Elhojar

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lite lustigt det här med snabbladdare, enligt det jag läst så är det snabbladdare endast om det står ett fordon inne o "tankar" - är det flera "pumpar" så delar de på samma kapacitet, då blir snabbladdaren = "långsamladdare".
Vet inte om samma gäller för Teslas stationer, tror kanske att de är lite smartare.
Vad gäller resande så är vissa resor ok att stanna ofta på (om man är på semester), men åker jag Stockholm- Göteborg-Malmö så finns det inte längre något som inbjuder till längre stopp, då vill jag bara fram. Hojåka är lite annorlunda, men jag kör gärna 25-30 mil mellan tankstoppen.
Det du läst om är lastbalansering. Man har inte dragit fram tillräckligt med kabel. Enligt någon funkar det utmärkt med 11kw delat på tio bilar. Enligt de flesta andra är det inte gott nog.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite lustigt det här med snabbladdare, enligt det jag läst så är det snabbladdare endast om det står ett fordon inne o "tankar" - är det flera "pumpar" så delar de på samma kapacitet, då blir snabbladdaren = "långsamladdare".
Vet inte om samma gäller för Teslas stationer, tror kanske att de är lite smartare.
Vad gäller resande så är vissa resor ok att stanna ofta på (om man är på semester), men åker jag Stockholm- Göteborg-Malmö så finns det inte längre något som inbjuder till längre stopp, då vill jag bara fram. Hojåka är lite annorlunda, men jag kör gärna 25-30 mil mellan tankstoppen.
Det har med matningen att göra.
När det gäller Teslas superchargers har det varit så att man precis som vid pissoaren ska ställa sig vid varannan, eftersom minst två laddare delar matning.
Jag satte mig inte in i hur mycket nedsatt laddning man fick om två laddade samtidigt på laddare som delade matning, men det sjönk IAF.
(Källa: någon Tesla expert på YouTube)

På icke Tesla laddstationer fungerar det olika, men matarkabeln till stationen är ju begränsning där också.

Har man en 200kW ledning in kan inte två bilar få 150kW laddning samtidigt, det säger sig själv
Hur grov matningen är är ju olika på olika ställen, mänga småorter hade ju inte tillräcklig kapacitet över i nätet för snabbladdare ÖHT

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur grov matningen är är ju olika på olika ställen, mänga småorter hade ju inte tillräcklig kapacitet över i nätet för snabbladdare ÖHT
Tror du att det blir bättre inom en snar framtid? Det tror inte jag - f.ö. är jag till viss del, positiv till tanken på el-mc. Kör hybridbil och kvider varje gång jag passerar 45 km-gränsen, frugan trampar elcykel och älskar den. Men...... bullret kommer jag sakna

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror du att det blir bättre inom en snar framtid? Det tror inte jag - f.ö. är jag till viss del, positiv till tanken på el-mc. Kör hybridbil och kvider varje gång jag passerar 45 km-gränsen, frugan trampar elcykel och älskar den. Men...... bullret kommer jag sakna

Nja, det beror ju helt på politiska beslut, och dom brukar ju kunna bli rätt dåliga.

Men politiker gillar ju elfordon, och någon kanske är kompetent nog att ta tag i saken, men jag löser inte in det hoppet innan jag ser det.

Man kanske får lösa det med laddare som bara är igång när solen lyser så att dom subventionerade solcellerna på ortens villor gör att det tillfälligt finns överskott på kapacitet på orten som har för klen matning utifrån.

Eller powerbank-laddare, dvs stora batterier som gör att du kan snabbladda ett antal elfordon från en powerbank, som sedan långsamladdas när kapacitet finns....
Blir det för många elfordon som snabbladdar blir powerbanken tom och laddstationen får stänga tills den har laddat powerbanken

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så är det, förstås, ja! Nej, någon mirakellösning finns verkligen inte idag. Så, hur mycket jag än gillar el-hojtanken som sådan, ska varningsflaggorna hissas. Litiumjon, ens som quickfix, är knappast lösningen. Långsiktigt, måste vi hitta något annat, bättre.. .Och om det vet jag inte ett skit...

Den mest lovande framtida batteritekniken är litium-svavelbatterier dopade med socker (!). Det har en energidensitet som är minst dubbelt så hög som de bästa nu tillgängliga litiumjonkemierna. Enligt vissa bedömningar kan det bli så mycket som 1000 Wh/kg batteri. Med en sån energitäthet börjar man få riktigt seriösa vikt/energiförhållanden på en komplett motorcykel. 400 km realistisk räckvidd i motorvägsfart borde då vara möjligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns inte en enda supercharger på vägen mellan hemmet och stugan, 32 mil.
Så då hjälper det inte hur snabbt det skulle kunnat gå.
Men det är strösslat med bensinstationer.

Du behöver inte ladda på 32 mil…

om du nu inte skall dra släpvagn i 120km/h i djupsnö vid 36 graders kyla osv. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle snarare säga att du uppfunnit nyttan med långa pauser efter du köpte elbil. Ska jag iväg långt vill jag köra, inte vänta. Skulle jag ändå behöva byta snus och pinka så hinner jag det långt snabbare än elhojen laddat klart.

Kul att det funkar för dig med elbil. Elhoj är ju tydligen fortfarande inte bra nog för dig. Det betyder inte att det funkar bra för alla. Behoven ser olika ut. Du gillar långa pauser, andra inte.

”Långa pauser” märker vi ju faktiskt sällan av, vi som faktiskt har erfarenhet.

Självklart, om man skall köra en Renault Zoe till Italien så blir det långa pauser men de flesta har nog bil efter behov och kör man mycket långresor finns det elbilar för det också.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
”Långa pauser” märker vi ju faktiskt sällan av, vi som faktiskt har erfarenhet.

Självklart, om man skall köra en Renault Zoe till Italien så blir det långa pauser men de flesta har nog bil efter behov och kör man mycket långresor finns det elbilar för det också.
Om man har tur att komma till en laddstation utan köer så är det inte så brutalt. Om vi lyssnar på verkligheten istället för de som tycker att 11kw är kanon till tio bilar så ser det ut sähär: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-rapport-2-000-nya-elbilsladdare-behovs-varje-dag

Du är lite larvig när du tror tt du är den enda som har erfarenhet av elbilar. Det kan finnas folk som jobbar med dessa frågor dagligen som du försöker läxa upp. Tekniska frågor löser man i industrin, inte i kommunhuset.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du behöver inte ladda på 32 mil…

om du nu inte skall dra släpvagn i 120km/h i djupsnö vid 36 graders kyla osv. :)
Det var ju din kommentar om att ladda hojar jag svarade på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man har tur att komma till en laddstation utan köer så är det inte så brutalt. Om vi lyssnar på verkligheten istället för de som tycker att 11kw är kanon till tio bilar så ser det ut sähär: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-rapport-2-000-nya-elbilsladdare-behovs-varje-dag

Du är lite larvig när du tror tt du är den enda som har erfarenhet av elbilar. Det kan finnas folk som jobbar med dessa frågor dagligen som du försöker läxa upp. Tekniska frågor löser man i industrin, inte i kommunhuset.

Jag läxar bara upp dig, inte de som kan nåt. :)

Det är bara så uppenbart att du helt saknar insikter men har enormt starka åsikter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad grundar du uppfattningen på? Något du själv har erfarenhet av?

Själv stannar jag vare sig oftare eller längre - som regel - med elbil än när jag kör ICE-bil. Kör jag långt behöver jag ändå käka/gå på muggen/dricka kaffe etc och då laddar jag samtidigt, dvs jag väntar inte på bilen utan den är laddad före mig. Luleå-Stockholm är två korta stopp med elbil, det gör jag med ICE-bil också.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad grundar du uppfattningen på? Något du själv har erfarenhet av?

Själv stannar jag vare sig oftare eller längre - som regel - med elbil än när jag kör ICE-bil. Kör jag långt behöver jag ändå käka/gå på muggen/dricka kaffe etc och då laddar jag samtidigt, dvs jag väntar inte på bilen utan den är laddad före mig. Luleå-Stockholm är två korta stopp med elbil, det gör jag med ICE-bil också.
Absolut har jag egna erfarenheter. Jag kan berätta om fjällenresor med elbil och kö vid laddstationer med mera. Det spelar ingen roll.

Fakta är att ett tankstopp tar fem minuter. Jag måste inte pinka och dricka kaffe lika ofta som du. Jag vill tanka och köra vidare. Fem minuter. Det går inte med eldrift där ett laddstopp tar längre tid. Om man som jag försöker undviker pauser så blir det längre pauser med eldrift.

Jag bryr mig inte om hur ofta du pinkar. Igen, kul att du är nöjd med ofrivilliga pauser men det funkar inte för mig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör ofta långresor och har så gjort sedan sent åttiotal - det gäller för övrigt även hoj. Faktum är att man tjänar i längden på att ta en paus var tredje timme eller så. Man orkar köra längre, särskilt om man har 400 mil eller så framför sig… Förutom att man är en bättre förare hela tiden.

Poängen är att många tror att man sitter flera timmar i en immig bil och väntar på att kunna köra vidare, men det var länge sedan elbilar funkade på det viset.

Idag ser det tex ut såhär, och då är det inte jag som väntar på bilen:
2cfd82aad79b2b994a6872b42123a9dd.jpg

7b67e4f15d6ac20ed690031dcb15f3ab.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör ofta långresor och har så gjort sedan sent åttiotal - det gäller för övrigt även hoj. Faktum är att man tjänar i längden på att ta en paus var tredje timme eller så. Man orkar köra längre, särskilt om man har 400 mil eller så framför sig… Förutom att man är en bättre förare hela tiden.

Poängen är att många tror att man sitter flera timmar i en immig bil och väntar på att kunna köra vidare, men det var länge sedan elbilar funkade på det viset.

Idag ser det tex ut såhär, och då är det inte jag som väntar på bilen:
2cfd82aad79b2b994a6872b42123a9dd.jpg

7b67e4f15d6ac20ed690031dcb15f3ab.jpg
Igen, kul att det funkar för dig. Jag klippte samma sträcka utan stopp i skyltad fart plus moms utan tankstopp när jag körde dieselbil.

Jag värdesätter min tid högre än låga driftskostnader. För dig går inte den kalkylen ihop. Igen, kul för dig.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De som hatar att vara bra trafikanter kanske kan skaffa en NIO snart. De är envisa med att ha batteribytesstationer utspridda och det tar "fem minuter" att byta till ett fullt batteri. Som grädde på moset slipper man äga batteriet utan leasar det så bilen blir billigare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag sträckkörde Bern-Åre för ett antal år sedan. 238 mil vill jag minnas. Hade kaffe och mackor i bilen, men nog vill man sträcka på benen då och då ändå och nog blev det en kvart då och då även då. Att sitta dygn i bilen utan att stanna slutade man med när man var 20 efter några vansinneskörningar typ Sundsvall-Portoroz på 31 timmar… och då fanns inte ens motorväg längs långa sträckor.

Jag märker också vad gäller hojar att de flesta är ganska färdiga efter ett par timmars körning, och behöver en rast.

Miltalet på begagnade hojar på blocket antyder också att räckvidden inte är det stora problemet.
Det är än så länge laddinfrastrukturen, och den byggs ut alldeles för långsamt - delvis beroende på att det finns för många som inte förstått att teknikskiftet redan hänt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De som hatar att vara bra trafikanter kanske kan skaffa en NIO snart. De är envisa med att ha batteribytesstationer utspridda och det tar "fem minuter" att byta till ett fullt batteri. Som grädde på moset slipper man äga batteriet utan leasar det så bilen blir billigare.

Var skall de ha stationerna ”utspridda” tro?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras