MotoE är en ren enhetsklass där alla team har exakt likadanna hojar förutom färgen på kåporna.
I princip en Energica gathoj där man demonterat alla gatprylar och sedan försett den med schyssta kolfiberkåpor, eftermarknads gatfjädring och en "heavy duty" variant av Michelins MotoGP-slicks. Batteri och motor är ganska påtunade jämfört med gathojen och man har hållit på och fipplat med dem under alla försäsongstester, dels för att drifts- och laddtider ansetts undermåliga, dels för att känslan i gashandtaget varit lite sisådär.
Racet på Sachsenring skulle ha varit sju varv men rödflaggades efter fem varv då en av dem naturligtvis lyckades punktera air fencet vid en krasch...
Helgens bästa varvtider:
MotoGP 1.20.1
Moto2 1.23.4
Moto3 1.26.0
MotoE 1.27.4
Man har ju någon slags målsättning att varvtiden ska vara samma eller bättre än Moto3. Sachsenring - där man ju spenderar 3/4 av varvet liggandes på sida med delgas - är kanske inte det bästa stället om man vill spöa en Moto3-hoj, förmodligen lite lättare på Red Bull Ring.