Det var en deltagare som hade elsportis på Knutstorp i somras, tror det var en Energica. Jag hade tyvärr inte möjlighet att snacka med honom om hur det fungerade över en kursdag med SMC (6 x 20 min pass). Hoppas han dyker upp med den igen i år!
Dessa skapelser upplever jag som väldigt nischade. Retrostuk och navmotor, har svårt att tänka mig att det skulle locka en motorcyklist att handla, men det kanske inte är syftet? Eller så kanske jag är ute och cyklar. Jag blir tilltalad av en elhoj som i princip ser ut som en vanlig ice-hoj med liknande egenskaper i form av fjädring, prestanda osv. (räckviddsjämförelser lämnar vi därhän, tack).
Man vill ha mycket bättre egenskaper...Dessa skapelser upplever jag som väldigt nischade. Retrostuk och navmotor, har svårt att tänka mig att det skulle locka en motorcyklist att handla, men det kanske inte är syftet? Eller så kanske jag är ute och cyklar. Jag blir tilltalad av en elhoj som i princip ser ut som en vanlig ice-hoj med liknande egenskaper i form av fjädring, prestanda osv. (räckviddsjämförelser lämnar vi därhän, tack).
Det är väl samma med bilar, inte ser elbilar ut som något hämtat från 1930-talet. Folk som kan tänka sig skifta från fossilt till el vill ju ha samma utseende på bilen och liknande egenskaper.
Med egenskaper avsåg jag allt utom framdrivningsaggregatet. Design, fjädring, komfort, prestanda osv.Man vill ha mycket bättre egenskaper...
Design verkar svårt... hoppas på Ducati.Med egenskaper avsåg jag allt utom framdrivningsaggregatet. Design, fjädring, komfort, prestanda osv.
Efter att ha lyssnat med en BMW-handlare av lite större kaliber tror jag vi kan se fram emot en intressant höst, det händer tydligen mycket under 2023 och då inte bara hos ett fabrikat. Yamaha är väl ett annat exempel på tillverkare som tvärvänt i sin uppfattning på bara något år och nu börjat med presentation av mindre scooters typ 125 och stadshojar…Ja alltså navmotor är väl mer åt leksakshållet, eller?
Jag är ser med spänning(!) fram emot Triumph TE-1 de verkar ledande(!?!) i att klämma fram en hoj som jag verkligen är intresserad av, och Ducati. BMW när de börjar visa något annat än cityscooters.
Trial känns verkligen som en applikation där eldrift passar bra. Inte mycket energi som går åt och viktigt att få den responsen man vill ha direkt när man vrider på handtaget.Yamaha kommer med en eltrial!
Allt om MC – Sveriges bredaste motorcykeltidning
En MC-tidning fylld med reportage om touring, hojbyggen, klassiska motorcyklar, hojnyheter, provkörningar och mc-tester, även mc-kläder och mc-tillbehör.www.alltommc.se
Trial känns verkligen som en applikation där eldrift passar bra. Inte mycket energi som går åt och viktigt att få den responsen man vill ha direkt när man vrider på handtaget.
Hur ser kalkylen ut?Satt och kollade om man skulle ha en elhoj som pendlarhäck.
Men jag får inte ihop kalkylen ännu ? För dyr i inköp och elen är inte direkt gratis närmaste året här. Jag räknar med att elpriset drar iväg när Ryssland stänger gaskranen. Inte ens fasta avtal kommer gå att teckna ens vettigt.
Slutade med att jag insåg att billigaste alternativet var en Honda Monkey. Den drar 1,5 L/Mil och du tar dig 37 mil på en tank. Den kostar 1/4 -1/3 av en ny elhoj.
Gillar ändå inte priserna på elfordon. Vad är det som kostar, batteriet eller?Hur ser kalkylen ut?
Denna är riktigt prisvärd! Lite prut och den ligger 40 lakan under nypris.
Idag får man väl till stor del betala för utvecklingskostnaden. Batteriet till denna ligger på 4000usd. Å andra sidan drar denna 0,5kWh/mil, motsvarande bensinhoj kanske 0,5L/mil. Bensinen kostar idag? El kostar typ 5% av bensin, 230V-uttag kan man ofta hitta lite varstans och ladda gratis.Gillar ändå inte priserna på elfordon. Vad är det som kostar, batteriet eller?
Idag får man väl till stor del betala för utvecklingskostnaden. Batteriet till denna ligger på 4000usd. Å andra sidan drar denna 0,5kWh/mil, motsvarande bensinhoj kanske 0,5L/mil. Bensinen kostar idag? El kostar typ 5% av bensin, 230V-uttag kan man ofta hitta lite varstans och ladda gratis.
Förutsättningarna var ungefär så här; ny hoj som håller värdet bra, låga driftkostnader, 2 års ägande, 2-4 mil enkel väg till jobb, köra dagligen maj-okt, elområde4 med kommande omteckning av elavtal, samt de sedvanliga hojturerna för nöjets skull. Gärna så låg inköpssumma som möjligt, men ändå roligt.Hur ser kalkylen ut?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |