Elhojar

Zeromannen

Guest
Mmm, man köper en ny hoj, som har ett splirrans nytt batteri som kostar 50 lax, kör 8-10 mil tills det nästan är tomt och åker till "macken" för att byta och får ett som har gått gud vet hur långt, laddats gud vet hur många gånger, körts helt stendött gud vet hur många gånger, stått tomt gud vet hur länge, stått laddat till 101% en månad med laddningen på OSV....

Nja, jag vill nog äga mitt batter själv, så jag vet hur det har behandlats.

Swappable så att man själv kan ha två batterier och byta emellan, visst, men då ska man ju lägga 50 lax till på det då...
Jag vet inte hur det är tänkt men är det som du skriver så håller jag med, även om 50 lax för just Hondans batteri låter lite i överkant. Ett 2Ah kanske ligger runt 10 lax, motiverat.

Vidare så måste det rimligtvis vara nån form av kontroll av batterierna, konditionsmätning innan laddning och utbud ut till kund. Precis som med sodastreamflaskor, gasoltuber, glasflaskor osv.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet inte, kanske?

CBR 600RR och trimmad CRF 450 R.
Min bedömning.
Vet inte om jag skulle säga att det är ett bra race eller bra starter. Ett av dem skedde ju i samma körfält utan möjlighet att köra om och med mötande. Då går det iofs att hålla någon bakom sig.

Rullande start och CBR600RR ligger på typ 15-2000 varv. Den vaknar vid +8000 varv. Skulle de köra från stillastående och båda var bra på starter och CBRen startar på 5-6000 varv så skulle Zeron inte ha en chans.
CRF450 tog ju han direkt.

Men det är väl det som är problemet med racevideos bland Youtubers. många konstiga variablar som gör att man aldrig vet ordentligt.
Har alltid sagt att folk borde filma mera race så det fanns större urval att se på.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min bedömning.
Vet inte om jag skulle säga att det är ett bra race eller bra starter. Ett av dem skedde ju i samma körfält utan möjlighet att köra om och med mötande. Då går det iofs att hålla någon bakom sig.

Rullande start och CBR600RR ligger på typ 15-2000 varv. Den vaknar vid +8000 varv. Skulle de köra från stillastående och båda var bra på starter och CBRen startar på 5-6000 varv så skulle Zeron inte ha en chans.
CRF450 tog ju han direkt.


Men det är väl det som är problemet med racevideos bland Youtubers. många konstiga variablar som gör att man aldrig vet ordentligt.
Har alltid sagt att folk borde filma mera race så det fanns större urval att se på.
Skulle precis skriva samma sak. Det testet är ju djupt orättvist då man inte launchar en sporthoj utan koppling med så låg hastighet.

Försvaret av sitt egna inköp vet inga gränser.
 

Zeromannen

Guest
Min bedömning.
Vet inte om jag skulle säga att det är ett bra race eller bra starter. Ett av dem skedde ju i samma körfält utan möjlighet att köra om och med mötande. Då går det iofs att hålla någon bakom sig.

Rullande start och CBR600RR ligger på typ 15-2000 varv. Den vaknar vid +8000 varv. Skulle de köra från stillastående och båda var bra på starter och CBRen startar på 5-6000 varv så skulle Zeron inte ha en chans.
CRF450 tog ju han direkt.

Men det är väl det som är problemet med racevideos bland Youtubers. många konstiga variablar som gör att man aldrig vet ordentligt.
Har alltid sagt att folk borde filma mera race så det fanns större urval att se på.
Jag vet, men hittar å andra sidan ingen video som visar det omvända. Åk och provkör och bilda dig en EGEN uppfattning! Jag tror den kittlar dina sinnen mer än en RGNT på 15hk, men man vet aldrig:)

Enligt denna så gör Husqvarnan 0-60mph på 3,8s och Zero FX på 4,0s. Alla som kört hoj, bil osv. med manuell låda vet hur svårt det är att få allt att lira, med en elhoj vrider man på rullen och resultatet blir i princip samma varje gång. Kanske därför den bjuder på visst motstånd, jag vet inte, det var ett sidospår, åter igen, provkör och du kanske blir positivt överaskad eller så fullkomligt hatar du den, vad vet jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mmm, man köper en ny hoj, som har ett splirrans nytt batteri som kostar 50 lax, kör 8-10 mil tills det nästan är tomt och åker till "macken" för att byta och får ett som har gått gud vet hur långt, laddats gud vet hur många gånger, körts helt stendött gud vet hur många gånger, stått tomt gud vet hur länge, stått laddat till 101% en månad med laddningen på OSV....

Nja, jag vill nog äga mitt batter själv, så jag vet hur det har behandlats.

Swappable så att man själv kan ha två batterier och byta emellan, visst, men då ska man ju lägga 50 lax till på det då...

Tänk hur det fungerar med glasflaskor, man har aldrig en ny, man bara byter dem.
 

Zeromannen

Guest
Det finns ju redan till barncyklar en ljuddämparformad burk man ätter på baksvingen, med utbytbara plastflärpar som går in i ekrarna på bakhjulet.
Flärparna är olika hårda och ger olika ljud, och ljuddämparburken är resonanskammare.

Perfekt till en sån där som låter som en trimmad dildo
Det är därför tjejerna blir så upphetsade när jag kommer farande, den låter som en trimmad dildo! Fattar ni nu varför ni måste skaffa elhoj?

:squid
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Mmm, man köper en ny hoj, som har ett splirrans nytt batteri som kostar 50 lax, kör 8-10 mil tills det nästan är tomt och åker till "macken" för att byta och får ett som har gått gud vet hur långt, laddats gud vet hur många gånger, körts helt stendött gud vet hur många gånger, stått tomt gud vet hur länge, stått laddat till 101% en månad med laddningen på OSV....

Nja, jag vill nog äga mitt batter själv, så jag vet hur det har behandlats.

Swappable så att man själv kan ha två batterier och byta emellan, visst, men då ska man ju lägga 50 lax till på det då...
Swappable i mina öron låter som en bra idé, dels som du säger GuW, att man kan ha ett eget extra batteri att byta med. Men framförallt att det är större chans att hitta ett nytt som reservdel om några år utan att bli helt skinnad i plånkan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Swappable i mina öron låter som en bra idé, dels som du säger GuW, att man kan ha ett eget extra batteri att byta med. Men framförallt att det är större chans att hitta ett nytt som reservdel om några år utan att bli helt skinnad i plånkan.
Plus att när batteritekniken gör ett generationsskifte kan man kanske byta till ett nytt med högre energidensitet utan allt för mycket bökande.
Det är en av anledningarna till att jag gillar Silence scooter, visst är det smidigt att kunna ta med sig batteriet och ladda det på kontoret eller var man nu huserar, men det är ju ännu smidigare att kunna uppgradera batteriet med ett enkelt handgrepp.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Utseende och om det är en hoj "ejenklien" lämnar jag därhän men att dom ska kunna gå i över 100 timmar innan laddning är för mig imponerande, om det nu stämmer det som skrivs... ?

 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Har sett en del Super Soco's - fast då moppar - susat omkring här i stan. Har tänkt TJIINA-skit och sedan inte mer med det. Men, de har ju faktiskt en MC, också: Super Soco TC Max, för 54 900 SEK. Hoppsan!

1649753230851.jpeg
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Monterad med en Yamaha Beluga 125cc motor och 20 liters tank. Räckviddsångest, no more.
Nada. Jag kan noja över mycket, men inte räckviddsångest! Finns liksom inte ens på kartan. Det gör däremot "125-kubiksprestanda." Det är ett blytungt skäl för mig att inte återvända till Honda Grom/Monkey...

1649834612845.jpeg

Dock - återigen för mig - jämförs Super Socon med el-trampjonnen - som för en luttrad stadsbo är ett annat, inte minst prismässigt, påtagligt alternativ - då blir utfallet ett annat...
1649834723132.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Allt detta förblir väl en storstadspryl så länge infrastrukturen saknas?
Ja, förutom lite inom tävlingsverksamhet och en och annan jobbpendlare utanför stan.
När infrastrukturen kommer, då blir incitamentet ett annat, och fler kan nog tänka sig att välja elektriskt.
Men det som blir skönt är väl att i framtiden slippa alla Blocketanonnser som hänvisar till "enkla fel", som förgasarrengöring....fast det ersätts väl av "mindre kallödning i styrboxen" eller "troligvis ett enkelt jordfel" :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt detta förblir väl en storstadspryl så länge infrastrukturen saknas?
Ja, förutom lite inom tävlingsverksamhet och en och annan jobbpendlare utanför stan.
När infrastrukturen kommer, då blir incitamentet ett annat, och fler kan nog tänka sig att välja elektriskt.
Men det som blir skönt är väl att i framtiden slippa alla Blocketanonnser som hänvisar till "enkla fel", som förgasarrengöring....fast det ersätts väl av "mindre kallödning i styrboxen" eller "troligvis ett enkelt jordfel" :)
"Lite fix med elen" är ju redan idag det vanligaste hojbyggerna faller på

"90% klar, bara lite fix med elen"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad tycker ni?
Gillar utseendet starkt själv ?
Hoppas de sätter något dylikt i produktion. Kanske inte med handknackad aluminiumkåpa, utan något lite billigare som man har råd med ?


"We are thrilled to announce that we have been working together with Motorima on a very special custom project.
?

A handmade and lightweight fairing for our No1. Classic. It has been designed as a special gift for one of the most charismatic Formula 1 drivers from the past…
Once the fairing is painted, you all know who we are talking about." //RGNT

rgnt_1.jpg
rgnt_2.jpg
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vad tycker ni?
Gillar utseendet starkt själv ?
Hoppas de sätter något dylikt i produktion. Kanske inte med handknackad aluminiumkåpa, utan något lite billigare som man har råd med ?


"We are thrilled to announce that we have been working together with Motorima on a very special custom project.
?

A handmade and lightweight fairing for our No1. Classic. It has been designed as a special gift for one of the most charismatic Formula 1 drivers from the past…
Once the fairing is painted, you all know who we are talking about." //RGNT

View attachment 470750
View attachment 470751
Är det den där från Kungsbacka?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top