Elhojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Procent per år, ja någonstans har jag läst mig till det. Ca 65% ökad räckvidd på fem år givet samma kostnad/volym/vikt.

Och innan någon säger det självklara: jag VET att 15% på 15% inte är 30%… men som tumregel.
 

Zeromannen

Guest
2011 hade en Tesla ett batteri som innehöll 83,7Wh/kg. Idag ligger en Model 3 på 150Wh/kg.
Hur man räknar, vilken tidslängd osv. kanske spelar in, ibland kommer ju ett nytt material som får effektiviteten att stegras drastiskt för att sedan ligga flat ett tag.

Som exempel, i min ungdom hade mina RC-bilar batteripack av nickelkadmium. Minns inte exakt med ett 7,2V låg väl på 4-500mAh. Sedan kom nickelmetallhybrid och mAh tog ett skutt uppåt. Idag har motsvarande LiPo typ 5000mAh. Så det går ju framåt iaf.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tyvärr finns det så många fler aspekter än bara prestanda som man tvingas hantera med el-hoj, inte minst då tjuvjäveln! Om vi tar exemplet Cake så tar de 35 000 sek för sitt batterpack till Kalk Ink. Vilket i runda slängar är ungefär en tredjedel av nypriset på hela hojen. Fullt rimligt för 17 kg 18650 litiumjon-batterier, kan jag tycka. Vem lämnar då sin el-hoj obevakad på gatan, med batteriet monterat, ready to steal ? Då kan man ju lika gärna lämna ett kuvert på sadeln med 35 loppor, med texten från den gamla Beatles-hiten From me to you... Om parasiterna idag anser det vara lukrativ business att stjäla bilars katalysatorer, hur lockande blir då inte el-hojsbatteriet...?

Bara en aspekt värt att ta med i kalkylen då man sitter och räknar på kostnaden...
 

Zeromannen

Guest
Tyvärr finns det så många fler aspekter än bara prestanda som man tvingas hantera med el-hoj, inte minst då tjuvjäveln! Om vi tar exemplet Cake så tar de 35 000 sek för sitt batterpack till Kalk Ink. Vilket i runda slängar är ungefär en tredjedel av nypriset på hela hojen. Fullt rimligt för 17 kg 18650 litiumjon-batterier, kan jag tycka. Vem lämnar då sin el-hoj obevakad på gatan, med batteriet monterat, ready to steal ? Då kan man ju lika gärna lämna ett kuvert på sadeln med 35 loppor, med texten från den gamla Beatles-hiten From me to you... Om parasiterna idag anser det vara lukrativ business att stjäla bilars katalysatorer, hur lockande blir då inte el-hojsbatteriet...?

Bara en aspekt värt att ta med i kalkylen då man sitter och räknar på kostnaden...
Jag betalar Svedea för att lösa detta om det inträffar. Precis som f-bolagen får lösa det för folk som blir av med sina mediasystem, rattar, strålkastare osv. på sina BMW, Audis, MB osv.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag betalar Svedea för att lösa detta om det inträffar. Precis som f-bolagen får lösa det för folk som blir av med sina mediasystem, rattar, strålkastare osv. på sina BMW, Audis, MB osv.
Ja, 1500 spänn i självrisk och lite pappersarbete kanske man kan ta, om det inte inträffar varje månad. Men hur kommer det påverka, redan tunga försäkringspremier på sikt...?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Procent per år, ja någonstans har jag läst mig till det. Ca 65% ökad räckvidd på fem år givet samma kostnad/volym/vikt.

Och innan någon säger det självklara: jag VET att 15% på 15% inte är 30%… men som tumregel.
30% kapacitetsökning (wH per kg) per decennium under de senaste tre decennierna om man tittar på statistiken, så 65% på fem år låter väldigt optimistiskt. Och då är toppnoteringen på 300 Wh/kg inget som är i storskaligt kommersiellt bruk ännu vad jag vet.
 

Zeromannen

Guest
Ja, 1500 spänn i självrisk och lite pappersarbete kanske man kan ta, om det inte inträffar varje månad. Men hur kommer det påverka, redan tunga försäkringspremier på sikt...?
Ingen som hellst aning. Stöldbenägenheten för mitt batteri har jag ingen koll på. Frågan är hur marknaden ser ut? Stjäl man för dess värde för att kränga vidare? Marknaden är ju rätt begränsad ur den aspekten. Vill man åt metallerna? Har svårt att se stöldaspekten men tar gärna input i frågan.

Jag betalar 2700/år helförsäkrat för en 150K motorcykel och batteriet är typ 30% av den kostnaden, verkar inte som att f-bolagen har tagit höjd för den kostnaden när man satte stöldpremien isf. En Husqvarna 701sm skulle kosta runt 6000/år vill jag minnas, om man nu tillåts jämföra en motsvarande ice-hoj.

Jag är nog mer orolig för min bil där marknaden för ledstrålkastare, grillar och hjul är hur stor som helst.
 

Zeromannen

Guest
30% kapacitetsökning (wH per kg) per decennium under de senaste tre decennierna om man tittar på statistiken, så 65% på fem år låter väldigt optimistiskt. Och då är toppnoteringen på 300 Wh/kg inget som är i storskaligt kommersiellt bruk ännu vad jag vet.
Samtidigt, hur mycket satsades det på eldrivna fordon på 90-talet? Det är väl senaste 10 åren som budgetarna för utveckling av EV har exploderat. För 10 år sedan kunde man nämna modellerna som fanns på ena handens fingrar. Idag har respektive tillverkare fler EV än dom flesta kan nämna namnet på. Hade varit kul att se en siffra på hur stor andel av utvecklingsbudgeten respektive tillverkare lägger på EV idag jämfört med för 10 år sedan.

En long shot är väl att det i rådande tid kanske kan tänkas tillföra EU-pengar för att driva på utvecklingen ytterligare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
30% kapacitetsökning (wH per kg) per decennium under de senaste tre decennierna om man tittar på statistiken, så 65% på fem år låter väldigt optimistiskt. Och då är toppnoteringen på 300 Wh/kg inget som är i storskaligt kommersiellt bruk ännu vad jag vet.

Jag tittar bara på de kommersiella fordonen, tex Tesla.

2014 hade S en (motsvarande WLTP) räckvidd på ca 35 mil
2019 hade en lika stor och tung (men billigare) S en räckvidd av 64 mil.

Du har en liknande utveckling hos andra tillverkare från ca 2013 och framåt: för samma kostnad/vikt ökar kapaciteten på 5 år med mer än 50%.

Sedan är inte heller kapaciteten hela saken, nya format ger enklare kylning och därmed högre laddhastighet/effektuttag, enklare och lättare konstruktioner osv. Det kommer nya elmotorer och kombinationer med batterier och kondensatorer osv osv.

Det läggs oerhörda resurser på detta just nu och ännu mer kommer att läggas på det under de närmsta åren.

Och det är självklart att även MC kommer att ta del av utvecklingen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Uppdaterade listan över elmotorcyklar här i landet.
Osäker om den stämmer helt...

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 3,6(?)55 km112 kg136 km/h3,6 kWh20kW/27hp
ZERO FX 7,2159 000111 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO S(?)109 km142 kg158 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO DSR(?)158 km190 kg163 km/h14,4 kWh52kW/70hp
ZERO SR/S 14,4217 900153 km235 kg200 km/h14,4 kWh82kW/110hp
ZERO SR/S Premium274 900166 km235 kg200 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego249 900200 km282 kg240 km/h13,4 kWh107kW/143hp
Energica Ego+309 900420 km260 kg240 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica Eva Ribelle289 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica EsseEsse9199 900200 km282 kg200 km/h13,4 kWh80kW/107hp
Energica EsseEsse9+259 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh80kW/107hp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Stöldbenägenheten för mitt batteri har jag ingen koll på. Frågan är hur marknaden ser ut? Stjäl man för dess värde för att kränga vidare? Marknaden är ju rätt begränsad ur den aspekten. Vill man åt metallerna? Har svårt att se stöldaspekten men tar gärna input i frågan.
Det är bara en tidsfrågan innan folk fattar att små batteripack passar bra i deras solcellsanläggningar ifall de vil lagra kraft till icke soltimmar.
Nissan Leaf batterier har ju börjat cirkuleras ut den vägen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Procent per år, ja någonstans har jag läst mig till det. Ca 65% ökad räckvidd på fem år givet samma kostnad/volym/vikt.

Och innan någon säger det självklara: jag VET att 15% på 15% inte är 30%… men som tumregel.
Det är möjligt att utvecklingen har varit så stark under någon utvecklingsperiod, har inte dubbelkollat. Att använda det som en tumregel vänder jag mig dock mot. Det skulle innebära över 200 mils räckvidd om tio år. Över 800 mil om 20 år och över 3200 mil om 30 år etc. Alltdetta vid samma kostnad/volym/vikt är helt orimligt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är bara en tidsfrågan innan folk fattar att små batteripack passar bra i deras solcellsanläggningar ifall de vil lagra kraft till icke soltimmar.
Nissan Leaf batterier har ju börjat cirkuleras ut den vägen.
Mmm, bilbatterier som utrangeras går sannolikt inte direkt till återvinning, planerna verkar mer vara att just använda dem för energilagring vid solceller eller för den delen laddstationer. Därefter kan det bli dags för återvinning.
 

Zeromannen

Guest
Nr.4, Johammer. En design som får Ernst Kirsteigers slöjdkonst att blekna:hojcbr
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är möjligt att utvecklingen har varit så stark under någon utvecklingsperiod, har inte dubbelkollat. Att använda det som en tumregel vänder jag mig dock mot. Det skulle innebära över 200 mils räckvidd om tio år. Över 800 mil om 20 år och över 3200 mil om 30 år etc. Alltdetta vid samma kostnad/volym/vikt är helt orimligt.
Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..
Så är det. Oftast brukar den tekniska utvecklingen klinga av antingen när man når vägs ände eller när de som brukar tekniken är nöjda. Då brukar utvecklingen snarare gå åt kostnadsbesparing istället för tekniska framsteg.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top