Elhojar

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Antar att jag är en av de som du titulerar "man" (vilket iofs är korrekt).

Har inte kört RGNT och kan inte uttala mig om hur bra den är som MC, kan mycket väl vara en kanonhoj, men nu sålde den ju inte tillräckligt bra så företaget gick i konkurs.

Inser att hipster-referensen kan trigga en del, men om jag skulle uttrycka det jag skrev i mitt förra inlägg på business-språk istället för forumspråk skulle det vara: RGNT lyckades på kort tid bygga en hype kring såväl produkten som varumärket i sociala medier, men lyckades inte omvandla detta till faktisk försäljning i tillräcklig utsträckning. Detta behöver man inte ha kört hojen för att konstatera.
Ja, den här gången var det du, men du är inte ensam om att sätta en hipster-etikett. Det har gjorts av andra. Och som jag skriver (mellan raderna) så är det nog korrekt till en del.

Sedan är din kommentar att man inte lyckats sälja sin idé till tillräckligt många köpare också korrekt. Man måste kunna sälja mer än 150 hojar på ett helt år! 150 duger såklart inte, särskilt mot bakgrunden att målet för året tydligen var 800.

De allra, allra flesta köper inte en elhoj för €15 000 på nätet. Inte ens Fredde eller hipsters. :) Flertalet vill kunna se, känna och provköra innan köp av något så viktigt som en motorcykel.

Men att lyckas med det behöver man ett utbyggt nät av distributörer i rätt städer. Något som kräver massor av kapital och stooor uthållighet. Har man inte kapital och uthållighet så håller såklart inte planen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man kör en motorcykel lite halvt aktivt är det svårt att komma under 0,4 liter per mil. Det är ungefär som en bil. Då tänker jag att en elektrisk mc behöver lika stort batteri som en bil för att komma lika långt. Med 400 kg batteri blir det en klumpig mc.

Det finns andra ställen där batteri funkar bättre än för att driva en mc.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man kör en motorcykel lite halvt aktivt är det svårt att komma under 0,4 liter per mil. Det är ungefär som en bil. Då tänker jag att en elektrisk mc behöver lika stort batteri som en bil för att komma lika långt. Med 400 kg batteri blir det en klumpig mc.

Det finns andra ställen där batteri funkar bättre än för att driva en mc.

Fast en hoj med 5 mils räckvidd skulle kunna fungera till och från jobbet för ganska många om bara prislappen är rätt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fast en hoj med 5 mils räckvidd skulle kunna fungera till och från jobbet för ganska många om bara prislappen är rätt.
Jo, men då är man inne på extrema kompromisser, tycker jag. Då kan man nöja sig med en toppfart på 70 också och plötsligt är det nästan en moped.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man kör en motorcykel lite halvt aktivt är det svårt att komma under 0,4 liter per mil. Det är ungefär som en bil. Då tänker jag att en elektrisk mc behöver lika stort batteri som en bil för att komma lika långt. Med 400 kg batteri blir det en klumpig mc.

Det finns andra ställen där batteri funkar bättre än för att driva en mc.
Nu går det mesta av de där 0,4 litrarna åt att skapa värme (och oväsen som tar med sig en del av värmen ut). Sedan kan man ladda längs vägen om man kör långt. De flesta jag känner brukar av någon anledning vilja kliva av hojen efter 15-20 mil och ta en bensträckare, då hinner man få kanske 10 mils räckvidd till och då är det dags för käk. Osv.

Även med batteri kommer det att funka med MC, om än med fler och större kompromisser än med bil just pga vikten. Men batterier utvecklas, så jag är inte särskilt orolig för min del.

https://www.energicamotor.com/en/models/energica-experia/ Den verkar tex riktigt trevlig. Dyr och borde ha haft dubbla räckvidden men nu kan man ju ladda på nästan alla vanliga mackar också så det problemet är definitivt mindre än för bara några år sedan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu går det mesta av de där 0,4 litrarna åt att skapa värme (och oväsen som tar med sig en del av värmen ut). Sedan kan man ladda längs vägen om man kör långt. De flesta jag känner brukar av någon anledning vilja kliva av hojen efter 15-20 mil och ta en bensträckare, då hinner man få kanske 10 mils räckvidd till och då är det dags för käk. Osv.

Även med batteri kommer det att funka med MC, om än med fler och större kompromisser än med bil just pga vikten. Men batterier utvecklas, så jag är inte särskilt orolig för min del.

https://www.energicamotor.com/en/models/energica-experia/ Den verkar tex riktigt trevlig. Dyr och borde ha haft dubbla räckvidden men nu kan man ju ladda på nästan alla vanliga mackar också så det problemet är definitivt mindre än för bara några år sedan.
Såg du videon från MCN som postades nu i tråden? Förvisso inte Energica Experia men utan en zero och där uppgavs en faktisk räckvidd på ca 100 miles (Energica uppges ha lite mer) och enligt Allison som haft den som sin huvudsakliga motorcykel under ca 500 mil så fick hon förändra sitt sätt att köra mc på i grunden.

Absolut utvecklas batterierna, men behövs en utveckling som innebär i princip dubbla energidensiteten mot nuvarande, helst tre gånger så mycket, för att få både vikt och räckvidd till ungefär samma nivå som en motorcykel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såg du videon från MCN som postades nu i tråden? Förvisso inte Energica Experia men utan en zero och där uppgavs en faktisk räckvidd på ca 100 miles (Energica uppges ha lite mer) och enligt Allison som haft den som sin huvudsakliga motorcykel under ca 500 mil så fick hon förändra sitt sätt att köra mc på i grunden.

Absolut utvecklas batterierna, men behövs en utveckling som innebär i princip dubbla energidensiteten mot nuvarande, helst tre gånger så mycket, för att få både vikt och räckvidd till ungefär samma nivå som en motorcykel.
Zero är en annan skapelse, det blir som att jämföra en Tesla S mot en Nissan Leaf.

Men hur lång räckvidd har "en motorcykel" då? Jag vet ganska många som inte kommer längre än 20 mil innan de måste tanka. De flesta ligger väl kring kanske 30-35 mil. Jag kör 50-60 mil med min GSA men nog fasen brukar jag vilja stanna innan dess.

En Harley Sportster med 8-liters tank, kör man 10 mil ens? Räckvidd har väl aldrig ens varit en fråga när man köper hoj, man stannar ju ändå ganska ofta liksom.

Självklart är det kortare räckvidd, frågan är väl bara vilken roll det egentligen spelar i verkligheten...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Zero är en annan skapelse, det blir som att jämföra en Tesla S mot en Nissan Leaf.

Men hur lång räckvidd har "en motorcykel" då? Jag vet ganska många som inte kommer längre än 20 mil innan de måste tanka. De flesta ligger väl kring kanske 30-35 mil. Jag kör 50-60 mil med min GSA men nog fasen brukar jag vilja stanna innan dess.

En Harley Sportster med 8-liters tank, kör man 10 mil ens? Räckvidd har väl aldrig ens varit en fråga när man köper hoj, man stannar ju ändå ganska ofta liksom.

Självklart är det kortare räckvidd, frågan är väl bara vilken roll det egentligen spelar i verkligheten...

Skillnaden är att 10 liter bränsle tankar man på 2 minuter.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Zero är en annan skapelse, det blir som att jämföra en Tesla S mot en Nissan Leaf.

Men hur lång räckvidd har "en motorcykel" då? Jag vet ganska många som inte kommer längre än 20 mil innan de måste tanka. De flesta ligger väl kring kanske 30-35 mil. Jag kör 50-60 mil med min GSA men nog fasen brukar jag vilja stanna innan dess.

En Harley Sportster med 8-liters tank, kör man 10 mil ens? Räckvidd har väl aldrig ens varit en fråga när man köper hoj, man stannar ju ändå ganska ofta liksom.

Självklart är det kortare räckvidd, frågan är väl bara vilken roll det egentligen spelar i verkligheten...
Jo, absolut är zero och energica två helt olika kvalitetsnivåer. Det jag ville poängtera var hur det praktiskt är att köra med en begränsad räckvidd. Energican har ca 4 mil längre räckvidd (uppgiven, verkligheten rimligen lite mindre) så lite bättre men fortfarande ganska dålig.

Absolut finns det också olika typer av hojar och olika sätt att köra hoj, men poängen i videon att hon blir tvungen att ändra sitt körande ganska radikalt, t.ex. säger hon att hon är mycket mindre benägen att köra med bensinhojar pga att hon begränsar dem med elhojens räckvidd. Och, att hon har mindre flexibilitet på längre turer, samt att det tar mycket längre tid pga alla laddstopp (hon uppger dubbelt så lång restid). Sen såklart pris, en energica kostar nästan 300 000 kr. Det är rätt mycket dollars för en båge som bara funkar för kortare dagsturer.

Missförstå mig rätt nu, jag ser verkligen fram emot att även hojar ska bli elektriska och drömmer litegrann om Ducatis första el-sportis. Har på att göra-listan att provköra en energica nästa sommar också, för jag tror de är riktigt roliga hojar att köra. Men, just nu är ekvationen räckvidd/pris/vikt alldeles för dålig för att det ska vara ett möjligt alternativ för majoriteten av mc-åkarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tjugonde i vart fall. :) Inom några år trettionde. Och snålkör man (tråkigt/Norge) uppåt dubbelt så långt.

Du kommer max 10 mil om du laddat fullt under natten och i Norges backar handlar det kanske om 5 mil, därefter tar det 4h att ladda batteriet 60%.
Men med så mycket kaffedrickande förstår jag iofs att du tvingas sitta så mycket på toaletten.

Den skulle kunna fungerat som jobbpendlare för många om det varit en nolla mindre på prislappen.

Håller man 120 km/h så är batteriet tomt på 42 minuter och man har tagit sig 84 km. Sen är det 4 timmar på toaletten innan du har laddat batteriet för ytterligare 50 km.
Screenshot_20231211-073753.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På 6 timmar tar man sig alltså 134 km med en laddning. Det är 22 km/h.
Ytterligare 4h laddning och 50 km så är man uppe i 10.5h tid och 184 km. =17.5 km/h.

Den skulle komma ganska långt bak i resultatlistan om den fick dispens att delta i Halvvätternrundan.

Ytterligare en laddning så är den uppe i 15h och 234km = 15.6 km/h.
Fjärde laddningen 19.5h och 284 km = 14.6 km/h.
Och den klarar nog inte respittiden för stora Vätternrundan.

Den är kort sagt ett skämt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu går det mesta av de där 0,4 litrarna åt att skapa värme (och oväsen som tar med sig en del av värmen ut). Sedan kan man ladda längs vägen om man kör långt. De flesta jag känner brukar av någon anledning vilja kliva av hojen efter 15-20 mil och ta en bensträckare, då hinner man få kanske 10 mils räckvidd till och då är det dags för käk. Osv.

Även med batteri kommer det att funka med MC, om än med fler och större kompromisser än med bil just pga vikten. Men batterier utvecklas, så jag är inte särskilt orolig för min del.

https://www.energicamotor.com/en/models/energica-experia/ Den verkar tex riktigt trevlig. Dyr och borde ha haft dubbla räckvidden men nu kan man ju ladda på nästan alla vanliga mackar också så det problemet är definitivt mindre än för bara några år sedan.
Vad värmen har att göra med saken förstår jag inte. Det var en jämförelse med hur mycket energi som går åt på bil resp mc. Om den ena behöver samma mängd som den andra för samma resa tänker jag mig att det borde gälla även med batteri, dvs om en bil behöver 30 kWh för att gå 20 mil kommer en mc behöva samma mängd.

Jag vet att det finns folk som gärna stannar och fikar när de kör mc, men jag brukar tvinga mig själv till att stanna nånstans för att ta en bild av cykeln att posta här. Jag tycker nämligen om när andra postar bilder och straffar dem med bilder av min mc. Det är oftast det enda stopp jag gör förutom på macken.
En anledning att jag funderar på att byta ut min Yamaha är för att jag måste tanka hela jäkla tiden och där jag kör finns det kanske bensinstationer var fjärde-femte mil om jag tar en omväg. Längs rutterna finns det sällan alls. Ska jag då leta reda på en laddstation var tionde mil blir det ganska enformiga resor.

Jag har provat ett par olika elektriska mc eftersom jag generellt sett gillar teknik, men tekniken är inte färdig till annat än bestämda rutter ännu.
Att el funkar i bil vet jag eftersom det är närapå tio år sen jag köpte min första elbil. Idag ska jag åka till Göteborg, ha några möten imorgon och sen åka hem igen. För att det ska bli praktiskt har jag lånat min hustrus laddhybrid. Att stanna var 20:e mil i en halvtimme är opraktiskt, men att åka till och från jobbet är elbilen skitbra till.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag hade gärna haft en som pendlingshoj. Med den lilla "fördelen" att man inte hade kört några extrarundor så man kommer hem lite senare än beräknat bara för att det är roligt att köra hoj...

Men, den är för dyr och har för kort räckvidd. Jag kör 7-8 mil om dagen till och från jobbet, och det är ju inget problem för denna nu. Förhoppningsvis. Men det bör ju fungera även om några år, där blir det mer tveksamt kanske.

Och de har fortfarande inte skrivit något på hemsidan att de har konkat, det är lite konstigt.

1702289742688.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade gärna haft en som pendlingshoj. Med den lilla "fördelen" att man inte hade kört några extrarundor så man kommer hem lite senare än beräknat bara för att det är roligt att köra hoj...

Men, den är för dyr och har för kort räckvidd. Jag kör 7-8 mil om dagen till och från jobbet, och det är ju inget problem för denna nu. Förhoppningsvis. Men det bör ju fungera även om några år, där blir det mer tveksamt kanske.

Och de har fortfarande inte skrivit något på hemsidan att de har konkat, det är lite konstigt.

View attachment 493087

Dom hoppas väl in i det sista att folk ska lägga beställningar/handpeng till konkursboet.

Men lugn bara, det kommer nog snart någon ny "visionär" och köper upp resterna och tror att han ska klara sig bättre, eller så köper kina namnet och tillverkar dom med svenska flaggor på i ett par år tills folk inser att det har blivit kina-kvalitet...

Än säljer ju volvo...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dom hoppas väl in i det sista att folk ska lägga beställningar/handpeng till konkursboet.

Men lugn bara, det kommer nog snart någon ny "visionär" och köper upp resterna och tror att han ska klara sig bättre, eller så köper kina namnet och tillverkar dom med svenska flaggor på i ett par år tills folk inser att det har blivit kina-kvalitet...

Än säljer ju volvo...
Min granne sågar hela hösten med sitt dieseldrivna sågverk.
Ska tipsa honom, för det skulle ju vara perfekt att bara ersätta bakhjulet med en sågklinga.
Batteritiden kanske också gör att han tar frekventare raster, den idoga jäkla arbetsmyran.
Ljudet från hans sågverk får mig att känna mig sjukt lat...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top