Elhojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Finns det någon elglidare på marknaden?
Tänker inte på Livewire nu, då den är mera sportster/nakenhoj, men en äkta glidare.
Om inte, så varför inte?

Vikten är inte ett problem, räckvidden spelar mindre roll, är man tvungen att stanna längre stunder för att "tanka" är detta sälla ett problem snarare bra, toppfart på 140 km/h är väl accepterbart, sov.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tänker inte på Livewire nu, då den är mera sportster/nakenhoj, men en äkta glidare.
Om inte, så varför inte?

Vikten är inte ett problem, räckvidden spelar mindre roll, är man tvungen att stanna längre stunder för att "tanka" är detta sälla ett problem snarare bra, toppfart på 140 km/h är väl accepterbart, sov.
Jag tänker nog att ljudet är ett viktigt attribut för målgruppen, inte köregenskaper, prestanda osv...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Om inte, så varför inte?

Långa tankstopp är definitivt en showstopper för mig, i det sättet jag reser och kör hoj. Och för grusbusandet är långa tankstopp döden. Och redan nu är nedstängningen av bensinmackar i glesbygd ett problem.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Med bonusmalus och nollräntor kan ju svennebanan privatleasa en folktesla för 6 lök i månaden. Omställningen till elbilar verkar ju gå snabbare än politikerna tänkt sig, med tanke på hur snabbt skattesubventionerna tar slut. Vet inte om man skall skratta eller gråta över det, som skattebetalare.

Stora genombrottet för motorcyklar kräver nog en ny batteriteknologi. Men den kommer nog inom några år.
Och sen går räntan upp ynka 3% och månadskostnaden för bilen nästan fördubblas...

Man kan välja, antingen:
- passar man på att amortera sina lån så mycket det går då räntan är låg
- eller konsumerar man upp de räntepengar som man slipper betala
- eller så köper man massa nya prylar "då det är så billig ränta"

Kommer bli tufft för de som inte fixar sina lån då räntan ökar till 5-6%

Idag räknar elbilsköpare med låg ränta och låg värdeminskning.
Snabb tekniska utveckling, ger att andrahandsvärdet sjunker. Det i kombination med ökade räntor riskerar att många tvingas sälja sina bilar pga höga månadskostnader.
= värdet sjunker än mer = jobbig situation om man sitter med en elbil för 600-900kSEK.

Tror inte detta händer inom 2år, men man ska vara medveten om att leasingkontrakten är på 3år. Långt dit.
Jag räknar mina boende/bilkostnader så jag fixar 6% ränta.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Kärn- och vattenkraft borde självklart vara basen för elproduktion men de mer fluktuerande formerna och folks olika elbehov vid olika tidpunkter kan balanseras med vätgasproduktion eller bitcoin mining eller annat nyttigt.
WORD!
Vi behöver stabil elproduktion.

Vätgas tror jag mest på inom tunga transporter. Lastbil med batterier får nämligen allt för stor tyngd borttagen från nyttolasten. Där är vätgas en bättre lösning.

Vätgas för bilar tror jag inte på. Ge batteriteknologin 10år så blir detta bra.
Och när alla vant sig vid det massiva effekten i en elmotor, kommer ingen vilja ha vätgas!

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Och sen går räntan upp ynka 3% och månadskostnaden för bilen nästan fördubblas...

Man kan välja, antingen:

Snabb tekniska utveckling, ger att andrahandsvärdet sjunker. Det i kombination med ökade räntor riskerar att många tvingas sälja sina bilar pga höga månadskostnader.
= värdet sjunker än mer = jobbig situation om man sitter med en elbil för 600-900kSEK.

Tror inte detta händer inom 2år, men man ska vara medveten om att leasingkontrakten är på 3år. Långt dit.
Ja, det är skrämmande. Jag är ganska säker på att inflationen kommer att bita sig fast. 5% i år och 10% nästa år?
Ingves och hans centralbankskollegor har helt tappat greppet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
WORD!

Vätgas tror jag mest på inom tunga transporter. Lastbil med batterier får nämligen allt för stor tyngd borttagen från nyttolasten. Där är vätgas en bättre lösning.

Och när alla vant sig vid det massiva effekten i en elmotor, kommer ingen vilja ha vätgas!
Batterier då. För 50 mils räckvidd med dryga 10 kWh förbrukning per mil (enligt test med fullstor Volvo) går det åt ca 560 kWh batterier. Vikten på dessa batterier är med 2017 års vanliga Teslabatterier ca 2500 kg.

Då tar man bort

Motor, ca 1,5 ton
Växellåda, ca 400 kg
Axlar och differentialer, ca 500 kg
Bränsletankar, ca 500 kg inkl diesel

Avgassystem, kylsystem, oljor mm tillkommer.

Lägg istället till 2 motorer som väger kanske 100 kg styck inkl invertrar och lite elektronik.

Är det verkligen så att lastvikten minskar?

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Igen, vad ska du göra med 100% vridmoment på lågt varvtal? Det här är grundläggande fysik du fått helt om bakfoten.

En elmotor tenderar dessutom att tappa vridmoment vid högre varv. Jämför vridmomentskurvorna för 701 och zero och återkom om du fortfarande menar att man i princip har 100% vridmoment oavsett varvtal. Du har helt fel.
Utmärkta grafer!
Många glömmer att det är EFFEKT som behövs för att acca.

Dessutom
Vridmoment kan vara 1000Nm, men om varvtalet är noll utvecklas ingen effekt.
Dvs att ange vridmomentet utan att samtidigt ange varvtal är meningslöst.
Att FÅ förstår innebörden av en vridmomentkurva gör att man nästan vill förbjuda den..."max vridmoment" känns nästan som ett påhitt för att sälja mer bilar.

Som du skriver Tegel1432, enkel fysik.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Utmärkta grafer!
Många glömmer att det är EFFEKT som behövs för att acca.

Dessutom
Vridmoment kan vara 1000Nm, men om varvtalet är noll utvecklas ingen effekt.
Dvs att ange vridmomentet utan att samtidigt ange varvtal är meningslöst.
Att FÅ förstår innebörden av en vridmomentkurva gör att man nästan vill förbjuda den..."max vridmoment" känns nästan som ett påhitt för att sälja mer bilar.

Som du skriver Tegel1432, enkel fysik.
Få se nu, vilken är den snabbaste standardbilen på 402 meter nu igen? Och hur drivs den?

Apropå effekt då.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
WORD!

Jag var nog otydlig. Det är inte ren vätgasdrift jag syftar på utan bränsleceller, alltså eldrift genererat från vätgas. Samma som BEV men med bra räckvidd och snabb tankning. Dock dyrare och mindre effektivt.

Batterier då. För 50 mils räckvidd med dryga 10 kWh förbrukning per mil (enligt test med fullstor Volvo) går det åt ca 560 kWh batterier. Vikten på dessa batterier är med 2017 års vanliga Teslabatterier ca 2500 kg.

Då tar man bort

Motor, ca 1,5 ton
Växellåda, ca 400 kg
Axlar och differentialer, ca 500 kg
Bränsletankar, ca 500 kg inkl diesel

Avgassystem, kylsystem, oljor mm tillkommer.

Lägg istället till 2 motorer som väger kanske 100 kg styck inkl invertrar och lite elektronik.

Är det verkligen så att lastvikten minskar?
Ja.
Få se nu, vilken är den snabbaste standardbilen på 402 meter nu igen? Och hur drivs den?

Apropå effekt då.
Någon Teslamodell. Med el.

Tror ingen argumentar mot att Teslas effekt är kanon. Räckvidd och laddtid är en annan femma. Diskussionen handlade om 100% vrid vid alla varvtal. Det är fel, enligt högstadieklassens fysikbok.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Ja, det är skrämmande. Jag är ganska säker på att inflationen kommer att bita sig fast. 5% i år och 10% nästa år?
Ingves och hans centralbankskollegor har helt tappat greppet.
Ja och det värsta är att de skötsamma får ta smällen. Som alltid.
Banken kan spekulera bort stora summor och bli räddade av staten, vilket innebär att de KAN/VÅGAR spekulera.
I detta fall fullkomligt vräka ut leasingkontrakt & lån till svindyra elbilar och dyra bostäder till kreti o pleti.

Var likadant strax innan 2007/8.
Håll i hatten!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vilken bilmotor väger 1,5ton? Vilken växellåda väger 400kg?
Osv.
Pudlar och ska lära mig att läsa alla inlägg.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vilken bilmotor väger 1,5ton? Vilken växellåda väger 400kg?
Osv.
Inte mycket verklighetsuppfattning där inte.
Nu har jag ingen vidare koll på vad olika motorer väger, men det var väl lastbilsmotor och tillhörande växellåda som diskuterades, inte bilmotor.

Zeromannen

Guest
Ja teoretiskt är detta logiskt, praktiskt blir det inte så.
För då alla som har råd att köpa elbilar för 500+ kSEK säljer sina fossilbilar (troligen ganska nya/dyra då det kräver sin inkomst att köpa en elbil) kommer det ta över 10-15år innan dessa bilar är i en prisklass som innebär att skrotbilarna ersätts.
Jag skrev väl att det blir en kedjereaktion? Den som kör det sämsta skräpet kanske hoppar upp till en 10K bil med katalystator när den som står på toppen av näringskedjan byter till en helt ny elbil. Inte att dens bil som byts mot mot en elbil ska köpas av skrotåkarna.

Zeromannen

Guest

Man kan välja, antingen:

Det där med räntan har man hört sedan vi gjorde valet att vara med i EMU https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_införande_av_euron_i_Sverige_2003 . "Går vi inte med i EMU kommer räntan ligga på 7-10% för all framtid". Vi gick inte med, jag röstade nej, tycker vi har klarat oss ganska bra ändå.

Bra personlig bedömning med att klara 6% ränta, bankerna räknar med 7% för nya kunder idag om du ska ta bolån.

Andrahandsvärdet för bilar kan man bara spekulera i. Hur ser det ur 2-3 år bakåt i tiden? Hur har halvledarbristen påverkat begagnatpriserna? Min egna dieselhäck har samma utpris hos handeln som när jag köpte den för 3 år sedan. Hörde att om man beställer en elbil modell Kia idag så är det leverans nästa sommar, yes 1,5 års väntetid. Sjunkande andrahandsvärde kanske kan diskuteras...

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag skrev väl att det blir en kedjereaktion? Den som kör det sämsta skräpet kanske hoppar upp till en 10K bil med katalystator när den som står på toppen av näringskedjan byter till en helt ny elbil. Inte att dens bil som byts mot mot en elbil ska köpas av skrotåkarna.
Jo det skrev du.
Men jag tror att kedjereaktion kommer ta tid.
De som idag kör skräpbilar kommer troligen inte heller kunna byta upp sig till en delvis nyare dyrare bil - även o dessa fanns. Då de uppenberligen redan finns och de uppenbart kör vidare...

Zeromannen

Guest
För att återgår till trådens ämne. Visste ni att världens snabbaste serieproducerade motorcykel är elektrisk?? https://lightningmotorcycle.com/
"The LS-218 is the fastest production motorcycle in the world – gas or electric."

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det där med räntan har man hört sedan vi gjorde valet att vara med i EMU https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_införande_av_euron_i_Sverige_2003 . "Går vi inte med i EMU kommer räntan ligga på 7-10% för all framtid". Vi gick inte med, jag röstade nej, tycker vi har klarat oss ganska bra ändå.

Bra personlig bedömning med att klara 6% ränta, bankerna räknar med 7% för nya kunder idag om du ska ta bolån.

Andrahandsvärdet för bilar kan man bara spekulera i. Hur ser det ur 2-3 år bakåt i tiden? Hur har halvledarbristen påverkat begagnatpriserna? Min egna dieselhäck har samma utpris hos handeln som när jag köpte den för 3 år sedan. Hörde att om man beställer en elbil modell Kia idag så är det leverans nästa sommar, yes 1,5 års väntetid. Sjunkande andrahandsvärde kanske kan diskuteras...
Utmärkt exempel på hur osäkert allt är.
Saker utanför vår kontroll i sverige och i EU påverkar oss utan att man kan förutsäga det.
Samt utanför vår kontroll i hela världen (nu senast pandemin)

Antingen är man förberedd, eller inte.
Alla kan själva välja.
Jag har viss marginal så min familj fixar lite utmaningar.
Har levt som student under 5år och SKIT det var tufft ekonomiskt. Åt havregrynsgröt utan mjölk o sylt, samt pasta utan sås/kött till. Nyttig lärdom!
Jag njuter av livet, köper dyra saker o bor i ett stort hus, men ser till att ha marginal.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras