Elhojar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
BRP tycker uppenbarligen inte att man tjänar nog med stålar på oss skoteråkare, så nu ska man sodomera det gamla klassiska märket Can-Am:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har inga problem att hitta..
I Malmö finns t.ex.

Stockholm har 4st Energica på lager, 2022’or.
Fast vart ser du prislistan?
Du länkar ju själv bara till hojar de har i lager.
Länk nummer 2 så länkar du ju till alla hojar Probike Sthlm har i lager och man kan inte ens söka fram Energica. Och för den delen så har de ingen ny Energica i lager.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Trodde att en stor del av fältet i WSBK och MotoGP har bakbromsen på vänster handtag :)
Jag tänkte väl i första hand på "vanliga" hojar, även om en 258 inte är så vanlig på gatan.

Zeromannen

Guest
Fast vart ser du prislistan?
Du länkar ju själv bara till hojar de har i lager.
Priset på cyklarna är väl det som står vid respektive modell? Vill du ha en prislista som pdf så finns det säkert en du kan få via mail. När jag köpte min Zero såg jag aldrig nån prislista. Man annonserar ut dom hojarna man har i lager.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Priset på cyklarna är väl det som står vid respektive modell? Vill du ha en prislista som pdf så finns det säkert en du kan få via mail. När jag köpte min Zero såg jag aldrig nån prislista. Man annonserar ut dom hojarna man har i lager.
Funderar om vi ens kollar på samma sak.
Ok, vad kostar basmodellen Energica Ego hos Probike?
EGO.jpg

Zeromannen

Guest
Funderar om vi ens kollar på samma sak.
Ok, vad kostar basmodellen Energica Ego hos Probike?
View attachment 470157
Om du verkligen är intresserad av en hoj för 300 lök så tror jag du löser det genom ett mail eller telefonsamtal till Probike. Diskussionen har gått från Honda Monkey och (citat) ”Gärna så låg inköpssumma som möjligt, men ändå roligt.” till Energica för 300,000. Känns inte som att Energica ligger högst på listan över preferenser, eller? :) Du får ju trots allt 7 Monkeys till priset av en Energica:tummenupp

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om du verkligen är intresserad av en hoj för 300 lök så tror jag du löser det genom ett mail eller telefonsamtal till Probike. Diskussionen har gått från Honda Monkey och (citat) ”Gärna så låg inköpssumma som möjligt, men ändå roligt.” till Energica för 300,000. Känns inte som att Energica ligger högst på listan över preferenser, eller? :) Du får ju trots allt 7 Monkeys till priset av en Energica:tummenupp
Ditt försvar av ditt inköp av elhoj kan väl i vart fall begränsas till att försvara din modell eller elhojar generellt? Du behöver väl ändå inte försvara en handlares undermåliga information bara för att det handlar om elhojsförsäljning? Jag förstår att du är såld på elhojar men försök se lite nyktert på saken.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nä, jag är inte det minsta intresserad av en Energica då de är för dyra för vad man får. Skulle jag lägga 300 000+ SEK eller vad den nu kostar på ett pendingfordon så skulle det aldrig bli den.
Tänkte dock fylla i det rätta priset i listan jag hade inna, men det går ju inte för det går ju inte få fram vad den kostar :crash

En ny Honda Monkey kostar 46900. Den drar 0,15L milen.
Jobbar jag 100 dagar om året i 2 år då jag kan köra till jobbet och sträckan är 6 mil per dag så drar Monkeyn 0,9L bensin per dag. Kostar soppan, som idag, 21,09 så kommer 1 dags körning kosta mig 18,98 SEK. 2 års bensinförbrukning skulle kosta mig 3796 SEK.
Värdeminskningen på Monkeyn är noll. 2018 modellerna säljs för samma som 2022 modellerna. :va Men visst vi kan symboliskt dra till med 2000 SEK i värdeminskning.
2 års körning skulle alltså totalt kosta mig 5796 SEK.

En ZERO FX 7,2 kostade väl 2020 149 900 (?). Nu ligger den på 118 900 hos handlare. Så värdeminskningen är 31 000. Lägg därtill elen som går åt varje dag. Fast elavtal på 1 år just nu skulle hamna på absolut billigast 265 öre per kWh. Jag tippar på att jag skulle få ladda i 6 kWh per dag (?). 6x2,65x200= 3180 SEK för 2 års körning.
Totalkostnad = 34 180 SEK

Zeromannen

Guest
Nä, jag är inte det minsta intresserad av en Energica då de är för dyra för vad man får. Skulle jag lägga 300 000+ SEK eller vad den nu kostar på ett pendingfordon så skulle det aldrig bli den.
Tänkte dock fylla i det rätta priset i listan jag hade inna, men det går ju inte för det går ju inte få fram vad den kostar :crash

En ny Honda Monkey kostar 46900. Den drar 0,15L milen.
Jobbar jag 100 dagar om året i 2 år då jag kan köra till jobbet och sträckan är 6 mil per dag så drar Monkeyn 0,9L bensin per dag. Kostar soppan, som idag, 21,09 så kommer 1 dags körning kosta mig 18,98 SEK. 2 års bensinförbrukning skulle kosta mig 3796 SEK.
Värdeminskningen på Monkeyn är noll. 2018 modellerna säljs för samma som 2022 modellerna. :va Men visst vi kan symboliskt dra till med 2000 SEK i värdeminskning.
2 års körning skulle alltså totalt kosta mig 5796 SEK.

En ZERO FX 7,2 kostade väl 2020 149 900 (?). Nu ligger den på 118 900 hos handlare. Så värdeminskningen är 31 000. Lägg därtill elen som går åt varje dag. Fast elavtal på 1 år just nu skulle hamna på absolut billigast 265 öre per kWh. Jag tippar på att jag skulle få ladda i 6 kWh per dag (?). 6x2,65x200= 3180 SEK för 2 års körning.
Totalkostnad = 34 180 SEK
Ja då har du ju besvarat din fråga själv.

Zeromannen

Guest
Det var ju ganska exakt det jag sa redan i inlägg #931 gällande billigt pendlingfordon.
"jag får inte ihop kalkylen ännu" ?
Om din ekonomiska smärtgräns för pendlarfordon i din kalkyl ligger vid 0,15L/mil så är väl tyvärr trampcykel nästa steg isf. Tyvärr så betyder väl ”rolig” i sammanhanget att du måste tänja på kostnaden. En Monkey har säkert sina...(erhm)..roliga aspekter, även om en Zero ligger lite högre på den skalan i min bok. Jag har ju en 11hk Honda i min ägo som jämförelse:(

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

De anser själva att de är ett alternativ till “liter bikes”…men vikt såväl som prisuppgifter är snudd på hemliga…

Något märklig strategi.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
709b5d83538f61bc35d5b6e64a92126d.jpg

Detta gäller nakenhojen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För att jämföra med motsvarande vanlig hoj, och det är ju inga slöa hojar detta heller.

Idag, dvs 2021 när testet gjordes, väger de 50% mer och kostar 50% mer. Har enorma prestanda men måste ha en laddpaus ungefär halvvägs.

Batteriutvecklingen är ungefär 15% per år räknat kapacitet/vikt. Bara att dra linjen.

Dessutom relativt tyst och med tanke på de bullerrestriktioner som ffa Tyskland men även flera alpländer infört så är det en bra väg. Även om det som alltid är jäkligt dyrt att vara först ut.
5753edf7f113b230b35e38b00aa82b10.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om din ekonomiska smärtgräns för pendlarfordon i din kalkyl ligger vid 0,15L/mil så är väl tyvärr trampcykel nästa steg isf. Tyvärr så betyder väl ”rolig” i sammanhanget att du måste tänja på kostnaden. En Monkey har säkert sina...(erhm)..roliga aspekter, även om en Zero ligger lite högre på den skalan i min bok. Jag har ju en 11hk Honda i min ägo som jämförelse:(
Vad min ekonomiska smärtgräns är spelar ju ingen roll då jag letade efter den billigaste varianten av pendlarfordon med förutsättningen 2 års ägande.
Men att lägga t.ex. 300 000 SEK på 200 dagars pendling med efterföljande värdeminskning är i sammanhanget inte vettigt.
Lägga 300K på ett nöjesfordon som är till för nöjeskörning är ju en annan sak som är upp till var och en. Men i det sammanhanget så tror jag ändå att en Panigale V4 skulle vara roligare/vettigare.

Detta kommer givetvis att ändras ju längre utvecklingen kommer. Men vi är inte där ännu.

@BrooklynS Har batterierna verkligen blivit 15% lättare och fått så pass mycket kapacitet per år?

Zeromannen

Guest
Vad min ekonomiska smärtgräns är spelar ju ingen roll då jag letade efter den billigaste varianten av pendlarfordon med förutsättningen 2 års ägande.
Men att lägga t.ex. 300 000 SEK på 200 dagars pendling med efterföljande värdeminskning är i sammanhanget inte vettigt.
Lägga 300K på ett nöjesfordon som är till för nöjeskörning är ju en annan sak som är upp till var och en. Men i det sammanhanget så tror jag ändå att en Panigale V4 skulle vara roligare/vettigare.

Detta kommer givetvis att ändras ju längre utvecklingen kommer. Men vi är inte där ännu.
Det är ju detta som blir forumstolkningar. Jag tolkade dina inlägg som att en begagnad Zero FX för 110 inte stämde med din kalkyl (dvs. för dyrt) och att en Monkey gjorde det, så...

Vidare när man blandar in ordet "rolig" i samma mening så betyder det för mig att man är beredd att tänja på något annat i ekvationen. Hur mycket man är villig att tänja på kostnaden för att få roligare är ju högst personligt. Därför blir ju svaren man får på en sån fråga väldigt varierande.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras