Elhojar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad har Ducati Panigale för räckvidd?
Den tar fem minuter att tanka - Stockholm - Göteborg =max 20 minuters tillägg på resan. Med elhoj så blir det minst två timmars tillägg tills de löst snabbladdningsproblemet. Snabbladdare på elhoj blir ännu en tung grej som adderar vikt. Samt att idag så är inte snabbladdare särskilt snabba jmft med att tanka bensin
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Med elhoj eller bil måste man räkna lite annorlunda.
Du börjar hemma med 100% i batteriet.
Du kör till du har 20% kvar.
Du fyller på 60% till du är uppe i 80%.
Kör till du har 20% kvar igen osv.

Så har du 15 mil verklig räckvidd från 100% till 0% som jag antar att reklamräckvidden är så
kan du kör 12 mil.
Sen från 80 - 20% räcker till 9 mil.
Skulle det nu vara så att reklamräckvidden är 100 - 20% så kommer du ju lite längre första snutten.

Ja, jag vet att man kan kör till 5 eller 10% kvar också, men det rekommenderas ju inte av tillverkarna.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Många som är missnöjda över att man inte hör gött motorljud men detta tycker jag är en av de största fördelarna. Mer tyst på långresor och man skulle kunna ha motorbanor i stan. Ser inget fel i att elhojar a är tysta alls.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med elhoj eller bil måste man räkna lite annorlunda.
Du börjar hemma med 100% i batteriet.
Du kör till du har 20% kvar.
Du fyller på 60% till du är uppe i 80%.
Kör till du har 20% kvar igen osv.

Så har du 15 mil verklig räckvidd från 100% till 0% som jag antar att reklamräckvidden är så
kan du kör 12 mil.
Sen från 80 - 20% räcker till 9 mil.
Skulle det nu vara så att reklamräckvidden är 100 - 20% så kommer du ju lite längre första snutten.

Ja, jag vet att man kan kör till 5 eller 10% kvar också, men det rekommenderas ju inte av tillverkarna.
I princip har Du rätt men de flesta som kör elfordon bekymrar sig nog inte om man kör ned till 5–10%, tillverkarna släcker ned fordonet innan någon kritisk lägre nivå passeras. Jag brukar personligen vilja ha någon form av marginal mot ”oförutsedda händelser” och planerar normalt för att ladda vid 10-15%.

När jag skaffar en elhoj lär det bli några favoritsträckor för att lära mig behov av eventuella laddstopp. Med 15-20 mil verklig räckvidd kommer jag att klara de flesta kvällsrundor utan laddstopp.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Står det någon före mig i kön när jag ska tanka Panigalen får jag vänta 5 min. Står det redan någon och laddar kanske jag får vänta 30 min innan jag börjar på mina 30 min.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Står det någon före mig i kön när jag ska tanka Panigalen får jag vänta 5 min. Står det redan någon och laddar kanske jag får vänta 30 min innan jag börjar på mina 30 min.
Jag läste någon som hade kört elbil till fjälls i påsk, det var inte bara en före...

Tänk dig en fin MC dag en helg på sommaren och en gruppkörning svänger in...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tror man tycker ibland att ”jaja 40 min är inte farligt för en laddning” men när man väl står där med familjen i bilen halvägs på resan och alla vill åka hem är det ingen höjdare.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror man tycker inland att ”jaja 40 min är inte farligt för en laddning” men när man väl står där med familjen i bilen halvägs på resan och alla vill åka hem är det ingen höjdare.
Nej, om det finns en fungerande och ledig laddare, och det räcker med att stå en gång vid laddaren och man är själv i bilen så är det väl ingen katastrof med 40 minuter.

Men en grälsjuk kvinna och två griniga barn i bilen och kö vid laddaren ändrar snabbt på den saken.

Det var väl någon Journalist på ViBilägare som skrev att nästa gång hyr vi bil, annars blir det skilsmässa vid första laddstoppet
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
I princip har Du rätt men de flesta som kör elfordon bekymrar sig nog inte om man kör ned till 5–10%, tillverkarna släcker ned fordonet innan någon kritisk lägre nivå passeras.
Inte bara i princip.
Tänk om tillverkarens kriteria för att stänga av uppfylls när jag "bara" ska till nästa laddstopp.
Ja, det kan hända med en fossilhoj också, men chansen är större att någon kan hjälpa mig med ett par liter soppa längs vägen, om jag skulle ha råkat glömma bensinkranen i reservläget.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snabbladdare är inget som adderar vikt, det är i princip att man kan ladda DC direkt vid en snabbladdare (CCS).

Jag har svårt att se att en hoj skulle behöva längre tid vid laddaren än en bil för att köra vidare, dvs kring 7-15 min.

Men jämför vi nu praktisk räckvidd så ser vi ju redan idag att det inte skiljer jättemycket. Efter 20 mil på en Panigale behöver man troligen en bensträckare likt förbannat, så det där att det bara tar X eller Y minuter att tanka är ett argument som uppfanns först när elbilarna blev ett hot.

När man räknar på det där med tankning/bensträckare så brukar man hamna kring 10 min snarare än 3, eftersom man inte kan pinka samtidigt som man tankar.

Men man kan ladda samtidigt som man pinkar/dricker kaffe/byter snus/köper en chokladbit osv.

Stoppen blir i praktiken inte längre. Så släpp fixeringen vid teoretisk räckvidd/tankhastighet eftersom det inte är en särskilt begränsande faktor i verkligheten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag läste någon som hade kört elbil till fjälls i påsk, det var inte bara en före...

Tänk dig en fin MC dag en helg på sommaren och en gruppkörning svänger in...

Du har aldrig försökt tanka skotern i Ammarnäs en fin påskhelg hör jag…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I princip har Du rätt men de flesta som kör elfordon bekymrar sig nog inte om man kör ned till 5–10%, tillverkarna släcker ned fordonet innan någon kritisk lägre nivå passeras. Jag brukar personligen vilja ha någon form av marginal mot ”oförutsedda händelser” och planerar normalt för att ladda vid 10-15%.

När jag skaffar en elhoj lär det bli några favoritsträckor för att lära mig behov av eventuella laddstopp. Med 15-20 mil verklig räckvidd kommer jag att klara de flesta kvällsrundor utan laddstopp.

Alla moderna elfordon sköter om batteriet så att det i princip inte går att göra fel. Det går alldeles utmärkt att köra ned till 0 bara du laddar direkt och inte låter den stå helt utan laddning en längre period. Samma med att ladda till 100.

Beroende på laddningsprestanda och tillgänglighet påverkas självfallet möjligheterna till enkla långresor. Om man hade tillgång till Teslas Supercharger skulle det funka med de flesta hojarna redan idag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Snabbladdare är inget som adderar vikt, det är i princip att man kan ladda DC direkt vid en snabbladdare (CCS).

Jag har svårt att se att en hoj skulle behöva längre tid vid laddaren än en bil för att köra vidare, dvs kring 7-15 min.

Men jämför vi nu praktisk räckvidd så ser vi ju redan idag att det inte skiljer jättemycket. Efter 20 mil på en Panigale behöver man troligen en bensträckare likt förbannat, så det där att det bara tar X eller Y minuter att tanka är ett argument som uppfanns först när elbilarna blev ett hot.

När man räknar på det där med tankning/bensträckare så brukar man hamna kring 10 min snarare än 3, eftersom man inte kan pinka samtidigt som man tankar.

Men man kan ladda samtidigt som man pinkar/dricker kaffe/byter snus/köper en chokladbit osv.

Stoppen blir i praktiken inte längre. Så släpp fixeringen vid teoretisk räckvidd/tankhastighet eftersom det inte är en särskilt begränsande faktor i verkligheten.
Jag skulle snarare säga att du uppfunnit nyttan med långa pauser efter du köpte elbil. Ska jag iväg långt vill jag köra, inte vänta. Skulle jag ändå behöva byta snus och pinka så hinner jag det långt snabbare än elhojen laddat klart.

Kul att det funkar för dig med elbil. Elhoj är ju tydligen fortfarande inte bra nog för dig. Det betyder inte att det funkar bra för alla. Behoven ser olika ut. Du gillar långa pauser, andra inte.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Snabbladdare är inget som adderar vikt, det är i princip att man kan ladda DC direkt vid en snabbladdare (CCS).

Jag har svårt att se att en hoj skulle behöva längre tid vid laddaren än en bil för att köra vidare, dvs kring 7-15 min.

Men jämför vi nu praktisk räckvidd så ser vi ju redan idag att det inte skiljer jättemycket. Efter 20 mil på en Panigale behöver man troligen en bensträckare likt förbannat, så det där att det bara tar X eller Y minuter att tanka är ett argument som uppfanns först när elbilarna blev ett hot.

När man räknar på det där med tankning/bensträckare så brukar man hamna kring 10 min snarare än 3, eftersom man inte kan pinka samtidigt som man tankar.

Men man kan ladda samtidigt som man pinkar/dricker kaffe/byter snus/köper en chokladbit osv.

Stoppen blir i praktiken inte längre. Så släpp fixeringen vid teoretisk räckvidd/tankhastighet eftersom det inte är en särskilt begränsande faktor i verkligheten.
Så larvig du är som ständigt skriver att vi som inte kör elbil tycker de är ett hot, sluta med det.
Jag tycker bara att elhojarna inte duger åt mig ännu, utom möjligen någon som kostar alldeles för mycket och ändå inte är "rätt" för mig.
Så de är inget hot, bara för dåliga.
Om det gör dig gladare så står det troligen en Tesla Y hemma efter nyår, men inte för att jag blivit frälst utan för att jag får bra villkor och det är enda elbilen som tar mig dit jag vill utan att köa viss laddare.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla moderna elfordon sköter om batteriet så att det i princip inte går att göra fel. Det går alldeles utmärkt att köra ned till 0 bara du laddar direkt och inte låter den stå helt utan laddning en längre period. Samma med att ladda till 100.

Beroende på laddningsprestanda och tillgänglighet påverkas självfallet möjligheterna till enkla långresor. Om man hade tillgång till Teslas Supercharger skulle det funka med de flesta hojarna redan idag.
Det finns inte en enda supercharger på vägen mellan hemmet och stugan, 32 mil.
Så då hjälper det inte hur snabbt det skulle kunnat gå.
Men det är strösslat med bensinstationer.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det finns inte en enda supercharger på vägen mellan hemmet och stugan, 32 mil.
Så då hjälper det inte hur snabbt det skulle kunnat gå.
Men det är strösslat med bensinstationer.
Frågan är hur länge den vägen är "strösslad"? Här på bästkusten avtar tillgången på tankning mest hela tiden tycker jag.
Enda gången jag har räckviddsångest är när jag tar V4:an ner till Assen, 17 liter och knappa litern/mil gör att man behöver planera väl. För när lampan tänds kan det vara allt för långt till nästa Raststätte! Brukar hålla snitthastighet som långtradarna på grund av mina täta besök på macken. Har förövrigt aldrig lyckats göra ett tankstopp på 5 minuter....tar ju nästan det för de där tröga automaterna att bekräfta att man är kreditvärdig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns inte en enda supercharger på vägen mellan hemmet och stugan, 32 mil.
Så då hjälper det inte hur snabbt det skulle kunnat gå.
Men det är strösslat med bensinstationer.
Samma här, men jag har bara 18 mil.
Det betyder att jag måste ha en GARANTERAD räckvidd på 20mil, oavsett om det är -35 oplogat och snöstorm och jag har bilen fullastad och en innertemperatur på +25

Nu stannade jag som vanligt och köpte kaffe på en lanthandel/bensinmack/serviceställe efter vägen, och då frågade jag om dom inte skulle skaffa elbilsladdare, och dom hade skickat in papperen, men pengarna var tydligen slut.
Det skulle ju innebära att elbilar äntligen blir tillräckligt bra för mig, inte för att bilarna blir det, utan för att infrastrukturen blir det.

Men då gäller det ju att man inte kommer dit och laddaren är trasig, att jag kan få vänta någon enstaka gång kan jag leva med, men om det inte går att ladda alls sitter jag ju där med skägget i handskfacket.
Det finns ju inga alternativ inom kvarvarande räckvidd.

Nu är det ju en bonna-by, så alla har trefasuttag och man får säkert låna ett gratis om man frågar, men det är ju inte något man ska behöva räkna med.
Dessutom måste man ju ha med sig sin egen laddbox med trefashandske.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har förövrigt aldrig lyckats göra ett tankstopp på 5 minuter....tar ju nästan det för de där tröga automaterna att bekräfta att man är kreditvärdig.

Vi diskuterade det där tidigt i elbilstråden, så jag tog tid när jag behövde svänga av och tanka på väg hem från jobbet en dag, från det jag svängde av min normala väg, tills jag var ute på den igen var under 5 minuter, och då hade jag tankat en bil fullt.
Nu ligger den macken precis som många andra, precis intill vägen där man brukar köra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lite lustigt det här med snabbladdare, enligt det jag läst så är det snabbladdare endast om det står ett fordon inne o "tankar" - är det flera "pumpar" så delar de på samma kapacitet, då blir snabbladdaren = "långsamladdare".
Vet inte om samma gäller för Teslas stationer, tror kanske att de är lite smartare.
Vad gäller resande så är vissa resor ok att stanna ofta på (om man är på semester), men åker jag Stockholm- Göteborg-Malmö så finns det inte längre något som inbjuder till längre stopp, då vill jag bara fram. Hojåka är lite annorlunda, men jag kör gärna 25-30 mil mellan tankstoppen.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top