Elhojar

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Klarar inte du 50 mil utan latrin?
Då bör du nog besöka doktorn.
Men ska man se det positiva så kan ju du skaffa både elbil och elmotorcykel om du ändå måste långbajsa oftare än så
Haha den här tråden blir bara bättre och bättre.

Köra 50 mil tar säkert 6h även på motorväg och 6h utan att pissa som 40+ tror jag inte hör till vanligheten. Man dricker väl nån vätska under den tiden med.

Men men. Vad vet jag. Jag måste pissa iaf hahaha

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej på er.
Magnus Mossberg, raceråkare samt skribent på BIKE och Allt om MC här. Jag har intresserat följt debatten här och skulle vilja göra ett inlägg. Jag har nämligen haft förmånen att få besöka RGNT-fabriken och även provköra deras maskiner. Och hade konkursen väntat tre veckor till hade ni kunnat läsa storyn i nästa AoMC. Men nu blir det nog inte så...

Men....
1. Det var ett skönt gäng där på RGNT! Moderna MC-människor med ett fritt sinne. Flera körde hoj; Ducati, Triumph, Guzzi...
2. Inga av de "vanliga" hojåkare som häckar här på Sporthoj är (var) tilltänkta köpare. De siktade in sig på folk som annars inte skulle köra MC, folk som vill ha enkelt ägande utan kladd
3. VD:n pratade om att "När jag kör min Ducati så är jag ett med maskinen, när jag kör RGNT är jag ett med naturen"
4. OCH DET FUNKADE!!!!!! Jag som ser landsvägsåka/touring som slöseri med tid fann mig plötsligt gliiiida fram på den smala asfaltsvägen och njuta, mysa, lukta, kolla in.... bara må bra! Det var riktigt trevligt; 36 kg navmotor var inget problem, tvärtom, inget kedjerassel, bara fågelkvitter.
5. Och, mycket var svensktillverkat. I like!

Men, det kostade.... tyvärr...
Instämmer med ovanstående!
Jag tillhör också dem som har besökt fabriken (mycket seriöst produktionsupplägg) och jag har kört deras produkter flera gånger. Inte jättelångt, men några mil landsväg, och det var mycket trivsamt, precis som #22Mozz skriver.

Så jag tycker det är väldigt trist att de nu har konkat och hoppas verkligen att någon köper upp konkursboet och kan jobba vidare med RGNT. (Inte jag då, jag saknar de nödvändiga miljonerna.) De har ju investerat oerhört mycket i fina produkter - så nu återstår "bara" att sälja hojarna.

Sedan skriver Kurtan så här, och han har förstås rätt till stora delar.
Vad de glömmer är att man iaf måste ta mc kort och då kan man lika gärna köpa en 250 om man vill mysa på landsväg för 1/15 av pengen.
Men, alla vill inte (kommer inte att vilja) att köra en fossildriven hoj framöver och i ett europeiskt (och globalt) storstadsperspektiv så borde det finnas tillräckligt med välbeställda köpare som vill ha en elhoj med ballare utseende än andra vi sett hittills.
Fast detta har jag ju redan skrivit tidigare i tråden, så det var ju inget nytt... ;)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför stannar du så sällan? :) Köra 50 mil utan paus tror jag inte hör till vanligheten. Många har inte installerat en latrin unter förarstolen heller som du verkar ha gjort med.

Jag stannar för att sträcka på benen. De e gött och det är också najs att stanna upp och ta in naturen. Jag ligger inte och kör E6 med min hoj utan kör småvägar / skog endast.
Jag brukar inte köra 50 mil utan paus (längre). På mc händer det kanske 5-10 ggr per år att jag kör på motorväg. Det är ren rekreation för mig och jag åker sällan någon annanstans än hem.

Jag tyckte mest att fem mil lät så extremt kort. Åker jag fem mil hemifrån ska det mycket till för att jag ska se något som jag inte har sett tidigare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
50 mil beror väl lite på vilken tid man startar. Startar jag direkt efter lunch eller middag så kör jag ju nonstop. Skulle jag stanna och dricka kaffe så skulle det ofelbart leda till att jag måste stanna ytterligare en gång för att pissa strax efter men det gör jag inte.

Startar jag direkt efter frukost så hinner det ju bli lunchtid innan jag är framme och därmed blir det en lunchrast. Eller ibland blir det bara ett snabbt stopp för att köpa mat som kan ätas under färden.

Eftersom jag har säng i bilen gör jag ibland så att jag kör sent på kvällen, och då kan det bli så att jag stannar en timme före målet, sover vid någon bensinmack för att kunna gå och köpa kaffe och macka som jag därefter äter i bilen medans jag kör den sista biten fram till målet.

Ungefär som en dag på kontoret, jag ser ingen mening med att stanna jämnt och ständigt för att man sitter och styr en bil.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag stannar oftare med hoj än med bil, men jag kan inte med att sitta o vänta en timme bara för att komma 15 mil till.
Och i värsta fall finns ingen laddare där utan man får stanna efter kortare sträcka.
Se exemplet i MCN-filmen där hon fick korthoppa för att säkert komma fram.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken hoj behöver en timmes snabbladdning för att ta sig 15 mil till? Eller tänkte du hemma?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilken hoj behöver en timmes snabbladdning för att ta sig 15 mil till? Eller tänkte du hemma?

Hur fort laddar en RGNT?

Jag hittade inget om det på hemsidan, däremot påpekade dom flera gånger att man skulle se till att ladda absolut fullt, till 100%, om man skulle låta hojen stå länge?
Det brukar väl inte batterierna gilla?

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Om man tycker att RGNT, BMWs "stora" scooter m fl är för dyra men ändå vill ha en elhoj/elscooter med A1-prestanda så finns nu den här. Jag provsatt en sådan på elfordonsmässan häromveckan. Liten och nätt. Kostar under 100' i basutförande och en bit över 100' med "Highline-package".

Notera den närapå totala frånvaron av harmonisk formgivning. :)
Det krävs ett starkt ego för att visa sig på en sådan, skulle jag tro. Inte alla som törs. :)

1702460999926.png

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag googlade och hittade det här:

" En ny laddare, inbyggd, halverar laddtiden och nu kan den laddas från 20 till 80 procent på tre timmar. RGNT satsar på små batterier för att hålla vikten nere och tror att kunden utan problem ska kunna hitta ett ledigt 220-uttag under sin resa. Batteriet har dock fått ökad kapacitet från 8,5 till 9,5 kWh. 165 kilos torrvikt är relativt lätt och smidigt för klassen och RGNT går ut med 15 mils räckvidd."

RGNT måste ladda i tre timmar för att återfå 60% av 15 mils räckvidd (i det perfekta laddspannet 20-80%, kör man tommare än så eller vill ladda fullt tar det längre tid)

Så tre timmar för 9 mil påfyllning, ska vi gissa två laddstopp och 5 timmar för 15 mils påfyllning?

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Det krävs ett starkt ego för att visa sig på en sådan, skulle jag tro. Inte alla som törs. :)
Den ser ut som något man bygger med LEGO, så... alla med barnasinnet i behåll kan lugnt köra omkring på den :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man tycker att RGNT, BMWs "stora" scooter m fl är för dyra men ändå vill ha en elhoj/elscooter med A1-prestanda så finns nu den här. Jag provsatt en sådan på elfordonsmässan häromveckan. Liten och nätt. Kostar under 100' i basutförande och en bit över 100' med "Highline-package".

View attachment 493172
Den ser ju fördjävlig ut men jag skulle lätt rocka den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur fort laddar en RGNT?

Jag hittade inget om det på hemsidan, däremot påpekade dom flera gånger att man skulle se till att ladda absolut fullt, till 100%, om man skulle låta hojen stå länge?
Det brukar väl inte batterierna gilla?

4 timmar behöver den för att ladda från 20% till 80%. Enligt den bild jag la upp tidigare.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Enligt div YT-klipp, tidningstester mm framförallt från England och omliggande länder verkar det vara normalt att en tripp på 50 mil innefattar ca 2 timmar laddstopp.
Förutsatt att inte laddaren är upptagen av en bil och förutsatt att laddaren fungerar och förutsatt att du har rätt betalningsmedel.
Fullt laddat hemma, ladda från 10 - 80% två gånger och inte mycket kvar när man kommer fram.
Det är inte en resa jag vill göra. Jag stannar i o f s gärna mellan 15 och 20 mil och sträcker på benen, tankar var annat stopp och då kan det bli ett kort toalettstopp.
Så totalt 30 - 45 minuter stopp på 50 mil är nog normalt för mig.
Så en hoj som ger 50 mil riktig körning i bra fart med ett laddstopp på 30 - 45 min skulle funka.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill minnas att KTM, Piaggio och några japanska tillverkare gick ut för något år sedan om att de skulle samarbeta om något batteribytes projekt. Någon som hört mer om det?
Det var ett projekt för att hitta en standard för batterier, t ex att kontakten och styrningen blir likadan, på det sättet kan man använda tekniken för att byta batterier men det är nog lika mycket för att tillverkningen blir så mycket billigare, för att få ner priset på elhojarna så fler har råd att köpa dem. En orsak till de höga priserna är ju utvecklingskostnader och när alla ska uppfinna sitt eget hjul så blir det dyrt.

Nu ska ju den första av de riktigt stora drakarna börja satsa på el så då måste ju de andra följa efter, kommer att gynna utveckligen såklart...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det kanske är så att många funderar i samma banor som mig när det gäller elektrifierade prylar - varför ska jag ha den?
Har ju kört lite elbil på sistone, och där får jag min tankar ifrån.
Jag har bara sett en enda fördel hittills med elbilen, och det är att den är billigare att köra än hybriden OM jag kan ladda hemma, och det kan man också koppla ihop med räckviddsproblematiken.
På alla andra sätt så ger hybriden mig en bättre transportupplevelse.
Ska jag ladda publikt så är det både dyrt och tidskrävande, och i övrigt så är väl elbilen som alla andra bilar, den ger ju liksom inget extra mervärde, utan löser uppgiften som vilken bil som helst.
Så för mig var det för tidigt, och det beror till stor på att infrastrukturen inte är på plats ännu.
Men det kanske kommer, men jag vet också vilken utmaning det är.
Med en hoj kan man troligtvis skapa ett mervärde om den är sjukt rolig att köra, vilket till viss del kan kompensera för en del andra tillkortakommanden.
Men i dagsläget tror jag att prisbilden gör det oerhört svårt att nå någon marknadsvolym med en elhoj - så "risky business".

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Det kanske är så att många funderar i samma banor som mig när det gäller elektrifierade prylar - varför ska jag ha den?
Har ju kört lite elbil på sistone, och där får jag min tankar ifrån.
Jag har bara sett en enda fördel hittills med elbilen, och det är att den är billigare att köra än hybriden OM jag kan ladda hemma, och det kan man också koppla ihop med räckviddsproblematiken.
På alla andra sätt så ger hybriden mig en bättre transportupplevelse.
Ska jag ladda publikt så är det både dyrt och tidskrävande, och i övrigt så är väl elbilen som alla andra bilar, den ger ju liksom inget extra mervärde, utan löser uppgiften som vilken bil som helst.
Så för mig var det för tidigt, och det beror till stor på att infrastrukturen inte är på plats ännu.
Men det kanske kommer, men jag vet också vilken utmaning det är.
Med en hoj kan man troligtvis skapa ett mervärde om den är sjukt rolig att köra, vilket till viss del kan kompensera för en del andra tillkortakommanden.
Men i dagsläget tror jag att prisbilden gör det oerhört svårt att nå någon marknadsvolym med en elhoj - så "risky business".
Jo, elhojar är än så länge väl dyra för många. Och bor man som du gör i Kainulasjärvi så är laddinfrastrukturen förstås helt avgörande. Det är den visserligen för alla andra också, men i glesbygd är det som mest tydligt. Jag som bor 10 minuter från centrala Göteborg och 2-4 km från två av stans största köpcentra tvekade också inför elfordon.

En elhoj hade funkat för diverse småkörning. Till paketombudet för att hämta mina senaste nätinköp. Till Systembolaget. Till ICA för att småhandla lite till fredagmiddag. Men, det föll på priset. En bensinscooter hade lägre pris än tex SEATs el-scooter, den gick betydligt fortare och hade överlägsen räckvidd mellan tankningarna.

Elbil, då? Samma där. Hade funkat för det mesta av vår vardagskörning. Men så var det resorna till landet. Skulle vi sätta upp en laddstolpe för 10 000 spänn för några sommarveckor? Eller dra en förlängningskabel med 230V från altanen tvärs över rabatten? Nja, det svaret var inte självklart. Så det blev en plug in-hybrid. Den löser 90 % av resorna i och kring stan på el utsläppsfritt och Greta-anpassat, och har sedan en kombo av el/bensin på längre resor. Bra kompromiss för vår del!

Detta om man bor i stad eller tätort och har mestadels korta resor (som vi har). Jag fattar att du inte får samma "goda utfall" där du bor.

Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Varför har man hängt upp sig så mycket på eldrivet?
Det kommer innebära den största omställningen man kan tänka sig, elproduktion, ladd-stationer och byta ut alla motorer….

Varför lägger man så lite diskussion om ett bränsle som är rent men går att tanka i motorer som redan finns!

Alla el-entusiaster får ursäkta, men jag älskar hur min motor vibrerar, väsnas och luktar! För mig handlar det inte om vad som är snabbast…ett tåg kan vara snabbare än min hoj, men jag fantiserar inte om att köra ett tåg.

Jag kommer säkert att prova en elcykel någon gång, men jag kommer köra min motorcykel som går på bensin även om det blir förbjudet. :squid

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka