RymdBörje
Seriöst fartblind
Vi får väl hoppas på god i alla fall. Danad kan man nog bli åt både det ena och det andra hållet.Då har jag en god karaktär för det händer mig varje bandag.
Vi får väl hoppas på god i alla fall. Danad kan man nog bli åt både det ena och det andra hållet.Då har jag en god karaktär för det händer mig varje bandag.
Det finns de som av någon outgrundlig anledning likställer förändring med förbättring...Är väl inte nödvändigtvis negativt att vara lite kritisk till nya saker
Problemet uppstår väl när man envisas med att enbart vara kritisk.
"The bad news is that LiveWire, Harley’s electric motorcycle division which it actually spun into a new company to go public by SPAC last year, is doing bad. Harley, for one, says it expects LiveWire to lose up to $125 million this year. Harley also said that LiveWire sold just 69 motorcycles in the fourth-quarter of 2022, a number that I initially thought was a typo. It says for 2023 it hopes to have up to 2,000 electric units."
MSN
www.msn.com
Nuvarande generationer av Harley's målgrupp kommer inte köpa några elhojar iaf, det har jag svårt att tänka mig. De ska bröla, ha stora motorer och vibrera. Är inte de det som Harley's varumärke byggt på? American muscle liksom.
Jag gör det! Jag har ett par i bekantskapskretsen, inbitna HD-entusiaster, involverade i HOG och en av dem kör Pan America.Jag känner inte till en enda Harley åkare som ens har varit positiv till Lime Wire eller PanAmerican.
Det har väl lockat över några BMW gubbar att prova, men inte mycket mer.
Harleyfolk ska ha lindrigt förbättrade 40tals hojar till överpris, allt annat är dom ointresserade av.
Jaja, ber om ursäkt för ett mycket långt och något filosofiskt svar på Ditt inlägg GuW. Men det är nog så att vi knuttar ligger några år bakom bilismen. Det finns folk i grupp 1 som kommer att lägga sina pengar på luft och buller till dess det är dags att lägga hjälmen på hyllan. De har helt enkelt råd att värna sina principer. Tyvärr är det statistiskt sett ganska kort tid innan hjälmen blir en dammsamlare.
Utmaningen är alltså att dessa individer redan uppnått en hyfsad ålder och inte kommer att köpa så många nya MC under den resterande tiden som trafikanter. Finns det en framtid ligger den sannolikt i grupp 2 eller tre. Mina 2p...
GuW - de siffror och den gruppering jag refererade till är gjord av Demoskop och intervjuunderlaget är stort, betydligt högre än för de undersökningar som t ex ligger till grund för partisympatier. Så talar vi om nationell nivå tror jag nog att Du kan ha hyfsat förtroende för de siffror jag nämner.Jag delar dina slutsatser till viss del, men jag tror inte att gruppen som kan tänka sig elmotorcyklar är speciellt stor.
Den ny teknikfixerade framtidsgenerationen vill sitt i en plastpod med U soffa som kör själv så att dom kan flippa genom tiktok eller tinder, helst ska plastpoden kunna tillverka blaskig vuxenvälling medans man åker också
Sen är det ju ganska självklart att motorcykelåkare är konservativa om motorcykleåkningen, men även så att motorcyklarna ligger så pass långt efter jämfört med utvecklingen på bilsidan.
En naturlig följd av att batteriets vikt och storlek fort blir ett problem på en tvåhjuling, medans man kan dölja det i (under) en bil.
Även laddtiden blir ett större problem för en MC åkare i skinnställ, oavsett om det regnar eller är stekande sol vid laddaren, man kan ju alltid sitta kvar i en bil och fippla med pekskärmen och köra värme/AC medans man laddar.
Visst kommer det elektriska tvåhjulingar, men jag tror att dom först måste erövra pendlarmarknaden med smarta scooters för att få upp volymerna.
(och där gör dom även störst miljönytta)
Jag förstår Din tanke. Men har Du provkört en elhoj?…Kan mycket väl tänka mig elhoj. Men först när räckvidd är samma som för bensinhoj, och laddning går lika snabbt som tankning. Och prisbilden matchar ny och beggad bensinhoj som i dag. Så jag gissar att jag lär få vänta länge på att byta till el...
GuW - de siffror och den gruppering jag refererade till är gjord av Demoskop och intervjuunderlaget är stort, betydligt högre än för de undersökningar som t ex ligger till grund för partisympatier. Så talar vi om nationell nivå tror jag nog att Du kan ha hyfsat förtroende för de siffror jag nämner.
De behövs nog göras något åt både demografi och gränskontroller innan det är självklart att parkera som förut.Siffrorna stämmer säkert i dag, men jag tror inte att dom stämmer i framtiden, jag tror tyvärr att återväxten blir sämre och sämre.
I storstäderna vill ju folk inte ens äga sina cyklar sjäv med tanke på stöldrisken, utan dom app-hyr sparkcyklar istället.
Den stora (viktiga) elmoped/scooter boomen bromsas nog till stor del av samma orsak, man vill inte gärna gatuparkera dyra fordon som lätt lastas in i en skåpbil i framtiden.
Jag såg någon "vanlifer" som parkerade sin van i Stockholm och sedan åkte egen elsparkcykel men kunde inte göra något utom att handla i kiosker och sitta på uteserveringar av rädsla för att parkera obevakat.
Ett sådant fordon blir inte speciellt praktiskt, det blir inte mera praktiskt om man dessutom måste släpa på/kunna låsa in en hjälm för att fordonet klassas som MC, det blir bara mer bekvämt att åka på för att det har en sadel.
Men jag har ingen kristallkula, vem vet, det kanske vänder så man törs parkera en pendlarmoped på gatan och gå på bio en kväll
Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.Jag förstår Din tanke. Men har Du provkört en elhoj?
Industrin kommer att bygga maskiner som passar de som kan betala för en ny MC, jag vet i alla fall inte om någon firma ägnar begagnatmarknaden någon större uppmärksamhet. Och med handen på hjärtat är det väl sällan tankningstiden som avgör längden på våra stopp, i mitt fall är det t ex ofta en glass, en kopp kaffe och ett gott samtal…
Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.
"Nä, jag tänker inte köpa elbil förrän de kan laddas på två minuter"... Sedan har man insett att det där med laddningstid faktiskt inte är något större problem...
För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.Vi är kanske på elhojsmarknaden där vi var 2015 på elbilsmarknaden.
"Nä, jag tänker inte köpa elbil förrän de kan laddas på två minuter"... Sedan har man insett att det där med laddningstid faktiskt inte är något större problem...
För mig är brytpunkten priset. Vi har en bil (Volvo V70 2016) är 4 pers i familjen och kör ca 1500mil om året. En elbil i samma storleksklass med 40-50mil räckvid täcker >95% av vårt behov gällande körsträcka, men varför ska jag parkerar minst en halvmiljon till i garaget jämfört med vår nuvarande bil?För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.
Men då behöver jag kunna ta mig till och från jobbet med lite laddning på jobbet, alternativt has två batterier och bara lämna ett på jobbet över natten.
För att totalkostnaden blir densamma eller lägre? Men blir den inte det så skall du nog vänta ett tag till. Tro det eller ej, bilutvecklingen har gått framåt sedan 2016.För mig är brytpunkten priset. Vi har en bil (Volvo V70 2016) är 4 pers i familjen och kör ca 1500mil om året. En elbil i samma storleksklass med 40-50mil räckvid täcker >95% av vårt behov gällande körsträcka, men varför ska jag parkerar minst en halvmiljon till i garaget jämfört med vår nuvarande bil?
För mig är brytpunkten att kunna pendla utan laddning, kunde jag det skulle jag redan ha en elhoj. Att ladda snabbt blir genast mindre intressant om det räcker med att plugga in hemma när man kommer hem. Iofs, ett lite mer potent batteri i en silence hade nog dugit för mig med, då kan man ju ladda på jobbet oavsett om man parkerar mitt i tjockholm.
Men då behöver jag kunna ta mig till och från jobbet med lite laddning på jobbet, alternativt has två batterier och bara lämna ett på jobbet över natten.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |