Elhojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Okej, jag bara kollade lite snabbt på blocket och såg denna 2022’a för 290,900.
SE har cruise control, väskor, KECS Skyhook aktiv fjädring och en massa annan lull-lull.
Sen har väl H2:an en motor som spöar Energican också ;)

Vore faktiskt ganska roligt att se ett race mellan dem
 

Zeromannen

Guest
SE har cruise control, väskor, KECS Skyhook aktiv fjädring och en massa annan lull-lull.
Sen har väl H2:an en motor som spöar Energican också ;)

Vore faktiskt ganska roligt att se ett race mellan dem
Farthållare tror jag Energican har också. Energican gör 0-100 på 2,6s, kostar 1-2kr/mil i ”soppa”, 215Nm;)
Den får säkert tokspö av H2’an med tanke på att den bara gör 240. Finns en 20min video på tuben med Energican ihop med Ss1000r och H2.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast betalar man +300 000 SEK för en hoj är priset på soppa ganska oväsentligt.
Lite som att köpa en supersportbil och fundera om man kommer ha råd att tanka :hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
SE har cruise control, väskor, KECS Skyhook aktiv fjädring och en massa annan lull-lull.
Sen har väl H2:an en motor som spöar Energican också ;)

Vore faktiskt ganska roligt att se ett race mellan dem
Du valde den absolut dyraste H2 man kan köpa och ändå diffar det rejält.
Farthållare tror jag Energican har också. Energican gör 0-100 på 2,6s, kostar 1-2kr/mil i ”soppa”, 215Nm;)
Den får säkert tokspö av H2’an med tanke på att den bara gör 240. Finns en 20min video på tuben med Energican ihop med Ss1000r och H2.
En elektrisk mutterknack har ofta över 200Nm också. Det är endast effekten och effektkurvan på bakhjulet som är intressant. Allt annat är en ofullständig kalkyl.

Tur att videon inte var längre än 20 minuter. Räckvidden är ju inget vidare när man buskör.

Energican verkar ändå hyffsat. Hade den inte varit så tung, så dyr och haft bättre räckvidd så hade jag nog köpt en. Tror det lär dröja tio år till innan det finns prisvärda vassa elhojar med bra räckvidd.
 

Zeromannen

Guest
Så är det! Och diskuterar man hojar på denna prisnivån så kanske man rycker på axlarna om den kostar 329,900 eller 290,000. För Energican så är det tekniken man får betala för, det senaste kostar. Jag hade inte heller betalat 330,000 för en hoj, så stort är inte mitt hojintresse. Men det säger inte att jag inte anser att den är rimligt prissatt i kontrast till motsvarande ice-hoj.

För övrigt så tror jag att det är ganska hektiskt på utvecklingsavdelningarna idag hos dom stora märkena. Det är en stor omställning som sker och hänger man inte med så kommer deras mc-avdelningar behöva läggas ned, säljas, slås ihop med andra, det har ju hänt tidigare. Inom bilindustrin är det en ganska klar röd linje, viftar man bort el som drivning likt en fluga så är man snart passe. Tom. många uttalade sportbilar kommer vara helt drivna av el när nästa generation presenteras. Att inte motorcyklar skulle gå ”samma öde till mötes” finner jag osannolikt. Finns det ingen efterfrågan så finns det ingen budget att utveckla nya ice-hojar. Med ökade drivmedelspriser, straffbeskattningar, förbudszooner osv. så tar man ganska effektivt bort efterfrågan.

Själv tycker jag det är på både gott och ont. Har alltid älskat förbränningsmotorer och det har varit ett stort intresse sedan jag köpte en rc-bil som gick på metanol i 10-års åldern, sedan blev det båtmotorer, mopeder, motorcross, bilar. Det blir idag lite som att släppa taget om relingen när allt ska elektrifieras. Hade jag haft större garage så hade jag köpt en Porsche 911 som skulle få åldras med mig, ha kvar något från en svunnen tid, något som inte tillverkas längre. För man förstår ju samtidigt att vi måste ändra på något i vårat livssätt när man ser till klimatdebatten.

Vi har ju dom sista åren haft en stor utfasning av 2-taktare till fömån för 4-taktare. Sonen har både utombordare och moped som är 2-taktare, och jag kan villigt erkänna att dessa motorer framkallar väl inga glädjerop i min bok när man känner lukten och ser röken ur avgasrören idag. I min ungdom fick man ju ståfräs av Castrol TTS som hälldes i crossarna. Men idag känns det bara så fel när man vet vad det bidrar till, sjukdomar, luftföroreningar osv.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Farthållare tror jag Energican har också. Energican gör 0-100 på 2,6s, kostar 1-2kr/mil i ”soppa”, 215Nm;)
Den får säkert tokspö av H2’an med tanke på att den bara gör 240. Finns en 20min video på tuben med Energican ihop med Ss1000r och H2.
Ett race Stockholm till Malmö o tebax vore kul att se.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
......Det är en stor omställning som sker och hänger man inte med så kommer deras mc-avdelningar behöva läggas ned, säljas, slås ihop med andra, det har ju hänt tidigare. Inom bilindustrin är det en ganska klar röd linje, viftar man bort el som drivning likt en fluga så är man snart passe. Tom. många uttalade sportbilar kommer vara helt drivna av el när nästa generation presenteras. Att inte motorcyklar skulle gå ”samma öde till mötes” finner jag osannolikt. Finns det ingen efterfrågan så finns det ingen budget att utveckla nya ice-hojar. Med ökade drivmedelspriser, straffbeskattningar, förbudszooner osv. så tar man ganska effektivt bort efterfrågan.
Eller så säljer man på andra marknader.
De EU länder som vill förbjuda bensinen är inte hela världen direkt, inte ens hela EU. Så även om nu andra länder kommer att följa efter så småningom så försvinner inte marknaden för företagen.
Visst måste de utveckla elmotorcyklar för att finnas kvar, men bensinen kommer inte fasas ut världen över på en lång stund.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller så säljer man på andra marknader.
De EU länder som vill förbjuda bensinen är inte hela världen direkt, inte ens hela EU. Så även om nu andra länder kommer att följa efter så småningom så försvinner inte marknaden för företagen.
Visst måste de utveckla elmotorcyklar för att finnas kvar, men bensinen kommer inte fasas ut världen över på en lång stund.
Vilka tillverkare utvecklar förbränningsmotorer bortom 2030 i dagsläget? 2025?

Det handlar inte om att förbjuda bensin, omställningen sker rakt över hela samhället och de länder som idag kan uppfattas ligga längst bort i omställningen kan mycket väl ha den snabbaste omställningen just på grund av att man inte investerat fast sig så hårt.

Exempelvis hade många även mycket fattiga afrikanska länder ett mer utbyggt mobilnät och fungerande betallösningar via mobiltelefonen på plats flera år innan Sverige, som ändå annars får anses vara rätt framstående inom området.

När det gäller fordon så finns det miljarder människor som aldrig kommer att skaffa sig en bensin- eller dieselbil utan den första bil de köper kommer sannolikt att vara en billig kinesisk elbil - som kanske rentav laddas med solceller.

Och när det gäller hojar och recreation vehicles så är det samma omställning även där, och där finns det pengar att tjäna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilka tillverkare utvecklar förbränningsmotorer bortom 2030 i dagsläget? 2025?

Det handlar inte om att förbjuda bensin, omställningen sker rakt över hela samhället och de länder som idag kan uppfattas ligga längst bort i omställningen kan mycket väl ha den snabbaste omställningen just på grund av att man inte investerat fast sig så hårt.

Exempelvis hade många även mycket fattiga afrikanska länder ett mer utbyggt mobilnät och fungerande betallösningar via mobiltelefonen på plats flera år innan Sverige, som ändå annars får anses vara rätt framstående inom området.

När det gäller fordon så finns det miljarder människor som aldrig kommer att skaffa sig en bensin- eller dieselbil utan den första bil de köper kommer sannolikt att vara en billig kinesisk elbil - som kanske rentav laddas med solceller.

Och när det gäller hojar och recreation vehicles så är det samma omställning även där, och där finns det pengar att tjäna.
I dagsläget är följande marknader de största när det gäller motorcyklar: Kina, Indien, Indonesien och Vietnam. De säljer väl typ 38 miljoner motorcyklar per år.
I EU såldes det 883 000 motorcyklar 2020. I USA var det 780 000.

Den afrikanska laddinfrastrukturen är förvisso säkert bättre än vissa delar av inre Norrland, men att köra elhoj i Afrika leder nog till bra benmuskler när man knuffar hojen till närmaste laddstation.

Elbil som laddas med solceller... Du pratar inte om solceller på taket som skall ladda bilen nu va? För då kravs det nog både revolutioner inom solceller och att man ökar elmotorns effektivitet från dagen 95% till ganska mycket mera.

Men visst kommer de flesta om inte alla att utveckla elhojar för att finnas kvar på de marknader som kräver det.
Men resten av världen lär nog fortsätta med ICE en bra stund till.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får jag milen och priset kan jag pruta på vikten.
Visst, man vill inte ha en 300+ kg, men det kommer det inte vara heller då dagens eldrift inte är så värst mycket tyngre än bensindrift.
Nej, eldriften är mycket lättare än bensindriften redan.
Det är bara batterierna som är tunga.
Har man lång skarvsladd eller bara ska köra 402m så blir vikten inte så farlig.

Anledningen till att "dagens eldrift inte är så värst mycket tyngre än bensindrift" är att fanatikerna accepterar 11 mils räckvidd på ett elfordon som jämförs med ett bensinfordon med 60-70 mils räckvidd

Ska du få milen blir det fortfarande tungt, batterier väger, det är en naturlag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nej, eldriften är mycket lättare än bensindriften redan.
Det är bara batterierna som är tunga.
Har man lång skarvsladd eller bara ska köra 402m så blir vikten inte så farlig.

Anledningen till att "dagens eldrift inte är så värst mycket tyngre än bensindrift" är att fanatikerna accepterar 11 mils räckvidd på ett elfordon som jämförs med ett bensinfordon med 60-70 mils räckvidd

Ska du få milen blir det fortfarande tungt, batterier väger, det är en naturlag.
Nu tänkte jag förvisso typ på fullsmetade Audis bensin kontra el.
En ID3 väger väl 1800 medans en MK.8 dryga 1500
Du kommer aldrig, med dagens batterivikter, kunna ersätta en R-hoj med dylik elhoj i samma viktklass. Däremot skulle du på t.ex. glidarsidan eller touringsidan kunna hamna på liknande siffror.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I dagsläget är följande marknader de största när det gäller motorcyklar: Kina, Indien, Indonesien och Vietnam. De säljer väl typ 38 miljoner motorcyklar per år.
I EU såldes det 883 000 motorcyklar 2020. I USA var det 780 000.

Den afrikanska laddinfrastrukturen är förvisso säkert bättre än vissa delar av inre Norrland, men att köra elhoj i Afrika leder nog till bra benmuskler när man knuffar hojen till närmaste laddstation.

Elbil som laddas med solceller... Du pratar inte om solceller på taket som skall ladda bilen nu va? För då kravs det nog både revolutioner inom solceller och att man ökar elmotorns effektivitet från dagen 95% till ganska mycket mera.

Men visst kommer de flesta om inte alla att utveckla elhojar för att finnas kvar på de marknader som kräver det.
Men resten av världen lär nog fortsätta med ICE en bra stund till.

Inte ens ett helt garage med solceller på taket laddar speciellt fort, man får nog räkna med ett par dagar för att få fullt från tomt. (100kW batteri)
(förutsatt att bilen står hemma i garaget när solen lyser)

Solceller på taket på fordonet är bara löjligt, man KANSKE rymmer 200W paneler, men dom ligger platt på taket och reflekterar bort det mesta av den instrålade energin.

Det där löjliga hipsterprojektet i Trollhättan som har gått i konkurs fler gånger än man kan räkna skulle ju fylla hela bilens kaross med solceller, trots att det aldrig går att parkera bilen så att mer än en tredjedel får solljus, och parkerar man en sida mot solen så är panelerna på den sidan vertikala och dom på taket horisontella så inga av dom levererar speciellt bra.

När jag är ute i skog och mark med batteri och solcell så justerar jag vinkeln på panelen minst en gång i timmen och ser skilnad på ampermätaren.
Får man skugga på en av cellerna kan man räkna bort i princip hela panelen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Solceller är högst realistiska alternativ på många håll i tredje världen. Absolut inte på taket på ett fordon utan för att få ström överhuvudtaget där man inte haft det förut, inklusive möjlighet att ladda din elmoppe/elmotorcykel. Om de sedan sitter på huset eller på gården spelar mindre roll. Solceller utvecklas just nu som integrerad del av takpannor eller rentav väggelement och har betydligt bättre verkningsgrad än vad de hade för bara fem år sedan.

Angående räckvidd på elmotorcyklar: De allra flesta hojar i världen idag har mellan 20 och 30 mils räckvidd och väldigt väldigt få kör längre än så på en dag. Den allra största delen av världens tvåhjulingar används till pendling och kanske 2-10 mil om dagen.

I övrigt finns det ett litet fåtal som likt jag själv ofta kör längre sträckor, det kommer att dröja några år till men de flesta även i Sverige ligger nog på några mil om dagen och kanske 10-15 mil på en fin dagstur. Vilket syns även på genomsnittliga körsträckor på hojar till salu.
 

Zeromannen

Guest
Nu tänkte jag förvisso typ på fullsmetade Audis bensin kontra el.
En ID3 väger väl 1800 medans en MK.8 dryga 1500
Du kommer aldrig, med dagens batterivikter, kunna ersätta en R-hoj med dylik elhoj i samma viktklass. Däremot skulle du på t.ex. glidarsidan eller touringsidan kunna hamna på liknande siffror.
Inom offroad-segmentet så ligger man ganska nära. Jag jämför ofta min Zero med Husqvarnas 701. Hade man satt i ett 14,4kW batteri i min hoj så hade vikten landat på 175kg och räckvidden på +25 mil. En Husqvarna 701 Enduro väger 160kg fulltankad och rullar ungefär 26 mil på en tank.

Sägs att batterierna blir 5% bättre för varje år, så jag tror inte att det är så värst många år bort innan batteri och bensin ligger ganska nära varandra i räckvidd.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inom offroad-segmentet så ligger man ganska nära. Jag jämför ofta min Zero med Husqvarnas 701. Hade man satt i ett 14,4kW batteri i min hoj så hade vikten landat på 175kg och räckvidden på +25 mil. En Husqvarna 701 Enduro väger 160kg fulltankad och rullar ungefär 26 mil på en tank.

Sägs att batterierna blir 5% bättre för varje år, så jag tror inte att det är så värst många år bort innan batteri och bensin ligger ganska nära varandra i räckvidd.
Jag tror att du har helt rätt. Offroadsegmentet är nog det segment där elhojarna kommer att dyka upp snabbast och inom en ganska snar tid. (Tänker på Stark Varg med fler)
Dels inom tävlingssporten för motocross och enduro men även inom light enduro såsom enklare stigkörning och lätt grus utan packning där man idag kör KTM 500, 690 och Hussekvarna 701 och turer på max 20-25 mil. Historiskt sett har det funnits ganska många hojar i den klassen, Kawa KLX, Yamaha XT, KTM LC osv. Där kan man redan idag konstruera en elhoj som skulle fungera.
Snackar vi om GS gänget och Adventurekörningen så är det nog tyvärr långt bort. Elhojarna har för kort räckvidd oavsett vikt helt enkelt. Sporthojar och adventure, muskelstreet och liknande kommer nog inte att slå igenom förrän det finns en bättre (lättare) batteriteknologi.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Farthållare tror jag Energican har också. Energican gör 0-100 på 2,6s, kostar 1-2kr/mil i ”soppa”, 215Nm;)
Den får säkert tokspö av H2’an med tanke på att den bara gör 240. Finns en 20min video på tuben med Energican ihop med Ss1000r och H2.
Med all respekt. Vridmomentet på en elmotor är helt värdelöst som jämförelsemått eftersom det enda som är intressant är effekt och vrid på bakhjulet.
Det finns elmotorer som sitter i hjulet som därmed inte har någon utväxling och det finns elmotorer som har utväxling med högst varierande utväxlingar beroende på hur mycket elmotorn i fråga kan varva.
Även en bensindriven motorcykel har ju utväxling. Flera till och med. Och den utväxlingen påverkar vilket moment man får på bakhjulet. Har du en utväxling på 1:5 så innebär 100 nm på vevaxeln ca 500 nm till bakhjulet.
För bensindrivna motorcyklar så kan det vara ett vettigt jämförelsetal då många motorcykelmotorer har ungefär samma toppvarv vilket innebär att utväxlingarna är ofta relativt likvärdiga. Dessutom går det relativt enkelt att hitta siffror på utväxlingarna i de fallen. För elmotorer så finns det elmotorer som har toppvarv allt från 2000 rpm upp till 40 000 rpm vilket innebär att du inte kan säga absolut något alls om värdet i det om du inte samtidigt vet utväxlingen och den anges aldrig för elfordon över huvudtaget. Man anger bara ett fantastiskt högt värde och sen "glömmer man bort" att tala om att det fantastiskt höga värdet inte är ett dugg högre än motsvarande värde för en bensinmotor eftersom man skiter i att tala om att det är med utväxlingen 1:1 eller något åt det hållet.
Så det enda som egentligen är av värde för en elmotorcykel är effekten räknat i hk eller kW.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top