Elhojar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Var har någon kört 40min crosstävling med en Alta?
Eftersom de bara hann bli licensierade för EnduroCross innan de lades ner så är det ingen som fick köra i de stora klasserna. Däremot är det många som uppger att de kör träningar på Altan i 40-45 minuter. De har körts i en mängd amatörtävlingar och openclass men mig veterligen så är det 25 minuter heat i dessa?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så en av de som verkligen pushar för elcrossar rekommenderar att den laddas från elverk "så fort den står still"...?

Alltså...vad fan är det man försöker åstadkomma här...? Förbränningsmotorn i crosshojen skall med tvång utrotas med allehanda luddiga förklaringar. Sedan ska alla istället bära med sig värsta sortens elverk med en förmodligen inte lika effektiv förbränningsmotor...

Joråsåatt...
Fast det blir väl inga lågpriselverk utan bara värsta sorten så inte elektroniken i laddaren går sönder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så en av de som verkligen pushar för elcrossar rekommenderar att den laddas från elverk "så fort den står still"...?

Alltså...vad fan är det man försöker åstadkomma här...? Förbränningsmotorn i crosshojen skall med tvång utrotas med allehanda luddiga förklaringar. Sedan ska alla istället bära med sig värsta sortens elverk med en förmodligen inte lika effektiv förbränningsmotor...

Joråsåatt...
Man kan väl ha eldrivna elverk, som i sin tur drivs av en diesel V8 på ett lastbilsflak 300 meter bort så man inte hör den? :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast det blir väl inga lågpriselverk utan bara värsta sorten så inte elektroniken i laddaren går sönder.

Värsta sortens "elhojssäkrade" elverk har förhoppningsvis lite mer ljuddämpare och ljudisolering jämfört med det genomsnittliga kines-elverket, så att crossbanan inte läggs ner med omedelbar verkan för att någon granne ledsnar på det eviga knattrandet...

Då var det bara det här med ekonomin kvar...En elcross + värsta sortens elverk låter tyvärr som aningens mer stålar än att renovera toppen på en fyrtaktscross några gånger per säsong...Å andra sidan har jag hört att elcrossen tydligen är underhållsfri, så de har onekligen kommit på något kring framgaffel och stötdämpare som jag har totalmissat...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom de bara hann bli licensierade för EnduroCross innan de lades ner så är det ingen som fick köra i de stora klasserna. Däremot är det många som uppger att de kör träningar på Altan i 40-45 minuter. De har körts i en mängd amatörtävlingar och openclass men mig veterligen så är det 25 minuter heat i dessa?

Vad som är "många" kan nog diskuteras, med tanke på Hjortmarker ovan så tror jag att "många" kan tömma Alta-batteriet på 15 minuter om dom kör på en sandbana.
Troligen snabbare med en Varg som har 60% mer effekt tillgängligt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Här är tydligen 25-30% kvar i batteriet efter 52 min gubbrull i skogen.Vilken typ av åkning ska till om det ska räcka 4 timmar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
gubbrull i skogen

Jag tror att många underskattar skillnaden mellan "gubbrull i skogen", aktiv motionsåkare, tävlingsåkare på nationell nivå och proffs.

Oavsett om man diskuterar bränsleförbrukning, laddningsförbrukning, motorslitage eller behov av fjädringsservice...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att många underskattar skillnaden mellan "gubbrull i skogen", aktiv motionsåkare, tävlingsåkare på nationell nivå och proffs.

Oavsett om man diskuterar bränsleförbrukning, laddningsförbrukning, motorslitage eller behov av fjädringsservice...
Vad snackar du om, det är ju hojen som gör jobbet, det vet ju alla som aldrig kört enduro eller cross, eller ridit på en häst för den delen... :)

Men det är stor skillnad även inom eliten. Om man jämför Graham Jarvis med t ex Johnny Walker i Hard enduro vm så använder Jarvis hälften av soppan och förmodligen halva mängden kolvar jämfört med Walker... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar


Nu börjar det faktiskt likna något...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022


Nu börjar det faktiskt likna något...
Tycker tyvärr det är långt ifrån bra. 130 miles (claimed) = 208km highway i laglig fart och säkert 15 mil i farter runt 130-140km/h samt att man måste ha reserver till att ta sig från och till laddstation.
Priset är 23750 dollar = 244 625 SEK men hojen lär lätt landa på 330 000 SEK minst hos en svensk ÅF.

Pris : 330K
Range : 15 mil motorväg 140km/h
Laddtid: 40-60min.

Jag är inte emot eldrivna fordon men drar samma slutsats. Det är för dåligt. Halva priset, halva laddtid och dubbla range så kanske jag hade börjat titta på hojen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du tillhör inte målgruppen. :)

Att ladda 20 min efter två timmars körning på landsväg när man är på långresa är helt OK.

Det intressanta är att pris/prestanda/vikt är riktigt bra och att räckvidderna nu börjar närma sig de vanligaste bensinhojarna. Inte som min GSA men 20 mil landsvägskörning i 110 och 40 mil i stan är riktigt bra. Ca 50% längre än 2021 års modeller.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du tillhör inte målgruppen. :)

Att ladda 20 min efter två timmars körning på landsväg när man är på långresa är helt OK.

Det intressanta är att pris/prestanda/vikt är riktigt bra och att räckvidderna nu börjar närma sig de vanligaste bensinhojarna. Inte som min GSA men 20 mil landsvägskörning i 110 och 40 mil i stan är riktigt bra. Ca 50% längre än 2021 års modeller.
Nix, jag tillhör inte målgruppen som vill betala dyrt för dålig prestanda. :)

Skämt åsido. Skulle hojen leverera 20 mil landsväg så är det fortfarande hälften av vad en 17-20L tankhoj gör om man kör 110. Man får verkligen vara såld på konceptet och gilla de fördelar som finns med en elhoj, typ ljudlös och fet acceleration, för andra fördelar har jag svårt att se.

Första elhojen som har samma spec/pris som min Tenere 700 kommer jag vara först i kön att dra visakortet på. Men idag finns det inte tyvärr.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Bra att någon förstått att även motorcyklar behöver snabbladdning, det gör ju att den faktiskt går att använda till något.
Finns säkert några elfordonsentusiaster med som kommer att köpa den hojen. Men dom riskerar att bli överviktiga av all fika och godis dom kommer att stoppa i sig vid laddstoppen. ?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00


Nu börjar det faktiskt likna något...
Ja, 260kg är mycket men det är hanterligt på denna typ av hoj. 100 hästar kan vara tillräckligt beroende på hur registret ser ut och 22kWh är rätt lagom med snabbladdning.

Om jag hade varit på rätt ställe i livet så hade den kunnat vara aktuell.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, 260kg är mycket men det är hanterligt på denna typ av hoj. 100 hästar kan vara tillräckligt beroende på hur registret ser ut och 22kWh är rätt lagom med snabbladdning.

Om jag hade varit på rätt ställe i livet så hade den kunnat vara aktuell.
Har provkört nakenhojen, hette den Ribelle?

Helst seriöst så tror jag att mååååånga skulle ändra uppfattning om elhojar efter att de har provkört. "Registret" med en elmotor är något helt annat än med en slö bensinhoj.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@BrooklynS @Josef

Vilken del av Energican är det som gör att ni är potentiella köpare? Elmotorn istället för förbränning, tystare?

Vad är det ni hittar i elhojen som ni inte hittar i en BMW GS tex?

För mig är enkelheten i en elmotor vs förbränning största fördelen. Sedan kommer servicen att bli lika dyr ändå pga mappningar och uppdateringar. Men att slippa oljebyte är ju grymt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top