Elhojar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför har man hängt upp sig så mycket på eldrivet?
Det kommer innebära den största omställningen man kan tänka sig, elproduktion, ladd-stationer och byta ut alla motorer….

Varför lägger man så lite diskussion om ett bränsle som är rent men går att tanka i motorer som redan finns!

Alla el-entusiaster får ursäkta, men jag älskar hur min motor vibrerar, väsnas och luktar! För mig handlar det inte om vad som är snabbast…ett tåg kan vara snabbare än min hoj, men jag fantiserar inte om att köra ett tåg.

Jag kommer säkert att prova en elcykel någon gång, men jag kommer köra min motorcykel som går på bensin även om det blir förbjudet. :squid

Det finns nog mycket lägre hängande frukter ifall miljön verkligen var huvudsyftet men dom går på fordonen pga symbolpolitik.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det knappast en konspiration utan rena fakta att vi inte kan fortsätta med förbränningsmotorer just pga att fordonstrafiken är en starkt bidragande faktor till människans klimatpåverkan. Om detta råder i stort sett forskningskonsensus.

Sedan är det ju affärsdrivande bolag som utvecklar produkter för att möta efterfrågan, tex Tesla och det går ju hyfsat för dem globalt sett. Andra fordonstillverkare följer i spåren och där är MC ännu lite bakom, mest beroende på att volymerna (lönsamhet) ligger i helt andra segment än europeiska storhojar som vi är intresserade av på svenska hojforum. Men de kommer då lösningarna tagits fram och några rika stackare behöver ju köpa de första generationerna precis som Tesla 2012-2017 eller så.

Det kommer att komma bättre och bättre produkter och vips är de tillräckligt bra för dig, mig eller någon annan och då slår de ut den gamla tekniken.

Jag skulle tex kunna sätta en hundring på att BMW R1300 blir den sista generationen förbränningsmotorer. Helt enkelt för att utvecklingen av dessa motorer inte är lönsam då framtiden för dem är mycket tveksam.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Det är precis samma med elhojar som det är med elbilar, de passar inte (från början i alla fall) för alla användningsområde. Det började inte med de roliga sportbilarna, det börjar inte med de roliga sporthojarna heller, och jag tror inte att det är där de stora pengarna globalt sett finns heller.
Små billiga pendlarfordon däremot är perfekt som elfordon. En liten el-vespa som inte behöver ett jättebatteri för att man helt enkelt inte kör så långt per dag, och som kan stå hemma och långsamladda över natten, där kommer majoriteten att finnas. Till en början i alla fall. Titta på försäljningen av mopeder, där är ett stort antal elmoppar som säljs idag. Efterhand kommer det att spilla av sig uppåt till roligare och större hojar, det är helt säkert.

Jag älskar mina förbränningsfordon, från den lilla scootern (eller det är kanske till att överdriva något) upp till V8:an i Corvetten, den känslan finns inte i elmotorerna. Däremot vill jag gärna ha alternativ för att slippa gynna arabländerna och deras oljemonopol, de har redan för mycket pengar...

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Enl vad jag lyckats läsa mig till så finns det inget definitivt svar, och mycket pekar också på att ”människan” inte har ”kraft” nog att påverka planeten Tellus. De krafter som styr universum har gjort så under ca 4,5 miljarder år, att tro att vi har förstört detta på 100 år är nästan hybris.
Men allt det här är en diskussion i sig själv, TUR att vi kan betala en skatt som ska fixa till alla ”problem”.

Men om vi pratar om elcyklar eller elbilar, så är det orimligt att byta ut hela vår fordonspark med förbrännings motorer mot elmotorer! Var ska elen komma ifrån?
Att byta ut ”bensin” mot el innan man har en plan på hur man ska försörja alla fordon är att skjuta sig i foten.

Läste att Porsche har tagit fram ett bränsle som har 0 i utsläpp, själva produktionen av bränslet bygger på att ”suga upp” koldioxid ur luften och utsläppen ifrån bränslet är minimalt, så utsläppet blir pga detta 0.
Det finns mängder med just sånna här lösningar, som skulle betyda att man inte behöver byta ut förbränningsmotorerna, utan man byter bara ut bränslet.

Detta skulle nog funka bättre för det globala ansvaret, för jag tror det kommer dröja innan man kör Tesla i Somalia, eller slutar med Kol i kina!

Ett annat dilemma som man inte pratar om i EV debatten är var man ska göra av med alla EV fordon efter 10-20 år? Byta ut batteriet för 200tkr eller skrota? Tänk vilket jäkla slöseri att inte kunna återvinna materialet så som man gör idag med traditionella fordon.

Det är nog just sånna här frågor som gör det svårt för mig att ”gilla” EV.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Enl vad jag lyckats läsa mig till så finns det inget definitivt svar, och mycket pekar också på att ”människan” inte har ”kraft” nog att påverka planeten Tellus. De krafter som styr universum har gjort så under ca 4,5 miljarder år, att tro att vi har förstört detta på 100 år är nästan hybris.
Men allt det här är en diskussion i sig själv, TUR att vi kan betala en skatt som ska fixa till alla ”problem”.

Men om vi pratar om elcyklar eller elbilar, så är det orimligt att byta ut hela vår fordonspark med förbrännings motorer mot elmotorer! Var ska elen komma ifrån?
Att byta ut ”bensin” mot el innan man har en plan på hur man ska försörja alla fordon är att skjuta sig i foten.

Läste att Porsche har tagit fram ett bränsle som har 0 i utsläpp, själva produktionen av bränslet bygger på att ”suga upp” koldioxid ur luften och utsläppen ifrån bränslet är minimalt, så utsläppet blir pga detta 0.
Det finns mängder med just sånna här lösningar, som skulle betyda att man inte behöver byta ut förbränningsmotorerna, utan man byter bara ut bränslet.

Detta skulle nog funka bättre för det globala ansvaret, för jag tror det kommer dröja innan man kör Tesla i Somalia, eller slutar med Kol i kina!

Ett annat dilemma som man inte pratar om i EV debatten är var man ska göra av med alla EV fordon efter 10-20 år? Byta ut batteriet för 200tkr eller skrota? Tänk vilket jäkla slöseri att inte kunna återvinna materialet så som man gör idag med traditionella fordon.

Det är nog just sånna här frågor som gör det svårt för mig att ”gilla” EV.
Jag har inga elfordon (jag räknar inte radiostyrda bilar som fordon), men jag kör fossilfritt just idag! I min 8 år gamla Subaru, och i min över 60 år gamla traktor som jag har för snöröjning. Jag tankar HVO i traktorn för att det inte verkar växa alger i den som det gör i den moderna "miljödieseln". Och när jag fyllde jeepdunken till traktorn tankade jag samma även i diesel-subban för att det är enkelt, det fungerar idag och det känns bra i själen. Det känns inte lika bra i plånboken, för det är för dyrt för att köra med egentligen, men någon gång ibland så.

Elfordon är framtiden, men det borde pratas och forskas mer om hur vi kan ta hand om befintlig fordonspark och göra det så miljövänligt som möjligt, istället för det vansinniga att skrota ut dem i förtid för att byta till el, det kan inte vara bättre för miljön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur många % av utsläppen i Sverige kommer från motorcyklar?

Hur många % Globalt kommer från motorcyklar?

Är det ens mätbart?

Ska man börja någonstans så är det med mopeder och tuktuk's i den delen av världen där det är den huvudsakliga transporten för många miljoner människor.

Inte med sportmotorcyklar i Sverige.

Jag såg förövrigt att många deltagare på klimatmötet höll på att missa det för att deras privatjet frös fast på flygplatsen i hamburg på grund av den globala.... På grund av någonting.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nånstans handlar det om att minimera det totala användandet av energi. Det kan aldrig vara negativt att nyttja resurser mindre om det går. En elmotor har lägre förluster än en bensinmotor oavsett hur man räknar. Jag bränner hellre den sista tillgängliga bensinen i en mc än på att ta mig till jobbet i bilen. Därför kan jag tänka mig att åka elbil. Förutom att det är praktiskt att inte behöva åka till macken hela tiden, förstås.

De syntetiska bränslen som bland annat Porsche arbetar med har redan från början tänkts som något för entusiastfordon och prislappen är därefter. Tanken är inte att de ska användas för vardagstransporter som går att lösa med eldrift. De vill fortsätta leverera nöjesmaskiner och då behövs andra bränslen än de fossila.

Jag har inte varit i Kina på flera år, men redan vid senaste resan var elmopparna väldigt vanliga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Intresserade finns det nog många, men det är ju för mycket pengar…..

Ja, tillverkar man en motorcykel som inte är en motorcykel utan mera en trimmad moped men som kräver motorcykelkörkort och motorcykelförsäkring, och dessutom till ett hiskeligt pris, då blir kundgruppen liten och den säljer dåligt

Dom hade nog sålt fler om dom hade begränsat den till moped, ungefär som Kakan gör, man kan välja hur man vill ha den begränsad (och sedan kan man obegränsa själv) och satt ett för fordonstypen rimligt pris.

Man kan inte räkna med att sälja 800st om året om man försöker ta igen utvecklingskostnaden på dom första 800st man säljer.

Alternativt kunde man hålla nere utvecklingskostnaden genom att inte ha så många lallare som sitter och fotoshoppar PR material

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, tillverkar man en motorcykel som inte är en motorcykel utan mera en trimmad moped men som kräver motorcykelkörkort och motorcykelförsäkring,
Är inte motorsvaga motorcyklar generellt sett billigare att försäkra än mopeder?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är inte motorsvaga motorcyklar generellt sett billigare att försäkra än mopeder?

Det var så, men någon påpekade för mig att det försvann IOM att addidaskrigarna började inrikta sig mot att sno 125-180cc scootrar och använda dom som flyktfordon.

Jag kollade inte upp det utan tog det bara som en sanning

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det var så, men någon påpekade för mig att det försvann IOM att addidaskrigarna började inrikta sig mot att sno 125-180cc scootrar och använda dom som flyktfordon.

Döttrarnas moppar kostar 500-700 spänn styck i månaden i försäkring? De scootrar 250cc-500cc jag haft har kostat mindre än hälften. Men fortfarande mycket dyrare än GoldWingen jag hade som kostade 1.000:- / helår helförsäkring. Jag har glömt var jag ville komma med detta…..

Har ju med åldern och garaget att göra också.. Hmm nä jag har ingen poäng eller slutsats ändå. Fan

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Haha Det stämmer såklart. Idag köper man inte addidas eller haglöfs samt 125cc scooter för man vill inte bli visiterad och misstänkt som gängkriminell. Hahaha

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Döttrarnas moppar kostar 500-700 spänn styck i månaden i försäkring? De scootrar 250cc-500cc jag haft har kostat mindre än hälften. Men fortfarande mycket dyrare än GoldWingen jag hade som kostade 1.000:- / helår helförsäkring. Jag har glömt var jag ville komma med detta…..

Har ju med åldern och garaget att göra också.. Hmm nä jag har ingen poäng eller slutsats ändå. Fan
Jädrar, 700sek / mån vad inte billigt. Säkert 99% relaterat till stöld mer än olyckor etc.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Var man bor borde ju IOFS betyda mest för kostnaden, med storstadsregionerna som absolut dyrast

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R

Jag betalar en dryg 500:ing för min 125cc scooter. Per år. Som alltid, det beror på var man bor osv. Men mopeder är nog dyrare generellt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag betalar en dryg 500:ing för min 125cc scooter. Per år. Som alltid, det beror på var man bor osv. Men mopeder är nog dyrare generellt.
Var man bor borde ju IOFS betyda mest för kostnaden, med storstadsregionerna som absolut dyrast
Min dotters moppe kostade också en 500:ing i månaden i försäkring... i Luleå...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år