Elhojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilket avslöjar att du är närmare döden än studenten :hihi

Det är IOFS sant, men när jag försäkrade (för 15 år sedan) sa jag att båda mina barn skulle köra den också.

Men visst, jag är äldre än båda mina föräldrar var när dom fick sina första hjärtinfarkter, båda runt julafton dessutom, så man får ju se om man behöver plocka ner julpyntet i år...

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Det är IOFS sant, men när jag försäkrade (för 15 år sedan) sa jag att båda mina barn skulle köra den också.

Men visst, jag är äldre än båda mina föräldrar var när dom fick sina första hjärtinfarkter, båda runt julafton dessutom, så man får ju se om man behöver plocka ner julpyntet i år...
Det behöver du inte. Du kan vänta till början av nästa år. ❤️

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nya regler med krav på försäkring för elsparkcyklar som går över 20 km/h

Så om den är laglig krävs ingen försäkring men om den endast får köras på inhägnat område måste den ha försäkring?
Eller gör man om lagen kring elcyklar igen och förslappar den ytterligare?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så om den är laglig krävs ingen försäkring men om den endast får köras på inhägnat område måste den ha försäkring?
Eller gör man om lagen kring elcyklar igen och förslappar den ytterligare?

Har dom varit helt olagliga?
Jag tänkte att de som går över 20 borde väl klassas som mopeder eller motorcyklar? Eller nåt annat?

Men dom har ju elmotor så jag är ju inte förvånad över att politikerna luckrar upp reglerna. Och andra sidan misstänker jag att försäkringsbolagen väldigt snart kommer sätta skyhöga premier som gör att ingen ändå kommer köra sådana lagligt.
Dom är ju ganska livsfarliga som fordon och framförs väl allt som oftast av folk som inte kan vare sig trafikregler eller förstår fordonets dynamiska brister.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Under 20km/h räknas det väl som lekfordon alá Barbie-jeep eller sån där hoverboard
Mellan 20-25 räknas det som elsparkcykel och ska numera ha minst trafikförsäkring.
Över 25 är dom olagliga

Som jag har förstått dom oerhört inkonsekventa reglerna dom har sytt lapptäcke av...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Under 20km/h räknas det väl som lekfordon alá Barbie-jeep eller sån där hoverboard
Mellan 20-25 räknas det som elsparkcykel och ska numera ha minst trafikförsäkring.
Över 25 är dom olagliga

Som jag har förstått dom oerhört inkonsekventa reglerna dom har sytt lapptäcke av...

Skulle motorerna gått på bensin skulle dom redan definierats utanför regelverket. Tror inte ens det hade hjälpt om de drivits av vätgas.

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Jag har en elsparkbike av en ganska vanlig modell och den väger bara 13 kg. Så minimikravet på 25 kg uppnås inte av dom flesta privata sparkarna, gissar jag. Dock kan jag tro att uthyrningssparkarna väger runt 25? Däremot så gör min 30 ryck på högeffektsläget, vilket förstås är olagligt. Jag kör dock bara 20 km/h som mest, och dä är räckvidden kanske 1,5 mil. Kör man på lägsta effekt, ekonomliäget, så gör den 8 knyck och då blir man omkörd av allt inkl snabba barnvagnar

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Har dom varit helt olagliga?
Jag tänkte att de som går över 20 borde väl klassas som mopeder eller motorcyklar? Eller nåt annat?

Men dom har ju elmotor så jag är ju inte förvånad över att politikerna luckrar upp reglerna. Och andra sidan misstänker jag att försäkringsbolagen väldigt snart kommer sätta skyhöga premier som gör att ingen ändå kommer köra sådana lagligt.
Dom är ju ganska livsfarliga som fordon och framförs väl allt som oftast av folk som inte kan vare sig trafikregler eller förstår fordonets dynamiska brister.
Under 20 klassas som cykel. Däröver kan det så klart vara moped eller MC men då ska det ju vara typgodkännande, ev registrering och trafikförsäkring. Saknas det så har det ju varit olagligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Under 20 klassas som cykel. Däröver kan det så klart vara moped eller MC men då ska det ju vara typgodkännande, ev registrering och trafikförsäkring. Saknas det så har det ju varit olagligt.

Ja, när man tänker efter så är det ju egentligen ganska självklart det du säger angående dom som går över 20 km/h.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Fast då är vi tillbaka till lapptäcket av regler, en elcykel får ju gå 25 och ha en max motoreffekt av 250W och inte driva om man inte trampar, så en sån kan det ju inte vara

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Fast då är vi tillbaka till lapptäcket av regler, en elcykel får ju gå 25 och ha en max motoreffekt av 250W och inte driva om man inte trampar, så en sån kan det ju inte vara

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Eller 20 om den saknar trampor.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Man behöver inte heller ha kört hojen för att förstå att den inte har motor nog att utmana ens en gammal 125a i prestanda och körglädje
En god vän till mig har en elmotor i storlek av en kortburk, den levererar 20kw. Kolla på Vargen, motor i storlek med Bullens pilsnerkorv och det blir rätt många korvar ur den... Kort sagt det är inte motorn som avgör effekten, det är controllern.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En god vän till mig har en elmotor i storlek av en kortburk, den levererar 20kw. Kolla på Vargen, motor i storlek med Bullens pilsnerkorv och det blir rätt många korvar ur den... Kort sagt det är inte motorn som avgör effekten, det är controllern.

Den har nog jäkligt lågt vridmoment och jäkligt högt varvtal.
Men en växellåda löser ju den saken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag gick på siffrorna...

Och visst, höjer man spänning och/eller ström till motorn så får man högre prestanda.... en stund....
På samma sätt som man får bra lyse ur en 6V glödlampa om man kör den på 12V... en stund...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
50 kubiks elmotor?? Priset är 60K...? Vacker?? Med den här utvecklingen är jag glad att jag snart lär "nysa i säcken"⚰️

Screenshot_20231226_081651_Facebook.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man ska tänka på att Marin & Fritid har ganska få nöjda kunder.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka