Elhojar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade gärna haft en som pendlingshoj. Med den lilla "fördelen" att man inte hade kört några extrarundor så man kommer hem lite senare än beräknat bara för att det är roligt att köra hoj...

Men, den är för dyr och har för kort räckvidd. Jag kör 7-8 mil om dagen till och från jobbet, och det är ju inget problem för denna nu. Förhoppningsvis. Men det bör ju fungera även om några år, där blir det mer tveksamt kanske.

Och de har fortfarande inte skrivit något på hemsidan att de har konkat, det är lite konstigt.

View attachment 493087

Med det avståndet skulle jag bara våga köpa ifall det finns möjlighet att ladda på jobbet.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Med det avståndet skulle jag bara våga köpa ifall det finns möjlighet att ladda på jobbet.
Ja, det blir ju lite som att ha en bensinbil där man efter att bränslelampan tänts ändå envisas med att alltid köra de 7-8 milen till och från jobbet utan att tanka först. Funkar antagligen rätt ofta.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Det är en anledning till att jag inte har vågat köpa, förutom att den är dyr. Och nu försvinner de helt från min inköpslista, för det kommer väl inte att gå att få tag i reservdelar heller.

Jag får fram samma effekt med min gamla 125cc scooter istället, dvs den är inte så rolig så man kör omvägar, men behöver ändå tanka varje dag... :wiggle

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Ach so...

1702320610410.png

Hur ironiskt är det inte att den första H-D-cykeln i modern tid jag faktiskt gillat inte får heta H-D, utan LiveWire? *Ja, jävlar i min konservativa låda, Millwaukee* Och inte är ett blysänke utan en tämligen yster elhoj, sub-200 kg (bara en sån sak?).
Hoppas nu bara att Mulholland, alltså den inkommande, nya versionen av S2 Del Mar INTE har ballongdäck...

1702320645711.png

Yippie-kay-ey

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Zero är en annan skapelse, det blir som att jämföra en Tesla S mot en Nissan Leaf.

Men hur lång räckvidd har "en motorcykel" då? Jag vet ganska många som inte kommer längre än 20 mil innan de måste tanka. De flesta ligger väl kring kanske 30-35 mil. Jag kör 50-60 mil med min GSA men nog fasen brukar jag vilja stanna innan dess.

En Harley Sportster med 8-liters tank, kör man 10 mil ens? Räckvidd har väl aldrig ens varit en fråga när man köper hoj, man stannar ju ändå ganska ofta liksom.

Självklart är det kortare räckvidd, frågan är väl bara vilken roll det egentligen spelar i verkligheten...
Rangen ser jag inte som ett problem alls idag. Håller med det du säger. Problemet är att det är för dyrt och det tar för lång tid att ladda. En sportster stannar man till vid en mack och tankar på 2-3 minuter.

Jag vill verkligen iväg alltid när jag tankar, vill inte hänga vid macken 20 min. Stort problem att lösa för en som mig med laddtider.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vill minnas att KTM, Piaggio och några japanska tillverkare gick ut för något år sedan om att de skulle samarbeta om något batteribytes projekt. Någon som hört mer om det?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och så ryker nog kakan också strax.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Trodde det var klart med riskkapitalet redan eller behövde de mera?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rangen ser jag inte som ett problem alls idag. Håller med det du säger. Problemet är att det är för dyrt och det tar för lång tid att ladda. En sportster stannar man till vid en mack och tankar på 2-3 minuter.

Jag vill verkligen iväg alltid när jag tankar, vill inte hänga vid macken 20 min. Stort problem att lösa för en som mig med laddtider.

Väg-mack-tanka-väg tar i verkligheten minst 10 min, 5 om man verkligen riggar för att det skall gå fort (IBA-körning typ).

Poängen är snarare att hojen laddas när man ändå gör annat, man står inte vid hojen och glor i 20 min.

Men det där kommer med tiden att normaliseras även det, vi är rätt bra på att anpassa våra beteenden även om vi tror att vi inte kan göra det innan… Jag själv har ju tex tvingats upptäcka att jag är piggare med en bensträckare var 30-e mil samtidigt som totaltiden inte påverkas särskilt mycket då man ändå måste pausa med vissa mellanrum.

Även på hoj så vill ju de flesta stanna med kanske 15-20 mils mellanrum för att röka, pinka, tanka, dricka kaffe, äta, byta handskar, ringa frun osv osv osv. Hojen kan ju ladda under tiden…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vill minnas att KTM, Piaggio och några japanska tillverkare gick ut för något år sedan om att de skulle samarbeta om något batteribytes projekt. Någon som hört mer om det?

Inte hört eller läst mer om det. Jag tror att de flesta batteribytesprojekt har fallit på att verkligheten inom batteri- och laddningsutvecklingen har kört ifrån teorin om batteribyte med allt vad det innebär av affärsmodeller och infrastruktur.

Förr trodde man ju att batterierna skulle bara förbrukningsvara, nu ser man att de håller fordonets livslängd ut.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Det tycker jag vore lite tråkigt. De har ju ändå levererat hojar och man ser en hel del av dom i händerna på matutkörare (även om jag inte fattar hur det går ihop sig ekonomiskt att köra en svindyr moped i en lågmarginalbransch).
Jag skulle inte tacka nej till en Ösa :work eller Kalk :work även om jag är ganska långt ifrån att vilja betala begärt pris.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor

"Battery swapping" eller "power swap" är väl än så länge bara etablerat i sydostasien. På Taiwan t ex lär Gogoro ha omkring 11 000 fungerande batteridepåer eller GoStations, som de kallas där. I Sverige ser bl a VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) över möjligheterna. Finns en del att läsa i ämnet om man googlar...

Det är väl inte det enda framtidsalternativet men säkert en bra lösning för en del...?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Väg-mack-tanka-väg tar i verkligheten minst 10 min, 5 om man verkligen riggar för att det skall gå fort (IBA-körning typ).

Poängen är snarare att hojen laddas när man ändå gör annat, man står inte vid hojen och glor i 20 min.

Men det där kommer med tiden att normaliseras även det, vi är rätt bra på att anpassa våra beteenden även om vi tror att vi inte kan göra det innan… Jag själv har ju tex tvingats upptäcka att jag är piggare med en bensträckare var 30-e mil samtidigt som totaltiden inte påverkas särskilt mycket då man ändå måste pausa med vissa mellanrum.

Även på hoj så vill ju de flesta stanna med kanske 15-20 mils mellanrum för att röka, pinka, tanka, dricka kaffe, äta, byta handskar, ringa frun osv osv osv. Hojen kan ju ladda under tiden…
Jag håller även med dig när det gäller att stanna ofta. Jag kör typ aldrig längre än typ 5 mil utan att stanna men gör ej detta vid bensinmack utan på vägrenen eller i skogen. Men man tankar lätt under 5 minuter och där går våra åsikter isär. Är samma med bilen när man stannar. Jag vill INTE hänga på macken i 20 min och göra annat, jag vill därifrån.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Magnus Mossberg, raceråkare samt skribent på BIKE och Allt om MC här. Jag har intresserat följt debatten här och skulle vilja göra ett inlägg. Jag har nämligen haft förmånen att få besöka RGNT-fabriken och även provköra deras maskiner. Och hade konkursen väntat tre veckor till hade ni kunnat läsa storyn i nästa AoMC. Men nu blir det nog inte så...

Men....
1. Det var ett skönt gäng där på RGNT! Moderna MC-människor med ett fritt sinne. Flera körde hoj; Ducati, Triumph, Guzzi...
2. Inga av de "vanliga" hojåkare som häckar här på Sporthoj är (var) tilltänkta köpare. De siktade in sig på folk som annars inte skulle köra MC, folk som vill ha enkelt ägande utan kladd
3. VD:n pratade om att "När jag kör min Ducati så är jag ett med maskinen, när jag kör RGNT är jag ett med naturen"
4. OCH DET FUNKADE!!!!!! Jag som ser landsvägsåka/touring som slöseri med tid fann mig plötsligt gliiiida fram på den smala asfaltsvägen och njuta, mysa, lukta, kolla in.... bara må bra! Det var riktigt trevligt; 36 kg navmotor var inget problem, tvärtom, inget kedjerassel, bara fågelkvitter.
5. Och, mycket var svensktillverkat. I like!

Men, det kostade.... tyvärr...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kör typ aldrig längre än typ 5 mil utan att stanna men gör ej detta vid bensinmack utan på vägrenen eller i skogen.
Nu blir jag nyfiken, varför stannar du så ofta? Jag har knappt hunnit sortera tankarna efter fem mil.
----
Jag kom precis hem efter att ha kört drygt 50 mil med bil och hade jag inte behövt bensin hade jag nog varken gått på muggen eller ätit en korv när det var knappt halva sträckan kvar. Det är bara transport så allt som förlänger det är av ondo.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu blir jag nyfiken, varför stannar du så ofta? Jag har knappt hunnit sortera tankarna efter fem mil.
----
Jag kom precis hem efter att ha kört drygt 50 mil med bil och hade jag inte behövt bensin hade jag nog varken gått på muggen eller ätit en korv när det var knappt halva sträckan kvar. Det är bara transport så allt som förlänger det är av ondo.
Varför stannar du så sällan? :) Köra 50 mil utan paus tror jag inte hör till vanligheten. Många har inte installerat en latrin unter förarstolen heller som du verkar ha gjort med.

Jag stannar för att sträcka på benen. De e gött och det är också najs att stanna upp och ta in naturen. Jag ligger inte och kör E6 med min hoj utan kör småvägar / skog endast.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför stannar du så sällan? Köra 50 mil utan paus tror jag inte hör till vanligheten. Många har inte installerat en latrin unter förarstolen heller som du verkar ha gjort med.

Klarar inte du 50 mil utan latrin?
Då bör du nog besöka doktorn.
Men ska man se det positiva så kan ju du skaffa både elbil och elmotorcykel om du ändå måste långbajsa oftare än så

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Hej på er.
Magnus Mossberg, raceråkare samt skribent på BIKE och Allt om MC här. Jag har intresserat följt debatten här och skulle vilja göra ett inlägg. Jag har nämligen haft förmånen att få besöka RGNT-fabriken och även provköra deras maskiner. Och hade konkursen väntat tre veckor till hade ni kunnat läsa storyn i nästa AoMC. Men nu blir det nog inte så...

Men....
1. Det var ett skönt gäng där på RGNT! Moderna MC-människor med ett fritt sinne. Flera körde hoj; Ducati, Triumph, Guzzi...
2. Inga av de "vanliga" hojåkare som häckar här på Sporthoj är (var) tilltänkta köpare. De siktade in sig på folk som annars inte skulle köra MC, folk som vill ha enkelt ägande utan kladd
3. VD:n pratade om att "När jag kör min Ducati så är jag ett med maskinen, när jag kör RGNT är jag ett med naturen"
4. OCH DET FUNKADE!!!!!! Jag som ser landsvägsåka/touring som slöseri med tid fann mig plötsligt gliiiida fram på den smala asfaltsvägen och njuta, mysa, lukta, kolla in.... bara må bra! Det var riktigt trevligt; 36 kg navmotor var inget problem, tvärtom, inget kedjerassel, bara fågelkvitter.
5. Och, mycket var svensktillverkat. I like!

Men, det kostade.... tyvärr...
Punkt nr 2 hör man ofta från dessa elhojstillverkare. CAKE kör samma sak, att de riktar sig till de som inte är hojåkare.

Vad de glömmer är att man iaf måste ta mc kort och då kan man lika gärna köpa en 250 om man vill mysa på landsväg för 1/15 av pengen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år