Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet inte om den artikeln gav så mycket, men den hade några bra bilder på CNC jobb i alla fall.Axiis Liion Electric Supermoto from Portugal
Axiis Liion Electric Supermoto is a prototype in making by Axiis company. It is a very nice balanced vision of how electric motorcycle should look and perform. All parts on this setup ( motor, batteryevnerds.com
Ja varför inte en egen sektion!
Spännande! Vilken modell är du intresserad av?
Vet inte om den artikeln gav så mycket, men den hade några bra bilder på CNC jobb i alla fall.
Jag menade inte att det var ett bra CNC jobb. Jag menade bara att det var bra bilder.Jag tyckte de va klart grov huggen yta me en hel del vibrationer i bearbetningen... Men de har väl me min yrkesskada å göra.. Vet att om man ska ha fina ytor så blir allt dubbelt så dyrt i tillverknings kostnad..
Jag menade inte att det var ett bra CNC jobb. Jag menade bara att det var bra bilder.
Jag var mera intresserad av hur överdesignad den var och komplex att tillverka snabbt och billigt.
Motor och batteri verkade lovande.
Det är ju iofs ett showcase, då de tillverkar fotpinnar annars.
Inte med dagens batteriteknologier.Något billigt och enkelt att äga som kan stå ute ofta. Men jag har fortfarande "inget garage"-problemet. Måste först lösa en brutta som tycker om en, så det går köpa hus igen
Jag är dock lite osäker på räckvidden på MC. Det måste bli realistiska och användbara mil.
Jag vet som elbilägare att den estimerade räckvidden bara är 50% på vintertid... ruttet!
Och du når aldrig estimerade räckvidden vid normal körning, alltid ca 80%.
Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?
Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?
Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
Det är nog en (sätt in lämpligt prefix) bit kvar till detta. Energica som talar i egen sak drömmer om en kvart. https://electrek.co/2021/05/07/elec...5-minutes-this-e-moto-company-says-its-close/Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?
Ja, det är ju ofta så med prototyper, det spelar ju ingen roll om en sving tar en heldag att köra och måste fixeras om flera gånger, och man måste byta mellan ett dussin dyra verktyg om man bara ska göra en.Någon folkhoj lär det inte blir av Axiis Liion
Kolla på mängden CNC kört aluminium eller kolfiber. Skall deras maskiner hinna göra det där lär det ta tid och inte bli många om dagen.
Man måste nog kompromissa, så är det. När jag tankar min Volvo brukar det stå 120-130 mil till tom tank. Jag kan ju inte riktigt ha det argumentet emot att skaffa en elbil då den räckvidden inte finns ännu, och om vi någonsin kommer dit under min livstid.Något billigt och enkelt att äga som kan stå ute ofta. Men jag har fortfarande "inget garage"-problemet. Måste först lösa en brutta som tycker om en, så det går köpa hus igen
Jag är dock lite osäker på räckvidden på MC. Det måste bli realistiska och användbara mil.
Jag vet som elbilägare att den estimerade räckvidden bara är 50% på vintertid... ruttet!
Och du når aldrig estimerade räckvidden vid normal körning, alltid ca 80%.
Med MC där man kranar ännu mer, så lär ju räckvidden vara katastrof.
Därför behövs snabbladdning på max 5-10 minuter vara möjligt.
Är det det för MC?
Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?
Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
Räknefel? Beror väl på medelhastigheten? Ta en tur genom valfri storstad i rusningstrafik så ligger du nog inte på några 100km/h i medelhastighet. Sedan utnyttjar nog dom flesta förklimatiseringen på vintern. Min dieselvärmare går ungefär 30min, dvs, den förbrukar diesel motsvarande 2,5kWh. Milen till jobbet ligger lätt på 4-5kWh en vintermorgon med en elbil som tinat rutorna. Vad säger verkligen förbrukning mot specad då?Vill bara uppmärksamma räknefelet: 1kWh gäller inte en mil utan en timme, dvs kanske 10 mil. Så förbrukningen stiger då från 2 till 2,1 kWh per mil. Dvs 5%.
Ja, det är ju ofta så med prototyper, det spelar ju ingen roll om en sving tar en heldag att köra och måste fixeras om flera gånger, och man måste byta mellan ett dussin dyra verktyg om man bara ska göra en.
Sen ska skiten serieproduceras och då är det inte lika kul längre med alla konstiga lätthål och fickor med skarpa hörn och små radier, då vill man helst stansa ut skiten.
Jag ser några flygplansbyggare på YouTube, dom försöker tänka på att en eventuell produktionsmodell ska gå att göra snabbare när dom designar sina CNC grejor, och ofta gör dom jiggar istället för one-off uppspänningar av materialet.
Räknefel? Beror väl på medelhastigheten? Ta en tur genom valfri storstad i rusningstrafik så ligger du nog inte på några 100km/h i medelhastighet. Sedan utnyttjar nog dom flesta förklimatiseringen på vintern. Min dieselvärmare går ungefär 30min, dvs, den förbrukar diesel motsvarande 2,5kWh. Milen till jobbet ligger lätt på 4-5kWh en vintermorgon med en elbil som tinat rutorna. Vad säger verkligen förbrukning mot specad då?
Tillräckligt för att veta att man försöker optimera den så gått det går.Hur mycke kan du om produktion då??
Tillräckligt för att veta att man försöker optimera den så gått det går.
Tror du på allvar att dom tänker billetfräsa en så avancerad svingarm i produktionen?
Ja, precis, det var min poäng hela tiden, produktionsmodellen kommer inte att ha den fräsiga CNC frästa svingen som visas på bilderna här, utan en serieproducerad gjuten sak med dom förenklingar som behövs för att kunna massproducera.När konstruktionen är klar å utprovad så är de bättre å gjuta den å bearbeta vissa delar..
Titta på hojen igen. Tror du den kommer se ut så vid massproduktion? Inte en chans. Det är inte ekonomiskt försvarbart om de ska ha volymer. Tillverkar de 10 hojar per år som kostar 2 miljoner styck så är det görbart.Hur mycke kan du om produktion då??
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |