Elhojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon folkhoj lär det inte blir av Axiis Liion
Kolla på mängden CNC kört aluminium eller kolfiber. Skall deras maskiner hinna göra det där lär det ta tid och inte bli många om dagen.
Lion_1.jpgLion_2.jpgLion_3.jpgLion_4.jpgLion_5.jpgLion_6.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollade runt lite på Axiis facebooksida. De är aktiva när det gäller att kommentera saker.
Bland annat: "well just between us
?
we estimate around 250km riding at 100kmh."
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet inte om den artikeln gav så mycket, men den hade några bra bilder på CNC jobb i alla fall.

"All parts on this setup ( motor, battery space, frame design ) are up for a task of technical characteristics that Axiis company defined in technical parameters datasheet." :va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja varför inte en egen sektion!

Spännande! Vilken modell är du intresserad av?

Något billigt och enkelt att äga som kan stå ute ofta. Men jag har fortfarande "inget garage"-problemet. Måste först lösa en brutta som tycker om en, så det går köpa hus igen :D

Jag är dock lite osäker på räckvidden på MC. Det måste bli realistiska och användbara mil.
Jag vet som elbilägare att den estimerade räckvidden bara är 50% på vintertid... ruttet!
Och du når aldrig estimerade räckvidden vid normal körning, alltid ca 80%.

Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?

Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?

Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vet inte om den artikeln gav så mycket, men den hade några bra bilder på CNC jobb i alla fall.

Jag tyckte de va klart grov huggen yta me en hel del vibrationer i bearbetningen... Men de har väl me min yrkesskada å göra.. Vet att om man ska ha fina ytor så blir allt dubbelt så dyrt i tillverknings kostnad..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tyckte de va klart grov huggen yta me en hel del vibrationer i bearbetningen... Men de har väl me min yrkesskada å göra.. Vet att om man ska ha fina ytor så blir allt dubbelt så dyrt i tillverknings kostnad..
Jag menade inte att det var ett bra CNC jobb. Jag menade bara att det var bra bilder.
Jag var mera intresserad av hur överdesignad den var och komplex att tillverka snabbt och billigt.
Motor och batteri verkade lovande.
Det är ju iofs ett showcase, då de tillverkar fotpinnar annars.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag menade inte att det var ett bra CNC jobb. Jag menade bara att det var bra bilder.
Jag var mera intresserad av hur överdesignad den var och komplex att tillverka snabbt och billigt.
Motor och batteri verkade lovande.
Det är ju iofs ett showcase, då de tillverkar fotpinnar annars.

Själva hojen tycker jag är intressant. . Även om de går å göra allt bättre..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Något billigt och enkelt att äga som kan stå ute ofta. Men jag har fortfarande "inget garage"-problemet. Måste först lösa en brutta som tycker om en, så det går köpa hus igen :D

Jag är dock lite osäker på räckvidden på MC. Det måste bli realistiska och användbara mil.
Jag vet som elbilägare att den estimerade räckvidden bara är 50% på vintertid... ruttet!
Och du når aldrig estimerade räckvidden vid normal körning, alltid ca 80%.

Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?

Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?

Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
Inte med dagens batteriteknologier.
Batterierna tar emot och lämnar srtöm enligt C ( capacitet )
Laddar man 1C så tar det 1 timme att ladda full, laddar man med 2C så tar det en halvtimme, laddar man med 4C tar det en kvart osv.

Det finns celler som klarar det, men då utvecklar dom enorma mängder värme, och kan punktvis i cellen vara nära termisk rusning (när dom självantänder)
Sedan när du sätter ihop ett pack med celler blir det ännu mer komplicerat, batterierna runt kanterna i packen kan fortfarande vara för kalla för att ta emot snabbladdning medans cellerna i mitten av packen närmar sig termisk rusning.
Och packen är inte full förän alla celler är fulla.

Solid state batterierna lovar ju mycket, men dom är inte här än på många år.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon folkhoj lär det inte blir av Axiis Liion
Kolla på mängden CNC kört aluminium eller kolfiber. Skall deras maskiner hinna göra det där lär det ta tid och inte bli många om dagen.
Ja, det är ju ofta så med prototyper, det spelar ju ingen roll om en sving tar en heldag att köra och måste fixeras om flera gånger, och man måste byta mellan ett dussin dyra verktyg om man bara ska göra en.

Sen ska skiten serieproduceras och då är det inte lika kul längre med alla konstiga lätthål och fickor med skarpa hörn och små radier, då vill man helst stansa ut skiten.

Jag ser några flygplansbyggare på YouTube, dom försöker tänka på att en eventuell produktionsmodell ska gå att göra snabbare när dom designar sina CNC grejor, och ofta gör dom jiggar istället för one-off uppspänningar av materialet.
 

Zeromannen

Guest
Något billigt och enkelt att äga som kan stå ute ofta. Men jag har fortfarande "inget garage"-problemet. Måste först lösa en brutta som tycker om en, så det går köpa hus igen :D

Jag är dock lite osäker på räckvidden på MC. Det måste bli realistiska och användbara mil.
Jag vet som elbilägare att den estimerade räckvidden bara är 50% på vintertid... ruttet!
Och du når aldrig estimerade räckvidden vid normal körning, alltid ca 80%.

Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?

Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?

Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
Man måste nog kompromissa, så är det. När jag tankar min Volvo brukar det stå 120-130 mil till tom tank. Jag kan ju inte riktigt ha det argumentet emot att skaffa en elbil då den räckvidden inte finns ännu, och om vi någonsin kommer dit under min livstid.

En elbil på vintern förbrukar ju en hel del batteri för att hålla värmen, drar den 2kWh/mil för framdrift och 1kWh för att hålla värmen 1 mil så blir ju såklart förbrukningen 50% högre än uppgiven.

Infrastrukturen beträffande laddning är ju avhängigt vart man bor. I storstäder kan man ju idag nästan frihjulsrulla till närmsta laddstolpe när motorn stannar.

Jag säger samma sak till dig som till alla andra, provkör en elhoj och sedan kan du fundera på vilka kompromisser du är beredd att göra. Eller om du känner att utvecklingen inte riktigt har kommit dit du vill för att motivera ett köp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill bara uppmärksamma räknefelet: 1kWh gäller inte en mil utan en timme, dvs kanske 10 mil. Så förbrukningen stiger då från 2 till 2,1 kWh per mil. Dvs 5%.
 

Zeromannen

Guest
Vill bara uppmärksamma räknefelet: 1kWh gäller inte en mil utan en timme, dvs kanske 10 mil. Så förbrukningen stiger då från 2 till 2,1 kWh per mil. Dvs 5%.
Räknefel? Beror väl på medelhastigheten? Ta en tur genom valfri storstad i rusningstrafik så ligger du nog inte på några 100km/h i medelhastighet:7peta. Sedan utnyttjar nog dom flesta förklimatiseringen på vintern. Min dieselvärmare går ungefär 30min, dvs, den förbrukar diesel motsvarande 2,5kWh. Milen till jobbet ligger lätt på 4-5kWh en vintermorgon med en elbil som tinat rutorna. Vad säger verkligen förbrukning mot specad då?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, det är ju ofta så med prototyper, det spelar ju ingen roll om en sving tar en heldag att köra och måste fixeras om flera gånger, och man måste byta mellan ett dussin dyra verktyg om man bara ska göra en.

Sen ska skiten serieproduceras och då är det inte lika kul längre med alla konstiga lätthål och fickor med skarpa hörn och små radier, då vill man helst stansa ut skiten.

Jag ser några flygplansbyggare på YouTube, dom försöker tänka på att en eventuell produktionsmodell ska gå att göra snabbare när dom designar sina CNC grejor, och ofta gör dom jiggar istället för one-off uppspänningar av materialet.

Hur mycke kan du om produktion då??
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Räknefel? Beror väl på medelhastigheten? Ta en tur genom valfri storstad i rusningstrafik så ligger du nog inte på några 100km/h i medelhastighet:7peta. Sedan utnyttjar nog dom flesta förklimatiseringen på vintern. Min dieselvärmare går ungefär 30min, dvs, den förbrukar diesel motsvarande 2,5kWh. Milen till jobbet ligger lätt på 4-5kWh en vintermorgon med en elbil som tinat rutorna. Vad säger verkligen förbrukning mot specad då?

största anledningen till att elfordon har sämre räckvidd när det är kallt är att batteriet är kallt vid starten och är då betydligt mindre effektivt. Märkte det själv när jag körde Polestar 2 tidigare i vintras och fastnade i en bilkö i en timme, strax efter start (bilen stod parkerad utomhus). Gick närmare 10% av batteriet för att hålla bilen igång den timmen, för att ta mig en sträcka på ca 500 meter. då var det ändå lite över nollan.

Det är väl dock ett mindre problem för hojar, de förvaras ju oftast i lite varmare lokaler och körs sällan på vintern (jo, jag vet att vissa kör iron butt i -20 och meterdjup snö men de är inte så representativa :D).
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tillräckligt för att veta att man försöker optimera den så gått det går.

Tror du på allvar att dom tänker billetfräsa en så avancerad svingarm i produktionen?

När konstruktionen är klar å utprovad så är de bättre å gjuta den å bearbeta vissa delar..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När konstruktionen är klar å utprovad så är de bättre å gjuta den å bearbeta vissa delar..
Ja, precis, det var min poäng hela tiden, produktionsmodellen kommer inte att ha den fräsiga CNC frästa svingen som visas på bilderna här, utan en serieproducerad gjuten sak med dom förenklingar som behövs för att kunna massproducera.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur mycke kan du om produktion då??
Titta på hojen igen. Tror du den kommer se ut så vid massproduktion? Inte en chans. Det är inte ekonomiskt försvarbart om de ska ha volymer. Tillverkar de 10 hojar per år som kostar 2 miljoner styck så är det görbart.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top