporthoj. Gasa inte mer än man behöver så går det nog bra.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras