Ja, det var som sagt en revolution, nu behöver vi bara en till revolution, men han jobbar väl på det...Och han var ”bra nog” för att få Nobelpriset ???
Ja, det var som sagt en revolution, nu behöver vi bara en till revolution, men han jobbar väl på det...Och han var ”bra nog” för att få Nobelpriset ???
Uppdaterade listan över elmotorcyklar här i landet.
Osäker om den stämmer helt...
Märke/Modell | Pris SEK | Räckvidd | Vikt | Toppfart | Batteri | Effekt |
CAKE Kalk INK | 115 000 | 86 km | 83 kg | 90 km/h | 2,6 kWh | 10kW/13,5hp |
ZERO FX 3,6 | (?) | 55 km | 112 kg | 136 km/h | 3,6 kWh | 20kW/27hp |
ZERO FX 7,2 | 159 000 | 111 km | 131 kg | 136 km/h | 7,2 kWh | 34kW/46hp |
ZERO S | (?) | 109 km | 142 kg | 158 km/h | 7,2 kWh | 34kW/46hp |
ZERO DSR | (?) | 158 km | 190 kg | 163 km/h | 14,4 kWh | 52kW/70hp |
ZERO SR/S 14,4 | 217 900 | 153 km | 235 kg | 200 km/h | 14,4 kWh | 82kW/110hp |
ZERO SR/S Premium | 274 900 | 166 km | 235 kg | 200 km/h | 15,6 kWh | 82kW/110hp |
RGNT Classic | 121 556 | 120 km | 156 kg | 125 km/h | 7,7 kWh | 11kW/14hp |
Energica Ego | 249 900 | 200 km | 282 kg | 240 km/h | 13,4 kWh | 107kW/143hp |
Energica Ego+ | 309 900 | 420 km | 260 kg | 240 km/h | 21,5 kWh | 126kW/169hp |
Energica Eva Ribelle | 289 900 | 420 km | 260 kg | 200 km/h | 21,5 kWh | 126kW/169hp |
Energica EsseEsse9 | 199 900 | 200 km | 282 kg | 200 km/h | 13,4 kWh | 80kW/107hp |
Energica EsseEsse9+ | 259 900 | 420 km | 260 kg | 200 km/h | 21,5 kWh | 80kW/107hp |
SEAT Mó 125 | 74 900 | 137 km | 152 kg | 95 km/h | 5,6 kWh | 9kW/12hp |
Funderade faktiskt på att ha en lista med elskootrar med, men sen insåg jag att jag har noll koll på de där fanstygen ?
Märke/Modell Pris SEK Räckvidd Vikt Toppfart Batteri Effekt CAKE Kalk INK 115 000 86 km 83 kg 90 km/h 2,6 kWh 10kW/13,5hp ZERO FX 3,6 (?) 55 km 112 kg 136 km/h 3,6 kWh 20kW/27hp ZERO FX 7,2 159 000 111 km 131 kg 136 km/h 7,2 kWh 34kW/46hp ZERO S (?) 109 km 142 kg 158 km/h 7,2 kWh 34kW/46hp ZERO DSR (?) 158 km 190 kg 163 km/h 14,4 kWh 52kW/70hp ZERO SR/S 14,4 217 900 153 km 235 kg 200 km/h 14,4 kWh 82kW/110hp ZERO SR/S Premium 274 900 166 km 235 kg 200 km/h 15,6 kWh 82kW/110hp RGNT Classic 121 556 120 km 156 kg 125 km/h 7,7 kWh 11kW/14hp Energica Ego 249 900 200 km 282 kg 240 km/h 13,4 kWh 107kW/143hp Energica Ego+ 309 900 420 km 260 kg 240 km/h 21,5 kWh 126kW/169hp Energica Eva Ribelle 289 900 420 km 260 kg 200 km/h 21,5 kWh 126kW/169hp Energica EsseEsse9 199 900 200 km 282 kg 200 km/h 13,4 kWh 80kW/107hp Energica EsseEsse9+ 259 900 420 km 260 kg 200 km/h 21,5 kWh 80kW/107hp SEAT Mó 125 74 900 137 km 152 kg 95 km/h 5,6 kWh 9kW/12hp
Lade till SEAT Mó 125. Samma som Silence S01. Och om Cake räknas som MC så tycker jag den gör det med. Av lågeffekthojarna så ser den ju helt klart mest prisvärd ut.
Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..
Jag minns när det flödade av artiklar om att hårddiskarna började nå sin fysiska gräns att det inte gick att göra dem större, det gick helt enkelt inte att packa mer på en fysisk disk. Då tittade man istället på nya spännande tekniker med 3D lagring i glaskuber eller andra former av optisk lagring. Detta var runt 2005 om jag inte missminner mig och då var diskarna 1-2 GB...Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..
