Elhojar

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja, precis, det var min poäng hela tiden, produktionsmodellen kommer inte att ha den fräsiga CNC frästa svingen som visas på bilderna här, utan en serieproducerad gjuten sak med dom förenklingar som behövs för att kunna massproducera.

Jag vet hur man gör för har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv med bearbetning samt prototyp bearbetning..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Titta på hojen igen. Tror du den kommer se ut så vid massproduktion? Inte en chans. Det är inte ekonomiskt försvarbart om de ska ha volymer. Tillverkar de 10 hojar per år som kostar 2 miljoner styck så är det görbart.
Jag har kollat på dom bilderna..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag jobbar också med prototyptillverkning men även serieproduktion. Hojen på bilderna är en koncepthoj, inte en produktionshoj.

Va då, tänkte du att vi skulle jämföra kunskaper? Tänker inte gå in i en sån diskussion... Finns alltid någon som är bättre..

Jag har inte sagt eller skrivit att de är en produktionshoj eller koncepthoj..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Va då, tänkte du att vi skulle jämföra kunskaper? Tänker inte gå in i en sån diskussion... Finns alltid någon som är bättre..

Jag har inte sagt eller skrivit att de är en produktionshoj eller koncepthoj..
Det var du som drog upp yrkesbakgrund som ett argument för att du skulle ha rätt samtidigt som du frågar andra vad de kan om produktion. ?

Svårt att greppa vad du vill framföra. Jag är tydlig, den hojen kommer inte se ut så om de blir serieproduktion.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det var du som drog upp yrkesbakgrund som ett argument för att du skulle ha rätt samtidigt som du frågar andra vad de kan om produktion. ?

Svårt att greppa vad du vill framföra. Jag är tydlig, den hojen kommer inte se ut så om de blir serieproduktion.

Kolla tillbaks i tråden på vem min fråga va ställd till om vad han kan om produktion...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Därefter, dom första hojarna tror jag mest blir banåkarhojar.
Men då måste banägarna förse oss med snabbladdningsstationer..., finns det någonstans i dagsläget?

Tror inte infrastrukturen är tillräcklig än för att verkligen övergå till 100% el.
El-MC blir mest troligen en extra MC snarare än huvud-MC, iaf i början.
i Fällfors, strax norr om Skellefteå, huserar Skellefteåkraft med laddare på banområdet, dock är jag lite osäker på om de har 11kW trefasladdare eller någon 50kW likströmsladdare jag missat. https://www.skekraft.se/om-oss/press/artikel/2F4FAEE888C340B4/

Personligen tror jag att trefasladdning 11/22 kW skulle räcka ganska långt för en elhoj, de har ju inte så stora batterier. Det vore ju kul att testa en typisk bandag med 20 minuters körning/40 minuters laddning, undra om det skulle gå att klara 5-6 pass om man startade dagen med fulladdat batteri och laddning under pauserna?
 

Zeromannen

Guest
.

Det är väl dock ett mindre problem för hojar, de förvaras ju oftast i lite varmare lokaler och körs sällan på vintern (jo, jag vet att vissa kör iron butt i -20 och meterdjup snö men de är inte så representativa :D).
Med rätt (fel) förutsättningar så kan man nog hitta diverse anledningar att inte en pryl fungerar för sitt egna ändamål. Ska man förvara sin hoj utomhus i regn, då kanske inte en elhoj är förstavalet. Ska man köra på vintern, samma sak.
Jag tar t.ex. upp mina plastbåtar i september, hade båtåkande på vintern varit aktuellt så hade jag valt något annat, något som klarar isbrytning :) .
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
i Fällfors, strax norr om Skellefteå, huserar Skellefteåkraft med laddare på banområdet, dock är jag lite osäker på om de har 11kW trefasladdare eller någon 50kW likströmsladdare jag missat. https://www.skekraft.se/om-oss/press/artikel/2F4FAEE888C340B4/

Personligen tror jag att trefasladdning 11/22 kW skulle räcka ganska långt för en elhoj, de har ju inte så stora batterier. Det vore ju kul att testa en typisk bandag med 20 minuters körning/40 minuters laddning, undra om det skulle gå att klara 5-6 pass om man startade dagen med fulladdat batteri och laddning under pauserna?
Ja, precis. Du måste kunna snabbladda och jag tror inte dessa 11/22 är mer än "över natten"-laddning.

Tills snabbladdning finns på banorna där ute, kommer det nog aldrig riktigt ta fart.

En strandad elhoj är inte samma sak som en strandad fosil-MC.

Så nu som 100% elbilsägare själv så man måste kalkylera sina rutter mycket mer, faktiskt välja att inte åka om bilen inte råkar vara laddad nog, eller fel tid på dygnet etc.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, precis. Du måste kunna snabbladda och jag tror inte dessa 11/22 är mer än "över natten"-laddning.

Tills snabbladdning finns på banorna där ute, kommer det nog aldrig riktigt ta fart.

En strandad elhoj är inte samma sak som en strandad fosil-MC.

Så nu som 100% elbilsägare själv så man måste kalkylera sina rutter mycket mer, faktiskt välja att inte åka om bilen inte råkar vara laddad nog, eller fel tid på dygnet etc.
Mmm, men jag tänker så här - låt oss låtsas att någon av de stora presenterar en sport- eller nakenhoj med lite längre räckvidd. Energica har väl 21 kWh i sin senaste variant, vi leker med tanken att vi har ett batteri med 25 kWh vilket ganska precis är en tredjedel av batteriet i min elbil.

När jag snabbladdar bilen får jag 155 kW upp till kanske 30-40%, sedan stegas den ned till 60kW vid 80% över 80 går den ner rätt dramatiskt, mellan 90-100% är hastigheten nere på 20-30kW, detta för att inte skada batteriet.

Är batteristorleken nu en tredjedel av bilens kan vi nog glömma några laddhastigheter 150+, vi skulle bara skada batteriet. Med dagens teknik kanske vi skulle få in 30-50 kW med likströmsladdning men den skulle ganska snabbt halveras, vid sisådär 60-70% SOC. Det gör att vi kanske inte kan räkna med att ha 100% laddning mer än till första passet, resterande pass får vi klara oss med 80% SOC när vi rullar ut.

Energica klarar väl 6-8 varv runt de europeiska GP-banorna så jag tror inte en tävlingsförare kanske kan köpa dessa hojar och träna en hel dag. Men för oss grånade varelser som inte ids pyssla med däcksvärmare och slicks längre utan hellre åker ut på en bana, lägger ett par tre varv för att värma däck (och mjuka upp stela leder och otränad muskulatur) innan vi lägger våra varv kan det kanske funka bättre. Vi hamnar ibland i trafik och får slå av så inte hela passet sker i fri trafik. Frågan är om det skulle räcka med en max förbrukning om max 20kW för att ge oss 10-15 minuter hopp och lek och sedan ladda. Och medelhastigheten för den laddningen mellan passen (säg 30 minuter) borde då vara upp till 40KW.

Skulle det gå att ordna en sådan best och hur långt borta skulle den i så fall vara? Vi pratade tidigare i tråden Triumph TE-1, de har inte släppt någon data än men när prototypen presenterades antyddes att den skulle kunna tas ut på en bana utan att alldeles göra bort sig.

Jag ser faktiskt fram emot att någon skulle testa dagens koncept för att få lite verklig data på hur de funkar i vardagslag likväl som under lite roliga bandagar eller grussprättande…
 
Last edited:

Zeromannen

Guest
Jag ser faktiskt fram emot att någon skulle testa dagens koncept för att få lite verklig data på hur de funkar i vardagslag likväl som under lite roliga bandagar eller grussprättande…
Problemet är att denna någon inte skulle bli trodd på. Själv kör jag min elhoj med ett leende på läpparna och skrattar lite åt alla självutnämnda ”experter” på ämnet elhojar vars enda erfarenhet är att dom sett nån film på tuben eller läst nån test i en blaska. Det blir lite lätt komiskt när hela anti-elhojsmaffian inte ens sett en elhoj ute på vägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är att denna någon inte skulle bli trodd på. Själv kör jag min elhoj med ett leende på läpparna och skrattar lite åt alla självutnämnda ”experter” på ämnet elhojar vars enda erfarenhet är att dom sett nån film på tuben eller läst nån test i en blaska. Det blir lite lätt komiskt när hela anti-elhojsmaffian inte ens sett en elhoj ute på vägen.
Vad är dina erfarenheter av bensinhojar då?

Är det den där XR125an?

Det finns dom som kör trimmad Reijju Drac med ett leende på läpparna, det betyder inte att det är en fullvärdig motorcykel för det
 

Zeromannen

Guest
Det finns dom som kör trimmad Reijju Drac med ett leende på läpparna, det betyder inte att det är en fullvärdig motorcykel för det
Vi har ganska tydliga stadgar vad som är motorcyklar, 3st sist jag kollade. En Rieju klassas mig veterligen som moped, även om du kanske anser att en sådan är en motorcykel.

Min Zero, du kanske har sett en bild på den på nätet, klassas som en mellanviktare.
Mitt tips, provkör! Vem vet, du kanske gillar den och är beredd att betala 150,000 för den ;) .

Vad kör du själv i dagsläget?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Problemet är att denna någon inte skulle bli trodd på. Själv kör jag min elhoj med ett leende på läpparna och skrattar lite åt alla självutnämnda ”experter” på ämnet elhojar vars enda erfarenhet är att dom sett nån film på tuben eller läst nån test i en blaska. Det blir lite lätt komiskt när hela anti-elhojsmaffian inte ens sett en elhoj ute på vägen.
Det finns hopp, där det finns vilja ? Jag har i alla fall provat och jag gillar upplevelsen. Annorlunda och kul? Vad jag skulle önska att se i slutändan är hundratals personers intryck i alla möjliga variationer av tillämpningar...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag frågade GuW vad han kan om produktion när han skrev att man kunde stansa ut håligheterna i svingarmen istället för att fräsa..
Jag skrev aldrig att man kunde stansa ut håligheterna.
Det var hela min poäng, att det är snyggt med CNC fräst Alu på prototypen, men i produktion har man inte tid med det utan vill helst stansa ut hela hojen.

Poängen var att det blir inga fräsiga CNC håligheter på produktionshojen, utan förmodligen en gjutan blobb med frästa ändar.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top