Ja, precis. Du måste kunna snabbladda och jag tror inte dessa 11/22 är mer än "över natten"-laddning.
Tills snabbladdning finns på banorna där ute, kommer det nog aldrig riktigt ta fart.
En strandad elhoj är inte samma sak som en strandad fosil-MC.
Så nu som 100% elbilsägare själv så man måste kalkylera sina rutter mycket mer, faktiskt välja att inte åka om bilen inte råkar vara laddad nog, eller fel tid på dygnet etc.
Mmm, men jag tänker så här - låt oss låtsas att någon av de stora presenterar en sport- eller nakenhoj med lite längre räckvidd. Energica har väl 21 kWh i sin senaste variant, vi leker med tanken att vi har ett batteri med 25 kWh vilket ganska precis är en tredjedel av batteriet i min elbil.
När jag snabbladdar bilen får jag 155 kW upp till kanske 30-40%, sedan stegas den ned till 60kW vid 80% över 80 går den ner rätt dramatiskt, mellan 90-100% är hastigheten nere på 20-30kW, detta för att inte skada batteriet.
Är batteristorleken nu en tredjedel av bilens kan vi nog glömma några laddhastigheter 150+, vi skulle bara skada batteriet. Med dagens teknik kanske vi skulle få in 30-50 kW med likströmsladdning men den skulle ganska snabbt halveras, vid sisådär 60-70% SOC. Det gör att vi kanske inte kan räkna med att ha 100% laddning mer än till första passet, resterande pass får vi klara oss med 80% SOC när vi rullar ut.
Energica klarar väl 6-8 varv runt de europeiska GP-banorna så jag tror inte en tävlingsförare kanske kan köpa dessa hojar och träna en hel dag. Men för oss grånade varelser som inte ids pyssla med däcksvärmare och slicks längre utan hellre åker ut på en bana, lägger ett par tre varv för att värma däck (och mjuka upp stela leder och otränad muskulatur) innan vi lägger våra varv kan det kanske funka bättre. Vi hamnar ibland i trafik och får slå av så inte hela passet sker i fri trafik. Frågan är om det skulle räcka med en max förbrukning om max 20kW för att ge oss 10-15 minuter hopp och lek och sedan ladda. Och medelhastigheten för den laddningen mellan passen (säg 30 minuter) borde då vara upp till 40KW.
Skulle det gå att ordna en sådan best och hur långt borta skulle den i så fall vara? Vi pratade tidigare i tråden Triumph TE-1, de har inte släppt någon data än men när prototypen presenterades antyddes att den skulle kunna tas ut på en bana utan att alldeles göra bort sig.
Jag ser faktiskt fram emot att någon skulle testa dagens koncept för att få lite verklig data på hur de funkar i vardagslag likväl som under lite roliga bandagar eller grussprättande…