Elhojar

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det var en deltagare som hade elsportis på Knutstorp i somras, tror det var en Energica. Jag hade tyvärr inte möjlighet att snacka med honom om hur det fungerade över en kursdag med SMC (6 x 20 min pass). Hoppas han dyker upp med den igen i år!
 

Zeromannen

Guest
Dessa skapelser upplever jag som väldigt nischade. Retrostuk och navmotor, har svårt att tänka mig att det skulle locka en motorcyklist att handla, men det kanske inte är syftet? Eller så kanske jag är ute och cyklar. Jag blir tilltalad av en elhoj som i princip ser ut som en vanlig ice-hoj med liknande egenskaper i form av fjädring, prestanda osv. (räckviddsjämförelser lämnar vi därhän, tack).

Det är väl samma med bilar, inte ser elbilar ut som något hämtat från 1930-talet. Folk som kan tänka sig skifta från fossilt till el vill ju ha samma utseende på bilen och liknande egenskaper.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessa skapelser upplever jag som väldigt nischade. Retrostuk och navmotor, har svårt att tänka mig att det skulle locka en motorcyklist att handla, men det kanske inte är syftet? Eller så kanske jag är ute och cyklar. Jag blir tilltalad av en elhoj som i princip ser ut som en vanlig ice-hoj med liknande egenskaper i form av fjädring, prestanda osv. (räckviddsjämförelser lämnar vi därhän, tack).

Det är väl samma med bilar, inte ser elbilar ut som något hämtat från 1930-talet. Folk som kan tänka sig skifta från fossilt till el vill ju ha samma utseende på bilen och liknande egenskaper.
Man vill ha mycket bättre egenskaper...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ja alltså navmotor är väl mer åt leksakshållet, eller?

Jag är ser med spänning(!) fram emot Triumph TE-1 de verkar ledande(!?!) i att klämma fram en hoj som jag verkligen är intresserad av, och Ducati. BMW när de börjar visa något annat än cityscooters.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja alltså navmotor är väl mer åt leksakshållet, eller?

Jag är ser med spänning(!) fram emot Triumph TE-1 de verkar ledande(!?!) i att klämma fram en hoj som jag verkligen är intresserad av, och Ducati. BMW när de börjar visa något annat än cityscooters.
Efter att ha lyssnat med en BMW-handlare av lite större kaliber tror jag vi kan se fram emot en intressant höst, det händer tydligen mycket under 2023 och då inte bara hos ett fabrikat. Yamaha är väl ett annat exempel på tillverkare som tvärvänt i sin uppfattning på bara något år och nu börjat med presentation av mindre scooters typ 125 och stadshojar…
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Satt och kollade om man skulle ha en elhoj som pendlarhäck.
Men jag får inte ihop kalkylen ännu ? För dyr i inköp och elen är inte direkt gratis närmaste året här. Jag räknar med att elpriset drar iväg när Ryssland stänger gaskranen. Inte ens fasta avtal kommer gå att teckna ens vettigt.
Slutade med att jag insåg att billigaste alternativet var en Honda Monkey. Den drar 0,15 L/Mil och du tar dig 37 mil på en tank. Den kostar 1/4 -1/3 av en ny elhoj.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Yamaha kommer med en eltrial!
Trial känns verkligen som en applikation där eldrift passar bra. Inte mycket energi som går åt och viktigt att få den responsen man vill ha direkt när man vrider på handtaget.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Trial känns verkligen som en applikation där eldrift passar bra. Inte mycket energi som går åt och viktigt att få den responsen man vill ha direkt när man vrider på handtaget.

Ja, men frågan är hur stort batteri den har för den får ju inte väga mycket heller.

Kul grej att den har koppling.
 

Zeromannen

Guest
Satt och kollade om man skulle ha en elhoj som pendlarhäck.
Men jag får inte ihop kalkylen ännu ? För dyr i inköp och elen är inte direkt gratis närmaste året här. Jag räknar med att elpriset drar iväg när Ryssland stänger gaskranen. Inte ens fasta avtal kommer gå att teckna ens vettigt.
Slutade med att jag insåg att billigaste alternativet var en Honda Monkey. Den drar 1,5 L/Mil och du tar dig 37 mil på en tank. Den kostar 1/4 -1/3 av en ny elhoj.
Hur ser kalkylen ut?

Denna är riktigt prisvärd! Lite prut och den ligger 40 lakan under nypris.
 
Last edited by a moderator:

Zeromannen

Guest
Gillar ändå inte priserna på elfordon. Vad är det som kostar, batteriet eller?
Idag får man väl till stor del betala för utvecklingskostnaden. Batteriet till denna ligger på 4000usd. Å andra sidan drar denna 0,5kWh/mil, motsvarande bensinhoj kanske 0,5L/mil. Bensinen kostar idag? El kostar typ 5% av bensin, 230V-uttag kan man ofta hitta lite varstans och ladda gratis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag får man väl till stor del betala för utvecklingskostnaden. Batteriet till denna ligger på 4000usd. Å andra sidan drar denna 0,5kWh/mil, motsvarande bensinhoj kanske 0,5L/mil. Bensinen kostar idag? El kostar typ 5% av bensin, 230V-uttag kan man ofta hitta lite varstans och ladda gratis.

I motsats till förbränningsmotorer som inte har några utvecklingskostnader? Så dessa elfordon utan emissioner och emissionskrav som måste mötas, och med 99% verkningsgrad skulle ha högre utvecklingskostnader?

Nej, det är materialet som gör elfordon dyrare och förbränningsmotorer som ska klara ständigt förnyade emissionskrav är vad som äter utvecklingskostnader.

Plus en till detalj, man tar betalt efter vad kunderna är beredda att betala.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur ser kalkylen ut?
Förutsättningarna var ungefär så här; ny hoj som håller värdet bra, låga driftkostnader, 2 års ägande, 2-4 mil enkel väg till jobb, köra dagligen maj-okt, elområde4 med kommande omteckning av elavtal, samt de sedvanliga hojturerna för nöjets skull. Gärna så låg inköpssumma som möjligt, men ändå roligt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Super SOCO TC MAX.
54.900 riksdaler, 11 mil (upp till), 100 km/h toppfart.
Rolig? Knappast. ;)

Tänkte nästan åka och prova en.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top