Jag minns när det flödade av artiklar om att hårddiskarna började nå sin fysiska gräns att det inte gick att göra dem större, det gick helt enkelt inte att packa mer på en fysisk disk. Då tittade man istället på nya spännande tekniker med 3D lagring i glaskuber eller andra former av optisk lagring. Detta var runt 2005 om jag inte missminner mig och då var diskarna 1-2 GB...
Nu kan man köpa en singeldisk på 20TB för väldigt billiga pengar...
Solid är både positivt och trendigt alltsåJo, solid state batterier kommer att göra att vi tar nästa stora kliv
På samma sätt som solid state lagring av data i princip har dödat hårddiskar i laptops.
(ja, jag vet att det finns många andra applikationer där man använder snurrediskar fortfarande)
Var test av både RGNT och CAKEI nya numret av AOMC ska det tydligen vara ett inslag om elhojar.
Får nog bli ett nummer av den.
Allt om MC – Sveriges bredaste motorcykeltidning
En MC-tidning fylld med reportage om touring, hojbyggen, klassiska motorcyklar, hojnyheter, provkörningar och mc-tester, även mc-kläder och mc-tillbehör.www.alltommc.se
Okej, inga motorcyklar mao.Var test av både RGNT och CAKE
Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?Okej, inga motorcyklar mao.
The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company, Gachaco - ÆM - All Electric Motorcycle
ÆM - All Electric Motorcycle -Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company - Electric Motorcycle news,allelectricmotorcycle.com
Märkligt med tanke på det "Letter of intent" som Yamaha och Honda skrev med KTM och Piaggio för ett år sedan! Eller har de andra 2 hoppat på tåget?Okej, inga motorcyklar mao.
The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company, Gachaco - ÆM - All Electric Motorcycle
ÆM - All Electric Motorcycle -Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company - Electric Motorcycle news,allelectricmotorcycle.com
Och du gillade inte Zero FX? ?Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?
Jag skulle faktiskt vilja testköra en RGNT. Helt seriöst nu.
Den uppfyller ju inte riktigt de önskningar jag har iom kompromissen med extra ofjädrad vikt med motorn i navet.
Men jag har ju inte kört den så jag tänker inte såga den som hoj. Dessutom så har jag haft sämre hojar vet jag redan rakt av och dessa har jag varit nöjd med.
Det som gör den snäppet bättre än CAKE är förutom utseendet det faktum att den har vettigt batteri och går att framföra i motorvägsfart.
Den verkar även finnas med högre effekt 21kW och större batteri 9,5kWh
För dyr. Får ju en sprillans Hayabusa/Africa twin/Ducati DesertX för de pengarna.Och du gillade inte Zero FX? ?
Jupp. Och en del annat...Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?
Okej...jag fick intrycket av att du var intresserad av en RGNT med 125-prestanda för 130,000 men dissade en beggad FX för 110 som håller Husqvarna 701 enduro bakom sig till 110 .För dyr. Får ju en sprillans Hayabusa/Africa twin/Ducati DesertX för de pengarna.
Provkör gärna en ZERO dock
Verkar som att både ktm o piaggo group har bestämt att dom också skall använda detta formatet av batterier.Okej, inga motorcyklar mao.
The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company, Gachaco - ÆM - All Electric Motorcycle
ÆM - All Electric Motorcycle -Honda, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Form A New Swappable Battery Company - Electric Motorcycle news,allelectricmotorcycle.com
Gör den verkligen det?en beggad FX för 110 som håller Husqvarna 701 enduro bakom sig till 110 .
Mmm, man köper en ny hoj, som har ett splirrans nytt batteri som kostar 50 lax, kör 8-10 mil tills det nästan är tomt och åker till "macken" för att byta och får ett som har gått gud vet hur långt, laddats gud vet hur många gånger, körts helt stendött gud vet hur många gånger, stått tomt gud vet hur länge, stått laddat till 101% en månad med laddningen på OSV....Jupp. Och en del annat...
"Swappable" är väl ett försök att standardisera batteriformatet/en? Ett, eller några, generella format, tänkt att passa alla fabrikat, för att undvika att varje tillverkare utvecklar sina egna lösningar. Teoretiskt skulle man då kunna åka in till batteristation och bara byta sitt eget batteri mot ett nyladdat fräscht. Teoretiskt...!
Good thinking, bad implication!
Jag vet inte, kanske?Gör den verkligen det?
Tänkte på denna där en ZeroFX kör mot en YZ450F och förvisso vinner, men det är inte med så stor marginal. Skulle YZ450an vara lite (väldigt lite) snabbare så skulle de köra jämnt. Att en 701 inte skulle gå snabbare en YZ450 stämmer väl inte?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |