Elhojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Elektriska SUVliknande äventyrshojar och glidare kommer slå ordentligt om några år.

Äventyrshojarna med snabbladdning och extra batteripack är ju framtiden. Man behöver inte ha med sig 3x45L packning för en helg liksom. Sidoväskor med lite kWh i botten kommer göra att räckviddsångesten försvinner. Snabbladdningen kommer göra mirakel med.
Glidarna är ju inte lika känsliga när det gäller räckvidden. Ljudet kommer simuleras via högtalare eller så erbjuds man en app med hörlurar så man kan lyssna på fiskebåtsdunket. Givetvis synkat med ens gashandtag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elektriska SUVliknande äventyrshojar och glidare kommer slå ordentligt om några år.

Äventyrshojarna med snabbladdning och extra batteripack är ju framtiden. Man behöver inte ha med sig 3x45L packning för en helg liksom. Sidoväskor med lite kWh i botten kommer göra att räckviddsångesten försvinner. Snabbladdningen kommer göra mirakel med.
Glidarna är ju inte lika känsliga när det gäller räckvidden. Ljudet kommer simuleras via högtalare eller så erbjuds man en app med hörlurar så man kan lyssna på fiskebåtsdunket. Givetvis synkat med ens gashandtag.

Ändå känner sig alla "äventyrhojägare" tvungen att montera 3x45L korvådor på sina hojar?
Låt oss säga då att man snor 2x7.5L i botten på sidoväskorna (man vill nog inte ha batterivikt i toppboxen) hur mycket räckvidd får man ut ur 15 liter batterier?
Borträknat utrymme för BMS, kontaktstycken, höljen osv, kanske 10L i realiteten..

Glidarna har ju traditionellt alltid vägt bly, så där är man nog mindre viktkänsliga, men det krävs ju även plats.

Cylindriska celler (18650 eller andra) ger ju alltid lite glapp mellan oavsett hur man packar, det är möjligt att man kan packa tätare med pouch celler.

Som sagt, en batterirevolution som gör batterierna lättare eller avsevärt mindre skulle lösa många problem
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ändå känner sig alla "äventyrhojägare" tvungen att montera 3x45L korvådor på sina hojar?
Låt oss säga då att man snor 2x7.5L i botten på sidoväskorna (man vill nog inte ha batterivikt i toppboxen) hur mycket räckvidd får man ut ur 15 liter batterier?
Borträknat utrymme för BMS, kontaktstycken, höljen osv, kanske 10L i realiteten..

Glidarna har ju traditionellt alltid vägt bly, så där är man nog mindre viktkänsliga, men det krävs ju även plats.

Cylindriska celler (18650 eller andra) ger ju alltid lite glapp mellan oavsett hur man packar, det är möjligt att man kan packa tätare med pouch celler.

Som sagt, en batterirevolution som gör batterierna lättare eller avsevärt mindre skulle lösa många problem
Du kan nog fylla på ganska många batterier redan där den gamla 25-30L tanken satt. Sen ett vettigt system med snabbkontakt för väskorna är ju ingen större grej att utveckla. Tror inte det äter upp 5L packutrymme om man gör det snyggt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan nog fylla på ganska många batterier redan där den gamla 25-30L tanken satt. Sen ett vettigt system med snabbkontakt för väskorna är ju ingen större grej att utveckla. Tror inte det äter upp 5L packutrymme om man gör det snyggt.
Jag förutsatte givetvis att det redan satt batterier i "tanken" (och motorn/växellådans utrymme, även om en elmotor också tar lite plats)
Jag teoriserade om dina extrabatterier i väskorna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag förutsatte givetvis att det redan satt batterier i "tanken" (och motorn/växellådans utrymme, även om en elmotor också tar lite plats)
Jag teoriserade om dina extrabatterier i väskorna.
En vanlig väska på en GS så rymmer du ju lätt dubbla rader celler. Reda där får du ju redan där samma kapacitet som vissa kaktillverkare har i sina "motorcyklar". Sen en på varje sida.
En elmotor är ju lite mindre än den nuvarande boxern och med rätt design borde man ju kunna klämma in en 30 mils kapacitet i ramen utan att räkna in väskbatterierna.
Sen kommer den ju iofs väga som en BMW GS, men ändå

bmw_1.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En vanlig väska på en GS så rymmer du ju lätt dubbla rader celler. Reda där får du ju redan där samma kapacitet som vissa kaktillverkare har i sina "motorcyklar". Sen en på varje sida.
En elmotor är ju lite mindre än den nuvarande boxern och med rätt design borde man ju kunna klämma in en 30 mils kapacitet i ramen utan att räkna in väskbatterierna.
Sen kommer den ju iofs väga som en BMW GS, men ändå

View attachment 470762
Kul idé men jag tror inte att 15kg batterier per sidolåda är uppskattat. Det funkar såklart men hojen blir nog inte för rolig att köra.

Jag tror mer på att göra hojen större och tyngre för att uppnå samma effekt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En elmotor på ca 150 hk till MC väger kanske 20kg.

Bort med motor, växellåda, avgassystem, bränsletank och lite annat krams så får man plats med en del batterier.

Energicas värstinghoj väger ca 260 kilo, en smart konstruerad Adventure behöver inte väga särskilt mycket mer och då är vi i häradet GS, Triumph 1200 Explorer eller Harley Pan American. De har inte heller räckvidder som imponerar oerhört utan det är väl bara BMW GSA som går längre än 30-35 mil innan det är dags för stopp.

Så även i detta segment kommer det att inom kort finnas alternativ även om det självklart blir ännu bättre om några år.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kul idé men jag tror inte att 15kg batterier per sidolåda är uppskattat. Det funkar såklart men hojen blir nog inte för rolig att köra.

Jag tror mer på att göra hojen större och tyngre för att uppnå samma effekt.
Jag ser mera potentialen som range extender i lådorna. Dessutom kan BMW och Touratech då sälja korvlådorna ännu dyrare än redan gör.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur många kWh behöver man prångla in i hojen då?
Google säger att batterierna i någon Teslamodell är specade till 0,73 kWh/liter.

Så många liter blir det kanske inte ändå för hyfsad räckvidd.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur många kWh behöver man prångla in i hojen då?
Google säger att batterierna i någon Teslamodell är specade till 0,73 kWh/liter.

Så många liter blir det kanske inte ändå för hyfsad räckvidd.
Det är väl samma tänk som man har med bensindrivna äventyrshojar
"Enda gången du har för mycket soppa är när hojen brinner"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många kWh behöver man prångla in i hojen då?
Google säger att batterierna i någon Teslamodell är specade till 0,73 kWh/liter.

Så många liter blir det kanske inte ändå för hyfsad räckvidd.

10 liter = 7,3 kWh i så fall. Det är kring 5-8 mil på en hoj beroende på hur man kör (så länge man inte bombar 180 på en GS).
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Elektriska SUVliknande äventyrshojar och glidare kommer slå ordentligt om några år.
Tror tyvärr att vi får vänta minst 10 år till. Samma med självkörande bilar och AI som man trodde var redo ”om ett par år” 2012. Teslas senaste FSD är ju fortfarande idag ett skämt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror tyvärr att vi får vänta minst 10 år till. Samma med självkörande bilar och AI som man trodde var redo ”om ett par år” 2012. Teslas senaste FSD är ju fortfarande idag ett skämt.
2035 är väl året det inte får säljas fler bensinmotorcyklar i UK. Så innan det tippar jag på.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
2035 är väl året det inte får säljas fler bensinmotorcyklar i UK. Så innan det tippar jag på.
Tror att det måste hända mer på batterisidan för att ta det i mål helt. (Snott citat från tidigare talare) :)

Men hoppas jag har fel, elfordon känns mer modernt än förbränning helt klart.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ser mera potentialen som range extender i lådorna. Dessutom kan BMW och Touratech då sälja korvlådorna ännu dyrare än redan gör.
Igen, kul idé men väldigt infantil. Det kommer inte hända. Flygande motorcyklar är också en kul men infantil idé. För all del, bege dig till draknästet och pitcha din smarta idé.

Det finns många andra platser som är bättre lämpade att hänga på mer batteri.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Igen, kul idé men väldigt infantil. Det kommer inte hända. Flygande motorcyklar är också en kul men infantil idé. För all del, bege dig till draknästet och pitcha din smarta idé.
Oj, vad du verkar vara på dåligt humör :unsure: :pannkyss

Du kanske skall kolla på lite Youtube så länge :tungan:
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tror att det måste hända mer på batterisidan för att ta det i mål helt. (Snott citat från tidigare talare) :)

Men hoppas jag har fel, elfordon känns mer modernt än förbränning helt klart.
Få till lagändring är enkelt. Bra resultat efter 2035 är svårare.

Energidensiteten till vettig kostnad har börjat plana ut rejält. Någon ny revolutionerande batteriteknik måste till för att få räckvidd och vikt i klass med ice. Det kommer sannolikt dröja och det kommer aldrig komma i närheten av ice i produktionskostnad.

Sen är det enkelt för alla raketforskare i tråden att tro att utvecklingen gjort till exempel elmotorer hälften så tunga på ett par år. Naturligtvis inte sant. Man jämför bara två olika motorer i olika prisklass och drar sina slutsatser därifrån. Det blir så när folk hittar en elektroingenjörsexamen i handskfacket på sin nya elbil.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Energidensiteten till vettig kostnad har börjat plana ut rejält. Någon ny revolutionerande batteriteknik måste till för att få räckvidd och vikt i klass med ice. Det kommer sannolikt dröja och det kommer aldrig komma i närheten av ice i produktionskostnad.
Var nog detta jag försökte förklara utan att lyckas.

År 2012 kändes det bara en tidsfråga innan en model S var lika billig som en V70 med längre räckvidd än bensinare. Men idag kostar en Model 3 700k och inte 35k dollar som lovades i början. Räckvidden har inte ökat i samma takt heller. Jag håller med om att det planat ut.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top