Så är det! Och diskuterar man hojar på denna prisnivån så kanske man rycker på axlarna om den kostar 329,900 eller 290,000. För Energican så är det tekniken man får betala för, det senaste kostar. Jag hade inte heller betalat 330,000 för en hoj, så stort är inte mitt hojintresse. Men det säger inte att jag inte anser att den är rimligt prissatt i kontrast till motsvarande ice-hoj.
För övrigt så tror jag att det är ganska hektiskt på utvecklingsavdelningarna idag hos dom stora märkena. Det är en stor omställning som sker och hänger man inte med så kommer deras mc-avdelningar behöva läggas ned, säljas, slås ihop med andra, det har ju hänt tidigare. Inom bilindustrin är det en ganska klar röd linje, viftar man bort el som drivning likt en fluga så är man snart passe. Tom. många uttalade sportbilar kommer vara helt drivna av el när nästa generation presenteras. Att inte motorcyklar skulle gå ”samma öde till mötes” finner jag osannolikt. Finns det ingen efterfrågan så finns det ingen budget att utveckla nya ice-hojar. Med ökade drivmedelspriser, straffbeskattningar, förbudszooner osv. så tar man ganska effektivt bort efterfrågan.
Själv tycker jag det är på både gott och ont. Har alltid älskat förbränningsmotorer och det har varit ett stort intresse sedan jag köpte en rc-bil som gick på metanol i 10-års åldern, sedan blev det båtmotorer, mopeder, motorcross, bilar. Det blir idag lite som att släppa taget om relingen när allt ska elektrifieras. Hade jag haft större garage så hade jag köpt en Porsche 911 som skulle få åldras med mig, ha kvar något från en svunnen tid, något som inte tillverkas längre. För man förstår ju samtidigt att vi måste ändra på något i vårat livssätt när man ser till klimatdebatten.
Vi har ju dom sista åren haft en stor utfasning av 2-taktare till fömån för 4-taktare. Sonen har både utombordare och moped som är 2-taktare, och jag kan villigt erkänna att dessa motorer framkallar väl inga glädjerop i min bok när man känner lukten och ser röken ur avgasrören idag. I min ungdom fick man ju ståfräs av Castrol TTS som hälldes i crossarna. Men idag känns det bara så fel när man vet vad det bidrar till, sjukdomar, luftföroreningar osv.