Ett par reflektioner efter att ha läst kommentarer om RGNT:
* Hur många av de som kommenterat har kört en RGNT? Så att ni vet vad ni talar om? Jag bara undrar.
* Jag tror att många av oss har ett "för svenskt" (eller nordiskt, skandinaviskt) perspektiv. Man skriver om hipsters som vill visa upp sig och tar upp nackdelar som högt pris och begränsad räckvidd.
Jo, så kan det vara. Hos oss är det alltför få som lägger pengar på något som är en mix av praktisk pendel-mc och en snyggt designad life style-produkt. Fredde på Solsidan skulle kunnat ha en sådan. Men det finns inte tillräckligt många som Fredde och de Fredde som finns finner andra sätt att sticka ut. Det saknas inte alternativ för den som vill bli uppmärksammad i trafiken, på jobbet, och av grannarna i Den Dyra Förorten.
Dessutom regnar eller snöar det 180 dagar om året i stora delar av Sverige...
Medan det på kontinenten, i synnerhet söderöver, bör finnas tusentals som mc-pendlar till jobbet som skulle kunna tänka sig el-mc och vill åka något snyggare än en mer traditionell el-mc. Det regnar heller inte på samma sätt i Rom eller Barcelona, så vindruta och väderskydd har låg prioritet.
Alla går heller inte igång på utseendet på t ex BMWs eller Seats elscootrar... Det krävs ganska starkt ego och självkänsla av en traditionell mc-förare att visa upp sig t ex på en elscooter från BMW (fast den är riktigt bra att köra, jag har testat).
Så visst borde det finnas en europeisk marknad för en nischprodukt som RGNT.