Elhojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var nog detta jag försökte förklara utan att lyckas.

År 2012 kändes det bara en tidsfråga innan en model S var lika billig som en V70 med längre räckvidd än bensinare. Men idag kostar en Model 3 700k och inte 35k dollar som lovades i början. Räckvidden har inte ökat i samma takt heller. Jag håller med om att det planat ut.
Det mest tragiska är ju att man idag kan köpa en Volvo för 700 000 och det känns inte dyrt längre.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Inte riktigt 700k för en standard Volvo idag. Bara om man ska lyxiga tillval som tex ”förarstol”, ”ratt” och ”svänghjul” etc som det plockar på… hehe
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En stenålders-Volvo kostar idag ofta mer än en Tesla 3. Apropå utveckling då.
Njae, inte riktigt så dyrt men med Volvon får man samma lull-lull som Teslan, en mycket större bil som går att köra mycket längre. Därav att jag inte tycker Model 3 är värt pengarna. Mycket för att den är apful och asliten också med det är mer personligt tycke.

Interior design Tesla/Volvo är ju inte ens i samma liga. Volvon tar ju Teslan på alla punkter gällande finish. Även att ingen dörr är skev etc heller på volvon. :)

Hahah Jag är inget Volvo-fan, hade velat tycka bättre om elbilarna men det går inte. Haha

Går man upp i prisklassen runt 1,5-2mille så vinner nog en elsuv lätt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kollade just Ichy Boots när hon körde Zero i någon nationalpark, det var ju klart tyst och mysigt, men det gick ju inte fort.

Nu kollar jag när hon kör Enduro, började på en Reiu 300 tvåtakt, men bytte till en mindre KTM? elhoj, och det såg väl också skoj ut och är säkert ett jävligt lätt sätt att lära sig på.

Jag har aldrig varit mycket för geggmoppar, men börjar bli sugen på att köra lite gubbenduro.
Det kanske får bli sommaren projekt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu händer det lite kul grejor, det blir intressant att följa upplevelserna: https://www.svmc.se/visionelectric
733025A6-809E-4DA9-A9FF-371C56E8EBD4.jpeg
Just nu är det en Energica och två olika Zero som följer med på turnén, Klys på MC-folket har testat Energican och tror på 20-22 mils räckvidd blandad körning längs krokvägar och som folk kör mest. Så vill man testa ett urval av elhojsutbudet på svenska marknaden är det bara att kolla turnéplanen.

Det har varit ett stort intresse här på Elmia idag, de flesta farhågor gäller ljudet - eller egentligen avsaknad av traditionellt motorljud. Så det blir spännande att ta del av feedback från de första provkörningarna ?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oj, vad du verkar vara på dåligt humör :unsure: :pannkyss

Du kanske skall kolla på lite Youtube så länge :tungan:

Intressant recension. Ca 11 mils maximal räckvidd får han i motorvägsfart med 22 kWh batteri (och det är om han kört batteriet till det är tomt), så det är en bit kvar tills el-hojarna är ikapp och en väldigt lång bit kvar till den påstådda räckvidden på 40 mil. Ska dock ge mig på att provköra en Energica i sommar, finns vad jag vet en handlare nära mig. Glädjekänslorna när han vrider på rullen är ju härliga att se.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ska dock ge mig på att provköra en Energica i sommar,
Annars finns ju möjligheten på McMässan on Tour:
Energica finns med
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att vi måste tänka om helt när det gäller motorcyklar...

 
  • Haha
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Räckvidd är ju bara intressant om den mäts på en typisk långkörning, det är väl skitsamma om den går 40mil inom 50 skyltat område, så långt har jag aldrig kört på en dag.

Däremot har jag kört 30 mil innan lunch och 40 mil tillbaka efter lunch.
För att dricka en kopp kaffe.... och köra hoj....
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Well, bara att hoppas att el-hojarna nu bara inte kör ensidigt in i litiumjon-batteri-fällan, för det tror jag är en duktig återvändsgränd. Och då inte bara i form av knepigheterna vid brytningen av råvaran litium.
Jämför man t ex de äldre 18650 med den senaste generationen 21700 så tar man visserligen ut väsentligt mycket mer ström ur 21700 men under en mycket kortare tid. Inte så mycket vunnet med det. Kraft, men utan uthållighet. Korttidsdopning, typ. Sedan återstår förstås alltid laddcyklerna och battericellstrukturens uthållighet: 500 laddningar? Ja, garanterat. 1000? Tveksamt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Well, bara att hoppas att el-hojarna nu bara inte kör ensidigt in i litiumjon-batteri-fällan, för det tror jag är en duktig återvändsgränd. Och då inte bara i form av knepigheterna vid brytningen av råvaran litium.
Jämför man t ex de äldre 18650 med den senaste generationen 21700 så tar man visserligen ut väsentligt mycket mer ström ur 21700 men under en mycket kortare tid. Inte så mycket vunnet med det. Kraft, men utan uthållighet. Korttidsdopning, typ. Sedan återstår förstås alltid laddcyklerna och battericellstrukturens uthållighet: 500 laddningar? Ja, garanterat. 1000? Tveksamt...
18650 och 21700 är ju exakt samma kemi, det är bara storleken som skiljer, så "power density" är ju samma, att man kan ta ut högre strömmar är väl för att dom är "tabless"

Alla batterikemier hittils har varit åtevändsgränder när det har kommit något nytt.

LiPo dödade NiMh som dödade NiCad som dödade......
Tja, innan NiCad fanns det ju laddbara brunstensbatterier, någon som minns dom?
Såldes laddade och skulle gå att ladda om några gånger.
Problemet var bara att man kanske fick i 40% av vad dom hade som nya vid omladdning...

NiFe var annars lovande, men tunga och otympliga, men gick fan inte att ha ihjäl.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Alla batterikemier hittils har varit åtevändsgränder när det har kommit något nytt.
Så är det, förstås, ja! Nej, någon mirakellösning finns verkligen inte idag. Så, hur mycket jag än gillar el-hojtanken som sådan, ska varningsflaggorna hissas. Litiumjon, ens som quickfix, är knappast lösningen. Långsiktigt, måste vi hitta något annat, bättre.. .Och om det vet jag inte ett skit...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hade kunnat tänka mig att köpa en hoj med bränsleceller om tankmöjligheterna för vätgas fanns. Då får man alla fördelarna med BEV + räckvidd och snabba tankningar. Såklart till en högre kostnad för en tankning men det hade jag inte haft några större problem med.

Det hade varit ett bra komplement till BEV.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
El-mc kan bli intressant framöver, men räckvidden måste lösas - 15-20 mil med körning som idag - dvs blåsa på när det svänger och ibland rakt fram. Fis-köra för att komma fram kan jag tänka mig i bil men inte på hoj.
Sedan måste designen fixas också - italienarna kan detta, det ser man på Energicas olika modeller, men RGNT, Maeving m.fl. verkar vara designade av samma hipsters som bygger om CX500 och liknande till "caferacer". God ambition, men de når inte ända fram.
Personligen skulle jag föredra Energica eller hojar med lite mer futuristiskt utseende - typ Paso och BMW K1 (designen på dessa är anpassad att klä in fula fyrkantiga batterilådor)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad har Ducati Panigale för räckvidd?
Panigale V2 - 17L tank / 0,06 L/km = 283 km per tankning, Tidåtgång tankning 5 min med bensträckare
Panigale V4 - 17L tank / 0,076 L/km = 223 km per tankning, Tidåtgång tankning 5 min med bensträckare
Energica Ego - 13,4 kWh batteri Räckvidd 161 km (Combined) 200 km ifall du fiskör. Tidåtgång tankning Fastcharge 30 min (fast det kommer vara längre då den inte laddar 100% hela tiden)
Slowcharge 3 h 15 min men även den kommer ju sakta ned på slutet av laddningen.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top