Elhojar

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hörde att om man beställer en elbil modell Kia idag så är det leverans nästa sommar, yes 1,5 års väntetid. Sjunkande andrahandsvärde kanske kan diskuteras...
Beställde nyligen en Kia EV6, 5 månaders leveranstid.
Hade jag beställt en E Niro istället så hade jag haft den på 1-3 månader beroende på tillval.

1,5 år?
Glöm det.

Zeromannen

Guest
4 timmar låter väldigt optimistiskt.
Helt beroende av körstil. Min hoj med 7,2kWh batteri finns det folk som kört ”teknisk terräng” med i 8tim på en laddning. Men då hade han snittfart på 18km/h. Jag vet inte vad teknisk terräng innebär, kan det vara typ trixa genom en uttorkad flodbädd med mycket sten?

Om jag snittar 70km/h på vägen med gas broms upp o nedför så håller mitt batteri i knappt 2 timmar. Kanske motsvarar 6-7 liter soppa med en offroadhoj, om det nu säger nånting:confused:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Snöskoter kan vara det värsta fordonet att elektrifiera, det går ju tungt jämnt med en sån.

Bensindrivna skotrar suger ju i sig som en finsk alkis på dagskryssning

Zeromannen

Guest
Satan, då gjorde jag helt rätt som inte väntade med att boka min tydligen!

Carplus säger leverans Q3 2022, så antar att det varierar var man bokar...?
Ingen aning. EV6’an diskuterades på Twitter och där var det en som hade hört sig för och fick svar från sin återförsäljare att han kunde få leverans Juli 2023 om han beställde nu. Vad som är sanning eller inte kan jag inte verifiera då jag inte är spekulant på bilen ifråga. Men jag har hört liknande skräcktider i Tyskland för andra fabrikat också.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Helt beroende av körstil. Min hoj med 7,2kWh batteri finns det folk som kört ”teknisk terräng” med i 8tim på en laddning. Men då hade han snittfart på 18km/h. Jag vet inte vad teknisk terräng innebär, kan det vara typ trixa genom en uttorkad flodbädd med mycket sten?
Han på filmen i Altaforumet har 25% kvar i batteriet efter 54min enduroåkning i långt ifrån elittempo.Ska du öka räckvidden med flera timmar så är det nog krypfart på plan mark som gäller.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Han på filmen i Altaforumet har 25% kvar i batteriet efter 54min enduroåkning i långt ifrån elittempo.Ska du öka räckvidden med flera timmar så är det nog krypfart på plan mark som gäller.

Och Hjortmarker sa att batteriet höll 20-25 minuter på en halvhård crossbana.
Vilket väl betyder att tar man det värsta scenariot med en mjuk sandbana så är det nog nere kring 15-20 minuter.
Man undrar ju hur Varg med betydligt högre effekt ändå ska lyckas leverera längre körtid från i princip samma batterikapacitet. Jag bettar mina pengar på att Varg är ett enda stort scam.

Men i övrigt verkar det ju inte finnas mycket att klaga på och jag får väl konstatera att det ser ut som att den tidigare Alta-videon måste ha körts på någon av de lägsta effektmapparna för här ser den ju ut att ha tillräckligt med effekt för de flesta även om den tydligen hade en aning mindre effekt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag undrar lite om en elsektion behövs på SH? Eller det duger väl gott snacka om allt i denna del av forumet? Finns inte nog med underlag för splitta upp forumet i fler kategorier tror jag.

Provkör förhoppningsvis en elhoj i år :) (är ju elbilsägare, så... why not)

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Snöskoter kan vara det värsta fordonet att elektrifiera, det går ju tungt jämnt med en sån.

Bensindrivna skotrar suger ju i sig som en finsk alkis på dagskryssning
Ja tungt värre går det.
Men elmotor ger en intressant möjlighet att helt och hållet slippa hela variatordriften och alla problem den medför. Ett par års batteriutveckling så är den bra.
Men jag ser ju redan nu att t.ex kameraskotern på Vasaloppet gott kunde vara eldriven, 14 mils räckvidd räcker ju till ett 9 mils lopp trots tillverkares obligatoriska räckviddsglädjesiffror.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja tungt värre går det.
Men elmotor ger en intressant möjlighet att helt och hållet slippa hela variatordriften och alla problem den medför. Ett par års batteriutveckling så är den bra.
Men jag ser ju redan nu att t.ex kameraskotern på Vasaloppet gott kunde vara eldriven, 14 mils räckvidd räcker ju till ett 9 mils lopp trots tillverkares obligatoriska räckviddsglädjesiffror.

Ja, pistar man spåret kameraskotern ska köra så kanske den orkar hela distansen i skidåkarfart.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag undrar lite om en elsektion behövs på SH? Eller det duger väl gott snacka om allt i denna del av forumet? Finns inte nog med underlag för splitta upp forumet i fler kategorier tror jag.

Provkör förhoppningsvis en elhoj i år :) (är ju elbilsägare, så... why not)
Nej, vi har tillräckligt många trådar där elfordonsägare är nöjda med sitt val och lite överdrivet optimistiska varpå några surputtar känner sig manade att på otrevligast möjliga sätt tala om hur verkligheten minsann ligger till.

Du kan vänta några år och starta en förbränningsmotorsektion när de som känner sig undanskuffade av majoriteten behöver det. Fram tills dess ska vi nog kunna dela. Fast inte hålla sams.:krama

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Satan, då gjorde jag helt rätt som inte väntade med att boka min tydligen!

Carplus säger leverans Q3 2022, så antar att det varierar var man bokar...?
Eller så kommer Du att få en 2023, brukar de inte börja levereras någon gång efter halvårsskiftet? Det är uppenbarligen väldigt knepigt för bilfabrikanterna, det här med att räkna modellår...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen aning. EV6’an diskuterades på Twitter och där var det en som hade hört sig för och fick svar från sin återförsäljare att han kunde få leverans Juli 2023 om han beställde nu. Vad som är sanning eller inte kan jag inte verifiera då jag inte är spekulant på bilen ifråga. Men jag har hört liknande skräcktider i Tyskland för andra fabrikat också.
Det kan vara den allestädes närvarande halvledarbristen som spökar, bilföretagen börjar redan nu plocka bort vissa features ur standardspecifikationen för att kunna leverera. De som till exempel beställer Polestar 2 från fabrik idag får t ex klara sig med adaptiva strålkastare, Osram har tydligen svårigheter att vaska fram de alldeles utomordentliga Pixel-LED strålkastare som bilen hitintills levererats med. Någon annan tysk tillverkare har visst tvingats utesluta fler features...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras